שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    כמו באמזון: צבא רובוטים יאסוף חבילות שהזמנתם אונליין - במחסן בישראל

    חברת גולד בונד תקים לראשונה מחסן דומה למחסני אמזון, ובו רובוטים ינועו עצמאית תוך שהם נושאים על גבם כונניות עם מאות ק"ג של חבילות שהזמנתם אונליין - "פי 5 יותר מהר מעבודת בני אדם". במרכזי הערים נבנים מחסנים קטנים של חברת קומנסנס רובוטיקס הישראלית, בהם מותקנות מסילות רוחשות רובוטים שיקצרו את הדרך של החבילה אליכם הביתה

    הרובוטים מגיעים לישראל - לאסוף את החבילות שלכם: איך נראה מחסן, שמופעל בחלקו על ידי גדודים של רובוטים הנעים עצמאית במרחב? ממבט ראשון, הם נראים כמו נחיל של שואבי אבק רובוטיים. הם נוסעים בטור, לפתע מסתובבים סביב עצמם - וממשיכים במסלול עצמאי מחבריהם לעבר כונניות מדפים, שמכילות עשרות חבילות.

     

    מחקר: עליית המכונות תיצור יותר משרות חדשות מכאלה שיעלמו

    עבודה על כלום: האם רוב העבודות שלנו הן סתם בולשיט?

    איך זה מרגיש לתכנן רובוט שמבין אותך?

     

    רק שהם הרבה יותר גדולים משואב אבק: משקלם כמעט 200 ק"ג, אורכם מטר, גובהם חצי מטר והם כלל לא שואבים - הם סוחבים. הם נוסעים מתחת לכונניות, נעצרים ונושאים אותן על "כתפיהם". זה משא שמשקלו מגיע למאות קילוגרמים.

       (צילום: קבוצת גולד בונד)
    במבט ראשון הם נראים כמו נחיל של שואבי אבק רובוטיים. הרובוט שיאסוף את החבילות שלכם(צילום: קבוצת גולד בונד)

    במבט מלמעלה זה נראה כמו עולם מסודר, יעיל ומפחיד - ללא נפש חיה. אבל הם שם, בני האדם. הרובוטים מעבירים את שידות החבילות לעובדים בשר ודם, ששולפים פריט-פריט מהמדף, מניחים אותו בתוך שקית ומעבירים אותו במכונת מיון, שממיינת את החבילות לפי כתובות הנמענים.

     

    הרובוטים יודעים לזהות את החבילות שיש לשלוח ראשונות, לפי סריקת RFID (סריקה באמצעות גלי רדיו), והם נוסעים במסלול שלהם בזכות סריקה של ברקודי QR המוצמדים לרצפת המחסן. כשהסוללה שלהם נחלשת, הם מסיעים את עצמם לעמדות הטענה ונטענים במשך כשעתיים.

     

    באמזון השיטה הזאת עובדת כבר שנים. יש לחברה מחסנים רבים ואימתניים בגודלם, חלקם בגודל של 52 מגרשי פוטבול. רובוטים של חברת קיוה (כיום אמזון לוגיסטיקס) עושים בהם את עיקר עבודת אחזקת המלאי. הם דואגים שאפשר יהיה לאתר אותו מהר ולהוציאו בזריזות מהמחסן. עובדים שם גם רובוטי מיון, שממיינים חבילות לפי כלי רכב - כך שכל רכב יוכל לקבל את החבילות שהוא צריך להוציא ללקוחות הקצה.

     

     

    בפעם הראשונה במזרח התיכון: רובוטים מתרוצצים ברחבי מחסן ענק

    כעת הרובוטים האלה מגיעים לישראל. הם מיוצרים בהודו על-ידי חברת Greyorange ואף מחוברים למרכז שליטה בהודו, כך שחברת האם שלהם יכולה להפסיק את פעילותם בישראל מרחוק - ברגע. זה מבט לעתיד קרוב מאוד, שכן רובוטים כבר הופכים המבורגרים ומנקים סופרמרקטים; ובמדינות מסוימות, רובוטים הדומים לאלה (רק קטנים יותר) כבר מספקים חבילות לנמענים עצמם.

     

    מי שמכניסה ארצה את הפועלים המתכתיים היא קבוצת גולד בונד, ששואפת לבנות מחסן ענק בישראל אשר ישמש את ענקיות האיקומרס, ויופעל על ידי הרובוטים האלה - "בפעם הראשונה במזרח התיכון", כך לפי יותם בן ארי, מנהל מיזם eCommerce בקבוצה. גובה ההשקעה בפרויקט: 30 מיליון שקל.

       (צילום: קבוצת גולד בונד)
    גובה ההשקעה בפרויקט: 30 מיליון שקל. הרובוטים שאוספים וממיינים(צילום: קבוצת גולד בונד)

    גולד בונד שואפת להביא לארץ רובוטים בדיוק כמו אלה של אמזון - שנעים עצמאית ללא מתקן או חיבור לקרקע המגביל אותם, וצולחים קילומטרים של שטח מחסן. "הרובוט עצמו לא שווה הרבה", מסביר בן ארי, "כל השוס זה לפתח את התוכנה, שתחליט איזה רובוט יביא איזה פריט לאן, ואיפה למקם כל פריט במחסן, כך שאפשר יהיה להוציא אותו מהר מספיק, וההזמנה תסופק לצרכן תוך שעתיים-שלוש ולא תוך יומיים, ובמחירים מאוד נמוכים לשוק". זו תוכנה מורכבת ומסובכת והיא מנצחת על התזמורת.

     

    עוד מסביר בן ארי: "אין הרבה פרויקטים כאלה גם בעולם. עשרות בודדים. אנחנו נביא ארצה 50 רובוטים בעלות של כמה עשרות אלפי דולרים".

     

    האם כך תעבוד אמזון בישראל?

    בן ארי השתתף היום (ב') בוועידת הקמעונאות 2019 של מידע כנסים, והציג שם את אחד הרובוטים שהוא מתכוון להציף בהם את המחסנים של החברה. "יש לנו נדל"ן לוגיסטי בשטח של 130 דונם באשדוד ועשרות דונמים בחיפה. בשנתיים האחרונות ערכנו תחקיר לוגיסטי על שוק האיקומרס בישראל. על החצר האחורית של אתרי האינטרנט שמוכרים לצרכנים בישראל: איך הם דואגים לזה שהפריטים הנכונים יגיעו ללקוחות", הוא אומר.

     

    לדבריו, "למדנו שיש מקום להקים בתוך ישראל fulfillment center - מרכז לוגיסטי ללקוחות איקומרס. זה לא שאין מחסנים שיתופיים בישראל, יש כאלה, אבל הם פועלים בשיטה מיושנת".

     

    בן ארי מוסיף כי "אחרי שתחקרנו כמה אנחנו יכולים להרוויח מבחינת הכנסות ושווי שוק, החלטנו שאנחנו מתקדמים עם זה - ונקים מרכז כזה באשדוד באחד המבנים הקיימים שלנו. יש לנו מבנה בגודל של 20 אלף מטר, כאשר בשלב הראשון ננצל רק 7,000 מטר מתוכו. אנחנו הולכים להשתמש ברובוטים האלו כדי לחסוך משמעותית בכוח אדם ולצמצם טעויות. זה יהיה מקום שמתעסק רק באיקומרס. חברות יוכלו לאחסן אצלנו את המלאי, להתחרות בשחקנים בינלאומיים ולקבל שילוח מהיר בעלות נמוכה. הוא אמור להתחיל לעבוד לפני סוף 2019".

     

    חברות לא מעדיפות מחסנים משלהן?

    בן ארי: "זו השקעה מאוד גדולה. ענקיות האיקומרס עושות את זה לבד כי זה מה שהן עושות - אז שווה להן להשקיע".

     

    אמרת שזה יחסוך כוח אדם. יפטרו עובדים?

    "עכשיו אנחנו עובדים בשיטה הישנה עם מלגזות, אז את העבודה הזאת - זה יחסוך. לא נפטר, פשוט נשתמש באנשים לדברים פחות סיזיפיים. כי היום אדם צריך ללכת חמש דקות להביא משהו ולחזור חמש דקות להביא משהו במקום לבזבז את הזמן, הוא יוכל לארוז את הפריטים בצורה יותר מדויקת, להוסיף ערך מוסף. למשל, אם חברת אופנה רוצה שנשלח פריטים מסוימים באריזות מתנה - אנשים יעשו את זה. נשתמש בהם בדברים שיתנו יותר ערך ללקוח".

     

    כמה זה מגביר את קצב העברת החבילות?

    "כיום אפשר להוציא להוציא מהמלאי 60 פריטים בשעה, פריט בדקה. עם מערכת של רובוטים, אדם יכול להוציא 300 פריטים בשעה - חמישה פריטים בדקה. פי חמישה מעבודה של בני אדם. בבלאק פריידיי חברות השילוח קרסו כי ביום כזה יכולות להגיע 20 אלף הזמנות; וכיום אין חברה שיכולה להחזיק מספיק כלי רכב עבור זה. אנחנו רוצים להיות מסוגלים להוציא ביום אחד 200 פריטים ויום אחרי 20 אלף - ועדיין להיות זולים ללקוח".

     

    תעבדו עם אמזון? או שהחברה עובדת בדרך כלל עם מחסנים שלה?

    "אנחנו לא יכולים לדבר על זה. יש מקומות שבהם היא עובדת עם מחסנים שלה ויש מדינות בהן היא עובדת עם שירות חיצוני".

     

    מחסן האיקומרס מהקטנים בעולם נמצא בחולון - וכבר מופעל על ידי רובוטים

    בעוד שביוטיוב אפשר לראות איך הרובוטים עובדים במחסני אמזון, בחולון פועל כבר מתקן רובוטי-מחסני קטן של חברת קומנסנס רובוטיקס הישראלית. מהמחסן יוצאים משלוחי מזון עבור לקוחות סופר-פארם. הגודל הקטן הוא מכוון: פה מדובר ברובוטים בגרסה שונה, פחות מתרוצצים לבדם בשטח.

     

    אלה מתקנים רובוטיים, שנעים על מסילות בתוך מערכת מידוף גבוהה וצפופה ומושכים ארגזי פלסטיק פתוחים (ארקליות). הם מעבירים אותם לרובוט אחר שדומה לשואב אבק רובוטי - והוא מעביר את הארגז לעמדת האריזה. החברה החלה לעבוד עם סופר-פארם ורמי לאחרונה.

     

     

    "תוך 10 דקות יש לך הזמנה" אומר ל-ynet רן פלד, סמנכ"ל השיווק של קומנסנס רובוטיקס, "כשהעולם התחיל להמציא רובוטים בשביל אריזת משלוחי אי קומרס, לפני 18 שנה, הוא לא חשב שהבעיה הכי גדולה תהיה בכלל המשלוח. שני עשורים אחורה, חשבו שכדאי לבנות מפעל גדול עם מכונות במקום אנשים מחוץ לערים, אבל אנשים כבר לא רוצים לקבל את ההזמנה תוך שלושה ימים - אלא היום".

     

    לדבריו, "לחבילה יש גם שעה וחצי נסיעה בפקקים. מה אם אפשר היה לעשות את הרובוטים האלה בשטח קטנטן ואז לשים את זה באמצע העיר? כך אפשר לשלוח את כל מה שאת מכירה אלייך הביתה תוך שעה - מוצרי מזון, פארמה וחשמל. אנחנו מתעסקים במשלוחים של עשרות מוצרים בהזמנה, עד 30 ק"ג. המחסן שלנו בחולון הוא בגודל שלוש חנויות סטארבקס. זה כנראה המתקן הקטן ביותר בעולם לאיקומרס".

     

    יש גם פקקים בתוך הערים.

    "פחות מאשר להיכנס לעיר. אדם עושה הזמנת מזון בשעה ותוך חמש דקות המשלוח מוכן. תוכלי לקבל את ההזמנה מהיום להיום. נוכל להביא אחוז מסוים מההזמנות תוך שעה אלייך".

     

    אין ספק שהפקקים הם בעיה גם בערים. ובכלל, המפגש של החבילה עם הלקוח והדרך שהיא עושה מהמחסן אליו - הוא הנושא הקשה ביותר לפיצוח בסחר אלקטרוני. גם כאן רובוטים עשויים להיות הפתרון. נעשים ניסיונות עם רחפנים, ובארה"ב ובסין כבר פועלים רובוטי שליחויות, שמנווטים לבד בין רכב השילוח לצרכן שרכש את המוצר או משלוח המזון, בעיקר במתחמים "בטוחים" יחסית - קמפוסים. הרובוטים מצוידים גם במצלמות נגד גניבות, אך עוד רחוקה השעה בה יוכלו לנווט בבטחה ברחובות ללא הפרעה.

    פורסם לראשונה 07/01/2019 13:31

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    צילום: קבוצת גולד בונד
    הרובוט שיאסוף את החבילות שלכם
    צילום: קבוצת גולד בונד
    מומלצים