שתף קטע נבחר

שאיבה מעומק 30 מטרים: כך אותרה גופת הטייס בכינרת

הנקודה בכינרת שבה אותרו עצמותיו של סגן יקיר נווה ז"ל לא נסרקה בכל 56 שנות החיפושים. בחודשים האחרונים חיל האוויר החל בשאיבה מסיבית ומהירה מקרקעית הימה בעזרת צינור ענק. במשימה פעלו פרחי טיס, קציני חיל הים ומומחים - יחד עם אחיינו של נווה. בכיר בחיה"א: "אירוע מרגש שמעיד על המחויבות של צה"ל לחייליו וחלליו"

החיפושים אחרי יקיר נווה  (צילום: דובר צה
החיפושים אחר יקיר נווה ז"ל(צילום: דובר צה"ל)

ההודעה היום (ג') אודות איתור שרידי גופתו של הטייס סגן יקיר נווה, שנספה בהתרסקות בכנרת לפני 56 שנים - הגיעה לאחר חודשים של מבצע מאומץ של חיל הים ושימוש בטכנולוגיה חדישה.

 

מטוס הפוגה הדו-מושבי, שהטיס נווה כמדריך בבית הספר לטיסה של חיל האוויר, התרסק למי הכינרת ב-6 במאי 1962. גופת חניכו באותה גיחת הכשרה, עודד קוטון ז"ל, אותרה בחלוף שנה, אך פיזור נרחב של חלקי המטוס בגלל הזווית השטוחה של ההתרסקות הקשו בחלוף השנים על איתור גופת נווה.

 

בתחילת שנות ה-2000, במהלך החיפושים אחר גופתו של נווה, שנערכו אחת לשנה או שנתיים בהתאם לתנאי מזג האוויר, החלו להשתמש בסונארים. זאת, לאחר שחלקים גדולים משרידי המטוס הוצפו מעל לפני המים. צוללני חיל הים השתמשו בצינורות שאיבה ליניקת הבוצה מהקרקעית ובסך הכל נסקרו מהקרקעית 1300 מ"ר. 

 

יקיר נווה  (צילום: דובר צה
יקיר נווה ז"ל(צילום: דובר צה"ל)

 

יקיר נווה  (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)
 

יקיר נווה  (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 

הנקודה בה אותרו עצמותיו של נווה לפני כשבועיים לא נסרקה בעבר, אך נלקחה בחשבון ככזו שייתכן ושרידיו נמצאו בה.

 

בחודשים האחרונים החליטו בחיל האוויר לשנות את שיטת החיפוש. לראשונה נשאבה בוצת האגם מאתר ההתרסקות באמצעות צינור בקוטר של 20 סנטימטרים ומעומק של כ-30 מטרים, ארבעה ק"מ צפון-מזרחית לטבריה. הצינור המיוחד ינק את הבוצה מהקרקעית במהירות שגבוהה פי חמישה מהשאיבות שבוצעו בעבר. וזאת, מבלי לפגוע בעצמים שהיו בתוך הבוצה שנשאבה לעבר סירת דוברה שהוכשרה במיוחד למשימה. על הדוברה פעלו במלאכת החיפוש פרחי טיס צעירים, מומחים לאיתור נעדרים וקציני חיל הים.

 

המכשור החדיש, בניגוד לעבר, לא היה תלוי בתנאי מזג האוויר, בגאות או בשפל ולא בתנועות הבוצה העתיות. "המבצע הנוכחי לא החל מאפס והתבסס על לקחי עומק מהמבצעים הקודמים", סיפר ראש ענף איתור נעדרים בחיל האוויר, סגן-אלוף גל. "התרסקות המטוס אז הייתה במהירות של 400 קמ"ש, במגע עם המים לאורך מאות מטרים ולרוחב עשרות מטרים, דבר שגרם לפיזור גדול של כל חלקי המטוס".

 

מיקום איתור גופתו של סגן יקיר נווה ז

הכוחות שהשתתפו במשימת החיפוש השתמשו במכשורי סימון קרקעית עם ג'י.פי.אס כדי לא לחזור על אותה נקודת שאיבת פעמיים. "זה אירוע חריג, מרגש וייחודי", אמר ראש להק כח אדם בחיל האוויר, תת-אלוף נתן ישראל. "שמעיד על המחויבות של חיל האוויר ושל צה"ל לחייליו וחלליו".

 

גם אחיינו של נווה, סגן-אלוף במיל' יקיר לפיד, הקרוי על שמו, השתתף במבצע החיפוש. לפיד, טייס מסוקים בעברו הצבאי ובנו של מפקד מערך הנ"מ בעבר.

 

תת-אלוף במיל' רוניה לפיד, החליט לחפש כתף אל כתף עם החניכים הצעירים. "ההבעה על פניהם השתנתה כשהם הבינו את חשיבות וסמליות המשימה", תיארו היום בחיל האוויר, "משום שמעולם לא פעלנו בשיטה הזו, יצאנו במכרז לחברות אזרחיות לספק את ציוד השאיבה ומכשיר סינון הבוצה, שהוחזרה לקרקעית לאחר בדיקתה. החניכים לא הפסיקו לעבוד על הדוברה, 12 שעות מדי יום".

 

לפיד, אחיינו של נווה ז"ל שקרוי על שמו, אמר היום ל-ynet: "ישנה התרגשות רבה, אנחנו עדיין צריכים לעכל את הבשורה המרגשת. אנחנו נמצאים עדיין בשלבים ראשונים ועדיין לא הסתיימו כל התהליכים הטכניים".

 

הלווייתו של נווה ז"ל תיערך בעוד שבוע, ב-13 בנובמבר 2018, בטקס צבאי בבית העלמין בקריית שאול ב-15:00.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אתר חיל האוויר
יקיר נווה ז"ל
צילום: אתר חיל האוויר
מומלצים