שתף קטע נבחר

פרסום ראשון: מנכ"ל הרכבת בדרך החוצה

דירקטוריון רכבת ישראל יתכנס הערב לדון בסיום תפקידו של מנכ"ל הרכבת שחר איילון בעקבות שרשרת הכשלים בחברה, הכוללים את המחדלים בקו המהיר לירושלים, הצפיפות והפסדי הענק. איילון יודיע כנראה על פרישה מרצון לאחר שיו"ר החברה דן הראל הודיע לו אמש על הכוונה לפטרו

 

שחר איילון (צילום: אוהד צויגנברג, shutterstock)
שחר איילון(צילום: אוהד צויגנברג, shutterstock)

 

מנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון עומד לסיים את תפקידו בחברה לאחר פחות משנתיים על רקע שרשרת הכשלים בחברה. כך פורסם לראשונה היום (ב') ב-ynet. מרכבת ישראל נמסר כי "אתמול שוחח יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל עם המנכ"ל בדבר סיום תפקידו. דירקטוריון רכבת ישראל יתכנס הערב כדי לדון בנושא".

 

יו"ר רכבת ישראל דן הראל, זימן אליו אתמול את איילון, המכהן בתפקיד כמעט שנתיים, והודיע לו על כוונתו להביא לסיום עבודתו על רקע מה שהגדיר ככשלונו בניהול רכבת ישראל ומצבה של הרכבת, כולל הגירעון החריף שאליו נקלעה. הכשלים של איילון כמנכ"ל כוללים את המחדלים בתפעול הקו המהיר לירושלים, הצפיפות הבלתי נסבלת, הפסדי הענק וההצטיידות הזוחלת במערכי קרונות חדשים שאמורים היו לתת מענה לביקוש הגובר.

רכבת פרברית לפרדס חנה עצרה באמצע הדרך בגלל הפגנה, הנוסעים שלה מנסים לעלות לרכבת אחרת שלא אמורה לעצור להם בפרדס חנה (צילום: מור גולדברג)
מחאת הנוסעים אתמול: מנעו מרכבת לסגור דלתות (צילום: מור גולדברג)

 

 


מזג אוויר עומס תחנת רכבת תחנת אוניברסיטה תל אביב (צילום: אושרי אלקסלסי)
עומס בתחנת האוניברסיטה בתל אביב. תמונת מצב עגומה(צילום: אושרי אלקסלסי)
 

 

הפגישה אתמול התקיימה בהמשך לכמה פגישות התראה שקיים הראל עם איילון. כאמור, בפגישה אתמול סוכם שאיילון יודיע בקרוב על פרישה מרצון.

 

רכבת ישראל סובלת מבעיות קשות בקו המהיר בין נתב"ג לירושלים. הבוקר בוטלו רכבות בקו בגלל תקלה, והתנועה חודשה באופן חלקי. זו התקלה הרביעית שמדווחת בקו החדש בשבוע האחרון, וברכבת הדגישו שמדובר עדיין בתקופת הרצה. התקלות הללו הובילו היום לחילופי האשמות בין שר התחבורה ישראל כץ לוועד העובדים בראשות גילה אדרעי. כץ צייץ הבוקר בחשבון הטוויטר שלו כי היו"ר הראל עדכן אותו על הסיבות לתקלה ואמר כי הוא "שמח להיווכח שאין לעובדי הרכבת חלק בתקלות".

 

 

רכבת קן תל אביב ירושלים (צילום: AFP)
שרשרת תקלות בקו המהיר לירושלים(צילום: AFP)

רכבת לירושלים בתחנת נתב
רכבת לירושלים בתחנת נתב"ג(צילום: AFP)

בנימין נתניהו וישראל כץ פתיחת קו רכבת ירושלים תל אביב (צילום: עמוס בן גרשום לע
נתניהו וכץ בהשקה החגיגית לקו המהיר(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

"הודעתי להנהלת הרכבת, בעקבות ריבוי התקלות שאינן דבר שצריך לקרות, לבחון לעומק אם זה קשור לוויכוחים או סכסוכים בוועדים. האם מישהו כאן משבית בכוונה", אמר כץ. בוועד הגיבו: "ההיפך הוא הנכון. העובדים נותנים את הנשמה כדי לחפות על החלטות פזיזות ותקלות, גם אלה של חברות אחרות. להפיל על העובדים את כל זה זה הכי נמוך שיש. אנחנו ממליצים לקיים בדיקה מקיפה על ריבוי התקלות".

 

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הגיב הבוקר בחריפות ל"אמירה האומללה" של השר כץ. "אני מצר על כך שבמקום לקבל אחריות על הפאשלות והתקלות המרובות בנתיב הנסיעה החדש של הרכבת מירושלים לנמל התעופה, בוחר השר כץ להטיל דופי בוועד העובדים של הרכבת ובעובדיה המסורים".

 

פתיחת קו הרכבת הישיר מירושלים לתל אביב נתקלה בכמה קשיים עוד מתחילת דרכה: תחילה היא נדחתה מפסח השנה ל-23 בספטמבר וכעת היא פועלת רק בקטע שבין ירושלים לנתב"ג. ביצוע הפרויקט עצמו סבל מדחיות ומעיכובים ועלה למדינה מיליארדי שקלים. כתוצאה מפתיחת הקו, נאלץ איילון גם להתמודד עם ביקורת על ההחלטה להעביר קרונות מרכבות הצפון לטובת שימוש הקו המהיר. בלחץ הביקורת, התקפלה הרכבת והחזירה נסיעות שבוטלו.

 

וגם זה קרה אמש ברכבת: נוסעים שהתבקשו לרדת מרכבת פרברית שסיימה את נסיעתה בחדרה, במקום להמשיך לקיסריה-פרדס חנה ובנימינה, פתחו בהפגנה ספונטנית. הם מנעו מרכבת מהירה לכרמיאל שעצרה בתחנה להמשיך בדרכה ואיימו לא לשחרר אותה אם היא לא תעצור גם בתחנות הביניים. לאחר כ-20 דקות של מחאה שחררו המוחים את הדלתות. הרכבת המשיכה בנסיעתה, אך הנוסעים לקיסריה-פרדס חנה נותרו ברציף בחדרה והמתינו לרכבת הפרברית הבאה. 

 

גירעון עצום שמחייב התייעלות

איילון (63) הגיע לתפקיד מנכ''ל הרכבת לפני כמעט שנתיים בינואר אשתקד, לאחר שביצע שורה ארוכה של תפקידי מפתח בשורות המשטרה. ב-2011 מונה לתפקיד נציב כבאות והצלה, תפקיד שאותו מילא עד מאי 2016.

 

כמנכ"ל רכבת ישראל השקיע איילון בחשמול הקווים ובבניית מנהרות, ובתקופתו נפתחו כמה תחנות רכבת ברחבי הארץ בהן התחנה בכרמיאל וכן הקו המהיר בין ירושלים לנתב"ג.

  

בדו"ח הרבעון השלישי לשנה זו דיווחה הרכבת על הפסדי עתק. בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2018, נרשם הפסד תפעולי בהיקף של כ-55 מיליון שקלים. בדו"ח הסבירה הרכבת כי ההפסד נגרם בשל כמה גורמים כגון אי עלייה מספקת בכמות המטען המובל, והמשך הירידה בשיפוי הממשלתי שהחברה מקבלת לטובת הובלת מטענים. ההפסד של מגזר המטענים ברבעון השלישי של 2018 הסתכם בכ-22 מיליוני שקלים.

 

לפי הרכבת, גורם נוסף להפסדים הכבדים היה אי עלייה מספקת במספר הנוסעים, כתוצאה מהסטת רכבות מקווים שבהם הביקוש גבוה לטובת הקו המהיר לירושלים הנמצא בהרצה ומוגבל ל-400 נוסעים לרכבת, ולכן נפגעה הסובסידיה לחברה. החברה החליטה על כניסה לתהליך התייעלות כדי לעמוד ביעדי הרווח השנתיים החדשים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג, shutterstock
מנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון
צילום: אוהד צויגנברג, shutterstock
מומלצים