שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בגלל הסוכר: ההיעלמות המסתורית של רסק העגבניות
    המילה "רסק" נעלמה מרוב המוצרים במדף רסק העגבניות בסופר והוחלפה ב"רוטב עגבניות מרוכז מאוד". הסיבה העיקרית: מעבר לתקן חדש בקרוב, שיחייב להדגיש שהרסק הוא "בתוספת סוכר". החברות התחכמו והחליפו את שם המוצר ל"רוטב", משום שלא צריך להבליט בו את רכיב הסוכר

    אחד המוצרים הכי אהובים על עם ישראל כמעט שנעלם מהסופר: רסק עגבניות. מותגים כמו פריניר, יכין, פרי מבורך ושופרסל כבר לא קוראים למוצר רסק, אלא "רוטב עגבניות מרוכז" או "רוטב עגבניות מרוכז מאוד". רק מיעוט של מוצרם (בעיקר מוצרי יבוא) עדיין נקראים "רסק", למרות שמדובר באותה גברת בשינוי אדרת, אז מה קרה למילה רסק ומדוע היא לא בשימוש יותר?

     

     

    רסק עגבניות רוטב (צילום: מירב קריסטל)
    כשהיינו צעירים, לפני כשנה, קראו למוצר הזה רסק(צילום: מירב קריסטל)

    רסק עגבניות רוטב (צילום מסך)
    ואכן - אתר האינטרנט של חברת פריניר מוכיח שלא דמיינו. אותו מוצר בדיוק, עם אותם רכיבים, כיום נקרא רוטב עגבניות מרוכז(צילום מסך)


    רסק עגבניות רוטב עגבניות (צילום: מירב קריסטל)
    גם במותג הפרטי. רוטב העגבניות המרוכז מאוד של שופרסל(צילום: מירב קריסטל)

    רסק עגבניות רוטב (צילום מסך)
    לפי גוגל, קראו למוצרים האלה פעם רסק (מקור התמונות: פרייסז ומיי סופרמרקט)(צילום מסך)

     

     

    רסק עגבניות רוטב (צילום: מירב קריסטל)
    גם התרכיז הפך לרוטב עגבניות מרוכז. מאוד(צילום: מירב קריסטל)

    רסק עגבניות רוטב (צילום מסך)
    פריכוז לפני שינוי הזהות(צילום מסך)

    הסיבה להחלפה המשונה של שם המוצר, טמונה בפשרה בין היצרניות למשרד הבריאות, בעקבות כתב אישום שהמשרד הגיש נגדן ובוטל. המשרד טען שהחברות מוסיפות סוכר לרסק בניגוד לתקן וכן טען שהן לא מדגישות את העובדה שהמוצר מכיל סוכר, אם כי הרכיבים סוכר או גלוקוז או פרוקטוז כן הופיעו ברשימת הרכיבים.

     

    בית-המשפט קבע שמשרד הבריאות לא הצליח להוכיח שהתקן הנוכחי לרסק עגבניות אוסר הוספת סוכר לרסק וכן קבע שלא הוכח שהתקן מחייב את החברות להדגיש את העובדה שהן מוסיפות סוכר לרסק.

     

    עקב כך, הוחלט על פשרה: ישראל תעבור מתקינה ישראלית, לתקן בינלאומי. התקן הבינלאומי (אירופי) לרכז עגבניות יותאם להרגל המקומי להוסיף סוכר לרסק והוא יאפשר ליצרנים להוסיף לרסק עד 3% סוכר. עד כאן חדשות טובות ליצרנים, אבל יש פה נקודת תורפה: ברגע שהתקן החדש ייכנס לתוקף – יהיה עליהן להדגיש על גבי האריזות כי למוצר קוראים "רסק עגבניות בתוספת סוכר".

    רסק עגבניות רוטב (צילום: מירב קריסטל)
    יש פה תוספת סוכר והיצרנים יתבקשו להדגיש אותה בקרוב, אבל אם קוראים למוצר רוטב - אין חובה להדגיש את הימצאות הסוכר בו(צילום: מירב קריסטל)
     

    כדי לא לכתוב שהרסק מכיל סוכר – החברות שינו את השם לרוטב

    איך קרה שהפשרה הזאת הובילה לכך שהחברות יחליפו את שם המוצר? שהרי בהחלטת בית-המשפט לא נאמר שיש להחליף את שמו מרסק לרוטב. בפריניר אמרו ל-ynet, כי "כיוון שהתקן החדש עוד לא יצא והתקן הנוכחי נתון לפרשנות, החברות שינו את השם מרסק לרוטב, כדי שלא יצטרכו לכתוב שהמוצר כולל תוספת סוכר ועברו לייצר אותו לפי תקן אחר, של רוטב עגבניות. אבל זה בדיוק אותו מוצר, עם אותם רכיבים, פשוט עבור רוטב עגבניות לא צריך לכתוב שהוא כולל סוכר".

    אינפו כלכלה רסק עגבניות ()

    כלומר, הפשרה עם משרד הבריאות לכאורה כלל לא כללה שינוי השם ל"רסק", אבל זה מה שקרה בפועל. מנכ"ל זנלכל פיני גורביץ', שגם היא שינתה את שמות מוצריה (יכין, פרי מבורך ומותגים פרטיים) מרסק או רכז לרוטב, אמר ל-ynet: "נכון להיום, אין מניעה לקרוא למוצר רסק, אבל אנחנו לא רוצים להיות חלק מויכוח.

     

    "תוספת של 3%-1% פרוקטוזה או סוכר תמיד היו חלק מהכנת המוצר וצוינו על גבי האריזה. כל מה ששינינו זה את שם המוצר וזה קרה כבר לפני יותר משנה. חלק מהחברות שינו את השם ולעומת זאת יש חברות שממשיכות לסמן את המוצר 'מרכיבים טבעיים בלבד', אנחנו לא מפרשים את זה כך. במילים אחרות אנחנו מסמנים על הצד המחמיר. במוצר עצמו לא בוצע כל שינוי".

     

    הוא מנמק מדוע החברות בכלל מוסיפות סוכר לרסק: "המוצר מיוצר מעגבניות טריות לא אחידות. רסק 100% הינו תפל וכל ייצור מקבל רמת צמיגות וצבע שונים. לפי מחקר צרכנים אנשים רוצים מוצר צמיגי ובעל טעם מתקתק. וכך אנחנו משתדלים לייצר, למרות ששונות בעגבניות לא מבטיחה אחידות של 100%. התקן הנוכחי מאפשר תיקון מבוקר באמצעות רכיב טבעי (סוכר מ.ק). בתקן החדש יהיה כנראה כתוב במפורש שניתן להיעזר בסוכר ברסק עגבניות ולקרוא למוצר עדיין רסק. ברגע שהתקן ייכנס לתוקף, הוא כבר בדיונים 5 שנים, יכול להיות שנחזור לשם הקודם".

    רסק עגבניות רוטב עגבניות (צילום: מירב קריסטל)
    היחידה מבין שלוש היצרניות הגדולות שלא שינתה את שם המוצר לרוטב. המותג טל של מילוז (ויטה פרי הגליל)(צילום: מירב קריסטל)

     

    האירופים אוהבים מלח ברסק – הישראלים אוהבים סוכר

    אם מסתכלים על הרכיבים של המוצרים המקומיים הקיימים רואים שרוב היצרנים, מוסיפים סוכר לרסק. מילוז (פרי הגליל) שמייצרת את טל (המותג עם החקלאי שנושא ארגז העגבניות) לא מוסיפה סוכר לרסק ויש בו אחוז גבוה יותר של עגבניות (99% עומת 93%-97% במותגים ישראלים אחרים). מותגים מחו"ל (לרוב מאיטליה), לא מוסיפים סוכר לרסק, כנראה משום שזה פשוט לא הטעם האיטלקי. לעומת זאת הם כן מוסיפים מלח למוצר, מה שמעלה את כמות הנתרן שבו.

     

    גורם במכון התקנים הסביר ל-ynet מדוע הוחלט שהתקן החדש יאפשר להוסיף סוכר לרסק: "התקן הבינלאומי מותאם לפי השוק המקומי. התקן עצמו מהווה את דרישות המינימום וניתן להוסיף לו עוד דברים במדינת היעד. כיון שאצלנו מקובל להוסיף מעט סוכר – התקן פה יכלול סוכר".

     

    למה החברות מעדיפות לקרוא למוצר רוטב?

    "אני לא יודעת למה, שכן רסק עגבניות הוא זה חומר גלם, רמת המוצקים בו יותר גבוהה, זה מוצר יותר יוקרתי מרוטב".

     

    שופרסל מסרה בתגובה: "השינוי התבצע כחלק מהסדר שסוכם לאחר תביעה נגד כל היצרנים. שופרסל לא נתבעה, אך יישרה קו כמוהם".

     

    מפרי הגליל נמסר בתגובה: "במוצר שלנו אין תוספת סוכר".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים