שתף קטע נבחר

הסוף לכספים האבודים? מיזם חדש ימנע טעויות בהפקדות לפנסיה

מיזם חדש ינסה למנוע טעויות בתהליך העברת הכספים מהמעסיק לחיסכון הפנסיוני של העובד. כ-23 מיליארד שקל בחסכונות הפנסיוניים מוגדרים כמנותקי קשר, כאשר חלק נכבד מהם כספים ש"הלכו לאיבוד", בגלל טעויות בהפקדה

חברת "רובין" קיבלה מענק של מיליון דולר כדי לפתח מערכת דיגיטלית מבוססת בלוקצ'יין, שתלווה את העובד במהלך כל הקריירה שלו ותמנע טעויות בחיסכון הפנסיוני של הציבור.

 

 

כיום אין ביקורת מובנית לבדיקת הנתונים בכל התהליך של הפקדת המעסיקים לחיסכון עבור עובדיהם. לא פעם עובדים גילו כי המעסיק לא הפקיד להם עבור חיסכון לפנסיה, או שהמעסיק הפקיד, אך הכספים כלל לא נקלטו בחיסכון, או שנקלטו בצורה שגויה.

  (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)
 

בין היתר כיום לא חלה כל הוראה מחייבת על המעסיק – כיצד להעביר את הכספים לגוף המוסדי (בניגוד להעברת הנתונים, הנעשית בנפרד) ורבים מהמעסיקים עושים זאת, למשל, בשליחת צ'ק או העברה כספית, המתבצעת במועד אחר מהמועד בו נשלחים הנתונים.

 

במציאות הזו "הולכים לאיבוד" מדי שנה מאות מיליוני שקלים. על פי נתוני רשות שוק ההון, נכון לשנת 2016 גופי החיסכון הפנסיוני בישראל מנהלים סכום של 15.2 מיליארד שקל המוגדר ככספים שהקשר עם בעליהם נותק, וסכום של 7.7 מיליארד שקל נוספים ששייך למוטבים בחשבונות של עמיתים שנפטרו וטרם משכו את כספם. חלק לא מבוטל מהכספים הללו שאבד איתם הקשר הוא תוצאה של טעויות ואי התאמה של נתונים שנעשו בעת ההפקדה לחיסכון.

 

חברת הסטארט אפ "רובין" פיתחה פלטפורמה אחידה שהיא מעין תעודת זהות פנסיונית המבוססת על טכנולוגית בלוקצ'יין. מדובר במסמך וירטואלי שילווה את העובד בכל מקום עבודה במהלך הקריירה.

 

תעודת הזהות הפנסיונית כוללת פרטים אישיים, פרטי העסקה, היסטוריית מעסיקים והפרשות. בעת העברת המשכורות וההפקדות הפנסיוניות, הן נבדקות אוטומטית במערכת והמעסיק מקבל משוב על טעויות בהפקדה.

 

המידע שתוקן, מועבר ומתווסף לת.ז הפנסיונית באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ'יין לכל חברות הביטוח, אך רק החברה בה נמצאת קרן פעילה, יכולה לפתוח ולראות את הפרטים באמצעות קוד שקיבלה ולהפקיד בהתאם את הסכום המדוייק.

 

"לפני כשנה רשות שוק ההון פנתה למספר סטארט-אפים כדי שיציעו פתרון לבעיה הזו", אומר ל-ynet יוסי ירקוני מנכ"ל קבוצת רובין. "זכינו במענק של מיליון דולר מישראל דיגיטלית (מיזם ממשלתי לעידוד הדיגיטציה) כדי לקדם את הרעיון" .

 

"זוהי פלטפורמה שתוכל לשרת את כל השחקנים, בין אם זה חברות ביטוח ובין אם זה מעסיקים או סוכנויות. אני מאמין שנתחיל לפעול כבר בעוד 6-7 חודשים".

 

ל-ynet נודע כי ברשות שוק ההון בוחנים בימים אלו כלים נוספים שיסייעו בצמצום תופעת הכספים האבודים, זאת בנוסף לאפשרות הניתנת כיום לחוסך לקבל מסרון מהגוף הפנסיוני אליו מופקדים הכספים מדי חודש, כדי שניתן יהיה לעקוב ולוודא את תקינות ההפקדה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים