שתף קטע נבחר

קריסות חנויות הרהיטים: כך תצמצמו את הסיכון שכספכם ירד לטמיון

חנויות הרהיטים שנסגרו הותירו לקוחות רבים ללא כסף - וללא הרהיטים שהזמינו. מה כדאי לכם לעשות כדי להימנע ממצב כזה? בין היתר מומלץ לשלם מקדמה בלבד, לערוך חוזה מפורט ולעצור תשלומים עתידיים. מדריך

 

 

החנויות נסגרו במפתיע - ומה לגבי הלקוחות? לנוכח הקריסות בתקופה האחרונה בתחום הריהוט, הכנו מדריך שאלות ותשובות לצרכן המודאג שחושש שלא יקבל את המוצר בזמן, או שהחברה תפשוט רגל וכספו יירד לטמיון.

 

יש לכם תלונה על חברה? כיתבו לנו >>

 

 עוד עסק בקשיים: בקשת פירוק לשבירו גלאס 55

שתי חברות רהיטים נסגרו בשבוע אחד: צרכנים שקנו בשתיהן איבדו עשרות אלפי שקלים

סניפי רשת הארונות הרדור נסגרו במפתיע

חנויות הרהיטים פרנקו פרי נסגרו; לקוחות נותרו ללא מענה

 

  (צילום: רגינה איסקוב, איריס ליפשיץ-קליגר)
נסגרו בזה אחר זה: פרנקו פרי והרדור (צילום: רגינה איסקוב, איריס ליפשיץ-קליגר)

 

לפני הכל: ערכו בדיקה בפייסבוק

אתם זוממים על רהיט יקר ברשת מעוצבת? כדאי לבדוק מה כותבים עליה לקוחותיה בעמוד הפייסבוק של החברה או החנות ומה היא כותבת על עצמה. על כל רשת יש תלונות, אבל אם תמצאו שם ריבוי תלונות של צרכנים – זה סימן אזהרה. בדקו גם האם בית העסק עונה שם ללקוחות מדי יום? האם הוא מעלה פוסטים? אם תבחינו שבית העסק היה פעיל בעבר וכעת לא עונה ללקוחות או לא פעיל פתאום בפייסבוק – זה עשוי להדליק נורה אדומה

 

האם להעדיף חנות במתחם מסודר או רשת על פני חנות פרטית?

אין כל וודאות בתחום ואין בכך הגנה על הצרכנים. יחד עם זאת, כדאי לשאול את משכיר הנכסים אם הוא יודע על בעיה כלשהי בחברה או בחנות, אך גם זה לא תמיד יעזור במקרה שהחברה תיסגר בפתאומיות.  

חברת שבירו (צילום: יריב כץ)
חברת שבירו(צילום: יריב כץ)
 

מה חשוב שיהיה בחוזה?

במועצה לצרכנות ממליצים לדרוש מהמוכר לציין בהזמנה את מחירו של כל פריט. זו הדרך היחידה לעצור תשלומים עתידיים במקרה של אספקה חלקית.

 

כדי למנוע מהחנות לספק לכם רהיט שונה ממה שהזמנתם, דרשו מהמוכר לציין בהזמנה או בחוזה את מועד האספקה. זו הדרך היחידה להוכיח את מועד האספקה המוסכם ביניכם ולהגן על עצמכם במקרה שלא תקבלו את המוצר במועד שהובטח לכם.

 

במועצה מדגישים: "ודאו כי כל דרישותיכם וכל ההבטחות בנוגע לריהוט המוזמן יועלו על הכתב ויפורטו בטופס ההזמנה בצירוף חתימת הנציג וחותמת החברה: אחריות למוצר והיקפה, סוג הריהוט המוזמן, דגם הריהוט (שם הדגם ומספר, אם יש), מידות מדויקות, סוג העץ וגוון העץ, סוג הריפוד (עור מלא או בחלק מהריהוט או בד, לרבות שם הדגם ומספר, אם יש) וגוון הריפוד (שם ומספר המופיעים במניפת הצבעים של בית העסק). כמו כן, מומלץ לוודא כי נציג המכירות אף דואג לשרטט את מבנה הריהוט המוזמן על גבי טופס ההזמנה או בנפח אליו".

 

האם מותר לסרב לשלם את מלוא הסכום מראש?

בהחלט מותר. במועצה לצרכנות אמרו לנו ש"מהתלונות המתקבלות אצלנו אנו לומדים שכאשר העסק דורש את מלוא או רוב התשלום במזומן או לפני מועד אספקת המוצר יש חשש לחדלות פירעון או קשיים.

 

"דרשו לשלם מקדמה בלבד (דמי רצינות) בעבור הריהוט המוזמן ועל גובה המקדמה, ולסכם עמו כי היתרה תשולם לאחר מועד הספקת הריהוט לביתכם. עדיף לקחת הלוואה ולא להסכים לשלם תשלומים חודשיים כי הדבר חושף את הצרכן לסיכון.

 

"לחילופין, אם לא מקבלים את הסחורה במעמד הרכישה, שלמו בצ'קים דחויים או בתשלומים באשראי למועד המאוחר ממועד האספקה".

 

המוצר לא הגיע בזמן. מה עלי לעשות? 

יש לשלוח מכתב רשום/פקס עם אישור מסירה ולהודיע על ביטול העסקה, וכן לשלוח פקס לחברת האשראי לעצירת תשלומים עתידיים. בהודעה לחברת האשראי יש לפרט את הסיבה לאי אספקת המוצר ( סגירת העסק, אי אספקה במועד שסוכם).

 

המוצר הגיע שונה או פגום?

על פי החוק, חובתכם לבדוק את הרהיט מייד עם קבלתו ואם התגלו פגמים או אי התאמה, מומלץ לסרב להרכיב את המוצר בבית. בנוסף, חובה לדווח מייד ובכתב על פגם או אי התאמה. אם הספק לא תיקן את הפגם תוך זמן סביר, אתם רשאים לדרוש פיצוי או לבטל את העסקה לפי בחירתכם גם אם המוצר הורכב בבית.

  

מתי אפשר לבטל עסקה?

על פי תקנות ביטול עסקה, רשאי הצרכן לבטל עסקה לרכישת ריהוט תוך 14 יום מיום האספקה. על כן, כל עוד לא סופק המוצר ניתן לבטל את העסקה – מומלץ לשלוח את בקשת הביטול בכתב.

 

האם אפשר לבטל רכישת רהיט בהזמנה מיוחדת?

לפי הרשות להגנת הצרכן, אם מדובר בהזמנה מקטלוג: זו לא נחשבת הזמנה מיוחדת וניתן לבטלה לפי החוק.יחד עם זאת, בהרבה מאוד מקרים החברות קובעות באופן גורף בהערה בהזמנה, שמדובר בהזמנה מיוחדת ודמי הביטול יהיו 20%. לא חייבים להזמין מחברה כזאת. לגבי מטבחים המצב מורכב יותר, שכן אם מדובר בייצור מחדש לפי מידות בית הלקוח, יתכן שמדובר בהזמנה מיוחדת. לכן מומלץ לא לחתום על שום דבר עד שעורכים השוואות מחירים ואתם סגורים על הרכישה.

 

מה עושים עם הכסף שכבר שילמתי על רהיט שלא סופק?

בדרך כלל אם מדובר בפשיטת רגל הצרכנים הם האחרונים בתור הנושים ובמקרים רבים - מאבדים את כספם. אם יש חשש כי מדובר בהונאה יש להגיש תלונה במשטרה.

 

האם ניתן לעצור תשלומים שעוד לא ירדו כאשר ברור שהעסק כבר קורס והמוצר לא יסופק?

כן אפשר, אבל זה תלוי. אם החברה פשטה רגל, נכנסה להקפאת הליכים - אזי ניתן לעצור בהחלט תשלומים עתידיים. אם אתם מוכיחים שמדובר במעשה נוכלות – גם אז ניתן לעצור תשלומים כאלה. כאמור, חשוב שתתעקשו מראש לפרט בהזמנה את מחירו של כל פריט. זה יקל על עצירת תשלומים עתידיים.

 

האם כדאי להתאגד עם צרכנים נוספים כשבעל העסק רימה אותי או כשבית העסק קרס?

בהחלט כדאי. לעיתים תוכלו להגיש תביעה משותפת, לרוב תוכלו לשתף ביניכם מידע, להגיש בו זמנית תלונות במשטרה ולנסות להציל משהו מכספיכם או מהרהיט שאבד. לעיתים קרובות צרכנים פותחים קבוצות וואטסאפ משותפות בהן הם משתפים תלונות, רגשות ופעולות. שימו לב שבקבוצות האלה יכולים להסתתר נוכלים או נציגי החנות בה קניתם, כך שמומלץ לא לשלוח בהן קבלות עם פרטים מזהים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: רגינה איסקוב, איריס ליפשיץ-קליגר
חנויות הרדור ופרנקו פרי שנסגרו
צילום: רגינה איסקוב, איריס ליפשיץ-קליגר
מומלצים