שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    2018 על שני גלגלים - פושרת, מאכזבת, מסקרנת

    למרות אופטימיות גורפת לפני 12 חודשים בלבד, השנה החולפת לא הקפיצה את שוק הרכב הדו-גלגלי לעידן 20 אלף הכלים החדשים בשנה. היבואנים יודעים להצביע על אשמים, הרוכבים פחות משתכנעים

    נתוני מכירות הרכב הדו-גלגלי של לשכת המסחר לסיכום 2018 מציגים תמונת מצב עגומה במקצת, פושרת ומאכזבת. נתון המכירות הרשמי עומד על 18,017 קטנועים ואופנועים חדשים שעלו השנה על הכביש, לעומת כ-18,400 שנמכרו במהלך 2017. היבואנים מצביעים אמנם על משרד התחבורה כאשם חלקית עקב שביתת בוחנים שמנעה מרבים להשיג רישיון רכיבה, וגם ריבוי חגים בספטמבר, בעיות מחשוב ודצמבר גשום במיוחד "גויסו" להסביר את המספר הנמוך יחסית ואת בלימת מגמת הגידול של השנים האחרונות.

     

     (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
    (צילום: רונן טופלברג)

     

    לא קונים אופנועים, כי החופש כבר כאן / טור דעה

    אחרי סחבת של 8 שנים - קסדות חצי ייאסרו לשימוש

    עתידות: האופנוע הבא שלכם יהיה חשמלי

     

    בפועל, גם אם אלה הסיבות שהאטו את דהירת השוק לכיוון המספר המאגי והמובטח זה שנים של 20 אלף כלים חדשים בשנה - בגלל סבל הפקקים, ועבודות הרכבת הקלה, מחירים נוחים יותר של אופנועים וקהל יעד שגדל בהתמדה - עדיין ששת החודשים האחרונים התאפיינו בירידה כמעט-קבועה, דווקא לאחר מחצית שנה ראשונה וסופר-אופטימית כולל רבעון ראשון עם זינוק של לא פחות מ-10%.

     

    השליש האחרון היה למשל גרוע בבירור בהשוואה לאשתקד עם צניחה תלולה בספטמבר (960 כלים מול 1,500) וירידות ברורות בנובמבר-דצמבר (כ-2,100 מול 2,400). במילים פשוטות - מגמת האטה שנמשכת כבר חודשים ארוכים.

     

    אבל השוק אינו רק מספרי מכירות כלליים ויבשים אלא גם תמהיל מרתק של סיפורים בודדים המייצרים את שוק הרכב הדו-גלגלי המקומי. קבלו את הבולטים שבהם:

     

    הדשדוש חמור מהמספרים היבשים: נתון מכירות של כ-18 אלף כלים חדשים ב-2018 מבטא ירידה של כ-2% בהשוואה לשנת 2017. זו בהחלט בלימת הצמיחה, אך המציאות מטרידה יותר מהירידה החד-ספרתית. שכן בתוך המספר הזה כלולים גם 518 קטנועים מתוצרת דיאלים ש"עלו על רישוי" ב-2018 אך "נדחפו" מ-2017. כולם נרשמו במשרד הרישוי במהלך שלושת חודשי השנה הראשונים במסגרת "גיול" של מלאי 2017 תחת חוק המאלץ לרשיין כלי תחבורה בתוך שנה מכניסתו ארצה. הורידו אותם מהרשימה ולפתע אנחנו מתקרבים לנתון המכירות של לפני שנתיים. לא נעים.

     

    דיאלים - עובדים על "גיול" (בני דויטש) (בני דויטש)
    דיאלים - עובדים על "גיול"(בני דויטש)

     

    קטנועים, אופנועי כביש, שטח ואפילו מירוץ: מתוך מעט יותר מ-18 אלף כלים חדשים, כ-11,600 היו קטנועים, כאשר מלכי המכירות הם עדיין כלים קטנים-זולים יחסית בנפח 125 סמ"ק, גם תודות לעובדה שתהליך הרישוי להם קל יחסית, גם מכיוון שהם מתאימים לשליחויות. עם זאת, נמשכת מגמת המעבר לקטנועים איכותיים, בטוחים וחזקים יותר בנפח 300 סמ"ק ומעלה.

     

    מסלול ערד (צילום רחפן)
    מסלול ערד - אחד משלושה חדשים שנפתחו(צילום רחפן)

     

    באשר לאופנועים, השנה נמכרו כ-6,400 כלים חדשים, כ-5,000 מתוכם אופנועי כביש וכ-1,400 אופנועים המיועדים בראש ובראשונה לשטח, רובם אופנועי

    אנדורו מקצועיים. האחרונים, בהם דגמי שתי פעימות המככבים בטבלת המכירות חרף מחירם הגבוה, נמכרו עם "רישוי צהוב", רשאים לרכוב בכול שטח אבל חייבים במיסוי מלא. בכך הם יקרים משמעותית מכלי "רישוי אפור" המשלמים מס מופחת אך מוגבלים למסלולי מירוץ בלבד - מספר שבשנה החולפת עמד על כ-700 כלים, רובם אמנם מסוג מוטוקרוס, אך פה ושם היו גם אופנועי כביש ספורטיביים לשימוש על מסלולי המירוץ החדשים.

     

    רבי המכר: בין הקטנועים ניצב קימקו מובי 125 בראש עם נתח שוק עצום ו-910 יחידות חדשות. גם סאן יאנג ג'וי-רייד 125 (כ-800 יחידות), קימקו דאון טאון 350 (כ-650 יחידות), פיאג'ו MP3 (כ-630 יחידות) וימאהה איקס-מקס 300 (כ-550 יחידות) עשו חיל. ואיך אפשר בלי להזכיר את הקטנוע היקר בישראל עם תג-מחיר שחוצה כיום את ה-80 אלף, ימאהה טי-מקס 530, שלא פחות מ-510 יחידות ממנו עלו על הכביש המקומי במהלך השנה.

     

    ימאהה טי-מקס מול רב המכר של פעם (ירון ברנר) (ירון ברנר)
    ימאהה טי-מקס מול רב המכר של פעם(ירון ברנר)

     

    בין האופנועים הבריק ק.ט.מ 250/300 עם מנוע שתי פעימות לשטח ו-360 יחידות חדשות. אחריו הבריקו ימאהה MT07 (כ-270 יחידות), הוסקוורנה 250/300 עם מנוע שתי פעימות לשטח והונדה CB500 (כ-200 יחידות כל אחד), ימאהה MT09 (כ-185), סוזוקי DL650 (כ-140), קאוואסאקי נינג'ה 400, סוזוקי SV650, ב.מ.וו R1200GS והונדה אפריקה טווין (עם כ-100 כל כאחד). 

     

    להיט תלת-גלגלי: כאשר הושקו כלים תלת-גלגליים ראשונים לפני כ-13 שנים, רבים התקשו להשתכנע מהייצור המוזר. כיום אפשר לדבר על הצלחה גדולה באירופה ובישראל. אין ויכוח שכלים אלה בטיחותיים משמעותית מקטנועים רגילים, וגם השימושיות שלהם עדיפה. מה שמסביר מדוע ב-2018 רשמו קטנועי שלושה גלגלים שיאי מכירות, גם בזכות הקלות מיסוי שניתנו להם. 630 קטנועי פיאג'יו MP3 בנפחי מנוע 300 ו-500 סמ"ק נמכרו, רבים לכוחות הצלה ושיטור.

     

    MP3 (צילום: ירון ברנר)
    מבחן לתלת-גלגל הראשון שהגיע ארצה (2007)(צילום: ירון ברנר)

     

    הצלחה רשמו גם קטנועים דומים מבית ימאהה. טריסיטי 125 ו-155 נמכרו בכמות נאה של כ-430 יחידות, בין היתר מכיוון שמחירם נמוך משמעותית מה-MP3 ובגלל שגרסת ה-125 מתאימה לדרגת רישוי בסיסית קלה להשגה. אופנוע השלושה גלגלים הראשון בעולם, ימאהה ניקן, נמכר ב-10 יחידות בלבד. אכזבה? לא בדיוק. הניקן החל את דרכו בארץ רק בחודש נובמבר, הוא חדש לחלוטין גם בעולם ומבחנו האמיתי יגיע רק בשנה הקרובה.

     

    דו-גלגלי חשמלי - מתחיל לתפוס, לשליחויות: עולם הרכב עובר לחשמל וזה לא חדש, אך השוק הדו-גלגלי דשדש מבחינה זו עד השנה בה נמכרו לא פחות מ-500 יחידות נטענות. אז נכון, מדובר אמנם רק ב-3.5% בלבד מהשוק, אך בשנה של עצירה כללית במכירות, החשמליים מזנקים בלא פחות מ-40% בהשוואה ל-2017, עלייה התואמת אגב את השיפור במכירותיהם באירופה. אלא שבניגוד למצב ביבשת הקלאסית, אצלנו הם לא צוברים פופולאריות בציבור הרחב - כמעט כולם הם קטנועים חשמליים מתוצרת סין שנמכרו לשימוש עסקי, שליחויות מזון, דואר ועוד.

     

    קימקו סופרבייק חשמלי ()
    סופרבייק חשמלי מתוצרת קימקו, באמת

     

    האמריקאים מזנקים, אבל יש לזה מחיר: שוק הקאסטומים בישראל נשלט לחלוטין על-ידי שני יצרנים אמריקאים. בדומה למצב בעולם, הארלי-דייוידסון מחזיקה ברוב המכירות וב-2018 העלתה לכביש כ-310 יחידות, זינוק מרשים של כ-50% בהשוואה ל-2017. אינדיאן, אויבתה של הארלי מזה כ-120 שנה וכיום בגלגול חדש בבעלות תאגיד פולאריס, זינקה אף היא ולמרות שמדובר במספרים נמוכים בהרבה, 70 כלים מייצגים גידול של פי 3.5 ביחס לשנה הקודמת.

     

    אינדיאן - הצלחה מדהימה בשנה הראשונה ()
    אינדיאן - הצלחה מדהימה בשנה הראשונה

     

    בשני המקרים סוד הגידול המרכזי - מלבד משיכה מובנת לאופנוע אמריקאי קלאסי על כל הפוזה, הצליל והתדמית המשולבים בכך - הן תכניות מימון וטרייד-אין נדיבות על גבול חוסר הכדאיות הכלכלית מצד אלבר (הארלי) וד.ל.ב (אינדיאן). השאלה החשובה: עד מתי?

     

    במקביל, מצב הקאסטומים היפניים בכי רע. אם בשנים עברו כיכבו כאן שמות כמו סוזוקי אינטרודר, הונדה שדאו, ימאהה ויראגו וקאוואסאקי VN, דגם הקאסטום היפני היחיד שנותר כעת בישראל הוא הקאוואסאקי וולקן S - עם מנוע רוחבי בכלל וארץ מוצא בשם תאילנד - שנמכר בכ-70 יחידות ב-2018.

     

    טי-מקס עדיין המלך. בינתיים: ימאהה טי-מקס נמכר בעולם ב-17 השנים מאז הוצג בכמות מטורפת של קרוב ל-700 אלף יחידות. בישראל נמכרו ב-2017 רק 650 כלים, אך ביחס למספר התושבים זהו שיא עבור ימאהה. גם ב-2018 המשיך הטי-מקס להוביל את מכירות קטנועי העל ועם כ-510 יחידות היה אחד מרבי המכר בשוק. אך הירידה לעומת אשתקד ניכרת ו-140 כלים פחות במחיר של כ-80 אלף שקלים אינם הולכים ברגל.

     

    הונדה X אדוונצ'ר - שיחק אותה ()
    הונדה X אדוונצ'ר - שיחק אותה

     

    לאן הם כן הלכו? למתחרה החדש והמפתיע מטייוואן, קימקו AK550, שעשה נפלאות עם כ-235 יחידות בשנה הראשונה בה נמכר. מרשים לא פחות הוא הונדה איקס-אדוונצ'ר. אמנם "רק" עם 170 יחידות, אך מדובר בכלי ייחודי שפרץ את גבולות הז'אנר עם מראה "שטח" קרבי ומקורי. רוצים להמר מי יהיה קטנוע העל הנמכר ביותר ב-2019? אנחנו לא.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים