שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    קרב ענקיות: פתאום כולם מדברים על פרטיות
    העיסוק בפרצת האבטחה החמורה בשירות פייסטיים של אפל נזנח די מהר, והאצבע המאשימה הופנתה שוב כלפי פייסבוק וגוגל שעושות הרבה מאוד כסף מהמידע שלנו. מאחורי ההתכתשויות הפומביות, למי באמת אכפת מאיתנו המשתמשים?

    התחרות בין ענקיות הטכנולוגיה מגיעה לנקודת רתיחה: בתקופה של התעוררות אמיתית לחשיבות של פרטיות, המאבק על משתמשים, על חדשנות במוצרים, על מוניטין וכמובן על רווחים - פשוט לא מספיק. החזית של אבטחה ופרטיות מייצרת נקודות התנגשות אמיתיות בין הענקיות שמצטופפות להן בפסגה, וסביר להניח שהן רק ילכו ויתגברו.

     

    מימין: מארק צוקרברג, טים קוק ()
    מימין: מארק צוקרברג, טים קוק

     

    עליית המדרגה החלה בשבוע שעבר: אפל, שמצדיקה את קיומה בעשור באחרון בעיקר כשהיא נשענת על הנושא של פרטיות משתמשים ואבטחת המידע במכשירים

    (גישת ה"גן הסגור") ומבדלת את עצמה מחברות אחרות על סמך הדגש הזה, נתפסה בקלקלתה. פרצה חמורה שהתגלתה ב-FaceTime, שירות שיחות הווידאו המובנה שלה, איפשרה בקלות וביעילות לכל אדם המבקש ליצור שיחה קבוצתית, להאזין ואף לצפות בצד השני - ללא ידיעתו, ללא הסכמתו ומבלי שבכלל אישר את קבלת השיחה. באפל מיהרו להכריז על פאץ' אבטחה שיפתור את התקלה, וניטרלו בינתיים את האפשרות לשימוש באפליקציה.

     

    פייסטיים (צילום: shutterstock)
    לא צריך תואר במדעי המחשב. הפרצה בפייסטיים(צילום: shutterstock)

     

    אם זה לא מספיק, די מהר אחר-כך התבררה התמונה האפילו יותר מטרידה: הפרצה התגלתה בכלל על ידי נער בן 14 שהשתמש בפייסטיים כדי לתקשר עם חברים למשחק פורטנייט. הוא גייס את אמא שלו והם ניסו יחד לפנות לאפל ולהתריע על הפרצה - אך זכו להתעלמות גורפת. הפרצה נחשפה בסופו של דבר יותר משבוע לאחר מכן דרך אמצעי התקשורת. פרצות אבטחה הן עניין שכיח למדי, אלא שהמקרה של אפל הוא ייחודי: מהות הפרצה הייתה הפרה בוטה במיוחד של פרטיות - שכן היא איפשרה מעקב אמיתי ופתיחת המיקרופון והמצלמה במכשיר, ואם זה לא מספיק - מדובר בפרצה שכל אחד יכול לנצל. בלי ידע טכני מינימלי, בלי האקרים ובלי פעולות מורכבות.

     

    אבל כשל האבטחה של אפל, החברה שרק לפני פחות מחודש טרחה לפרסם על בניין ענק בתערוכת החדשנות הגדולה בעולם - CES שבלאס וגאס, שלט חוצות עם הכיתוב "מה שקורה באייפון שלכם נשאר באייפון שלכם", נשאר בכותרות למשך זמן קצר. בצירוף מקרים מדהים, יום אחד בלבד אחרי שנחשפה הפרצה, הכותרות הצביעו על הפרת פרטיות אחרת לגמרי: אפליקציית מחקר של פייסבוק שבאמצעותה בני ובנות נוער סיפקו לחברה גישה לכל פרט מידע בסמארטפון שלהם, הוחרמה על ידי אפל לאחר שהתגלה כי היא מפרה את מדיניות הפרטיות שלה. לפי הדיווחים, פייסבוק תיגמלה את המשתמשים הצעירים שלה עם כרטיסי מתנה בשווי של עד 20 דולר לחודש בתמורה לגישה למכשירים שלהם. וכן, זה הספיק: מכאן כולנו חזרנו להתעסק בפייסבוק ובפרקטיקות הבעייתיות שהיא נוקטת בשימוש במידע של משתמשים, וזנחנו לגמרי את הפרצה של אפל.

     

    CES 2019 (צילום: הגר בוחבוט)
    נשאר באייפון? ממש לא בטוח(צילום: הגר בוחבוט)

     

    ואז הסתבר שגם גוגל עושה את זה: שתי הענקיות שמודל ההכנסות שלהן מושתת על איסוף מידע של משתמשים והפיכתו להון של פרסום דיגיטלי, פעלו פחות או יותר באותה שיטה, שניצלה את "הדלת האחורית" של אפל - מענק אישורים לחברות ותאגידים להפצת אפליקציות לעובדים. גם פייסבוק וגם גוגל הציעו אפליקציות זוללות מידע למשתמשים חיצוניים באמצעות אותם אישורים, שאיפשרו להן לעקוף את מדיניות הפרטיות הנוקשה-יחסית של ה-AppStore, חנות האפליקציות הרשמית למשתמשי iOS. החשיפות האלה שנעשו בהפרש זמן זעום, הצליחו שוב למצב את התדמית של אפל כענקית שמוטרדת מהפרטיות של משתמשיה - על אף שכדאי להבהיר שכנראה מה שבאמת מטריד את אפל בסיפור הזה הוא הפרת החוזה שלה עצמה, ולא מידת הפרטיות של משתמשי פייסבוק או גוגל.

     

    להתנגשות הזו יש כמובן שורשים עמוקים. בשנתיים האחרונות פייסבוק מצאה את עצמה בשורה של שערוריות הנוגעות להפרות פרטיות כאלה ואחרות, וגם גוגל לא חסכה מהמשתמשים שלה צרות בעניין. מנכ"ל אפל, טים קוק, כבר התבטא בעבר באופן חריף נגד פייסבוק ושיטות איסוף המידע והשימוש לרעה בו שהיא נוקטת מול משתמשיה: "היינו יכולים לעשות טונות של כסף אם היינו הופכים את המשתמשים שלנו למוצר", אמר קוק בריאיון רק לפני חצי שנה, זמן קצר לפני שחצתה אפל את רף הטריליון דולר ועשתה היסטוריה בבורסה. מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, לא נשאר חייב והאשים את אפל באליטיזם ובייצור ותמחור לעשירים בלבד.

     

    15 שנה לפייסבוק - פרויקט מיוחד (אנימציה: בן שפייר)
    עוד פרצה ועוד שערורייה. פייסבוק(אנימציה: בן שפייר)

     

    דווקא מול גוגל - אחד התאגידים הטכנולוגיים היותר פולשניים, שהתמודדה בעצמה בשנה האחרונה עם שורה של שערוריות - כולל אישום במניעת תחרות וקנס היסטורי, פרצת אבטחה מאסיבית בגוגל פלוס - שהובילה לסגירתה, דיווחים על פיתוח מנוע חיפוש מצונזר לסין ועדות ארוכה במיוחד בפני הקונגרס האמריקני, אפל - מגינת הפרטיות, נוקטת גישה רכה יותר. רק לפני חודשיים הצדיק קוק את הסכם המיליארדים של אפל עם גוגל - שבמסגרתו אפל מטמיעה את שירותי הענקית במכשיריה באופן מובנה. באותה הזדמנות קוק שוב הסביר מה לא בסדר בפייסבוק ועורר את חמתו של צוקרברג, שעל פי הדיווחים הורה לעובדיו לעבור להשתמש בסמארטפונים שמריצים אנדרואיד ולזנוח את האייפונים לאלתר.

     

    בחודשים האחרונים קוק מנהל מסע פומבי במיוחד וקורא לרגולטור האמריקני להתחיל להתערב בכל נושא הגנת המידע על משתמשים - שנמצא בידי ענקיות הטכנולוגיה. כתוצאה מכך הוא סופג ביקורת מהמתחרות, שממש לא מעוניינות ברגולציה מסיבות מובנות: נתח הרווחים של ענקיות כמו גוגל ופייסבוק מבוסס כולו על מידע של משתמשים. רגולציה של אופני איסוף המידע, השימוש שנעשה בו והשקיפות מול המשתמשים - פירושה פגיעה אנושה במודל העסקי שלהן. למרות זאת, קשה שלא להיות ציניים כלפי המאבק של קוק - צודק ככל שיהיה. בסופו של דבר, חברות כמו פייסבוק וגוגל הן מתחרות ישירות של אפל, והפסגה כאמור הופכת צפופה במיוחד.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים