שתף קטע נבחר

פנאי-דיזל במבחן השוואתי - קיה ספורטאז' מול פיז'ו 3008 וסקודה קארוק

מלך שוק הרכב הישראלי לשעבר מגיע כעת עם מנוע דיזל מודרני וחסכוני במקום הבנזין השתיין שהכרנו בעבר. האם זה מסייע לו לגבור על הטובים בקטגוריה?

 

 

קיה ספורטאז' מיצב עצמו בשנים האחרונות כאחד מרבי המכר של שוק הרכב בכלל וקטגוריית רכבי הפנאי בפרט. בין היתר בזכות תג-מחיר נמוך יחסית ומערכות בטיחות מתקדמות כציוד תקני, הראשון מבין הדגמים העממיים שהציע מערכות אקטיביות - פריט חובה עכשווי בכל רכב חדש. אלא שיחידת ההנעה הוותיקה והבזבזנית שלו (1.6 ליטר בנזין) כבר מתקשה לעמוד מול המתחרים ולאחרונה אף איבד אצלנו את מקומו הבכיר בהשוואה מול סקודה קארוק ופיז'ו 3008.

 

פיז'ו 3008 סקודה קארוק קיה ספורטאז' (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)


כעת מגיע דגם מעודכן עם שינוי אחד מרכזי - מנוע טורבו-דיזל מודרני, יחידת הנעה שהוצעה עד כה רק במתחרים האירופאים. המנוע הזה אמור לטפל כמובן בנקודת התורפה של הספורטאז' היוצא, צריכת דלק מוגזמת. הצבנו אותו לכן למפגש נוסף מול האופוזיציה מצכ'יה וצרפת, הפעם שלוש גרסאות לוגמות סולר. האם זה מסייע לו להחזיר לעצמו את התואר?

 

קיה ספורטאז' CRDi

קיה ספורטאז' (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע, תיבת הילוכים: טורבו-דיזל, 1.6 ליטר, 136 כ"ס, כפולת-מצמד, שבעה הילוכים

זינוק ל -100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 11.8 שניות, 180 קמ"ש

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 21.2 ק"מ לליטר

בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, תאורה דינמית וערנות נהג

מחיר: 150 אלף שקל

מבחן בודד

 

פיז'ו 3008 HDi

פיז'ו 3008 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע, תיבת הילוכים: טורבו-דיזל, 1.5 ליטר, 130 כ"ס, אוטומטית, שמונה הילוכים

זינוק ל -100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 11.5 שניות, 192 קמ"ש

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 24.3 ק"מ לליטר

בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, התראת סטייה מנתיב, ערנות נהג וזיהוי תמרורים

מחיר: 156 אלף שקל

מבחן בודד

 

סקודה קארוק TDI

סקודה קארוק (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע, תיבת הילוכים: טורבו-דיזל, 1.6 ליטר, 115 כ"ס, כפולת-מצמד, שבעה הילוכים

זינוק ל -100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 11.1 שניות, 168 קמ"ש

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 20.8 ק"מ לליטר

בטיחות: שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית וערנות נהג

מחיר רכב מבחן (בסיס): 152 אלף שקל (142 אלף שקל)

מבחן בודד

 

עיצוב ותא נוסעים

מתיחת הפנים שעבר הספורטאז' כמעט ואינה מורגשת והוא בעיקר נראה גדול משני מתחריו. ה-3008 הוא המרשים מהשלושה עם עיצוב מקורי ונאה בעוד הקארוק שומר על הכיוון המקובל בסקודה - שימושיות ושמרנות מעל הכל.

 

תא הנוסעים בספורטאז' מציע כעת אופציה לשילוב צבעים בהיר, אך זו אינה מסייעת לו במיוחד שכן הוא עדיין נראה המיושן בחבורה, ולא רק בגלל בלם החניה ברגל (חשמלי באחרים) או הפעלה בנגיעה אחת רק לפתיחת חלון הנהג (כל הארבעה באירופאים). קורות A רחבות ושטחי חלונות קטנים מדי פוגעים בשדה הראיה והמצב חמור עוד יותר במקרה של הנוסע לצד הנהג שכן למושב אין כיוון גובה (יש באחרים).

 

פיז'ו 3008 סקודה קארוק קיה ספורטאז' (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

ל-3008 עיצוב פנים מקורי עם מגוון חומרים וגוונים אך איכות הרכבה פחות מרשימה ותפעול מערכות מסורבל-משהו. המושבים הם הטובים ביותר במבחן, אך ההגה קטן מידות לטעמנו. אהבנו את התא הענק והמקורר בין המושבים. תא הנוסעים בקארוק פשוט לתפעול ונראה אף הוא טוב בגרסה הנבחנת ובהירת הגוון. המושבים נוחים ובעלי תמיכה סבירה, אבל לנמוכים עשויים להפריע מסעד ארוך מדי וזווית גלגל הגה אופקית.

 

קיה ספורטאז' (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

הנוסעים מאחור ב-3008 ובספורטאז' נהנים ממרווח טוב לרגליים, עם יתרון לצרפתי בממד הרוחב ואפשרות להסעת שלושה, בעוד הקוריאני מציע אפשרות לכיוון זווית מושב ושקע USB מאחור. הקארוק צפוף יותר (264 ס"מ לבסיס גלגלים, 3 ס"מ פחות מהספורטאז' ו-3.5 ס"מ פחות מה-3008) אך מרווח הראש הוא הטוב בחבורה.

 

לצמד האירופאי תאי מטען גדולים יחסית (520 ליטר לצרפתי, 500 לצ'כי) ואפשרות לקיפול נוח של המושבים באמצעות ידיות מתא המטען עם שקעי V12 שימושיים. לקארוק יש גם ווי תלייה ותאים שימושיים בצד התא. הספורטאז' לא מציע את כל אלה, ומסתפק בתא מטען קטן יותר (467 ליטר) עם סף הטענה גבוה יחסית.

 

פיז'ו 3008 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

אבזור ובטיחות

מערכות הבטיחות בשלושתם כוללות בלימה אוטונומית במצבי חירום, התראת עירנות נהג אבל בפיז'ו התראה על סטייה מנתיב לעומת שמירה אקטיבית בשניים האחרים. הספורטאז' מצויד בתאורה דינמית בעוד הקארוק מוסיף גם גם בקרת שיוט אדפטיבית ושבע כריות אוויר לעומת שש באחרים.

 

רשימת האבזור בשלושתם כוללת מסך מגע "8 עם צימוד Apple CarPlay ומצלמת נסיעה לאחור (בקארוק הנבחן, בבסיסי – "6.5), חיישני חניה אחוריים (ב-3008 גם קדמיים) וחישוקי קלים. לפיזו' מפתח חכם (אין בספורטאז' ובקארוק הבסיסי), אבל אין לו בקרת אקלים מפוצלת ומראות מתקפלות חשמלית שיש באחרים.

 

סקודה קארוק (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

יחידות הנעה וביצועים

מנועי הטורבו-דיזל מפיקים 115 כ"ס בסקודה ו-136 כ"ס בקיה, כשהם משודכים לתיבות שבעה הילוכים כפולות -מצמד. לפיז'ו 130 כ"ס ותיבת שמונה הילוכים אוטומטית רגילה (פלנטרית). איך התבטא השילוב על הכביש? הספורטאז' היה מהיר יותר במבחני תאוצה שונים, בעוד ה-3008 שני והקארוק שלישי. בסקודה מצב "ספורט" משפר את תגובות תיבת ההילוכים וכך הוא שומר על קו אחד עם הפיז'ו בתאוצת ביניים, אלא שבכביש הררי או עם ארבעה נוסעים הוא מרגיש בבירור חלש מהשניים במופגן.

  

קיה ספורטאז' (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע הדיזל של קיה הוא השקט בחבורה ובפער משמעותי, נטול רעידות האופייניות ללוגמי סולר וכאלה הנוכחות בצמד האירופאי. אבל תיבת ההילוכים שלו אינה רהוטה כמו בשני האחרים, עם שיהוק קל בתחילת נסיעה ותגובות לא תמיד מדויקות להורדת הילוך. הפערים בצריכת הדלק במבחן המאומץ היו צנועים יחסית: הקארוק חסכוני מכולם עם 13.2 ק"מ לליטר, ה-3008 שני עם 12.9 והספורטאז' הוא הפחות חסכוני עם 12.5 ק"מ לליטר.

 

פיז'ו 3008 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

נוחות והתנהגות

ל-3008 כיול מיתלים מוצלח במיוחד, כזה המשלב בין ספיגת שיבושים טובה במהירות נמוכה ושמירה על ריסון מרכב במהירות גבוהה. למרות חישוקים גדולים ("18) וצמיגים רחבים ונמוכי חתך - האחראים לרעשי דרך בשיוט - הוא הנוח מהשלושה. הוא הרכב בעל היכולות הדינמיות הטובות ביותר במבחן והמהנה מכולם לנהיגה, בין היתר תודות למערכת הגה חדה מדויקת יחסית.

 

סקודה קארוק (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

הספורטאז' נוח למדי תודות למתלה אחורי מודרני (רב-חבורי לעומת קורת מתח באחרים) וחישוקים קטנים ("16) עם צמיגים גבוהי חתך הסופגים ביעילות שיבושים קלים. אלא שהוא חסר ריסון במהירות גבוהה, כבד מהשניים האחרים בכ-150 ק"ג ומרגיש לכן מגושם יחסית עם מגבלות אחיזה מוקדמות יחסית. לקארוק כיול מיתלים רך שנעדר ריסון מספק, אך חישוקים גדולים מגרסת הבסיס ("17) אחראים לנוחות נסיעה נמוכה בעיקר בעיר. בשיוט נוכח רעש רוח מטריד שמקורו בפסי הגגון הגדולים. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה.

 

פיז'ו 3008 סקודה קארוק קיה ספורטאז' (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

סיכום

שלושת הנבחנים הם מרכבי הפנאי הטובים כיום בקטגוריה, בעיקר בגרסאות לוגמות סולר בעלות צריכת דלק עדיפה משמעותית על דגמי בנזין מקבילים. זהו כבר מפגש שני בין השלושה, והפעם מסיים סקודה קארוק אחרון, למרות תג-מחיר נמוך יחסית בגרסת הבסיס ומערכות בטיחות מתקדמות יותר, בעיקר בגלל תא נוסעים צפוף, נסיעה פחות נוחה ויכולת מנוע פושרת.

 

במקום השני מסיים קיה ספורטאז', בעיקר הודות ליחידת הנעה טובה, שקטה ומעודנת המנטרלת את מגרעות הדיזל. הוא גם מציע תא נוסעים מרווח ונוחות טובה, אבל הוא פשוט מיושן למראה מבחוץ ומבפנים וסובל מהתנהגות מגושמת המעידה כי גילו המתקדם.

 

פיז'ו 3008 סובל אמנם מהנדסת אנוש פחות מרשימה, היצע מערכות בטיחות צנוע ותג-מחיר גבוה יחסית. אך כל אלה מתגמדים לעומת העליונות הברורה שהוא מציג במרבית התחומים. לכן הוא גם שומר על מעמדו ומנצח שוב.

 

פיז'ו 3008 סקודה קארוק קיה ספורטאז' (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
פיז'ו 3008 סקודה קארוק קיה ספורטאז'
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים