שתף קטע נבחר

הנוסחה מוכיחה: האוצר שוב פוגע במעמד הביניים ושומר על העשירים

מדריך ynet לנוסחת המיסוי הירוק המעודכנת: איזו מכונית התייקרה, מי ניצלה מהשינוי ומה יקרה לשווי השימוש. וגם, למה המדינה שוב נמנעת מפגיעה בעשירים ואיך דווקא חברות הליסינג יוצאות נשכרות

קיה פיקנטו אוטומטית, שעולה סביב 80 אלף שקל, היא אחת המכוניות הפופולאריות בארץ. פתרון תחבורה זול ונגיש במדינה שבה אין תחבורה ציבורית בשבת וגם זו שפועלת בימי חול היא לא מציאה גדולה. ב.מ.וו 740E היא מכונית פאר היברידית נטענת, שאמורה הייתה לעלות כמיליון שקלים אבל נהנית מהטבת מס ששווייה כרבע מיליון שקלים. הטבה שהפכה גם אותה ללהיט בשנה האחרונה. את מי מהן לדעתכם תייקר המדינה ב-1 באפריל: את המכונית העממית או זו של האלפיון העליון?

 

קיה פיקנטו - המדינה מייקרת (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
קיה פיקנטו - המדינה מייקרת(צילום: ניר בן זקן)

 

האוצר מזגזג ומחליט: יש התייקרות

1.1.2019 - הפתעה: המדינה מייקרת גם את ההיברידיות

2.1.2019 - טעות: המדינה חוזרת בה מהתייקרות המכוניות

14.1.2019 - למרות ההבטחה: המדינה החליטה לייקר היברידיות

 

וזו התשובה: המס על כמה ממכוניות המיני הזולות יתייקר בקרוב ב-5,000-6,000 שקל בעקבות נוסחת המיסוי הירוק שפירסמה המדינה. לעומת זאת, מכוניות היברידיות-נטענות שאליהן נוהרים בשנתיים האחרונות עשירי ישראל, כולל דגמים מבית אודי, פורשה, מרצדס, יגואר וב.מ.וו, לא יתייקרו בשקל. וזו רק אחת הבעיות שיוצרת הנוסחה החדשה אותה פירסמו רשות המסים, המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה.

 

כך למשל, משפחתיות גדולות המשמשות שכירים מדרגי הביניים, כמו טויוטה קאמרי, יונדאי סונטה וקיה אופטימה, יהיו הנפגעות הגדולות שכן יאבדו ב-1 באפריל את הטבת המס הגדולה הניתנת בארץ לרכב היברידי, מס קנייה מופחת בסך 30% במקום 83%. התוצאה: והמס עליהן יתייקר בכ-30-20 אלף שקלים. אפילו טויוטה פריוס, ההיברידית הנמכרת ביותר בעולם, תאבד את ההטבה ותתייקר בשיעור דומה, אם בכלל יימשך הייבוא שלה.

 

מה השתנה בנוסחה החדשה?

הנוסחה שפורסמה לקביעת הציון הירוק של כלי רכב חדש היא גרסה ממותנת של העדכון שפורסם בתחילת החודש, ואיים לייקר משמעותית כמעט את כל המכוניות החדשות. כעת, היברידיות קטנות (יאריס), משפחתיות (איוניק, קורולה החדשה) ורכבי פנאי קטנים (טויוטה C-HR, קיה נירו) ישמרו על ההטבה. מנגד, בנוסף למשפחתיות הגדולות, גם טויוטה ראב4 ההיברידי החדש, שהושק בישראל במחיר אטרקטיבי (170 אלף שקל) יאבד את הטבת המס.

 

מה יקרה למכוניות הבנזין והדיזל?

הנוסחה המעודכנת ממתנת את ההתייקרויות, אבל לא מבטלת אותן וחלקן יהיו משמעותיות. קיה פיקנטו ויונדאי i10, מכוניות קטנות ובסיסיות שמחירן הזול יחסית (80-70 אלף שקל) הפך אותן לפתרון תחבורה פופולרי, יספגו העלאת מס אדירה שתתקרב ל-10% ממחירן הקודם, כ-6,000-5000 שקל. רכב פנאי משפחתי ומודרני כמו פיז'ו 3008 דיזל, אחד החסכוניים והנקיים מסוגו, יחטוף אף הוא העלאת מס של 6,000 שקל. דגמי בנזין ודיזל רבים יספגו גם הם עליית מס בכ-4,000-3,000 שקל.

 

יש לי מכונית מנהלים היברידית שתאבד את ההנחה במס. אאבד באפריל גם את הנחת שווי השימוש בסך 500 שקל? (מעודכן)

לא. הטבת שווי השימוש ניתנת לכל רכב היברידי מהמעסיק, בלי קשר למס המוטל עליו, ותישאר כל עוד לא ישונה הצו המעניק אותה. העלאת מחירי המכוניות עשויה לייקר את שווי השימוש, אם היבואנים יעלו את המחיר לשיעור עליית המס. כמובן שכל מי שירכוש רכב אחרי העלאות המחירים באפריל ישלם יותר מס על הרכב הצמוד ממי שרכש אותו בעבר.

 

יש לי היברידית משומשת. מה יקרה לערכה?

מי־רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק, אמר אתמול כי "התייקרות בשיעור של 20-30 אלף שקל בדגם מסוים תשפיע על מחירי המשומשות של אותו הדגם, לעיתים אף עד 4-3 שנות דגם לאחור. דגם כזה צפוי שיהפוך מבוקש יותר כמשומש בעקבות התייקרות הדגם מהשנתון האחרון, וכך ומחיריו יעלו, בניגוד למקובל בשוק המשומשות".

 

חוץ מבעלי המשומשות יש עוד מישהו שירוויח מעדכון המס?

מכוניות מזהמות יותר שכבר כעת מדורגות בקבוצות הזיהום הגבוהות, 14-15, יפגעו מעט אם בכלל, ופער המחיר ביניהן למכוניות חסכוניות ונקיות רק יקטן. ושימו לב, חברות ליסינג שרכשו בשנים האחרונות אלפי מכוניות מנהלים היברידיות, יוכלו להציג בספרים עלייה מפתיעה בשווי המלאי, בעקבות התייקרות מחיריהן כמשומשות.

 

המכוניות ההיברידיות הנטענות במחיר מאות אלפי שקלים יתייקרו?

לא. המדינה שוב לא פגעה במכוניות היוקרה ה"ירוקות", שימשיכו לשלם רק 20% מס קנייה שמשמעותו חסכון במס של מאות אלפי שקלים בדגמים היקרים. לפחות מחירם של דגמים היברידיים-נטענים זולים, כמו קיה נירו ומיצובישי אאוטלנדר, לא ישתנה.

 

האם יבואני הרכב ייקרו את המחירים בשיעור עליית המס באפריל?

היבואנים ימהרו למכור או לשחרר מהמכס את המכוניות שבמלאי, או שיצליחו להכניס לארץ לפני ה-1 באפריל. במקביל ינסו להביא גרסאות נקיות יותר למכוניות שיתייקרו, כדי לבטל את רוע הגזירה. רובם צפויים לייקר את המכוניות במלוא שווי עליית המס, אולם ייתכן שחלקם "יסבסדו אותה" במכוניות זולות שבהן יש רגישות גדולה לתג המחיר כמו בשוק המיני. המדינה תרוויח מהקדמת תשלום המסים על המכוניות, כך שמיליארדי שקלים יזרמו לאוצר רגע לפני הבחירות, ויאפשרו להציג הקטנה בגירעון, על חשבון גביית מסים נמוכה יותר בהמשך השנה - כאב הראש של הממשלה הבאה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האוצר מייקר, אבל שומר על העשירים
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים