שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    דלקות מפרקים: 6 דרכים להתמודדות עם המחלה
    90% מבני ה-70 ומעלה סובלים מדלקת בלפחות מפרק אחד בגופם. "בכל גיל אפשר לחלות בדלקת מפרקים אולם הסבירות עולה הרבה יותר עם העלייה בגיל", אומרת רופאה מומחית, מסבירה מהם התסמינים, מתי לפנות לרופא ונותנת שש דרכים להתמודדות עם דלקת במפרק

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"


    כולם בסיכון אבל נשים מבוגרות - הרבה יותר. עם העלייה בגיל עולה הסיכון לדלקת מפרקים, אומנם בכל גיל אפשר לחלות בדלקת אולם רבים מבני הגיל השלישי סובלים מכאבי מפרקים, ועל פי הנתונים יותר נשים מגברים.

     

    דלקת מפרקים, ובשמה המקצועי - ארטריטיס, מופיעה בשתי צורות נפוצות, דלקת מפרקים ניוונית, המוכרת גם כ"שחיקת סחוס" ולעומתה דלקת מפרקים שגרונית, שהינה מחלה כרונית, רב-מערכתית, המביאה את מערכת החיסון לתקוף את המפרקים וגורמת להריסתם ההדרגתית ולעיוותים בהם. המחלה מאופיינת בכאבים קלים עד עזים, נוקשות בתנועתיות ובקושי רב בביצוע פעולות יומיומיות, אפילו הפשוטות שבהן.

     

    דלקת מפרקים ניוונית היא הפרעה במפרקי הגוף הכוללת אובדן סחוס מפרקי, צמיחת בליטות עצם במפרק, ותופעת לוואי דלקתית. בעיית הדלקת במחלה זו היא משנית . במהלך המחלה מופר שיווי המשקל המבני בין בניה ושחיקה בסחוס המפרקי (החומר דמוי הגומי המרפד את המפרקים בין העצמות). מעגל הייצור והאיכול המוגבר של הסחוס מסתכם בירידה בכמות הסחוס. הסחוס, מתחיל להתפרק ומשאיר את המפרקים ללא הגנה.

     

    עולם הרפואה עוד לא מצא את המרפא לדלקת המפרקים, אולם ישנן דרכים רבות - שיעילותן הוכחה, להתמודדות עם הכאבים ולהקלה על התנועה והפעילות היומיומית.

     

    עוד במדור 60 פלוס:

    מחקר: שיגרת שינה קבועה בקרב מבוגרים - תמנע מחלות

    למה כשמזדקנים כואב יותר? 7 טיפולים מפחיתי כאב

    בלי חשבון: החירות האמיתית שמגיעה בגיל 70

     

    לא מחלה של נשים בלבד. גם גברים בסיכון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לא מחלה של נשים בלבד. גם גברים בסיכון(צילום: shutterstock)
     

    גנטיקה, גיל וסביבה: הגורמים

    דלקת מפרקים ניוונית מסווגת כראשונית או שניונית. דלקת מפרקים ניוונית ראשונית מופיעה לרוב עם הגיל, בעוד שדלקת מפרקים ניוונית שניונית מופיעה בעקבות שינויים בסביבת הסחוס כגון טראומה, הפרעות מבנה שלד מולדות, דלקות מפרקים שונות, הפרעות מטבוליות ומחלות הפוגעות במבנה הסחוס. דלקת מפרקים ניוונית יכולה לפגוע במספר מפרקים, או רק במפרק אחד כגון ברך, ירך או כתף.

     

    חשוב להזכיר שוב שדלקת מפרקים יכולה להתפתח בכל גיל, אולם דלקת מפרקים ניוונית, הצורה הנפוצה ביותר של דלקת מפרקים, הופכת לנפוצה יותר עם העלייה בגיל, בעוד שדלקת מפרקית שגרונית שכיחה יותר בגילאים הצעירים.

     

    כאב והגבלת טווח התנועה: הסימנים לדלקת

    התסמין העיקרי של דלקת מפרקים הוא כאב, המחמיר במאמץ ומוקל במנוחה. התסמינים הנוספים הם: הגבלה בתנועות המפרקים, נוקשות אשר מופיעה לאחר מנוחה ממושכת או שינה ונמשכת מעל כשעה בדלקת מפרקים שגרונית ופחות משעה בדלקת מפרקים ניוונית, נפיחות במפרק, אדמומית או חום מקומי וכן הרס המפרקים יכול להביאם למצב של רעשים/ חריקות תוך כדי התנועה ועיוותים שונים.

     

    זיהוי אחד או יותר של תסמינים אלה מחייב פנייה לרופא - אבחון וטיפול מוקדם יכולים לסייע לשליטה בתסמינים ושיפור איכות החיים של אדם הסובל מהמחלה.

     

    במידה שעולה חשש לדלקת מפרקים, יש לפנות לרופא המשפחה. רופא משפחה יכול לאבחן את המחלה, לטפל בתסמינים ולמנוע את סיבוכיה. כאשר אין די בטיפולים שמרניים ותרופתיים נשקלת אפשרות ניתוחית.

     

    6 דרכים להתמודדות והקלת הכאב

    נכון להיום, הרפואה המודרנית עוד לא מצאה מרפא לדלקת מפרקים. שילוב של פעילות גופנית, שינויים באורח החיים, הפחתת עומס על מפרקים, תזונה נכונה, פייזיותרפיה וטיפול תרופתי יכולים לסייע מאד בהתמודדות עם הכאב ותסמיני אחרים של המחלה. לפניכם 6 דרכים להקלה:

     

    פעילות גופנית: להגמשה, חיזוק ויציבות. פעילות גופנית תסייע לחיזוק השרירים שסביב המפרק החולה ותסייע ליצירת יציבות באזור, לצד פיתוח גמישות שתסייע למניעת נוקשות. אולם, כמו בכל תכנית פעילות גופנית, מומלץ לדון בכך קודם עם הרופא המטפל ולגבש תוכנית כושר מאוזנת ונכונה עם איש מקצוע . יש להכיר את הגוף ואת מגבלותיו, ולהקפיד שלא להתאמץ יתר על המידה.

     

    להתאים את החיים ולהקל על הכאב. שינויים באורח החיים אימוץ שינויים במרחב הפיזי ובתנועתיות עשויים להעניק הקלה רבה למפרקים המודלקים, כך לדגמה: מתן מנוחה לרגליים מעת לעת במהלך היום, הרמת עצמים בשתי הידיים במקום ביד אחת, ארגון סביבת העבודה או הבית כך שהחפצים השימושיים יהיו נגישים יותר, לבישת בגדים רפויים עם פתחים גדולים כדי שלא יגבילו את התנועות ובחירת נעליים נוחות וקלות לרכיסה ועוד.

     

     תזונה: להורדת המשקל. תזונה נכונה תסייע בהורדת משקל עודף מהמפרקים ועשויה לתרום לבריאות הכללית הן מבחינה פיסית והן בשיפור המצב הנפשי.

     

    טבעי וחיצוני: שקיות קרח או תחבושות חמות יכולות להעניק הקלה מסוימת גם כן.

     

    תרופות ללא מרשם לשיכוך הכאב. תרופות לשיכוך הכאבים ללא מרשם רופא, כדוגמאת אדויל פורטה, המשמש כנוגד דלקת במחלות שגרוניות (ריאומטיות) ומשכך כאב במחלה ניוונית, משכך את הכאב במהירות (תוך כ - 10 דקות) ולאורך זמן (עד 8 שעות ללא כאבים). התרופה עשויות להקל בצורה יעילה ומהירה על הכאב. תרופות אלה יעילות גם בטיפול בדלקת מפרקים הנוונית ע"י שיכוך הכאב והקלה על פעילות גופנית אשר מחזקת את השרירים ומשפרת את התנועה כאחד.

     

    טיפול על ידי רופא מומחה. תרופות הניתנות במרשם רופא, לעיתים הרופא ימליץ במקביל לטיפול בכאב גם בטיפול בסטרואידים, וזה בעיקר בדלקת מפרקים שגרונית על מנת להקל על סימני הדלקת. במיקרים אחרים הרופא יוכל להמליץ על הזרקה סטרוידים תוך מפרקית או טיפול נוגד דלקת בתרופות לא ביולוגיות כקו ראשון או תרופות ביולוגיות כקו שני לטיפול במחלה.

     

     

    הכותבת הינה רופאה מומחית ברפואת משפחה, רכזת תחום כאב מחוז צפון, שירותי בריאות כללית, החוג לטיפול בכאב באיגוד רופאי המשפחה

     

     

    10 תרגילים ליציבה נכונה ולהקלה על כאבים 

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון" 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים