שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בעלי קרקעות בשדה דב ליועמ"ש: "חשש לניצול תקופת הבחירות בניסיון לגרום לדחיית הפינוי"
    לשכת ראש הממשלה הודיעה היום כי פגישה שתוכננה בין נתניהו לבין ראש עיריית אילת שמוביל את ההתנגדות לפינוי השדה נדחתה. הפגישה המתוכננת עוררה את זעמם של נציגי בעלי הקרקעות הפרטיות עליהן השדה פועל. ראש עיריית אילת: "נמסר לי שזה בשל בעיות לו"ז, אבל אני לא קונה את זה. כנראה שלבעלי הקרקעות יש שליטה גם כאן"

    ראש הממשלה בנימין נתניהו היה אמור להיפגש מחר (ד') בבוקר עם ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, שמוביל את קואליציית מתנגדי פינוי שדה דב בת"א. מטרת הפגישה: לדון בדחיית מועד הפסקת הטיסות, אשר נכון להיום נקבע לחודש יולי 2019. אלא שלאחר הפרסום ב-ynet בדבר הפגישה המתוכננת, הודיעה לשכת ראש הממשלה לראש עיריית אילת בשעה האחרונה על ביטול הפגישה.

      

    לדברי ראש העיר, "נמסר לי שזה בשל בעיות לו"ז, אבל אני לא קונה את זה. זו שערורייה שפגישה בין ראש הממשלה לבין ראש עיר מתבטלת כתוצאה מאיומים של בעלי קרקעות. זה נושא שנמצא על סדר יומה של מדינת ישראל, הישיבה הזו תוכננה לפני שבועות רבים וכללה גורמי מקצוע משפטיים. כנראה שלבעלי הקרקעות יש שליטה גם כאן".

     

    מלשכת רוה"מ נמסר כי הפגישה כרגע נדחתה וכי יעדכנו לגבי מועד מאוחר יותר ואז יגיבו לטענות.

     

    בגלל חילוקי הדיעות על שדה דב? עודד גבולי, מהנדס העיר ת"א פורש

    התוכנית לפינוי שדה דב והקמת 16 אלף יח"ד אושרה להפקדה

     

    קואליציית מתנגדי פינוי שדה התעופה, המובלת על ידי ראש עיריית אילת וחברת התעופה ארקיע שבבעלות משפחת נקש, כבר הצליחה בעבר להביא לדחיות במועד פינוי השדה והעברת פעילותו לטרמינל 1 בנתב"ג. לאחר שורה של דחיות, נקבע מועד הפינוי ל-1 ביולי 2019, אולם בימים האחרונים החלה שוב קואליציית המתנגדים בקמפיין תקשורתי, ומחר, כאמור, הם אמורים לפגוש את ראש הממשלה בנושא.

    שדה דב (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
    שדה דב(צילום: יריב כץ)

    הפגישה מעוררת את זעמם של המנהלים המיוחדים מטעם בית המשפט לניהול השטח, אשר מייצגים אלפי בעלי קרקע פרטיים. במכתב ששלחו היום ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדנבליט, ולמשנה ליועמ"ש, ארז קמיניץ, הם מביעים חשש כי מדובר בניסיון לנצל את תקופת הבחירות כדי לשנות את מועד הפסקת הטיסות.

     

    "על סמך מידע שהובא לידיעתנו, ובידיעת הלחצים שמפעילים גורמים שונים לשינוי החלטות ראש הממשלה ושר הביטחון בדבר פינוי שדה דב והפסקת הטיסות הצבאיות והאזרחיות בו ביום 1 ביולי 2019, מסתמן חשש כבד לניצול תקופת הבחירות, לניסיון לגרום לדחיית מועד זה", נכתב בפנייה.

      

    "בנסיבות אלה, מטרידה מאוד העובדה כי נקבעה למחר ישיבה בנושא בראשות ראש הממשלה, והתמיהה מתגברת לאור העובדה, שעל פי המידע שבידינו, זומן ראש עיריית אילת לישיבה זו. ברור לכל כי שינוי ההחלטה מנימוקי בחירות אינו עומד במבחן הביקורת והינו לא חוקתי בעליל. אנו סמוכים ובטוחים כי תעשו לסיכול השימוש בתקופת הבחירות לשינוי החלטות כאמור, ואנו שמים יהבנו על כך שתעשו כל הנדרש לשמירה על שלטון החוק".

     

    עו"ד ד"ר מיכאל שפטלר, אחד מהמנהלים שמונו לניהול שטח הגוש הגדול, סבור כי מדובר בניסיון לבצע מחטף מצידו של ראש עיריית אילת. "מי שנושא את הדגל של העיר אילת מבזה את החלטות בג"ץ, החלטות ממשלה והחלטות שקבעו כבר לפני שנים ששדה דב ייסגר, ומתעלם מהסכמים עליהם חתומה המדינה עם בעלי הקרקע", הוא אומר. "שדה דב ממוקם על קרקע פרטית של אלפי בעלים שיורשיהם מחכים כבר 70 שנה לפינוי השדה. זכויותיהם הקנייניות נרמסות".

      

    המלונאים: לדחות את הפינוי בשלוש שנים לפחות

    גם בהתאחדות המלונאים חוששים מהשלכות סגירת שדה התעופה - על התיירות לאילת. בנייר עמדה שנשלח מטעמם, תחת הכותרת "משמעויות מרכזיות בתחום התעבורה האווירית כתוצאה מסגירת שדה דב", הם מתריעים כי "ההחלטה על סגירת שדה דב ויישומה המתוכנן במהלך שנת 2019 צפויים ליצור קשיים רבים ומגבלות משמעותיות בתחום התעבורה האווירית בישראל וממנה".

     

    בין ההשלכות של סגירת השדה המתוארות על ידיהם: ירידה של 25% עד 40% בהיקף הנוסעים מדי שנה לאילת, עומסים על נתב"ג באופן שיפגע במספר הטיסות של חברות התעופה, וכן פגיעה משמעותית של עשרות מיליוני שקלים בענף התיירות באילת, שתשליך גם על רמת החיים של תושבי אילת. נימוק נוסף הוא אי השלמת ההיערכות התפעולית של נתב"ג.

     

    בעלי המלונות מבקשים להשאיר את השדה פעיל לתקופה נוספת של שלוש שנים לפחות, ובמקביל לבחון חלופות כמו השארת מסלול קבוע בשדה דב, הזזת השדה לשטח מיובש בים, האצת הפעולות הדרושות להרחבת הקיבולת של נתב"ג והפעלתו לתקופת ניסיון במקביל, הארכת מסלול בשדה התעופה בחיפה ועוד.

      

    נייר העמדה נכתב על ידי עוזי יצחקי, לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה ומי שהיה חתום על ההסכם לפינוי השדה משנת 2013 מול האוצר ורשות מקרקעי ישראל. יצחקי מסייג בנייר העמדה, כי ההחלטה התקבלה בזמנו לפי המידע והנתונים שהוצגו בפני מקבלי ההחלטות באותה העת.

    שדה דה תל אביב (הדמיה: משרד אדריכלים בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים)
    תוכנית של עיריית תל אביב להצלת שדה דב(הדמיה: משרד אדריכלים בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים)

     

    הסכמי פינוי מ-2007

    שדה דב כולל שדה תעופה צבאי ואזרחי בשטח של כ-800 דונם. כ-70% מהשטח נמצאים בבעלות אלפי בעלי קרקע פרטיים, והיתר הן קרקעות מדינה. בשנות ה-70 נמסר ניהול השטח למנהלים שמונו מטעם בית המשפט. בשנת 2007 נחתמו הסכמים, שקיבלו תוקף של פסק דין, שבמסגרתם התחייבה המדינה לפנות את השטח ולמקסם בו את זכויות הבנייה, תמורת ויתור בעלי הקרקע על מחצית מזכויותיהם לטובת המדינה.

      

    מאז 2011 עבדו רשות מקרקעי ישראל, עיריית תל אביב והמנהלים מטעם בית המשפט על תוכנית לבניית 18,500 יחידות דיור בשטח שיתפנה, שכ-30% מהן מיועדות למחוסרי דיור. התוכנית נמצאת בשלבי האישור האחרונים.

     

    "הוועדה המחוזית וכל הגורמים התכנוניים שיבחו את התוכנית כיוצאת דופן ומהמתקדמות בעולם ברגישותה לאיכות הסביבה", מציין שפטלר. "עכשיו באים הטייקונים בעלי המלונות, יזמי קזינו וחברות תעופה ומנסים להתעלם מכל אלו. סוגרים את שדה התעופה באילת למטרות מסחריות ונדל"ניות ומרחיקים את שדה התעופה מאילת למקום מרוחק קילומטרים רבים מהעיר, אבל יש להם העוז לטעון שסגירת שדה דב תפגע בהם".

     

    קולאיציית מתנגדי העתקת השדה כוללת גם את ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שהצטרף למתנגדים בסוף 2015 ואף הפתיע עם תוכנית חלופית, הכוללת את צמצום שטח השדה לכ-550 דונם ובניית כ-3,000 דירות בחלק ששייך לבעלי קרקעות פרטיים. עמדתו מנוגדת לעמדה שהובילה העירייה עד כה, כמו גם לזו של מהנדס העיר, עודד גבולי. יש לציין כי במינהל התכנון אומרים כי התוכנית של רמ"י על סף אישור, וכי אין היתכנות אמתית לתוכנית של חולדאי.

      

    "סגירת שדה דב, מבחינתי כראש העיר, משמעותה סגירת העיר"

    ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, מסר בתגובה: "הפגישה נקבעה עוד לפני שידענו שהולכים לבחירות. אלו טענות קנטרניות. אנחנו מנהלים שיג ושיח ארוך עם כל הגורמים, כולל לשכת ראש הממשלה. הדרישה שלנו היא לחלוטין לגיטימית, להציג בפני ראש הממשלה את האמת בכל הקשור למשמעויות של סגירת השדה. אני אמרתי יותר מפעם אחת שלצערי הגדול, גורמים רבים מציגים בפני ראש הממשלה נתונים שגויים ועושים זאת במזיד. לפגישה בנוגע למהלך כל כך דרמטי אין שום קשר לבחירות או לא בחירות, הנושא על סדר היום קרוב לארבע שנים, ואנחנו חושבים שדווקא הם אלו שמנצלים את המועד הזה לטענה קנטרנית.

     

    "הדבר החשוב הוא שסגירת שדה דב, מבחינתי כראש העיר, זה למעשה סגירת העיר. זו התחנה המרכזית של תושבי העיר אילת. מי שאומר שיש מענה מטעה במזיד", הוא מוסיף. "אמרתי תמיד שההחלטה התקבלה באופן לא תקין, לא שאלו לדעתו של הלקוח העיקרי, תושבי העיר אילת, כשהחליטו לסגור להם את התחנה המרכזית.

     

    "בנוסף, יש מתווה מסודר שמאפשר לבנות יחידות דיור שיכסו את דרישת הגוש הגדול. אין לי בעיה עם בעלי הקרקע, שיקבלו את מה שמגיע להם. כמו כן, ב-7-5 השנים הקרובות ממילא לא יקרה שם כלום, עוד אין תוכניות מפורטות ואין איחוד וחלוקה. לכן לסגור את השדה עכשיו זה לעשות הרעה מרושעת שהדעת לא יכולה לסבול אותה, ואני חושב שחשוב להביא את זה לידיעת ראש הממשלה".

     

    במינהל התכנון אומרים שלתוכנית של חולדאי אין היתכנות אמיתית.

    "נכון שיש שתי תוכניות, אבל התוכנית שהוצגה היא בעלת היתכנות גבוהה והיא תיתן מענה למי שצריך".

     

    צילום: אורי דוידוביץ'

    צילום: אורי דוידוביץ'

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

     

     

     


    פורסם לראשונה 25/12/2018 17:08

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים