שתף קטע נבחר

שקט, מצלמים: הקליפים הגדולים של MTV

סרט הזומבים של מייקל ג'קסון, חזון הפאנק של נירוונה, הגמילה שאיימי ווינהאוס ויתרה עליה והרווקות החזקות של ביונסה: לכבוד טקס פרסי ה-VMA, חזרנו אל הקליפים הגדולים שזכו בפרס "הווידאו הטוב ביותר", ואל אלו שהיו צריכים לזכות

ערוץ המוזיקה המפורסם בעולם, MTV, הגיע לארץ רק בשנת 1990, אבל קשה לדמיין את ההשכלה המוזיקלית שלנו או את עולם הפופ בלי הקליפים שמלווים אותו מאז הוקם. כבר 34 שנים שהערוץ חוגג את קיומו בטקס פרסי ה-VMA (Video Music Awards) שכונה בעבר "הסופרבול של בני הנוער". היום, כשעשרות פרסים מוענקים במגוון טקסים, מהגראמי ועד הבילבורד - ירדה קרנו של האירוע. ועדיין קיומו של הטקס בשבוע הבא, גרם לנו להיזכר בכמה מהקליפים הטובים ביותר שזכו בתואר הנחשק "הווידאו של השנה", וגם באלו שהיו צריכים לזכות אבל בסופו של דבר לא לקחו הביתה את פסל איש הירח המפורסם (Moonman), שבשנת 2015 הפך לישות ירח נטולת מגדר (Moon Person).

 

פרס ה- VMA (צילום: AP)
פרס ה-VMA(צילום: AP)

 

 

זומבים מרקדים

בטקס הראשון בשנת 1984 הופיעה על הבמה בהלבשה תחתונה ועם חגורה שנושאת את הכינוי Boy Toy לא אחרת מאשר מדונה הגדולה עם השיר Like A Virgin. הקליפ שזכה באותה שנה שייך ללהקת הקארס עם השיר You Might Think, אך מי שהיה צריך לזכות הוא ללא ספק אחד הקליפים המוכרים ביותר - Thriller של מייקל ג'קסון.

 

 
מתוך הקליפ Thriller של מייקל ג'קסון ()
מתוך הקליפ Thriller של מייקל ג'קסון

הקליפ שנמתח לאורך 14 דקות הוא מעין סרט קצר (הוא גם הוקרן בקולנוע במטרה להתחרות על פרס האוסקר), שהוכתר לא אחת לקליפ המשפיע ביותר בתולדות המוזיקה הפופולרית ותואר כחלוץ ביצירת הקשר בין קולנוע למוזיקה. בקליפ שביים ג'ון לנדיס, ג'קסון מופיע בכמה תפקידים כאיש-חתול, זומבי ובחור נורמטיבי-לכאורה. הכוריאוגרפיה האיקונית, התלבושות המושקעות והשיר הסוחף הפכו למופת של וידאו מוזיקלי ורק ביססו את מעמדו של ג'קסון כמלך הפופ.

 

עוד בערוץ המוזיקה:

מרימים למדונה: מלכת הפופ בת 60

לשרוף את אמריקה ולהתאהב בפריז: קליפים חדשים

הנסיכה של עולם המוזיקה הבריטי חוגגת 60

 

לנגן גיטרה ב-MTV

שנתיים מאוחר יותר, ב-1986, זכה בצדק שירם של דייר סטרייטס Money For Nothing המתאר שני מוכרים בחנות אלקטרוניקה שצופים בקליפים, איך לא, בערוץ MTV. את השיר כתב מארק נופלר כששהה בחנות כזו בדיוק, וציטט את המוכרים שצפו בטלוויזיה מאחורי הדלפק. בהמשך הוא זכה לביקורת, כונה הומופבי ומילותיו שונו. הקליפ עצמו היה בין הראשונים שעשו שימוש באנימציה ממוחשבת ונחשב לפורץ דרך. הוא גם פתח את השידורים של MTV אירופה עם השורה האלמותית You Play The Guitar on the MTV.

 

 

פטיש 5 טון

קליפ נוסף שזכור בזכות האנימציה פורצת הדרך שלו הוא Sledgehammer של פיטר גבריאל, אקס ג'נסיס, במסגרת קריירת הסולו שלו. הקליפ שזכה בפרס ב-1987, קבע שיא של כל הזמנים עם תשע זכיות באותו טקס ואף נבחר בהמשך למקום השלישי ברשימת 100 הקליפים הגדולים של הערוץ והוא הלהיט המצליח ביותר של גבריאל. השיר הוא מחווה למוזיקת הסול עליה גדל גבריאל, אבל הקליפ כולו חדשנות ויזואלית. פרט לעובדה שגבריאל נאלץ לשכב תחת זכוכית במשך 16 שעות, מעורבות בסיפור הזה גם שתי תרנגולות כרותות ראש ונטולות נוצות ובנותיו של גבריאל עצמו.

 

 

 

המצעד הישראלי השנתי של ynet וגלגלצ יוצא לדרך: הצביעו לשירים ולאמנים שעשו לכם את השנה - ואולי תזכו בפרסים!

 

זה בשבילך

בשנת 1989 זכה ניל יאנג עם הקליפ לשיר This Note's For You, אף שהוא מעביר ביקורת מסוימת על תעשיית המוזיקה ועסקי השואוביז. קשה שלא לחשוב כי הראויה האמיתית לכתר מאותה שנה היא מדונה עם Like A Prayer. הקליפ השנוי במחלוקת בו מדונה חוזה בנערה נרצחת בידי חבורת לבנים, ובמקומם מואשם נער שחור, כשלאורכו מופיעים סמלים של הקו-קלוקס-קלאן - עוסק בנערה שרוצה להקדיש את עצמה לאל ולקדוש שחור.

 

 

הוותיקן גינה את הקליפ ובתגובה חברת פפסי הסירה את חסותה מסיבוב ההופעות של הזמרת. בטקס מדונה, שזכתה בפרס בחירת הקהל, הודתה לפפסי על יחסי הציבור הנהדרים. השיר זכור כנקודת מפנה בקריירה של הזמרת, שהעידה כי את מילות השיר כתבה בכוונה למעריציה המבוגרים יותר. אף שמדונה סיפקה קליפים נהדרים, רק בשנת 1998 היא זכתה בפרס עם Ray Of Light.

 

ריח של הצלחה

שנות התשעים ב-MTV היו כצפוי תור הזהב של הגראנג' והקליפ המזוהה מכולם עם הלהקות מסיאטל היה Smells Like Teen Spirit של נירוונה. אולם בשנת 1992, כשהיה מועמד לפרס הקליפ הטוב ביותר, מי שלקחה את הפרס הייתה להקת ואן היילן. השיר של נירוונה הוכתר אחרי מותו של הסולן קורט קוביין כאחד השירים הטובים ביותר ברוקנ'רול, זכה במקום השני ברשימת 100 הקליפים הטובים ביותר ונכון לכתיבת שורות אלה מתהדר במספר הצפיות הגבוה ביותר מכל הסרטונים שמופיעים בכתבה, עם מעל ל-740 מיליון.

 

הלהקה ביקשה מהבמאי סמואל באייר משהו בניחוח פאנקי ואנטי-תאגידי. ואכן בווידאו אפשר לראות אלטרנטיבה הפוכה לחוויה התיכוניסטית הממוצעת באמריקה: תלמידים אפאתים, מעודדות בשחור עם סמל האנטי-כרייסט ונירוונה שמנגנת באולם בית ספר אפל שמוחרב בסוף הקליפ על ידי התיכוניסטים.

 

 

נירוונה הופיעה בטקס באותה שנה אך סירבה לבצע את השיר, וביקשה להשמיע במקומו את Rape Me. מנהלי הרשת התעקשו והפשרה הייתה השיר Lithium, אולם בתעלול קובייני אופייני, הם התחילו את ההופעה עם הצלילים הראשונים של Rape Me ורק אחר כך עברו לשיר המוסכם. במהלך ההופעה הבסיסט כריס נובוסליק, שהמגבר שלו הפסיק לעבוד, זרק את הגיטרה באוויר, אך במקום שזו תישבר על הרצפה - היא נחתה על ראשו.

 

ירח אירוני

בשנת 1996 לקחו את הפרס הסמאשינג פאמפקינס עם הקליפ שהתבסס על הסרט "מסע לירח", אך הקליפ שכולנו נזכור מהשנה ההיא, שייך לאלניס מוריסט - Ironic. כאילו אחת זה לא מספיק, בקליפ מופיעות ארבע אלניסיות וכולן שרות את השיר במכונית הנוסעת. מבלי להשתמש בעזרי אנימציה אלא בעריכה בלבד, הסרטון יוצר תחושה מציאותית ולכן נדמה שהנשים מתקשרות ביניהן בזמן שהן שרות. הוא זכה בהרבה פרסים אחרים והגדיר במובנים רבים את דמותה של מוריסט גם מול כוכבות הפופ האחרות שפעלו באותן שנים.

 

 

מרמלדות

שנות התשעים, שנות ההצלחה הגדולות של ה-MTV, ראו לא מעט קליפים של אמני רוק, יצירות וידאו שעשו שימוש באנימציה והרבה גיטרות. אך המעבר למילניום החדש בישר גם את בכורתו של הפופ. ואיזה שיר פופי מתאים יותר לנצח בשנת 2001 מאשר שיתוף הפעולה של חמש כוכבות פופ – כריסטינה אגילרה, ליל קים, מיה, פינק ומיסי אליוט, שביצעו קאבר משודרג לשיר Lady Marmalade, במקור של להקת הבנות לאבל. השיר שהופיע בסרט "מולן רוז" נעטף - מהתלבושות, התפאורה ועד התנועות והגישה - באווירה הקאברטית של הבורדל הפריזאי.

 

 

הוא גם הנציח את הפיכתה של אגילרה לילדה רעה, במסגרת התחרות הנצחית בינה לבין בריטני ספירס. זו הופיעה בטקס אותה שנה עם נמר בכלוב ופיתון על כתפיה ונשטפה בביקורת על התעללות בבעלי חיים. שנתיים מאוחר יותר ספירס ואגילרה ישירו עם מדונה את Like A Virgin על במת הטקס וכל אחת מהן תזכה בנשיקה ממלכת הפופ באחד מהרגעים הגדולים של ה-VMA.

 

כמו חיפושיות

בשנת 2004 אותה בריטני, שכבר מזמן הפכה לילדה מתוסבכת, הייתה מועמדת לפרס הקליפ הטוב ביותר עם השיר Toxic – השיר היחיד שלה שזכה בגראמי, אך קוטלג כפרובוקטיבי מדי עבור MTV ששידרה אותו רק בלילות. ספירס הפסידה לצמד אאוטקאסט והקליפ שלהם ל-Hey Ya!. מעבר לשורה הנהדרת "Shake it like a Polaroid Picture" שחברת פולארויד אימצה בחום - הקליפ המוצלח שחזר את ההופעה האיקונית של הביטלס בתוכנית של אד סאליבן בשנת 1964 – לרבות חדר ההלבשה והבחורות הצווחות. הרעיון היה להפוך את הפלישה הבריטית לפלישה אמריקנית, ואנדרה 3000 משחק בו את כל דמויות הלהקה. 23 פעמים נדרשו לו לשיר את השיר בצילומים והכוריאוגרפיה אולתרה במקום.

 

 

גמילה או מטריה?

שלוש שנים מאוחר יותר המאבק על הפרס ניטש בין שתי כוכבות גדולות, שמסמלות גם מאבק גדול יותר בין אמריקה לאי הבריטי בתחום המוזיקלי עם שני להיטי ענק. הראשונה היא ריהאנה (הצעירה ביותר שזכתה בפרס אי פעם, בגיל 19) עם Umbrella שניצח באותה השנה. השיר נכתב על ידי ג'יי זי שגם מופיע בו, תחילה לבריטני ספירס שסירבה. השנייה היא איימי ווינהאוס, המצטרפת האחרונה למועדון 27 הידוע לשמצה, ששירה Rehab גם מיצה במידה רבה את הטרגדיה של חייה – ההתמכרות לסמים ואלכוהול והסירוב ללכת לגמילה. שיר הסול והאר-נ'-בי הנפלא הזה זכה בשלושה פרסי גראמי והפך למזוהה ביותר עם ווינהאוס.

 

 

בקליפ ווינהאוס קמה מהמיטה ועוברת לחדר האמבט. בהמשך היא יושבת על ספת הפסיכיאטר ובסוף היא דווקא כן מגיעה לגמילה. חברי הלהקה הלבושים בפיג'מות מלווים אותה מלוקיישן אחד למשנהו. מרק רונסון שהפיק את האלבום Back to Black, השני והאחרון של ווינהאוס, סיפר כי במהלך טיול של השניים בניו יורק היא סיפרה לו שאביה ביקש ממנה ללכת לגמילה והיא אמרה לו, "פפפ, לא, לא, לא". רונסון זיהה את הפוטנציאל של השורה שהפכה לשיר ובמקום לשאול אותה לשלומה אמר שהם חייבים לשוב לאולפן.

 

רוקדת כל הדרך לפסגה

טקס ה-VMA ב-2009 זכור בעיקר בזכות עלייתו הפתאומית לבמה של קניה ווסט לאחר זכייתה של טיילור סוויפט בפרס על הווידאו הטוב ביותר של אישה. ווסט חטף מסוויפט את המיקרופון וטען כי ביונסה הייתה צריכה לזכות בפרס כי "היה לה את הקליפ הטוב ביותר בכל הזמנים". בהמשך הטקס ביונסה אכן זכתה לראשונה בפרס המכובד יותר על Single Ladies (Put a Ring on It) וביצעה את השיר עם עוד 24 רקדניות על הבמה. הזכייה הזו ביססה מאז ועד היום את מעמדה הבלתי מעורער של ביונסה כמלכה של המוזיקה הפופולרית.

 

 

הקליפ בשחור-לבן, שבו ביונסה רוקדת עם עוד שתי רקדניות בתנועות שהפכו מאז לחתימה האישית שלה, סימן את העלייה שלה אל הפסגה. תשע שנים מאוחר יותר, בשנת 2016, היא תזכה שוב (ביונסה, ריהאנה ואמינם הם היחידים שזכו יותר מפעם אחת בפרס) עם Formation מתוך אלבומה המשובח Lemonade. אם בקליפ מ-2009 היא שפכה חמתה על גברים והעצימה נשים - בשני היא יוצאת למען זכויות שחורים באמריקה על רקע תנועת Black Lives Matter ומשתמשת בקולה ובמעמדה כדי להעלות על סדר היום את מה שחשוב.

 

בטקס פרסי ה-VMA השנה ביונסה מועמדת שוב עם בן זוגה ג'יי זי תחת השם הקרטרס, עם הקליפ שצולם בלובר -Apeshit. מולם מועמדת גם קמיליה קאבלו עם Havana - השיר שהטריד את מנוחתכם שנה שלמה. אבל כנראה הקליפ החשוב ביותר שעלה על המסך בשנה הזו שייך לצ'יילדיש גמבינו (שם הבמה של דונלד גלובר) – This Is America שמעבר להיותו יצירה ויזואלית מרשימה, הוא מסמך ביקורתי על החברה האמריקנית ואחד השירים הטובים ביותר שיצאו השנה.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מייקל ג'קסון מתוך הקליפ Thriller
לאתר ההטבות
מומלצים