שתף קטע נבחר

אין מוצא: חברות הסלולר מדממות

הפיטורים בסלקום הם רק ההתחלה: כשהחברות הקטנות מציעות מחירי רצפה, משרד התקשורת עומד מנגד, ואגרות התדרים גבוהות - המפעילות הוותיקות עוסקות בהישרדות, ודור 5 לא נראה באופק

בסמיכות אירועים מקרית לגמרי - בדיוק כשעובדי סלקום נטשו אתמול את משרדיהם במחאה על גל הפיטורים הצפוי בחברה, הודיעה חברת הסלולר גולן טלקום על חבילת Unlimited חדשה, עם גלישה ללא הגבלה, שיחות והודעות ב-35 שקל בחודש בלבד.

 

מנכ"ל סלקום לעובדים: ותרו על תוספות שכר, ולא - נפטר 250 איש; ההסתדרות: חוסר תום לב

אסיפת חירום של עובדי סלקום: "לא נהסס להשבית את החברה"

לואו קוסט? גולן טלקום ו-HOT מובייל העלו מחירים: אין יותר חבילות ב-29.90 ש'

 

מה הקשר? מדובר בסיבה ותוצאה. מצבה הלא מזהיר של סלקום קשור באופן הדוק לשפל המתמשך במחירי הסלולר. אם בסוף אוקטובר, כשסלקום הכריזה לראשונה על העלאת מחיר מתונה, נדמה היה לרגע שהשוק מתחיל להתייצב - הנה גולן מכה שוב עם מבצע אטרקטיבי. החבילה אמנם מושקת לשבוע בלבד, אבל היא מלמדת שהחברה לא מתכוונת להעלות מחירים. להפך.

 

למעשה, אפשר לומר שארבע חברות קטנות יחסית ועצמאיות - גולן טלקום, We4G (אקספון), רמי לוי תקשורת ו-019 מובייל - אחראיות כיום למצבן הפיננסי העגום של מפעילות הסלולר הוותיקות הגדולות, שלא מצליחות לאזן את עצמן בשל מלחמת המחירים בשוק. גם קטנות, גם "רזות" בהוצאות ובעובדים, וגם מתנהלות בחסכנות מרשימה.

 

גולן ואקספון שותפות בתחזוקת רשת סלולר פיזית אמיתית, ורמי לוי ו-019 הם מיזמים וירטואליים (MVNO), שרוכשים שירותי סלולר ממפעילות אחרות ומוכרים אותם ברווח נמוך.

 

כדי להבין את אופייה של זירת הקרבות: We4G מציעה כיום חבילת 10 ג'יגה-בייט ב-19 שקל בלבד בחודש למשך שנתיים (או 40 ג'יגה ב-29 שקל "לכל החיים"), רמי לוי - חבילת 40 ג'יגה ב-19.9 שקל בחודש למשך שנה, ו-019 מובייל - חבילת 30 ג'יגה ב-29 שקל בחודש לתקופה של 3 שנים (יש גם 3 ג'יגה ב-19.80 שקל בחודש).

 

   ()

 

אין כדאיות כלכלית

מבחינת מפעילות הסלולר הוותיקות  סלקום, פרטנר, פלאפון והוט מובייל - במחירים כאלה אין כדאיות כלכלית לפעילות בשוק. בלית ברירה, הן בולעות רוק ומשתפות פעולה עם חגיגת ההוזלות: הוט - חברה בקשיים לא קטנים, שדיווחה על נטישה של 9,000 מנויי טריפל/ דאבל ברבעון השלישי של 2018 - אפילו יצאה באחרונה במבצע, עם חבילה של 100 ג'יגה ב-29 שקל (לרוכש לפחות שלושה מינויים, ולמשך שנה).

 

גם אחרי העלאות המחירים המתונות של סלקום ופרטנר, בגלל התחרות העזה הן נאלצות בכל זאת למכור בהוזלה ניכרת אפילו את החבילות ש"התייקרו"- או דרך מותגי הבית המוזלים שהקימו, או דרך ערוצי מכירה אלטרנטיביים. הן עושות זאת כדי לשמר מצב קיים, לא כדי להרוויח.

 

לשבח כולן, יש לומר שאחרי שנתפסו עם המכנסיים למטה כשפרצו מהפכת כחלון ומיכאל גולן ("הכל כלול ב-99 שקל"), נכנסו כולן למוד אינטנסיבי של קיצוצים, פיטורים, איחודים וביטולים, ולמאמץ בהול לאיתור מקורות הכנסה נוספים. סלקום ופרטנר - אחרי התלבטויות רבות וחששות - זינקו להרפתקאות חדשות של מיזמי טלוויזיה, בתקווה שמהם תבוא הישועה.

 

 

 

החשש היה מוצדק: עולם השידורים והתוכן הטלוויזיוני יקר להחריד, וגם הצלחה שיווקית נאה לא בהכרח תוביל לרווחי עתק. וחוץ מזה, אחרי כל הניסיונות לייצר אלטרנטיבה לסלולר - בסלקום הסלולר אחראי עדיין לכמעט 50% מכלל ההכנסות, ובפרטנר לכ-60%.

 

ההסכם יכובד?

מצד שני, אם זה המצב, והוא נמשך כבר תקופה ארוכה - לא ברור כיצד חתם מנכ"ל סלקום, ניר שטרן, לפני שלושה חודשים בלבד על הסכם קיבוצי עם עובדיו, שכלל את ההטבות המופלגות שכיום הוא מציע לבטל - עדכוני שכר נדיבים, נופשים, מסיבות, אירועי ספורט ועוד. "מי שחושב שהוא יכול לחתום על הסכם ואז להתנער ממנו בהינף יד אחרי כמה חודשים בלבד - טועה ומטעה", אמרה אתמול יו"ר הוועד, מיה יניב.

 

שטרן לא היחיד: גם מקביליו בפלאפון ובפרטנר חתמו, או עומדים לחתום, על הסכמים דומים. לא ברור אם גם הם יוכלו לכבד את חתימותיהם.

ניר שטרן, מנכ"ל סלקום- רק לפני שלושה חודשים חתם על הסכם קיבוצי עם עובדיו ()
ניר שטרן, מנכ"ל סלקום- רק לפני שלושה חודשים חתם על הסכם קיבוצי עם עובדיו
 

את מי, בעצם - מלבד העובדים - צריך להדאיג מצבן הפיננסי והעסקי של מפעילות הסלולר בישראל, במיוחד כשזיכרון שנות השובע המושחתות שלהן עדיין מהדהד במוחנו? את מדינת ישראל, כלומר ממשלת ישראל, כלומר משרדי התקשורת והאוצר. כי במצבן הן פשוט לא ירצו ולא יוכלו לקדם את מדינת ישראל לדור הבא של הסלולר, הדור החמישי, ובספק אם יצליחו להקפיץ אותה לדור הבא בתשתיות האינטרנט.

 

משרד התקשורת, שומר הסף הציבורי, שצריך היה לעלות על הבעיה בזמן ולייצר לה פתרונות רגולטוריים בעזרת משרד האוצר - כשל בגדול. בעשור האחרון הוא סובל ממדיניות מקצועית שמשתנה לבקרים, וכן משרים, מנכ"לים וסמנכ"לים שבאים והולכים כשהם משאירים אחריהם אדמה חרוכה. את המחיר ישלמו אזרחי ישראל.

 

דור 5 לא נראה באופק

גם ככה, מפעילות הסלולר לא יוצאות מגדרן להשקעה בדור החמישי: לבעל הסמארטפון הפרטי הוא ממילא לא מבטיח שיפורים דרמטיים בחוויית השימוש, ולא ממש ברור איך תוחזר ההשקעה בו. אבל המהירות, הקיבולת והרציפות (בלי השהיות) שיביא כן קריטיות ליישומים הנדרשים לתעשייה, לרפואה, לתחבורה, לחינוך, לתרבות הפנאי ועוד. אינטרס לאומי ממדרגה ראשונה.

 

אפילו יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הביע אתמול דאגה מההתפתחויות בשוק הסלולר. "ישראל חייבת השקעה בתשתיות סלולריות", אמר, "אחרת אי אפשר יהיה להשיק שירותים חדשים. בסיטואציה שנוצרה ישראל הולכת אחורה".

 

איך עושים את זה? ההצעה ההגיונית ביותר שמעלים אנשי מקצוע רואה את הפתרון בסילוק אבן הריחיים הוותיקה שמכבידה מאוד על כיסי חברות הסלולר: אגרות התדרים שהן משלמות למדינה, בסך מאות מיליוני שקלים בשנה - גבוהות במיוחד. כל התעשייה כססה ציפורניים לקראת פרסום המתווה של משרד התקשורת למכירת תדרי הדור החמישי, בציפייה לבשורות בתחום התדרים. המתווה אמנם פורסם, אבל בשורות גדולות לא יצאו ממנו.

 

נכון לעכשיו, משרד התקשורת נמנע מלטבול את רגלו במים ולהתכתש עם משרד האוצר, במיוחד ערב בחירות, ובוחר בעמימות: "המשרד", נמסר אתמול בתגובה, "בוחן בראייה רחבה את כלל המשתנים המשפיעים על שוק התקשורת במדינת ישראל. מצבן הכלכלי של החברות מושפע משלל גורמים שאינם קשורים בהכרח למדיניות המשרד. בנוסף, מודל התמרוץ, כפי שפורסם במכרז בדור החמישי, מזכה את החברות בהחזר משמעותי של כספים מול השקעות בפיתוח התשתיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים