שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    הערכה: הצעת החוק לביטול ייבוא עגלים לארץ תייקר בשר טרי ב-55%

    ח"כ מיקי זוהר מקדם מהלך לביטול משלוחי עגלים וטלאים חיים, אך במסמך שגובש במשרד החקלאות נטען כי צריכת הבשר בישראל בעלייה, ייווצר מחסור והמחירים יזנקו. בינתיים, החרדים מתנגדים להצעה מטעמי כשרות. ח"כ זוהר: "אני אוכל בשר. יש להגדיל את שטחי המרעה בארץ ולהטיל מכס על ייבוא". ארגוני זכויות בע"ח: "לשים סוף להתעללות הזאת"

    הצעת חוק שמטרתה ביטול משלוחי עגלים וטלאים חיים לארץ מעוררת סערות ומחלוקות, ועלולה להביא להתייקרות הבשר הטרי לצרכנים. כך טוען משרד החקלאות במסמך פנימי שהגיע לידי ynet.

     

    לפי המסמך, הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר, צער בע"ח (הגנה על בעלי חיים) (תיקון-איסור משלוחים חיים לשחיטה), תביא לעלייה דרמטית של 55% במחיר הבשר הטרי לצרכן. זאת, לנוכח העובדה שצריכת בשר טרי נמצאת בעלייה בישראל (בעוד שצריכת בשר קפוא נמצאת בירידה).

     

    גל התייקרויות גם בבשר: "המחירים יעלו בצורה קיצונית בחגים"

     

     

    עגלים מובלים בדרך הים (צילום: אנונימוס) (צילום: אנונימוס)
    עגלים מובלים בדרך הים(צילום: אנונימוס)

     

    משלוחי העגלים החיים מגיעים ארצה מאוסטרליה ומפורטוגל עבור שחיטה מקומית או גידול למטרות שחיטה. באוסטרליה, למשל, העגל גדל שמונה חודשים עם אמו, מופרד ממנה למשך חודש ואז מועלה על ספינה בדרך לארץ. מדובר בעגלי מרעה (אם כי למגזר הלא כשר משווקים גם עגלי חלב).

     

    מי שמייבא את העגלים לישראל הם ספקי הבשר המקומיים, כדוגמת תנובה ודבאח, שרוב העגלים שהם שוחטים בארץ הם ממשלוחים חיים, ומיעוטם מבקר שגדל בשטחי מרעה מקומיים. שאר הבשר הבקר הטרי שנמכר פה – מיובא ארצה מצונן ממדינות המוצא, כמו ארגנטינה ופולין, על ידי יבואנים.

     

    ארגונים הפועלים למען בעלי חיים טוענים כי המסע ארצה הוא מסע ייסורים עבור העגלים, אך במשרד החקלאות טוענים שהמשלוחים נעשים לפי חוק צער בעלי חיים ותקנות משרד החקלאות. אלה אמורים לשמור על רווחתם של בעלי החיים, אך לא בטוח שהדבר מיושם, וגם אם מיושם – לא בטוח שזה מספיק.

     

    במשרד טוענים שתיעודים המופצים ברשתות החברתיות מהמסעות הללו הם לא בהכרח ממשלוחי בקר שמגיעים לישראל, ולכאורה לא נמסרו להם תיעודים שמעידים אחרת. כך או כך, אין ספק שלא מדובר בשיט תענוגות.

       (צילום: יח
    יש עלייה בצריכת בשר בקר טרי, בין היתר בעקבות ירידה בצריכת בשר בקר קפוא(צילום: יח"צ)

     

    חשש לצמצום היצע הבקר ב-60%

    הצעת החוק היתה אמורה לעלות היום (ד') לקריאה טרומית במליאה הכנסת, אך הורדה מסדר היום על ידי יו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם, דווקא בשל התנגדות הסיעות החרדיות בכנסת. ההצעה תעלה להצבעה במועד אחר. החרדים התנגדו משום שהם מעדיפים שהשחיטה תמשיך להתבצע בארץ, מטעמי כשרות.

     

     

    כך או כך, לפי המסמך שהגיע לידי ynet וגובש על ידי צוות מקצועי של משרד החקלאות, עיקר הפגיעה תהיה בצרכנים. במסמך, הנושא את הכותרת "בחינת חקיקה ממשלתית לצמצום הפגיעה ברווחת בע"ח המיובאים לישראל לצורכי פיטום ושחיטה", נכתב גם כי הצעת החוק, ככל שתתקבל, תביא לצמצום היצע הבשר הטרי בישראל בכ-60%.

     

    לפי הצעת החוק, בתוך שלוש שנים יחול איסור גורף על ייבוא של בע"ח לשחיטה בישראל, בנימוק של מניעת צער בע"ח במסע ארצה. אלא שלפי נתוני משרד החקלאות, גידול העגלים המקומי אינו יכול לספק את צריכת הבשר בשוק ולכן המחסור החמור הצפוי יביא גם לעליית מחירים חדה - בהיעדר היצע. בנוסף, ייתכן גם ייקור של בשר בקר קפוא המהווה תחליף לבשר הבקר הטרי.

    המבורגר פטריות (צילום: אלי מנדלבאום)
    זה לא בשר בקר. המבורגר פטריות (צילום: אלי מנדלבאום)

     

    ייבוא הבשר הטרי המצונן לא השפיע על המחירים לצרכן

    לפי משרד החקלאות, העגלים מעדר המרעה והעגלים מרפת החלב יחד מספקים 12% בלבד מצריכת הבשר של השוק המקומי, ואילו כמויות הייבוא של בשר בקר מצונן מגיעות ל-7% מהצריכה בלבד, כך שמקור רוב הבשר הנצרך הוא בייבוא של עגלים חיים וגידולם בארץ עבור שחיטה.

     

    "המסקנה המתבקשת היא כי לא ניתן בטווח הנראה לעין לפצות על איסור ייבוא של מקנה באספקה של בשר מצונן מיובא", נכתב. בשנים האחרונות יישמה המדינה מדיניות של פתיחת השוק לייבוא בשר טרי מצונן ללא מכס, במטרה לעודד תחרות ולהוריד את המחירים לצרכן. יבואני בשר ורשתות שיווק, כמו שופרסל ורמי לוי, החלו לייבא בשר כזה, אלא שבמסמך משרד החקלאות נכתב כי "המחיר הממוצע לצרכן של בשר בקר טרי ברשתות השיווק בשנת 2017 נותר כפי שהיה בשנת 2016 – 56 שקל לק"ג על בסיס נתוני סטורנקסט".

      

    לצד ההשפעה על המחיר לצרכן, משמעות הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר היא סגירת בתי המטבחיים / מפעלי הבשר של דואפול הבשר המקומי דבאח, תנובה ("אדום אדום") ומפעלים נוספים, ופיטורי אלפי עובדים המועסקים בתעשייה זו. בנוסף, הדבר עלול ליצור משבר דיפלומטי עם אוסטרליה, שכבר אותתה שאינה מעוניינת באיסור משלוחים חיים משטחיה בשל סיבות של צער בעלי חיים, מה שעלול לרמז שהיא מעורבת בפגיעה בבעלי חיים.

    ישראל תהפוך למדינה עתירת שטחי מרעה? בשוק טוענים: חזון בלתי אפשרי (פרות רועות ברמת הגולן) (צילום: אפי שריר) (צילום: אפי שריר)
    ישראל תהפוך למדינה עתירת שטחי מרעה? בשוק טוענים: חזון בלתי אפשרי (פרות רועות ברמת הגולן)(צילום: אפי שריר)

     

    "חשש לפגיעה ביחסי הסחר ובצרכני הבקר"

    שר החקלאות, אורי אריאל, מסר ל-ynet: "אנו פועלים כל העת למען איזון האינטרסים בין צמצום הפגיעה ברווחת בעלי החיים, לבין הפחתת יוקר המחייה. הונחתי על ידי ראש הממשלה ביולי 2018 לגבש טיוטת חוק בנושא, וכעת היא מגובשת במשרדי. במקביל, פניתי לשר האוצר שיעלה את המכס על עגלים כבדים, מה שיוביל להורדה של כ-15% של הייבוא באופן מהיר.

     

    "חשוב לזכור כי אינטרסים רבים עומדים על הכף, כמו פגיעה ביחסי סחר חוץ וכמובן פגיעה בצרכני הבשר הרבים במדינת ישראל. ייבוא הבקר נעשה בהתאם להערכות הסיכונים של השירותים הווטרינריים. לא בכדי, הנחתי את משרדי לקדם את ייבוא הבשר המצונן והארכנו את התוקף של הבשר המצונן כדי להוביל להפחתה ביוקר המחייה ולצמצם את הובלת המקנה לארץ".

      

    ח"כ מיקי זוהר: "נכשיר שטחי מרעה, הייצור המקומי יפרח"

    ח"כ מיקי זוהר אמר ל-ynet שהצפי לעליית מחירים תלולה הוא "הגזמה פרועה. אנחנו שוקדים על פשרה שתבטיח שהמחיר לא יעלה". עוד אמר: "לצערי החוק נדחה עקב התנגדות של החרדים, הם חוששים לכשרות. ההפך הוא הנכון, שכן המשלוחים הם שפוגעים בכשרות. אפעל לקידום החוק בהקדם".

     

    מהי הפשרה?

    "הפשרה המתוכננת היא אישור לייבא בקר במשקל של עד 350 קילו (רוב העגלים המיובאים ארצה עבור השוק הכשר מאוסטרליה ומפורטוגל - משקלם גבוה מ-350 ק"ג. עגלים במשקלים נמוכים מאלה מיובאים מאירופה, בעיקר לרשות הפלסטינית, מ.ק) והטלת מכס מסויים. כך הסבל יפחת והשוק המקומי יפרח.

     

    "נעביר את הצעת החוק במליאה כמו שהיא בפעם אחרת, אחרי שנדבר עם החרדים והיא תשתנה בהליכי חקיקה. החוק נולד עקב תנאים בלתי נסבלים של החיות שמגיעות ארצה. לא כולם פוגעים בחיות ולא כולם מזלזלים בתנאים שלהן, יש חברות שעושות ייבוא סביר והגיוני".

      

    אם הן עוברות על חוק צער בעלי חיים, למה לא לתבוע אותן עכשיו? 

    "כי משרד החקלאות תמיד פועל בניגוד עניינים. הוא מייצג את המגדלים והיבואנים ומייצג גם את החיות. זה ניגוד עניינים מובנה ואני רוצה להעביר את תחום צער בעלי חיים למשרד לאיכות הסביבה. מעבר לזה, הסיבה השנייה להצעת החוק היא לחזק את הייצור המקומי, כי מהרגע שיפסיקו להביא כמויות כאלה של בקר מחו"ל, הייצור המקומי יפרח. נכשיר שטחי מרעה". 

     

    צילום: אליסגל

    צילום: אליסגל

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    ישראל לא קטנה ומדברית מדי בשביל שטחי מרעה נוספים שיענו על הביקוש המקומי לבקר טרי, שרק גדל?

    "היקף הייצור המקומי הוא 250 אלף בשנה, 25% מצריכת הבקר הטרי בארץ. בכל השטחים האדירים שיש בנגב ובצפון לא ניתן לגדל 75%? אפעל להכשרת שטחי מרעה. זה דבר פשוט לביצוע, פשוט צריך הכשרת קרקעות של המדינה, התגייסות של המדינה (בשוק טוענים: ישראל קטנה מדי, מדברית מדי וחסר בה מים - זו תוכנית לא ישימה, מ.ק).

     

     

    "כבר היום הבקר פה יקר מדי לצרכנים. היבואנים קונים ב-15 שקל לק"ג, ומוכרים ב-100 שקל לק"ג. פערי התיווך הם של מאות ואלפי אחוזים. אני אוכל בשר, והבנו שהגבלת הייבוא ללא הגדלת שטחי המרעה המקומיים תביא לכאוס ולעליית מחירים. לכן זה ייעשה בהדרגה ואי אפשר להגביל לגמרי. לכן גם היתה תוכנית להגיע להסכמה מקומית להגביל ייבוא עד משקל 350 ק"ג ולבקש מהאוצר להטיל מכס על ייבוא".

     

    איך האוצר יטיל מכס על ייבוא, כשהוא מעדיף לבטל מכסים? 

    "ידוע שעמדותיו של האוצר הן לא תמיד מה שטוב למדינה, אלא לפעמים מה שטוב לגופים הכלכליים. בשביל זה אנחנו פה, לייצר איזון. אני בעד הכשרת שטחי מרעה והגדלת הייצור המקומי. הייצור הלאומי קשור לחוסן הלאומי. אם מחר יטילו עלינו חרם באוסטרליה ובפורטוגל? זה גם מגן על הגבולות".

    ישראל נגד משלוחים חיים (צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
    תמונה שצילמו פעילים למען בעלי חיים בנמל אשדוד, באפריל האחרון(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)

     

    ארגוני בע"ח: "המשלוחים החיים גורמים סבל אדיר לקורבנות"

    ענת רפואה, דוברת "ישראל נגד משלוחים חיים": "הארגון מביע אכזבה קשה מכך ששליחי הציבור לא ממלאים את רצון הציבור, שברובו הגדול מתנגד למשלוחים החיים. מתחילת השנה ועד סוף חודש ספטמבר הגיעו לישראל 500 אלף תינוקות עגלים וטלאים, כמו המספר שהגיע בשנת 2017 כולה. שנת 2018 צפויה לשבור את שיאי כל הזמנים של ייבוא קורבנות משלוחים חיים, בניגוד מוחלט לדעת הציבור, רבנים ומשפטנים, ובניגוד לדבריו הריקים מתוכן של שר החקלאות אריאל, שהבטיח שוב ושוב כי יצמצם את המספרים.

     

    "תיעוד רציף שלנו מוכיח שוב ושוב, מדי שבוע, כי המשלוחים החיים גורמים סבל אדיר לקורבנות וצער רב לבעלי החיים, כך שכפי הנראה חברי הכנסת החרדים אינם בקיאים בנושא המשלוחים החיים ונפלו קורבן למצגי שווא של בעלי עניין, אשר מכשילים אותם בחזקת מתן מכשול בפני עיוור. מעניין גם שעד לפני ארבע שנים היקף המשלוחים החיים היה שישית מהיקפם היום - ואז לא חסר בשר לדתיים". 

     

    עמותות אנימלס (לשעבר אנונימוס לזכויות בעלי-חיים) ותנו לחיות לחיות, מסרו בתגובה: "אין שום הצדקה להוביל בעלי חיים במשך שבועות, מתבוססים בהפרשות שלהם, בספינות צפופות ומזוהמות, רק כדי לשחוט אותם בישראל. ידוע לנו שיבואני המשלוחים החיים מפעילים לחצים כבדים מאוד על הממשלה. אנחנו מצפים מנבחרי הציבור לא להיכנע לקומץ בעלי אינטרסים, לייצג את רצון הציבור הרחב, ולהשלים את הליך החקיקה עוד במושב הכנסת הנוכחי.

     

    "86% מהישראלים תומכים בחקיקה להפסקת המשלוחים החיים. 60 רבנים, ביניהם חברים במועצת הרבנות הראשית, הצטרפו לגילוי דעת רבני הקורא להפסקת ההתעללות. 245 משפטנים חתמו על עצומה לפיה המשלוחים החיים כרוכים בהתעללות המנוגדת לחוק צער בעלי חיים. הציבור הישראלי רוצה לראות את הסוף של ההתעללות הזאת".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים