שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    אין חמאה? תאפו עם שמן זית או קוקוס: המרגרינה חוזרת

    מאז פרץ המחסור בחמאה, קטגוריית המרגרינה נמצאת בעלייה. האם אנחנו צורכים יותר מרגרינה לאפייה לנוכח המחסור בחמאה? לא בדיוק

    תנובה לא עומדת בביקוש לחמאה, טרה כמעט שלא משווקת יותר חמאה לסופרמרקטים, ולמרות שנראה שאין תחליף לחמאה באפייה ביתית - מסתמן שבעקבות המשבר במדפי החמאה צרכנים החלו לקנות יותר תחליפים צמחיים. מנתוני סטורנקסט עולה כי יש עלייה במכירות קטגוריית המרגרינה לאפייה.

     

    גם שופרסל הפסיקה לייבא חמאה - והמחסור לא ייפתר בקרוב

    מחסור בחמאה? לא רק במכולת שלכם

    לאחר שתנובה וטרה העלו את מחירי מוצרי החלב: בכמה ייקרו אותם הרשתות?

     

    המחסור בחמאה החל בשבוע 52 של 2018 (23 עד 29 בדצמבר), כך לפי נתוני המכר של סטורנקסט, שמחוברת לנתוני הקופות של מרבית רשתות השיווק והמינימרקטים בישראל. מכירות החמאה ירדו משבוע זה ב-15%, ממכירה של כ-800 אלף יחידות בשבוע, ל-673 אלף יחידות. לעומת ממוצע מכירות של כ-740 אלף יחידות בחודש, מדובר בירידה של כ-10%.

    ידיעות ()
    מכירות החמאה בישראל ממשיכות לרדת

    לעומת זאת, מרגע המשבר, קטגוריית המרגרינה צומחת ב-7%. בנוסף, אם משווים את המכירות שלה בשבוע השני של ינואר, בהשוואה לשבועיים לפני שהחל המחסור בחמאה, מכירות קטגוריית המרגרינה עלו מ-197.18 אלף יחידות ל-230.02 אלף יחידות בשבוע השני של ינואר - צמיחה של 16%.

       ()
    מחמאה של בלו-בנד. "מדובר בצמיחה של מרגרינה לאפייה בלבד ולא בממרחי תחליפי חמאה"
     

    מבדיקה עולה כי מדובר בצמיחה של מרגרינה לאפייה בלבד ולא בממרחי תחליפי חמאה, שם יש לכאורה משמעות גדולה יותר לטעם של הצרכן. לפי נתוני המכר, תת הקטגוריה של הממרחים לא הושפעה מהמחסור בחמאה.

      

    הצרכן הישראלי לא חוזר למרגרינה

    הנתונים מעניינים לנוכח העובדה שצריכת החמאה בישראל נמצאת בעלייה מתמדת על חשבון המרגרינה, שנתפסת כלא בריאה ולא טעימה כמו חמאה. לכן המעבר הזה של צרכנים לתחליפים, לא טבעי ומצריך הסבר. "יתכן שכאשר מדובר בעוגה לשבת ואין חמאה בסופר - אפשר להחליף אותה במרגרינה, או במרגרינה בטעם חמאה", אומרים בשוק.

     

    ניתוח הנתונים לפי מותגים, מעלה כי החשד הזה לא היה לשווא: אין עלייה בצריכת המרגרינות המסורתיות. הקטגוריה הזאת נמצאת בירידה, כך למשל נתח השוק של בלו בנד, המותג של יוניליוור ששולט בשוק, ירד מנתח שוק של 76% ב-2017 ל-73% ב-2018. גם המכירות של המרגרינה של וילי פוד נמצאות בירידה.

       ()
    מכירות המרגרינה של וילי פוד נמצאות בירידה
     

    הצמיחה מגיעה ממזולה - ממרח שמבוסס על שמן זית, ונטורינה - ממרח על בסיס קוקוס ושמן זית של שמרית (שמופץ על ידי שטראוס), שנמצא במקררים כשנה. כלומר, יש מעבר של צרכנים לתחליפים צמחיים לאפייה, שאינם המרגרינה המסורתית.

       ()
     

    למרות הגידול הזמני בתחליפים, לא נראה שצרכנים יעברו לתחליפים צמחיים

    בינואר 2019 - המותג מזולה התחזק ב-4% במכירות הכספיות לעומת נתח השוק הכולל שלו ב-2018 ומציג עלייה של 6% במכר הכמותי. נטורינה קופץ בכ-14% במכירות הכספיות בינואר 2019 לעומת כלל 2018, וב-9% כמותית (מה שמעיד על עליית מחירים). בהשוואה בין השבוע בו החל משבר החמאה לבין השבוע השני של ינואר, המכר של נטורינה קפץ ב-5,000 יחידות - גידול של 17%.

     

    נטורינה מציג עלייה עקבית לאורך השנה, מה שיכול להיות קשור גם לטרנד הבריאותני שמקדש שמן קוקוס והימנעות ממוצרי חלב וכן לגידול במספר הטבעונים.

     

    הרווחיות של חברות המזון - צפו בריאיון באולפן ynet    (צילום: אלי סגל)

    הרווחיות של חברות המזון - צפו בריאיון באולפן ynet    (צילום: אלי סגל)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    מנהלת השיווק של שמרית יעלה קרויטורו, מתארת אותו כ"מוצר שהוא טוב לאפייה, ומשתלב מעולה עם בצק".

     

       (צילום: טופ טאץ)
    יש מעבר של צרכנים לתחליפים צמחיים לאפייה, שאינם המרגרינה המסורתית(צילום: טופ טאץ)
      

     

    אין לו טעם של חמאה ומי שאופה מחפש את האיכות שנלווית לשימוש בחמאה

    "אמנם אין לו טעם של חמאה אבל גם אין לו טעם לוואי של קוקוס. לא כל מי שאופה חייב לאפות עם חמאה וכשיש מחסור רבים ישתמשו בתחליף", אומרת קרויטורו.

     

    האם לדעתך יש התעוררות בשוק התחליפים? הרי יתכן שכאשר הכמויות של החמאה יחזרו לספק את הביקוש תהיה שוב ירידה בתחליפים

    "בכל העולם יש מחסורים בחמאה שנובעים מביקוש יותר גבוה לחמאה, כולל ביקוש תעשייתי. התקווה שלי היא שמי שראה שהמוצר טוב ואיכותי וללא שומן טרנס - ימשיך להשתמש בו".

     

    ברם, מזולה ונטורינה מהוות יחד רק כ-22% מקטגוריית המרגרינה לאפייה. לפי סטורנקסט, הקטגוריה הזאת מגלגלת 51 מיליון שקל בשנה. אם כוללים בה גם את ממרחי תחליפי החמאה (כולל לורפק ודומיו) היא מגיעה למכר של 69.6 מיליון שקל בשנה. לעומת זאת, קטגוריית החמאה, מוצר שמחירו נמצא תחת פיקוח, מגלגלת 250 מליון שקל בשנה. כך שלמרות הגידול הזמני בתחליפים, לא נראה שצרכנים יעברו לתחליפים צמחיים בקרוב.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים