שתף קטע נבחר

אם לילדים שהייתה בפסטיגל: "תחרימו את דוכני המזון והמרצ'נדייס - זה גזל"

לא רק סופגניות במחירים מופקעים - בראיון באולפן ynet מספרת אורטל קוזי לוי כיצד סירבה להפוך לקהל שבוי והביאה ממתקים מהבית: "פופקורן ענק ותפוח מתוק עולים בחנות 5 שקלים - במופע עם בקבוק שתייה 60 שקל". המועצה לצרכנות: "מצוקה אמיתית". תגובות: "יש גם מוצרים מוזלים"

 

 

חג החנוכה כבר בעיצומו - והורים רבים נאלצים להוציא עשרות ומאות שקלים כדי למצוא פעילות לילדים שנמצאים בחופשה. אחת הבעיות המרכזיות היא ניצול של "קהל שבוי" במופעים ייעודיים לחג - וגביית מחירים מופרזים עבור מוצרים ומזון.

 

בא לכם סופגנייה בפסטיגל? שלמו פי 5

דמי חנוכה לילדים? להיטי העבר עושים קאמבק

ריבה, טראפלס או בטעם ביסלי: כמה תעלה לכם סופגניית "יוקרה"

 

כפי שנחשף אתמול בממון וב-ynet, הורים התלוננו כי עבור סופגנייה רגילה, שיכולה לעלות בסופרמרקטים קצת יותר משקל אחד, ביקשו בדוכן במופע הפסטיגל 15 שקלים. שוחחנו באולפן ynet עם אורטל קוזי לוי, אם לשלושה, שהתלוננה על המחירים המופרזים; ועם עופר מרום, יו"ר דריקטוריון המועצה לצרכנות, שניסה להסביר מדוע זה קורה.

 

"השנה החלטתי להצטייד בתיק גדול עם ממתקים ושתייה מהבית וגם פופקורן", סיפרה קוזי לוי, " הכנתי את הילדים מראש ואמרתי להם שאני לא קונה דבר - הכל בתיק. הסתכלתי על המחירים והם פשוט מופקעים: למשל פופקורן - בקולנוע המחירים נעים בין 29-19 שקל; בפסטיגל רצו על פופקורן גדול 35 שקל". לטענתה, "היה גם פופקורן ענק פלוס תפוח מתוק - כמה הוא עולה בחנות - חמישה שקלים? פלוס בקבוק שתייה רצו 60 שקלים".

 

אורטל קוזי לוי אם לשניים התלוננה על מחירים בפסטיגל (צילום: פרטי)
"השנה החלטתי להצטייד מראש". אורטל קוזי לוי, אם לשניים(צילום: פרטי)

קוזי לוי ממשיכה לתאר את היווצרות "הקהל השבוי": "סידרו שם את הדוכנים בצורה כזאת, שהם היו מפזורים מסביב ליציאה - כך שגם לא הייתי יכולה להתחמק מבלי שהילדים יתקלו בדוכנים האלה". לדבריה, "האולם מכיל 8,000 איש - הדוכנים היו יחסית ריקים. לא ראיתי שהייתה התנפלות על הדוכנים גם ביציאה".

 

אם היית יכולה לפנות להורים - היית אומרת להם תחרימו?

קוזי לוי: "כן, להחרים. זה כבר גזל. זה לא פייר, אנחנו משפחה ממוצעת - בממוצע ארבעה עד חמישה אנשים באים להופעה כזאת. לא מספיק שרכשת כרטיסים במחיר לא זול - אתה הולך להופעה של שעתיים ויוצא עם הוצאה של כמעט 300 שקל".

  (צילום: shutterstock)
90 שקל לפופקורן ענק ותפוח מתוק. אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

 

המועצה לצרכנות: "מעודדים הפעלת לחץ צרכני"

עופר מרום, יו"ר דריקטוריון המועצה הישראלית לצרכנות, חיזק את הקריאה של קוזי לוי. "זה לא סתם תלונות ומרמור, זו מצוקה אמיתית - הדוכנים האלה פשוט עושקים את ההורים", אמר באולפן ynet, "אנחנו מעודדים את הצרכנים להפעיל לחץ צרכני וראינו שזה כבר גרם להורדה במחיר הסופגנייה ל-10 שקלים - עדיין מחיר גבוה לטעמנו; אבל אין ספק ששיתוף פעולה עם הצרכנים ישפיע על הורדת המחירים".

 

יגידו בעלי הדוכנים - "אנחנו צריכים להתפרנס". מה אתה אומר להם?

 

מרום: "אנחנו אומרים לעסקים - תורידו מחירים ואל תנצלו קהל שבוי. זה פער בלתי נתפס ולכן המסר לצרכנים: אל תקנו בכל מחיר".

 

איפה הייתם לפני החג?

 

"תפקיד המועצה לצרכנות הוא לחשוף את המחירים, להעלות את נושא יוקר המחייה על סדר היום הציבורי. בסוף הצרכן הוא זה שיחליט -  ורק שיתוף פעולה עם הצרכנים ישפיע על הורדת המחיר. צרכנים שידירו רגלם ממקום שבו מפקיעים מחירים - לא תהיה (לעסקים - א.ש וא.ל) ברירה".

 

תגובות

מחברת אקספו נמסר בתגובה: "המזנונים באקספו תל־אביב מופעלים לאורך השנה ע"י זכיין פרטי אשר זכה במכרז. במסגרת המכרז נקבעו מספר מוצרים במחירים מוזלים ומפוקחים - דוגמת מים, קפה, תה, בייגלה ועוד.

 

"בנוסף, הזכיין רשאי למכור מגוון מוצרים נוספים. לטובת המבקרים חברת אקספו תל־אביב פנתה לזכיין בבקשה להוזיל את המחירים, הזכיין נענה לבקשה וכך לדוגמה מחיר הסופגניות מעתה יעמוד על עשרה שקלים".

 

מהפקת הפסטיגל נמסר בתגובה: "כמו בשנים קודמות כך גם השנה, המזנונים במתחם אינם שייכים לפסטיגל או בשליטתנו. מדובר בזכיין פרטי שקשור בהסכם עם חברת מרכז הירידים. לצערנו אין לנו יכולת השפעה ו/או שליטה בנושא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
קהל שבוי בדוכני המזון. אילוסטרציה
צילום: shutterstock
מומלצים