שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    רוצים לרזות? הכירו את הנתונים שינבאו הצלחה או כישלון
    נתונים מראים כי 80 אחוזים מהאנשים שעושים דיאטה, לא מצליחים לשמור על המשקל שהגיעו אליו במשך שנה לפחות. אז אם כל כך הרבה נכשלים בשמירה, איך נוכל לדעת אם אנחנו נצליח כשנרצה להוריד במשקל?

    בעולם המדע קיימת הסכמה כי הצלחה נמדדת בכמות ובזמן. כמות נחשבת להרזיה של לפחות 5% מהמשקל ההתחלתי כי רוב היתרונות הבריאותיים מושגים כבר בירידה קלה במשקל; זמן: שמירת ההישגים למשך לפחות שנה.

     

    בהינתן ההגדרה הזו רק 20% מאלו המנסים לרזות – מצליחים. זהו נתון בלתי ייאמן ויש לו סיבות רבות: פיזיולוגיות, תרבותיות, כלכליות ועוד אבל בכל מקרה תארו לעצמכם שב-80% מהמטלות שלכם בעבודה תיכשלו. עד כמה הבוס יהיה סובלני כלפיכם? לא הרבה כנראה.

     

    אז איך ומדוע למרות נתונים אלו יש כאלה שמצליחים ומה הם המאפיינים שלהם? אני חושב שאם נדע את התשובות לכך ונהיה מספיק ברורים בתחילת הטיפול נוכל לחסוך מרבים את מעגל האכזבה במסגרתו מתחילים דיאטה, נכשלים בה ושוב מתחילים וחוזר חלילה, וכך לעיתים עשרות שנים.

     

    נכשלים בדיאטה. איך לחסוך את האכזבה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    נכשלים בדיאטה. איך לחסוך את האכזבה(צילום: shutterstock)

     

    למרות חשיבות הנושא מחקרים מועטים יחסית מתפרסמים אך ברצוני דווקא לציין אחד ומיוחד - מאגר הרישום האמריקאי – National Weight Control Registry המאפשר לכל אזרח אמריקאי שרזה לפחות 15 ק"ג ושמר מעל שנה להיכנס לרשימת "המצליחנים" ולהרגיש חלק "מהסיירת", אך בצד זאת חלים עליו חובות ובראשן מילוי אינסופי של שאלונים אישיים כל כמה שנים. נתוני 'זהב' בלחיצת כפתור מוגשים לחוקרים.

     

    בעיניי דווקא הגורמים שאינם מנבאי הצלחה מרתקים יותר ובראשם מאפיינים הדמוגרפיים:

     

    1. גיל

    מבוגרים לא מצליחים יותר מצעירים על אף הציפייה שניסיון החיים יתרום להצלחה.

     

    2. מגדר

    נשים לא מצליחות יותר מגברים. אין ספק שנשים מתעניינות ויודעות דבר או שניים יותר מגברים בנושאי דיאטה אך ידע זה לא תורם מאומה להצלחתן.

     

    3. נישואין

    זוגיות 'רשמית' איננה ערובה להצלחה ולעיתים גם גורם מנבא שלילי.

     

    4. מצב סוציואקונומי

    כמעט בכל מחקר כלכלי/סוציולוגי ניתן משקל רב למצב הסוציואקונומי אך בענייני הרזיה תרומתו נמוכה. מפתיע.

     

    ניסיון לנבא הצלחה באמצעות מאפיינים אישיותיים/פסיכולוגיים כמו אובססיביות, גישה חיובית לחיים, דיכאון ועוד לא תרמו הרבה להצלחת הניבוי. חלקם הראו קשר רק בנשים ורובם לא הראו כלל.

     

    לא ניתן באמת לרזות ללא תשומת לב משמעותית לקלוריות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לא ניתן באמת לרזות ללא תשומת לב משמעותית לקלוריות(צילום: shutterstock)

     

    אם כן, מהם גורמי ההצלחה?

    בראש וראשונה – התמדה. בהשוואה בין גישות שונות, מטפלים שונים, טיפול בקבוצות הרזיה, טיפול יחידני, תזונה 'אלטרנטיבית' או בזרם המרכזי היכולת של המטופל לשמור על "חוקי הדיאטה" לאורך זמן קובעת את ההצלחה. לא משנה איזו גישה אימצתם, משנה לאיזו התחברתם, באיזו אתם מצליחים להתמיד לאורך שנים גם אם בסיסה המדעי מופרך.

     

    מגע אנושי בין המטפל למטופל (דיאטן, פסיכולוג, רופא המשפחה וכו') יש לו ערך רב להשגת שינוי התנהגותי וירידה במשקל אך יותר מכך לשמירת ההישגים לאורך שנים. עם זאת, רבים נוטים להיפרד' מהקשר הטיפולי דווקא בשיא ההצלחה. טעות. אם ברצונכם להיות בין ה-20% המצליחים שימרו על קשר טיפולי קבוע (ולפחות אחת לחודש).

     

    מעקב אחר המשקל כמו כניסה לחשבון הבנק מדי פעם מצליח לעורר פעולה. מן הסתם, לא אצל כולם אבל כנראה שליישר מבט למציאות יש ערך מנבא חיובי להצלחה.

     

    המשקל או הפעולה הנקראת שקילה איננה כשלעצמה מזיקה כל עוד משתמשים בה נכון, לא הופכים אותה לאובססיבית ובאמת מנסים להסיק מסקנות התנהגותיות תכליתיות להמשך.

     

    קלוריות. כמו השקילה גם ספירה קלורית והפחתה בכמות השומן מביאים לשיפור משמעותי בסיכוי לשמור על המשקל לאורך שנים. אמנם האופנה איננה להתייחס לקלוריות אך עדיין בתרבות השפע המערבית לא ניתן באמת לרזות ללא תשומת לב משמעותית להיבט האנרגטי-קלורי.

     

    תבנית אכילה קבועה, מונוטונית החוזרת על עצמה משפרת מאוד את סיכויי ההצלחה (בהינתן עדיין תזונה מאוזנת). אולי שלא במפתיע גיוון יתר מביא אותנו לאכול יותר, הרבה יותר.

     

    ובהקשר הזה מה הייתם ממליצים? מגירת ממתקים מגוונת מאוד אך כוללת כמות מצומצמת לכל ממתק או זו הכוללת 2-3 סוגים אבל בכמות גדולה? התשובה ברורה. שפע צבעים, מרקמים, טעמים וריחות מעורר את מוחנו לאכילת יתר.

     

    ומה עם פעילות גופנית?

    פעילות גופנית איננה תורמת לירידה במשקל, נושא שניתן לדון בו באריכות אך הכרחית לשמירת המשקל 'החדש'. כל מאמץ גופני, הן אירובי והן כוח, בכל תדירות ונפח.

     

    הכיצד? כנראה השפעתה איננה באמצעות שריפת הקלוריות אלא השפעתה על ההתנהגות – ממקדת ו'אוספת' אותנו לשמור יותר.

     

    ירידת משקל משמעותית בחודשיים הראשונים מנבאת הצלחה בהמשך התהליך. כמטפל המעריך תהליכים ארוכים ומשמעותיים הנתון מעורר אצלי אי נחת אך האופי האנושי להישגים כאן ועכשיו כנראה חזק מהיכולת שלנו להיות סובלניים בעיקר לעצמנו.

     

    מעבר לתזונה טובה, מגוונת ובריאה בבואנו לרזות, אנו חייבים להתייחס לפן ההתנהגותי-קוגניטיבי ולזה יש לגשת לאיש מקצוע מוסמך – דיאטן קליני ו/או פסיכולוג.

     

    הכותב הוא דיאטן קליני המתמחה בהרזיה, מטבוליזם ותזונת ספורט

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    לא מצליחים לשמור על הירידה במשקל
    צילום: shutterstock
    מומלצים