שתף קטע נבחר

התקלות בקו לירושלים: חילופי האשמות בין השר כץ לעובדי הרכבת

עליית מדרגה בהאשמות סביב קו הרכבת החשמלי בין נתב"ג לירושלים, שסובל מתקלות חוזרות ונשנות. בעקבות מכתב ששיגרה יו"ר ועד העובדים, רמז שר התחבורה כי לעובדי הרכבת יד בדבר. התגובות הקשות לא איחרו לבוא

שר התחבורה רמז לתקלות יזומות של ועד עובדי הרכבת וחטף ביקורת מכל עבר. התקלות הבלתי פוסקות בקו המהיר מירושלים לנתב״ג הפכו לעניין שבשגרה, ואת ההסברים לבעיות בציוד מחליפות כעת האשמות קשות. לאחר עוד תקלה שאירעה הבוקר (ב'), ומנעה מרכבות לפעול בקו החדש שבו הושקע סכום עתק, רמז שר התחבורה ישראל כץ כי ייתכן שיש מי שעומד מאחורי התקלות. ״הודעתי להנהלת הרכבת, בעקבות ריבוי התקלות שאינן דבר שצריך לקרות, לבחון לעומק אם זה קשור לוויכוחים או סכסוכים בוועדים. האם מישהו כאן משבית בכוונה..." אמר כץ בריאיון לרשת ב׳.

 

מפגין נגד השר כץ במהלך נסיעה בקו החדש עם ראש עיריית ירושלים הנכנס  

 

"רגע היסטורי": נחנכה הרכבת המהירה מירושלים לנתב"ג

רכבת מירושלים לת"א: בתום 17 שנות ביצוע, תוכלו להגיע לחצי הדרך

 

לדברי גורמים ברכבת, הסיבה לדבריו הקשים של כץ דווקא בתקופה זו נעוצה במכתב ששלחה ב-28.11 יו"ר הוועד, גילה אדרעי, והגיע לידי ynet. "עובדים יקרים, בעקבות סכסוך העבודה בחשמול, החל ממחר 29.11.18 כל ההדרכות-קורסים-הכשרות לעובדים בעניין החשמול יופסקו!! (סימני הקריאה במקור, ר.ר). כל עבודה-הכשרה מכל סוג שעניינן המשך קו החשמול מנתב"ג צפונה, לא יבוצעו על ידי עובדי החברה!!

"כבכל צעד ארגוני בגיבוי ההסתדרות, הרי שכל העובדים (לרבות הארעיים) חוסים ומוגנים על ידי ההסתדרות כדין, בצעדים הארגוניים שהוכרזו עד כה לרבות הצעד הנ"ל. בברכה, ועד העובדים".

 

 קו ירושלים - תל אביב במספרים ()
 

כאשר התבקש להבהיר את דבריו, הוסיף כץ ואמר: ״הוריתי לבדוק שאין כאן דבר שהוא מעבר להפעלה עצמה. כולם צריכים לרכז את הכוחות כדי לתת שירות לתושבי ישראל. בזמנו, כאשר היו תופעות כאלו, טיפלתי בהן ביד קשה ברכבת, ולא אהסס לעשות זאת במידה ויתברר שזה כך. אני לא יכול להחליט שזה כך, הוריתי לבדוק.

 

"יש חשיבות בקו הזה, צריך לבדוק שהסכסוכים מוועדי העובדים לא גולשים לתוך הדברים. בכל מקרה, זו אחריות הנהלת הרכבת לבדוק שהרכבת עובדת בלילה ובבוקר. עד עכשיו עשו עבודה טובה, כי זה דבר מורכב מאוד להוציא לדרך. הם צריכים לוודא שזה יימשך כך, וכל מערכת הרכבות בישראל תפעל כמו שצריך, והקו הזה הוא קו חשוב ואני גאה ומאושר בזה שהוצאתי אותו לדרך".

 

יש להזכיר בהקשר זה כי פתיחת קו הרכבת הישיר והחשמלי מירושלים לתל אביב נתקלה בקשיים רבים. לא רק שהפרויקט הענק והיקר נדחה במשך שנים, גם כאשר התחייב השר לפתוח את הקו בפסח, נאץ לחזור בו ולדחות את האירוע ל-23 בספטמבר. עם זאת, הקו נפתח רק עד תחנת הרכבת בנתב"ג ולא עד תל אביב, למרות ההבטחות המפורשות.

 

מנהרה תחנה רכבת ישראל בנייני האומה קו ל תל אביב ירושלים (צילום: אוהד צויגנברג  )
תחנת בנייני האומה - הרכבת נוסעת, אבל לא תמיד(צילום: אוהד צויגנברג )

 

בתגובה לדברי השר אומרים בוועד הרכבת כי "לעובדים אין דבר וחצי דבר עם התקלות בקו החדש. גם השר וגם הנהלת הרכבת ויו"ר הדירקטוריון יודעים זאת היטב. ההיפך הוא הנכון. העובדים נותנים את הנשמה כדי לחפות על החלטות פזיזות ותקלות, גם אלה של חברות אחרות. להפיל על העובדים את כל זה זה הכי נמוך שיש. אנחנו ממליצים לקיים בדיקה מקיפה על ריבוי התקלות ועל איך קורה שציוד חדש שקונים נתקע כל הזמן, נשחק במהירות (כמו שחיקת גלגלים לקטר שבקושי נסע) ועוד.

 

גם בהסתדרות לא נותרו אדישים לדברי השר, ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הגיב הבוקר בחריפות ל"אמירה האומללה" של השר כץ. "אני מצר על כך שבמקום לקבל אחריות על הפאשלות והתקלות המרובות בנתיב הנסיעה החדש של הרכבת מירושלים לנמל התעופה, בוחר השר כץ להטיל דופי בוועד העובדים של הרכבת ובעובדיה המסורים. בשעה זו יש לשבח את האחריות הרבה ואת העבודה המקצועית של העובדים, שנדחקו על ידי כץ לפתוח את ציר הנסיעה החדש בנמהרות ובפזיזות - על אף שהרכבת עדיין לא הייתה מוכנה במלואה לתחילת הנסיעות בקו".

 

יו״ר ועדת הכלכלה, ח״כ איתן כבל, הגיב הבוקר אף הוא לדבריו של כץ ואמר כי "‏לאחר מאמצים, כולל גיוס מומחים מחו״ל, הודיע שר התחבורה שסוף-סוף התגלה שהעובדים הם הבעיה המרכזית לתקלות החוזרות ונשנות והבלתי נגמרות בקו ירושלים-ת״א. כמה נמוך וכמה לא נכון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משי בן עמי
מה קורה לרכבת?
צילום: משי בן עמי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים