שתף קטע נבחר
 

מרימות מסך: אפל ודיסני מצטרפות לשוק הסטרימינג

נטפליקס, מאחורייך: שתי הענקיות נערכות להשקת שירותי הזרמה משלהן ומשקיעות מיליארד דולרים בתוכן ייחודי. מה הן מכינות לנו ואיך ישפיע פיצול התכנים על הצופים?

צופי הטלוויזיה נהנים היום משפע חסר תקדים של סדרות משובחות המתחרות על מעט הזמן הפנוי שלנו, ומוצעות במגוון הולך וגדל של שירותי סטרימינג (צפייה דרך האינטרנט). גם בארץ וגם בעולם נרשמה בשנים האחרונות עלייה מסחררת במספר שירותי הטלוויזיה המקוונים. וזה לא נגמר: שתי חברות ענק, אפל ודיסני, מתכננות להיכנס לשוק עם כל כובד משקלן, בניסיון לערער על הענקיות שכבר שולטות בו, ובראשן נטפליקס ואמזון.

 

 

העולם עובר לצפייה בסטרימינג על חשבון הכבלים, הלוויין והטלוויזיה המסורתית. כ-60% מהאמריקאים צופים בשירותי סטרימינג, כשהשחקניות המובילות הן נטפליקס, אמזון פריים והולו, לצד שירותי סטרימינג פופולריים נוספים כמו HBO Now ואחרים. בישראל התופעה עדיין מצומצמת, אבל במגמת צמיחה עיקשת. סלקום TV כבר הגיעה ל-200 אלף מנויים, פרטנר TV ל-100 אלף, וישראלים רבים נוספים צופים בנקסט TV של הוט או בסטינג של יס, כשגם נטפליקס פופולרית מאוד.

 

אפל ודיסני מצטרפות לשוק הסטרימינג (עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)

 

התוכניות של אפל

לא מפתיע אם כך, שענקיות נוספות מתעוררות מחשש שיאחרו את הרכבת. הראשונה היא אפל, שעובדת זו תקופה ארוכה על שירות סטרימינג וידיאו משלה. לפי התוכניות, ההשקה תתבצע במהלך 2019, עם שירות שיציע סרטים וסדרות. הוא יהיה זמין דרך מכשירי אפל השונים, ואולי גם דרך מכשירים אחרים, מבוססי אנדרואיד. ייתכן שזה יהיה חלק מבאנדל - חבילת תכנים - שתשיק אפל, שיכלול לא רק סרטים וסדרות אלא גם את שירות אפל מיוזיק, אחסון בענן, מנויים למגזינים דיגיטליים ועוד. הכל בתשלום אחד.

 

רוב המאמצים של אפל מושקעים כעת ברכישת ובהפקת תכני מקור יוקרתיים, כמו אלה שיש כבר לנטפליקס, לאמזון ול-HBO, בניסיון למשוך צופים רבים ככל האפשר. ענקית הטכנולוגיה הקימה זרוע תוכן עם עשרות עובדים, ולפי דיווחים השקיעה למעלה ממיליארד דולר בהפקות מקור - והתכנון הוא להגדיל את התקציב עוד יותר.

 

 

מה מתוכנן? לפי השמועות, תוכניות בהפקת אופרה ווינפרי, תוכניות ילדים של רחוב סומסום, תכני מדע בדיוני מהיוצרים של "באטלסטאר גלקטיקה" ו"משחקי הרעב", סדרה המבוססת על ספר של אייזיק אסימוב, מותחן של הבמאי מ' נייט שאמלאן, ועוד שלל סדרות וסרטים. אפל היא חברה כה עשירה, שהיא יכולה להרשות לעצמה להוציא מיליארדים רבים על הפקות, ולגמד אפילו את השקעות העתק של נטפליקס (כ-13 מיליארד דולר רק ב-2018).

 

אבל לא הכל הולך חלק: מתברר שאפל מאוד בררנית ושמרנית לגבי התוכן שהיא מפיקה. החברה נרתעת מתכנים למבוגרים, וסולדת מעירום, סקס ואלימות קשה, או מתכנים פוליטיים מעוררי מחלוקות. היא רוצה סדרות "פרווה" וסרטים לכל המשפחה.

 

לאחרונה דיווח וול סטריט ג'ורנל, שכאשר המנכ"ל טים קוק נחשף לראשונה לפרק מתוך הסדרה Vital Signs, המבוססת על חייו של ד"ר דרה, הוא אמר שהתוכנית "אלימה מדי", ושלא יהיה ניתן לשדרה. כך שאל תצפו אצל אפל לסדרה בסגנון "משחקי הכס" או "סיפורה של שפחה". החברה, ככל הנראה, רוצה לפנות לקהל רחב ככל האפשר והיא גם חרדה לתדמיתה: למה לעורר זעם צופים, שעלול לפגוע בסופו של דבר גם במכירות המוצרים שלה. זה, כמובן, יוצר חיכוכים עם יוצרים שמתנגדים לגישה הזו, ומוסיף סימני שאלה לסיכוייה של אפל לנצח את נטפליקס במגרש שלה.

 

השפע של דיסני

לצד אפל, גם מעצמת המדיה דיסני צפויה להשיק ב-2019 שירות סטרימינג חדש משלה, שייכנס ראש בראש בנטפליקס. פרטים רבים עדיין לא ידועים, מלבד העובדה שהוא יושק כשירות ישיר, ושבדיסני שמים עליו דגש אסטרטגי גדול.

 

מה שברור הוא, שדיסני מחזיקה בארסנל מדהים של מותגי-על קולנועיים וטלוויזיוניים, שספק אם מישהו יכול להתחרות בהם: לא רק סרטי דיסני לאורך השנים וסרטי האנימציה של פיקסאר, אלא גם היקום של מארוול (סרטי "הנוקמים" ושאר גיבורי העל) ו"מלחמת הכוכבים" - שניים מהזיכיונות הקולנועיים המצליחים והמכניסים אי פעם.

 

 (עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)

ובכל זאת, עדיין לא ברור מה בדיוק אפשר יהיה לראות בשירות הסטרימינג של דיסני. למשל, בשל מגבלות סבוכות של רישיונות הקרנה טלוויזיוניים, לא בטוח שהיא תוכל לשדר את סרטי מלחמת הכוכבים הקודמים. לעומת זאת נראה שכן נמצא אצלה את סרטי דיסני הבאים, שייצאו החל מ-2019 (כמו גרסאות "לייב-אקשן", כלומר עם שחקנים בשר ודם, של אלדין ודמבו, או "לשבור את הקרח 2"), וכן את סרטי "מלחמת הכוכבים" ומארוול העתידיים. דיסני גם תפיק סדרות מקוריות חדשות, כולל סדרות אנימציה. הפרויקט המסקרן ביותר הוא סדרת לייב-אקשן בעולם "מלחמת הכוכבים", שצפויה להיות הפקת ענק ותיקרא The Mandalorian. תהיה גם סדרה ביקום מארוול, סדרה המבוססת על "מפלצות בע"מ", ועוד.

 

המותגים הללו הם בעלי כוח כה גדול, עד שלשירות של דיסני יש פוטנציאל - אם התכנים אכן יענו על הציפיות - לזעזע לחלוטין את שוק הסטרימינג העולמי בתוך זמן קצר ולהפוך ל"נטפליקס-קילר".

 

ומה באשר לישראל? מוקדם עוד לדעת אם אפל ודיסני ישיקו את שירותי הסטרימינג החדשים גם בארץ. מאחר שאפל כבר מפעילה כאן שירותי תוכן ומתמקדת בהפקות מקור, ייתכן שיהיו לה פחות מגבלות הקשורות לזכויות יוצרים בישראל. אצל דיסני, ייתכן שהמצב יהיה מורכב יותר.

 

הצופה יקבע את העלילה

כניסתן של דיסני ואפל לשוק תחולל בו גלי הדף, אבלן בינתיים נדמה כי שירותי סטרימינג נוספים מגיחים מכל עבר. בספטמבר האחרון הושקה אפליקציית סטרימינג של DC (חברת הקומיקס שמאחורי מותגי "סופרמן", "באטמן" ו"וונדר וומן"); אתר IMDB (מאגר המידע הקולנועי) שנמצא בבעלות אמזון, משיק שירות סטרימינג חינמי משלו, עם מודעות; ואפילו ענקית הקמעונאות וולמארט תשיק שירות סטרימינג חדש בשם וודו.

האם השחקניות הוותיקות צריכות לדאוג? מעמדן עדיין חזק, בשל כמות המשתמשים הגדולה (לנטפליקס, למשל, 130 מיליון מנויים בעולם) ותכנים איכותיים ופופולריים. בטקס פרסי האמי האחרון גרפה נטפליקס 23 פסלונים (כמו HBO), ואמזון זכתה בפרס לקומדיה הטובה ביותר עם The Marvelous Mrs. Maisel.

 

"יקר לצרכן להירשם לכל שירותי הסטרימינג". משחקי הכס (צילום: Helen Sloan / HBO) (צילום: Helen Sloan / HBO)
"יקר לצרכן להירשם לכל שירותי הסטרימינג". משחקי הכס(צילום: Helen Sloan / HBO)

 

נטפליקס גם נערכת לתחרות המסתמנת באמצעות השקעה בצד הטכנולוגי, בחוויית המשתמש,

בפיצ'רים מתקדמים ובפורמטים חדשניים: למשל, היא מתכננת להפיק תוכניות אינטראקטיביות, שבהן הצופה יוכל לקבוע את התקדמות העלילה. נטפליקס כבר הפיקה סדרות כאלה לילדים, אך כעת מדובר בסדרות אינטראקטיביות גם למבוגרים. לפי דיווח בבלומברג, אחת מהן תהיה "מראה שחורה", שתכלול פרק אינטראקטיבי בעונתה הבאה.

 

מבחר גדול ותחרות עזה הם בדרך כלל טובים לצרכן. אך מצד שני, אנחנו מתקרבים למצב שבו מגוון אפשרויות הבחירה פשוט גדול ומסחרר מדי, מה שמקשה על שחקנים חדשים להיכנס לשוק. המשתמשים כבר "עייפים" מהמבחר, ולא בהכרח ממהרים להתנסות בשירות סטרימינג חדש.

 

מעבר לכך, הסדרות והסרטים המשובחים מפוזרים כיום על פני כל־כך הרבה שירותי סטרימינג, עד שכדי לצפות בהם באופן חוקי צריך להיות מנוי על מספר רב של שירותים, ולשלם ביוקר.

התוצאות בלתי צפויות: לפי מחקר של חברת סנדוויין, אחרי ירידה של שנים בצריכת תכנים פיראטיים באמצעות שיתוף קבצים ב-BitTorrent, לאחרונה חל שינוי מגמה, והתעבורה הפיראטית שוב חזרה לעלות (בעיקר במזרח התיכון, באירופה ובאפריקה).

 

בחברה מייחסים זאת בין השאר לריבוי השירותים והתכנים: "'משחקי הכס' ב־HBO, 'בית הקלפים' בנטפליקס, 'סיפורה של שפחה' בהולו, 'ג'ק ראיין' באמזון - זה הופך יקר מאוד עבור צרכן שרוצה להירשם לכל השירותים הללו", נכתב במחקר. "אז הוא נרשם לאחד או שניים - וצורך באופן פיראטי את שאר הסדרות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עיבוד תמונה. צילום: shutterstock
דיסני ונטפליקס מצטרפות לשוק הסטרימינג
עיבוד תמונה. צילום: shutterstock
מומלצים