שתף קטע נבחר

הורים, קחו מהילדים את האופניים החשמליים

16 בני אדם נהרגו ב-2018 אבל המדינה מרשה לזרוק עוד ועוד כלים חשמליים לכבישים ולמדרכות. בלי תשתית, הסברה או חיוב לחבוש קסדה

 

ארכיון ()
ארכיון

עוד לפני מותו של ארי נשר היום (ה') כבר הייתה 2018 השנה האדומה והמדממת ביותר בשיעור רוכבי האופנים החשמליים ההרוגים בתאונות דרכים: 16 מתחילת השנה, חלקם הגדול נערים צעירים שכל עתידם וחייהם לפניהם. עד כמה הנתון טראגי? מדובר בפי שניים יותר מכל 2017 ולפנינו עוד שלושה חודשים מלאים.

 

 

השימוש בכלי רכב דו-גלגלי בכלל, ובאופניים חשמליים בפרט, התרחב מאוד בשנים האחרונות בערים גדולות בארץ ובעולם, ותחזיות מצביעות על פוטנציאל גידול חד גם בשנים הבאות. בישראל, האופניים החשמליים נפוצים בעיקר בקרב בני נוער, אבל תופסים תאוצה גם בקרב רוכבים בגירים. ההערכות הן שבכבישי ומדרכות ישראל נעים כיום יותר מ-200 אלף זוגות אופניים חשמליים. כשהמספר יגדל, יעלה איתו גם מספר הנפגעים וההרוגים.

 

דו"ח שהכנו בעמותת "אור ירוק" העלה כי מ-2014 עד 2017 נרשמה עלייה של יותר מפי שלושה במספר הנפגעים בתאונות במעורבות אופניים חשמליים: מ-692 ל-2,185. המגמה נובעת לא רק מהעלייה במספר הרוכבים אלא היא גם פועל יוצא של ההיערכות הלקויה של הממשלה להסדרת הנושא מבחינת החקיקה, התשתיות והאכיפה.

 

בחינה של סוג הנפגעים מצביעה שמרביתם רוכבי אופניים חשמליים (-2017 היוו הרוכבים 78% מהנפגעים, השאר היו הולכי רגל). בחינה מגדרית מצביעה כי ב-2017 כ-80% מהרוכבים הנפגעים היו גברים. חיתוך גילאי הצביע באופן ברור שילדים ובני נוער מהווים קבוצת סיכון מרכזית - אחד מכל שלושה נפגעים.

 

אבל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ממשיך לזרוק עוד ועוד כלים חשמליים לכבישים ולמדרכות, אף שבפועל כמעט שאין שבילי רכיבה בטוחים, ההסברה חלקית וכושלת והאכיפה מועטה ולא מספקת.

 

לדוגמה, את ההסברה על הסכנות שהכביש מציב בפני הרוכבים החלו במשרד שאחראי על הבטיחות של כולנו רק לאחר שהדוגמנית שלומית מלכה נפגעה בתאונת קורקינט. מלכה מסבירה כמה חשוב לחבוש קסדה, אבל נחשו איזה משרד גורר רגליים כבר ארבע שנים ולא מחוקק חוק שמחייב את כל הרוכבים, בכל גיל, לחבוש קסדה? נכון, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.

 

הג'ונגל התחבורתי ברחובות הערים מחייב את ההורים לעשות מעשה כי אף אחד בממשלה לא ידאג לילדים. קחו את האופניים החשמליים של הילדים ופשוט תזרקו אותם לפח. עדיף להפסיד כמה אלפי שקלים.

 

כל הגופים הממשלתיים, אלה שעושים שימוש בכסף הציבורי של כולנו, כשלו. הגיע הזמן שנדרוש מהם תשובות ופתרונות לשאלות איך הגענו למצב האיום הזה ומי אחראי על כך?

 

במדינה מתוקנת מישהו היה עוצר לרגע ומחשב מסלול מחדש אבל בארץ ה"יהיה בסדר" הכול מתנהל כרגיל. אנחנו לא מדינה מתוקנת ועד שנגיע ליום שמישהו במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ייקח אחריות, אנחנו ההורים חייבים לקחת אחריות על הבטיחות שלנו ושל ילדינו ולעשות מעשה. ניקח מהילדים את האופניים החשמליים לפני שהאופניים החשמליים ייקחו את הילדים

 

  • ארז קיטה הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות אור ירוק
ארז קיטה
צילום: באדיבות אור ירוק
מומלצים