שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כשהירידה במשקל נעצרת - למה זה קורה ומה הפתרון?
    כל מי שעשה אי פעם דיאטה מכיר את המצב: אתם עושים הכל כדי לרזות, אבל המשקל תקוע. לפני שאתם מתייאשים חשוב שתדעו שמדובר בתהליך טבעי שקורה לכולם. נטורופתית מסבירה למה זה יכול לקרות ואיך נגרום למשקל להמשיך ולרדת?

    רוב האנשים שעשו דיאטה בחייהם מכירים את השלב הזה. אתם מורידים כמה ק"ג במהירות ואז הירידה נעצרת. השלב הזה נקרא "פלאטו" - בלטינית משמעותו מישור, דריכה במקום.

     

    אנליזה שפורסמה ב-Journal of the American Dietetic Association בחנה את תהליך הדיאטה של אלפי משתתפים ב-80 מחקרים, והראתה כי בממוצע ישנה עצירה בירידה במשקל לאחר חצי שנה של דיאטה. בפועל, מרביתנו נראה עצירה בשלב הרבה יותר מוקדם, והיא עלולה להימשך שבועות, חודשים ואף יותר.

     

    חשוב להבין שפלאטו היא תופעה טבעית ושכיחה בתהליך הירידה במשקל. כמעט כל תהליך דיאטה מלווה בתקופת פלאטו אחת או לפעמים גם יותר.

     

    כדי להצליח לרדת במשקל ישנה נוסחה פשוטה: להיכנס למאזן אנרגיה שלילי, כלומר לאכול פחות ולהתאמן יותר. אך לאחר תקופה מסוימת של התמדה, הגוף מסתגל ומתאזן ולא מאפשר ירידה נוספת - אז למעשה נוצר הפלאטו.

     

    מאזניים (צילום: shutterstock)
    המשקל מסרב לרדת. מסתגל ומתאזן(צילום: shutterstock)

     

    קראו עוד:

    מהו מטבוליזם - ואיך ניתן להגביר את הקצב שלו

    9 הטעויות שאתם עושים בתהליך ירידה במשקל

    מה בריא יותר להרזיה: דיאטה או ספורט?

     

    למה הפלאטו מתרחש?

    בדרך כלל פלאטו אורך בין שבוע עד ארבעה שבועות וייתכנו מספר סיבות לקיומו:

    דיאטה קבועה ומונוטונית, חוסר גיוון בתזונה.

    היעדר פעילות גופנית או פעילות גופנית מתונה מדי.

    גירעון קלורי גבוה מדי המכניס את הגוף לסטרס, למצב הישרדותי שאיננו מאפשר שריפת קלוריות.

    סיבות פיזיולוגיות - קצב חילוף חומרים איטי, תת פעילות בלוטת התריס, חוסר איזון הורמונלי.

     

    כיצד להתגבר עליו?

    הפלאטו הוא כאמור תופעה טבעית ושכיחה, אך לא מדובר בגזירה משמיים. באמצעות מספר דרכים פשוטות ניתן להתמודד איתו ולחדש את תהליך הירידה במשקל.

     

    היאזרו בסבלנות. במקרים רבים הפלאטו הוא זמני ואחרי תקופה קצרה הוא יעבור. ערכו יומן אכילה, בדקו ביסודיות מה וכמה אתם אוכלים, אולי תופתעו מהחריגות. אם גיליתם חריגות, צמצמו אותן. אם לא מצאתם חריגות, אל תתפתו להפחית את כמות האוכל באופן משמעותי. הפחתה קיצונית תפגע בתהליך הירידה במשקל לטווח הרחוק.

     

    גוונו את התפריט היומי. החליפו את סוג הפחמימה או סוג החלבון אותו אתם צורכים (לדוגמה במקום אורז אכלו כוסמת או במקום עוף אכלו דג, והפוך) לעיתים עצם השינוי גורם לתזוזה בכיוון הרצוי.

     

    הקפידו על שתייה מרובה של מים לאורך היום. מים הם גורם משמעותי לקצב חילוף החומרים ואסור לזלזל בהם. הוסיפו ירקות לכל ארוחה ונשנושים בין הארוחות על מנת להגדיל את נפח הסיבים. בצעו יותר פעילות גופנית והקפידו לשלב פעילות אירובית ואנאירובית במהלך השבוע.

     

    הקפידו על שתיית מים במהלך היום. משפר את חילוף החומרים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    הקפידו על שתיית מים במהלך היום. משפר את חילוף החומרים(צילום: shutterstock)

     

    איך לטפל בפלאטו במצב של תת פעילות בלוטת התריס?

    בכל מקרה חשוב להזין את הגוף בפירות וירקות, דגנים מלאים וקטניות שעשירים בוויטמיני B ובסיבים תזונתיים. רצוי לצרוך מזונות שמהווים מקורות טובים ליוד, כמו אצות ודגי ים.

     

    המעיטו באכילת מזונות גויטרוגניים - שנקשרים ליוד שבגוף והופכים אותו לבלתי זמין לתפקוד בלוטת התריס. מזונות כאלה כוללים כרובית, צנוברים, ברוקולי, קולורבי, דוחן, חרדל, סויה, כרוב ניצנים, לפת, כרוב ובוטנים.

     

    מינרלים וויטמינים מסוג E, סלניום, אבץ, יוד, ויטמין C, ויטמיני B, ויטמין D, טירוזין וחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3- לכל אחד מהרכיבים האלה תפקיד בייצור הורמוני בלוטת התריס, ולכן נטילה שלהם במקרה של חוסר תשפר את פעילות הבלוטה.

     

    על חוסר איזון הורמונלי ניתן ללמוד דרך בדיקות דם  די בסיסיות שנעשות, כמו גם בדיקות שתן או רוק.

     

    הקושי הוא למצוא את הסיבה לעשות את הבדיקות האלה, כי אנשים רבים יעדיפו להמתין שיהיה חשד למשהו שאינו בסדר לפני שיפנו לצורות אבחון אלה. לכן, יש להקדים תרופה למכה ולבצע בדיקות. אם נמצא חוסר איזון, ניתן לטפל בו בעזרת תזונה, צמחי מרפא ותוספים מתאימים לפי ההורמונים הספציפיים שלא מאוזנים.

     

    לגבי האטת קצב חילוף החומרים, יש לבצע פעילות גופנית אנאירובית (כוח) כדי לשמר מסת שריר, אשר מאיצה את חילוף החומרים בגוף.

     

    בנוסף אכילת סיבים תזונתיים (ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות), שתיית מים מרובה וצמחי מרפא כגון תה ירוק וגרסיניה הם תומכים משמעותיים מאוד בקצב חילוף החומרים.

     

    בכל מקרה, לא כדאי להתייאש, כי יש לזכור שמדובר בתקופה זמנית שתחלוף.

     

    הכותבת היא נטורופתית N.D מתמחה בתזונה, תוספים וצמחי מרפא

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים