שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    10 סיבות שגורמות לילדים להשמין
    המסכים, האוכל הזמין, הרגלים רעים של ההורים וחוסר בשעות שינה. מה גורם לילדים לעודף משקל ואיך ההורים יכולים לעזור מבלי להזכיר את המילה דיאטה?

    ההורים הם המורים הראשונים של הילדים. הילדים מחקים את מה שהם רואים בבית. ההרגלים שמשתרשים בגיל צעיר קרוב לוודאי שיהיו ההרגלים שילוו את האדם גם בגיל מבוגר, בין אם הרגלים טובים או רעים. הילדים לא רק שומעים מה שאתם אומרים, אלא בעיקר מחקים את ההרגלים שלכם. הדבר נכון בעיקר בכל מה שקשור להרגלי אכילה ולסגנון החיים.

     

    למרות מודעות גוברת לחשיבות התזונה והבריאות, בתקופה המודרנית יש הרבה חסמים שמפרידים בינינו לבין פעילות גופנית, אכילה נכונה ומשקל תקין. כשמדובר בהשמנה, למרכיב הגנטי תרומה של רק כ-20% ושאר הגורמים מושפע מאורח החיים לא מאוזן.

     

    הילדים עושים בדרך כלל מה שהוריהם עושים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    הילדים עושים בדרך כלל מה שהוריהם עושים(צילום: shutterstock)

    הסיבות שישפיעו על עתיד ילדכם:

     

    1. זמן מסך: ילדים "מבלים" שעות מול המסכים (טלוויזיה, טלפון חכם, מחשב, משחקי מחשב, אייפדים), וכן ניחשתם נכון, בזמן הזה הם לרוב לא פעילים.

     

    2. חוסר תזוזה: לא מדובר פה על ספורט, הכוונה היא יותר לאורח חיים יושבני - פאסיבי. אם היינו בודקים כמה ילדים זזים ביום בעזרת מד צעדים, אז ברוב המקרים היינו מקבלים מספר הצעדים מגוחך שנע סביב כמה אלפים בודדים.

     

    3. חוגים ספורטיבים: מעט פעילות גופנית ספורטיבית מובנית, כגון חוגי ספורט, משחקים עם חברים, רכיבה על אופניים (לא חשמליים). לספורט יש תרומה גדולה על הקישורים בין אישיים, החברתיים, הבריאותיים ובנוסף הוא יכול לשמש כפיצוי לאורח חיים פאסיבי.

     

    האם השקעה בענף ספורט אחד בגיל צעיר מומלצת? צפו:

     

     

    4. אכילה בהיסח דעת: "תוך כדי", לפעמים בלי ממש מודעות למה וכמה מכניסים לפה.

     

    5. אכילה רגשית: מכירים את זה שאוכל מנחם? או כשאוכל מפצה ומשמש תחליף "לפתרון בעיות"? כשזה קורה בשכיחות ובכמות מתונה זה יכול להיות דבר נורמלי לחלוטין. הבעיה נוצרת כשזה נהיה הרגל קבוע ומוגזם.

     

    6. אוכל זמין ונגיש בכל מקום אפשרי: בעיקר מזון מזיק, מעובד ובשקיות מרשרשות.

     

    7. אי-אכילה של מזון בריא: יוצא לי לפגוש בקליניקה הרבה ילדים שלא רגילים לאכול מזון שנחשב מזין: פירות, ירקות, קטניות, דגים וכדומה. בדרך כלל התזונה שלהם תהיה סלקטיבית, תתבסס על אוכל לא מזין במיוחד והחיך שלהם כבר רגיל בעיקר למזון מעובד ולטעמים חזקים.

     

     

    8. אוזלת יד של הרשויות: בעיקר בוויסות האינטרסים של תעשיית המזון והיעדר אסטרטגיה לאומית ממשית לטיפול בתופעה.

     

    9. הרגלים רעים מהבית: הורים כמודל לדוגמה. אל תצפו שהילדים שלכם ישתו רק מים אם הם רואים במקרר ואתכם שותים שתייה מוגזת, וזו רק דוגמה אחת.

     

    10. שינה נאותה: חשובה להתפתחות וצמיחה תקינה. בלילה הגוף משלים פערים פיזיולוגיים רבים והורמון הגדילה פעיל במיוחד. בו בזמן, הרבה ילדים סוחטים את שעות השינה וישנים פחות בלילה (הרבה באשמת המסכים והתכנים הנצפים). בנוסף, מחקרים רבים מראים קשר בין שינה מועטה וסיכוי גבוה יותר להשמנה.

     

    למה חשוב לטפל בזה? כי זה פוגע בבריאות, בדימוי ובביטחון העצמי של הילדים, ובעיקר כי הסיכוי של מתבגרים שמנים להיות מבוגרים שמנים הוא גבוה יותר ממתבגרים לא שמנים. בנוסף, יש קשר בין הרגלי פעילות גופנית והישגים לימודיים: מסקר של משרד התרבות והספורט על פעילות גופנית וספורט בקרב בני נוער (גילאים 18-11) שפורסם ב-2016, עולה כי: ההסתברות לשלושה נכשלים ומעלה בתעודה האחרונה הוא פי שניים, בקרב בני נוער שלא מבצעים פעילות גופנית בהשוואה לבני נוער שכן ביצעו פעילות גופנית.

     

    ילד יושב (צילום: shutterstock)
    פעילו גופנית משפיעה על הישגים בלימודים(צילום: shutterstock)

    איך עוזרים לילד עם משקל עודף?

    יש מספר גישות, כשהגישה העיקרית צריכה להיות הערכת המצב הקיים (כולל מדידות והערכת בדיקות דם), שיפור המודעות, שינוי הרגלי אכילה, ועידוד לאורח חיים פעיל ולמסגרת ספורטיבית - כל אחד ומה שיותר מתאים לו. מה שבטוח, דיאטה במובן הקלאסי של המילה, מגבילה ומרעיבה היא פתרון גרוע, כי ברוב המקרים הילד ירגיש שהוא נענש על דברים שאין לא שליטה עליהם.

     

    ניתן להגביל את כמות השעות היומיות שהילד מבלה מול המחשב, הפלייסטיישן או הטלוויזיה. אף הורה לא אוהב להגביל את ילדיו, אך מתוך השעמום שהילד יחווה יכולים להיוולד אפיקים אחרים של הוצאת אנרגיה. ניתן גם לרשום את הילד לחוג זה או אחר, ולהביא אותו לכדי פעילות ספורטיבית מכל סוג שהוא. אפשר ללוות את ההשתתפות בחוג בתמריצים שונים. מומלץ לשנות גם את סגנון החיים המשפחתי למשל על ידי טיולים, משחקים, מטלות משפחתיות, שיפור סל צריכת המזון המשפחתית, אכילה משפחתית ועוד.

     

    קראו עוד:

    - יום בחיי הורה לילד עם צרכים מיוחדים

    - הדבר החם הבא: ילד שנכשל

    - הכריך הבריא שילדיכם יאכלו באופן מפתיע

     

    לעיתים יהיה קל יותר עם עזרה של איש מקצוע. גם אם לכם כהורים יש מודעות וידע בסיסי גבוה, כנראה שיהיה לכם קשה להשפיע על ילדכם, וזה נושא רגיש שעלול לגרור דינמיקה משפחתית לא טובה. התזונאי, במיוחד שמתמחה בהשמנת ילדים, יכול לרתום גם את הילדים וגם את המשפחה, ולהניע תהליך שינוי חיובי המותאם ליכולות, מגבלות ולאורח החיים.

     

    בגלל תהליך הצמיחה בגובה, יכול להיות שמטרת הטיפול תהיה רק שמירה על המשקל הקיים, ללא הפחתת המשקל, בגלל ששמירה על המשקל לכשעצמו, תוך כדי צמיחה לגובה תוביל לשיפור במדדי ההשמנה ובנתוני עקומות הגדילה.

     

    החלק החשוב ביותר של ההורים בתהליך שינוי הרגלים והרזייה של הילדים הוא התמיכה הרגשית. במצב של עודף משקלו השמנת יתר, הילד סובל גם ככה מרגשי נחיתות ומביטחון עצמי נמוך, לכן הימנעו מהערות מעליבות בהקשר למראה גופו ומשקלו. חשוב מאוד להפגין לילד את אהבתכם הרבה. עידוד ותמיכה הם גורם חשוב בתהליך הלא פשוט של שינוי והרזייה.

     

    גיל הנעורים הוא גיל מצוין לשפר הרגלים רעים, לפני שאלה מתקבעים, ולהשריש הרגלים טובים. ולכן במקרים שההרגלי תזונה לא טובים ובמקרי השמנה משמעותיים, חשוב להקדים תרופה למכה ובמקרה הצורך להיעזר באיש מקצוע.

     

    הכותב הוא תזונאי קליני וספורט ב"מדיקל השרון כפר סבא"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    תנו לילדים את התמיכה הרגשית בתהליך
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים