שתף קטע נבחר

כץ מתנער מפיטורי איילון: אני לא אחראי, זה דן הראל

שר התחבורה טען באולפן ynet כי ליוזמת פיטוריו של מנכ"ל הרכבת, שחר איילון, אחראי יו"ר דירקטוריון הרכבת, דן הראל - "אני מחבב את שחר איילון, אבל צריכות להיות תוצאות". דירקטוריון הרכבת שהתכנס החליט להזמין את המנכ"ל לשימוע לפני פיטורים בעוד מספר ימים. שחר איילון בהודעה לעובדים: "אני מבקש להביע את הערכתי הרבה אליכם"

הסערה סביב פיטוריו הצפויים של מנכ"ל הרכבת, שחר איילון, אינה פוסקת גם היום (ה'). לאחר שעורכי דינו של המנכ"ל שלחו מכתב חריף לחברי דירקטוריון הרכבת, האמורים להתכנס היום כדי להחליט על פיטוריו של איילון, התראיין השר באולפן ynet והכחיש כי הוא העומד מאחורי ההתפתחות. לדבריו, יו"ר הדירקטוריון, דן הראל, הוא זה שיזם את המהלך. כץ טוען כי הראל אמר שברצונו להחליף את איילון לאחר שהתייעץ עם חברי הדירקטוריון ו"גופים אחרים" ובעקבות מצבה של החברה. "ביקשתי שיעשה את זה בהסכמה", אמר כץ באולפן.

 

לראיון עם השר כץ: 

 

הדירקטוריון שהתכנס הבוקר לדון בפיטוריו של איילון החליט להזמינו לשימוע לפני פיטורים ביום ג', ה-25.12, כך דיווחה הרכבת לבורסה, ומיד לאחר מכן שלח איילון הודעת SMS לעובדי הרכבת בזו הלשון: "עובדות ועובדים, בימים אלה אני מבקש להביע את הערכתי הרבה אליכם על הדבקות במשימה ועל השירות אותו אתם מעניקים יום-יום ושעה-שעה לנוסעים ובמטענים. אנא המשיכו במשימות השירות והפיתוח ואני מאמין כי בסוף הכל יהיה לטובה. שלכם, שחר איילון, מנכ"ל רכבת ישראל".

 

מנכ"ל הרכבת לא מוותר: "ניסיון פסול לסיים את כהונתי"

 

בוא נעבור לחיים עצמם, על הדרך שלנו לעבודה, הרכבת. באלגן אטומי.

"המהלך האחרון ממש לא נוגע אליי. יו"ר הרכבת, דן הראל, שאני ביקשתי ממנו לבוא ולעמוד בראש החברה... הגיע אליי לאחרונה ואמר שהגיע למסקנה בהתייעצות עם חברי הדריקטריון וגופים אחרים שהוא רוצה לפתוח במהלך להחלפת המנכ"ל. אמרתי לו שזה בסמכותו, ביקשתי ממנו שינסה שזה יהיה בהסכמה. מתבצע שם תהליך כזה או אחר, אני מקווה שהוא יסתיים מהר".

 

שחר איילון אומר שמשטרים אפלים מתנהלים בצורה כזאת, שמנסים להדיח אותו.

"לא עקבתי הבוקר, עסקתי בדברים אחרים, אבל אני סומך על דן הראל שהוא לקח על עצמו משימה עם כל חברי הדריקטריון".

 

אם אתה מגבה את דן הראל אז אתה לא מגבה את המנכ"ל.

"אני אישית מחבב את שחר איילון, אין לי שום בעיה איתו. אבל התוצאות צריכות להיות, אני יודע שיש נושאים כבדים שמונחים על השולחן. יטפלו בהם בצורה מסודרת".

 

הוא לא הביא תוצאות?

"יכול להיות שהוא אוכל פירות באושים של קודמיו. אולי יש אנשים בציבוריות הישראלית או בשולי הציבור שמילאו תפקידים כולל הרשות, וגופים כאלה ואחרים, והם אשמים הרבה יותר ממנו במה שקורה ברכבת, ברכש. זה כמו צבא, אתה שם מפקד בשטח, אתה חייב לסמוך על השיקולים שלו ולתת לו גיבוי".

 

אתה אומר שזה לא עניין פוליטי שאם הוא מפטר את שחר איילון, זה כי הוא לא ביצע את תפקידו היטב?

"נכון לגמרי. אין כאן שום עניין פוליטי. אני לא בא לחרוץ דין כי אני לא מצוי בפרטים".

 

מה דן הראל אמר לך ששחר איילון ביצע לא נכון, במה הוא כשל?

"הוא לא נכנס לפרטים. הוא אמר שהוא רוצה להוביל תהליך על סמך מצבה הכללי של הרכבת, גם מבחינת הגירעון החמור וגם מדברים אחרים. אני אמרתי לו שינסה שזה יהיה בהסכמה. הרי לקבל החלטות, הסמכות החוקית היא של הדריקטריון. שר אין לו באופן פורמלי גם אפשרות להתערב".

 

- הראיון המלא עם השר בווידאו המצורף

 

התנגשות בלתי נמנעת

יש להניח כי מהלך פיטורי מנכ"ל הרכבת החל לפני שבועות, כאשר איילון הסביר כי התפקוד הלקוי של החברה בראשה הוא עומד נעוץ - בין היתר - בהחלטת שר התחבורה, ישראל כץ, להפעיל את קו הרכבת החשמלי בין ירושלים למרכז למרות שלא היה מוכן עדיין. לגישתו של איילון, החלטה זו לא רק שחשפה את אי מוכנות הקו שממילא הגיע רק עד נתב"ג ולא עד תל אביב כמובטח, אלא גם פגעה בתפקוד שאר הקווים שנאלצו "לוותר" על קרונות לטובת הקו לירושלים.

 

איילון לא יכול היה לתלות את הצפיפות הכרונית, עיכובים וביטולי רכבות ותקלות טכניות רבות רק בהחלטת כץ, אך הוא בהחלט טען כי צריך היה להריץ את הקו במשך מספר חודשים לפני פתיחתו המתוקשרת לקהל שהעניקה לשר התחבורה אינספור אפשרויות להתהדר בפרויקט הענק - שהושלם חלקית בלבד לאחר עיכוב של שנים ארוכות ותפיחה בלתי נתפסת בתקציב - כולם במשמרתו של השר המכהן.

 

לוח הזמנים של הימים האחרונים לא לגמרי ברור ויש מספר גרסאות בעניינו, אך בעניין אחד אין ספק - בתחילת השבוע גלש הסיר הרותח על גדותיו. לפי אחת הגרסאות, ביום ראשון השבוע שוחח יו"ר הדירקטוריון ומינויו של כץ, דן הראל, עם מנכ"ל הרכבת ואמר לו באופן כזה או אחר כי שירותיו אינם נחוצים עוד - הודעה זו הגיעה למערכות כלי התקשורת רק לאחר שני ראיונות חשובים. בראשון שבהם אמר השר כץ כי הוא תוהה האם התקלה המי-יודע-כמה באותו בוקר בקו החשמלי, היא מעשה ידיהם המכוון של עובדי רכבת. בראיון לרשת ב' אמר השר כי "הודעתי להנהלת הרכבת, בעקבות ריבוי התקלות שאינן דבר שצריך לקרות, לבחון לעומק אם זה קשור לוויכוחים או סכסוכים בוועדים. האם מישהו כאן משבית בכוונה...".

 

מנכ"ל הרכבת נדרש להגיב להאשמות חסרות תקדים אלה ואמר בראיון לרזי ברקאי כי אין לו ספק שידי עובדי הרכבת נקיות והאשים שוב את השר בפתיחה מוקדמת מדי של הקו ואת משרד האוצר בחבלה פוליטית ופיננסית ברכבת. ראיון זה היה כנראה המסמר האחרון בארון הקבורה של יחסי השר והמנכ"ל. כץ עוד הספיק לחזור בו - בציוץ בטוויטר - ואמר כי לאחר שיחה עם היו"ר הובהר לו כי אין לעובדים קשר לתקלות, אך הפור כבר נפל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
ישראל כץ: אני לא אחראי
צילום: אוהד צויגנברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים