שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מותר לעשות סיבוב ארוך עם ספר התורה בבית הכנסת?

    שאלה:

    האם מותר להוליך את ספר התורה מארון הקודש לעבר הבימה בדרך "ארוכה", המקיפה את כל בית הכנסת, על מנת לאפשר לציבור גדול יותר להתקרב לספר התורה ולנשקו?

     

    יש לכם שאלה? לחצו על "שלח שאלה" - כתבו ותיענו

     

    << לכל השו"תים במדור החדשו"ת 

     

    תשובה:

    לגבי הליכה של העולה לבימה פוסק השולחן ערוך, שצריך ללכת בדרך "קצרה ממקומו וירד מהמגדל (הבימה) בדרך אחר, שהוא לו בדרך ארוכה עד מקומו; ואם ב' הדרכים שווים, עולה בפתח שהוא לו בדרך ימין, ויורד בפתח שכנגדו" (או"ח קמא, ז).

     

    באחרונים מבואר שגם החזן המוליך את ספר התורה לבימה, צריך ללכת בדרך הקצרה ביותר (מג"א שם סק"ז). לפי זה, אין להאריך את הדרך לבימה.

     

    אולם בדין כיבוד ספר התורה בזמן שמוליכים אותו, נאמר בהלכה כי יש "מצווה לכל מי שעוברת לפניו ללוותה עד לפני הארון שמכניסין אותה שם", (שולחן ערוך קמט), והרמ"א מוסיף שם, "שמביאים התינוקות לנשק התורה, כדי לחנכם ולזרזם במצוות, וכן נוהגין".

     

    בעקבות זאת, כותבים האחרונים ש"נכון שכל אחד מהקהל ייגש אל הספר תורה כדי לנשקו בידיו או בפיו... ומותר להקיף את אולם בית הכנסת, כדי לעבור דרך ארוכה יותר אל התיבה ("ילקוט יוסף").

     

    נראה שעדיף להקיף את בית הכנסת דווקא כאשר מחזירים את הספר מהבימה לארון הקודש, כי בהוצאת הספר צריך כאמור לקצר בדרך.

     

    לסיכום

    מותר להקיף את בית הכנסת בזמן שמוליכים את הספר מהבימה אל ארון הקודש (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר).

     

    לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377. 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים