שתף קטע נבחר

חשד שהטעו קשישים: "יש לכם וירוס במחשב"; הקנס - 5 מיליון שקל

הרשות להגנת הצרכן הודיעה שבכוונתה לקנוס את חברת הטלמרקטינג HELP PC משום שנקטה ב"הטעיה והשפעה בלתי הוגנת" על קשישים במכירת מוצרי מחשוב. בין היתר, נטען שהנציגים גבו מהקשישים מחיר גבוה ממה שסוכם, הבטיחו טאבלט במתנה שהיה בתשלום, מכרו להם מוצרים משומשים ואף הקשו על ביטול העסקה. החברה: "מדובר ב-16 תלונות מתוך אלפי לקוחות"

חברת HELP PC (הלפ פי סי) מכרה מוצרי מחשוב לקשישים בטלפון, תוך הצגת מצגי שווא מטעים ומגוונים - ותיקנס ב-5,139,200 שקל. כך הודיעה היום (ג') הרשות להגנת הצרכן. העיצום יוטל על החברה, לאחר שנערכה חקירה מודיעינית בעקבות תלונות צרכנים. הרשות שלחה למנכ"ל החברה הודעה על החיוב הצפוי. לחברה, שהפרה - על פי החשד - מספר סעיפים בחוק הגנת הצרכן, יש זכות להתנגד לעיצום ולגובהו.

 

יש לכם תלונה על חברה? כיתבו לנו >>

 

הכרזת מלחמה על עושקי הקשישים: יחויבו במאסר בפועל והקנסות יגדלו ב-50%

עוקץ הקשישים: המשטרה עצרה 12 חשודים בהונאה במאות אלפי שקלים

 

מדובר בחברה שקיימת מ-2016, אך קנתה פעילות של חברה אחרת בשם אל פי סי המרכז הארצי למכשור, הקיימת כבר 12 שנה. לפי הרשות, נציגי החברה פנו לרוב לאנשים מבוגרים, שאינם מתמצאים בתחום המחשבים ומכרו להם ציוד למחשב ותוכנות מחשב. בחברה הכחישו מול ynet שרוב לקוחותיה קשישים.

אילוסטרציה התעללות בקשישים (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

 

הטענות: וירוס במחשב, טאבלט במתנה, מכשירים משומשים

הרשות טוענת שנציגי החברה מסרו לצרכנים כי עליהם לרכוש מוצרים שונים למחשב שלהם, אשר נדרשים לשם הפעלת המחשב באופן תקין; או על מנת להגן על המחשב או על הנתונים שבו "תוך כדי הצגת מצג שווא, לפיו במחשבם התגלה וירוס המסכן אותו ואף את המחשבים הנוספים בביתם - והוא עלול לפגוע בפעילותם באופן מיידי", כך נטען.

 

הרשות אף טוענת שהנציגים אמרו ללקוחות כי יש "צורך מיידי" בהתקנת תוכנות שונות לשם הגנה על המחשב כדי להאיץ בהם להיקשר בעסקה. "לעיתים מנעו נציגי החברה מהצרכנים את האפשרות להתייעץ לגבי רכישת התוכנות שהוצעו להם, בטענה כי אם התוכנה לא תותקן באופן מיידי - מחשבם עלול להינזק או לקרוס".

 

טענות נוספות נגד החברה הן שבשיחת המכירה מסרו הנציגים לצרכן מחיר מסוים, ובפועל חויב במחיר גבוה יותר. עוד נטען כי "לעיתים הציגו מצג, לפיו עם הרכישה יקבלו מכשיר טאבלט במתנה, כשבפועל הצרכנים חויבו בגינו ללא ידיעתם".

 

 

"כמו כן, נציגים לא גילו לצרכנים כי מוצר מסוים שרכשו אינו חדש - אלא נעשה בו שימוש כלשהו בעבר (מוצר מחודש)", טענה עוד רשות הגנת הצרכן, "בנוסף, נציגי החברה מסרו ללקוחות כי תקופת האחריות לתוכנות ולשירות שרכשו היא לתקופה של שלוש שנים, כשבפועל הייתה לתקופה קצרה יותר".

 

נטען גם כי "במהלך שיחות המכירה, לא מסרו הנציגים פרטים מהותיים אותם היה עליהם למסור בטרם עסקת המכר", וכן "לאחר ביצוע העסקה, שלחה החברה לצרכנים חשבונית, שכללה תנאי ביטול עסקה אשר מנוגדים לתנאים המוקנים להם בחוק. במקרים מסוימים ביקשו הצרכנים לבטל את העסקאות השונות במסגרת המועדים הקבועים בחוק, אולם החברה לא נענתה לבקשתם".

 

סכום הקנס הופחת ב-20%

הרשות הודיעה שהעיצום הכספי אמור היה להיות גבוה יותר, אבל מאחר שלחברה אין הפרות קודמות - הסכום הופחת ב-20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן, כך שבמקור הסכום עמד על 6,424,000 שקל.

 

סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, אניטה יצחק, אמרה כי "הרשות ממשיכה להילחם בתופעה, במסגרתה עוסקים עושים שימוש בפרקטיקות שונות נגד אוכלוסיות מוחלשות, ובהם קשישים, שכל מטרתם ביצוע עסקאות - תוך ניצול חולשתם של הצרכנים, ביצוע הטעיות והפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים. במקרה הזה החברה ניצלה גם את חוסר ההבנה של הצרכנים בתחום המחשבים. הטלת העיצום מהווה צעד נוסף במלחמה של הרשות בתופעה זו".

 

הבעלים של החברה, אדי גלבוע, מסר בתגובה: "מתוך אלפי לקוחות הגיעו רק 16 תלונות שהתקבלו בשנתיים האחרונות. פנינו לעו"ד שייצג אותנו ואני בטוח שנוכיח שאין מקום לקנס הזה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים