שתף קטע נבחר

אחרי סחבת של 8 שנים - קסדות חצי ייאסרו לשימוש

לפני כשמונה שנים החלו במשרד התחבורה לפעול כדי להוציא את קסדת החצי המסוכנת אל מחוץ לחוק. מחר עשוי התהליך להגיע סוף סוף לקיצו

התאריך: 28.3.2011, לפני כמעט שמונה שנים, ומשרד התחבורה הודיע כי שר התחבורה, ישראל כץ, הגיש לאישורה של ועדת הכלכלה תקנה האוסרת שימוש בקסדת-חצי בעת רכיבה על כלי דו-גלגלי. על-פי משרד התחבורה, התקנה נועדה להגביר בטיחות רוכבי האופנועים, ולמנוע סכנה של פגיעת ראש חמורה בעת החלקה. קסדות החצי יאסרו גם ברכיבה על טרקטורון או בעת לימוד נהיגה".

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

התאריך: 18.11.2018, אחרי כמעט שמונה שנים, ומשרד התחבורה מודיע כי ועדת הכלכלה של הכנסת צפויה לאשר מחר (ב׳) תקנה חדשה של שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, שתאסור את השימוש בקסדת חצי בעת רכיבה על אופנועים, קטנועים וטרקטורים בכבישי הארץ.

 

 

כדאי להזכיר בהקשר זה כי שאלת ההגנה ש(לא) מעניקה קסדת-חצי המכסה רק את חלקו העליון של החובש אותה, עלתה לתודעה הציבורית לאחר תאונת דרכים קשה שאירעה בדצמבר 2010 ובה נפצע אנושות ולאחר מספר ימים מת מפצעיו כדורגלן העבר אבי כהן. התגובה דאז של משרד התחבורה בהובלת השר כץ הייתה מהירה. כשבוע לאחר התאונה עדכנו במשרד כי ינסו להוציא את הקסדה מחוץ לחוק, אך גילו עד מהרה כי הצהרות לחוד, הפעולה אינה פשוטה כלל ועיקר. כל זאת למרות שהתקן הישראלי הנשען על זה האירופאי, אינו מאשר לשווק קסדות כאלה מאחר והן אינן עומדות בתקן האירופי. שימוש, כך מסתבר, זה סיפור אחר לגמרי.

 

לפני כארבע שנים נראה היה כי יש תזוזה בדרך לאיסור השימוש בה. עדת השרים לענייני חקיקה אישרה הצעת חוק של ח"כ בועז טופורובסקי, לפיה יאסר השימוש בה. "אישור החוק בקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, וזירוזו בדרך לחקיקה מלאה, הם לא פחות ממצילי חיים", אמר חבר הכנסת אז.

 

ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים תמכו בהתקדמות. היועץ המשפטי של הרשות כתב ב-1 במרץ 2011 כי "עקב רמת הפגיעות הגבוהה של רוכבי אופנועים, ועקב העובדה שפגיעות רבות של רוכבי אופנועים הן פגיעות ראש, הרשות תומכת בהצעת החוק וממליצה כי במדינת ישראל תיאסר מכירתן של קסדות שאינן מספקות הגנה נאותה לגולגולת, קרי 'קסדת חצי'".

 

בכדי להילחם בקסדות החצי קובעת הצעת החוק החדשה של כץ כי קסדות תקניות יהיו חייבות לכסות (גם) את אוזני הרוכב. תיקון זה מתבקש לאור התופעה שבה הרוכבים חובשים את הקסדה אך אינם רוכסים אותה כראוי. במצב של תאונה, הקסדה נשמטת מראשם ואינה מגינה עליהם. לדברי משרד התחבורה, פריצת הדרך הושגה למרות קשיים משפטיים שמנעו במשך שנים את תיקון התקנות, בשיתוף משרד המשפטים ומכון התקנים הישראלי.

 

התקנות החדשות יחייבו גם את רוכבי רכינוע, סגוויי והוברבורד בחבישת קסדת אופניים וברכיסתה. כזכור, לפני כשבועיים אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק של השר כץ, המחייבת את כל רוכבי האופניים החשמליים בחבישת קסדה בעת הרכיבה עליהם, בכל גיל ובכל הכבישים. הצעת חוק זו אף צפויה לעלות בקרוב לדיון בועדת הכלכלה לצורך הכנתה לקריאה שנייה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
קסדת חצי - מסוכנת
צילום: shutterstock
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים