שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    "מיליוני אריזות פלסטיק חד פעמיות יכנסו לשוק"

    משרד הגנת הסביבה יוצא נגד כוונת משרד החקלאות לתת מיליונים לרשת שיווק שתארוז פירות וירקות בפלסטיק: "לא נחוץ באופן גורף". גם חקלאים מותחים ביקורת: "מתנה לרשתות". אלפי קונים כבר מנסים לסכל את התוכנית

     

    צפו באולפן ynet: משרד החקלאות רוצה שתקנו ירקות ופירות ארוזים בפלסטיק    (צילום: אלי סגל)

    צפו באולפן ynet: משרד החקלאות רוצה שתקנו ירקות ופירות ארוזים בפלסטיק    (צילום: אלי סגל)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     
    מתנגדים? תומכים? שילחו את דעתכם במייל למשרד החקלאות >>  
    או לנו >>
     

    חזרה של מיליוני אריזות פלסטיק חד פעמיות לשוק, לצד הגברת בזבוז מזון: אלה התוצאות שמהן חוששים במשרד להגנת הסביבה, לנוכח התוכנית החדשה של משרד החקלאות לגבי אריזות פלסטיק לירקות ולפירות. במסגרת התוכנית, שפורסמה לראשונה בממון וב-ynet, יעניק משרד החקלאות תמיכה כספית לרשת שיווק - אשר תמכור לצרכנים החל משישה מיני ירקות ופירות באריזות. התוכנית, שתהפוך את מחלקת הירקות והפירות בסופרמרקטים ל"שדה של פלסטיק", זוכה לביקורת רבה גם מצד חקלאים וצרכנים.

     

    משרד החקלאות ישלם לרשתות כדי שימכרו לנו פירות וירקות בפלסטיק

    הדלת המסתובבת או: שובו של הפלסטיק

    שופרסל רוצה למכור לכם ירקות ופירות ארוזים בפלסטיק

    "חלוקה פראית": טריק השקיות של שופרסל ודור אלון

    בלי פלסטיק - עם הנחה: האנשים שמביאים את כוס הקפה והקשית מהבית

     

    למשרד החקלאות הגיע בימים האחרונים גל של פניות צרכנים - החל מ-2,800 תגובות זועמות בעמוד הפייסבוק של משרד החקלאות וכלה בפניות ישירות בטלפונים ובמייל. צרכנים אף מפיצים עצומה וטפסי התנגדות בנוסח אחיד למהלך. יש גם מי שמפיץ קישור לטופס תלונה למבקר המדינה נגד המשרד.

    פירות ירקות אריזות פלסטיק (צילום: מירב קריסטל)
    בקרוב: שדות פלסטיק נצחיים בסופר - כל מחלקת הירקות והפירות תיראה ככה?(צילום: מירב קריסטל)
     

    "יש לנו עד 10 במרץ לסכל את התוכנית לעטוף את כל הפירות והירקות בארץ בניילון ובקלקר", כתב חבר בקבוצת הפייסבוק "אפס פסולת ישראל". רבים השיבו לו כי שלחו את התנגדותם למשרד החקלאות, שכן התוכנית נמצאת בשלב קבלת התנגדויות מהציבור. עם זאת, גורמים במשרד אמרו ל-ynet שקיבלו גם תגובות תומכות במהלך. הנה למשל תגובה תומכת - של יועץ למהלך שטוען שהאריזות המדוברות יהיו מתכלות וכן שיוצבו פחים ברחבי הארץ כדי להיפטר הפלסטיק.

    פירות ירקות אריזות פלסטיק (צילום: מירב קריסטל)
    הקליפה לא מספיקה(צילום: מירב קריסטל)

       ()
    מתוך עמוד הפייסבוק של משרד החקלאות

     

    "הגדלת זרם הפלסטיק באופן לא מאוזן"

    מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, שלח מכתב חריף למנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, שלמה בן אליהו, בו הוא כותב כי "אריזת תוצרת טרייה, כאמצעי להארכת חיי המדף שלה, אינו נכון ואינו נחוץ באופן גורף לכל סוגי הפירות והירקות; ויש חשש שהדבר יכשיר רכישת ירקות ופירות ארוזים מראש כדבר הנכון מבחינה סביבתית".

     

    עוד כותב סמט: "לא ייתכן שצמצום פסולת שאריות המזון תתבצע על חשבון הגדלת זרם הפלסטיק לסוגיו באופן לא מאוזן". לדעתו, מהלך זה עלול להגביר בזבוז מזון, שכן בחלק מהמקרים הצרכן לא יוכל לבחור את הכמות המדויקת הנחוצה לו. "ניתן להניח אף שאם יהיה פגם בירק אחד (באריזה), הצרכן יימנע מלרכוש את האריזה כולה", הוא מוסיף.

     

    כמו כן, הוא ממליץ כי הדרך לצמצום אובדן מזון אצל הצרכנים "צריכה להתבסס על התנהגות צרכנית נכונה: רכישת מוצרי מזון בהתאם לקצב הצריכה הביתי ולאופי חיי המדף של המוצר; ושימוש מושכל במוצרים שכבר נרכשו, אף אם חיי המדף שלהם קצרים".

     

    סמט מביע גם ביקורת על נוהל התמיכה הכספית המוצעת: "לא ברור מדוע נתתם חופש לרשתות השיווק לארוז ירקות ופירות נוספים, שאינם 'בסיכון' והכל במימון כספי ציבור". לסיום הוא קורא לשוב ולשקול את עצם קיומו של הליך תמיכה כזה, "המנוגד לכל המגמות העולמיות לצמצום השימוש בפלסטיק".

     

    המשרד להגנת הסביבה כן תומך ברעיון המקורי של משרד החקלאות לארוז ירקות ופירות שונים בצבעם ובצורתם (ירקות ופירות "לא יפים" מ.ק), בפלסטיק, אבל רעיון זה נגוז בגלל התנגדות של הרשתות.

       ()

       ()

     

    "הרשתות ישיתו את עלויות האריזה על הצרכנים והמגדלים"

    גם נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, חושב שהרעיון המקורי היה נכון - ויוצא נגד התוכנית הנוכחית של משרד החקלאות. לטענתו, "מדובר באבסורד - הרשתות יקבלו את התמיכה הכספית ממשרד החקלאות מחד, וישיתו את כל עלויות האריזה על המגדלים ועל הצרכנים מאידך".

     

    לדבריו, "זו מתנה לרשתות. מחלקת הפירות והירקות הן המחלקות הכי רווחיות בכל רשתות השיווק עם למעלה מ-30% רווח גולמי וכעת הן ימצאו תרגיל נוסף לעשות עליו כסף, על גבם של החקלאים ועל גבם של הצרכנים. אנחנו עדיין לא סבורים שנכון לארוז את התוצרת החקלאית, רחוק מזה, אבל ככל שנכון יהיה לארוז את התוצרת החקלאית, המקום היחיד שבו זה צריך להיעשות הוא בבתי האריזה ועל ידי החקלאים. אחרת נותנים שוב כלי בידי רשתות השיווק לשחוק את החקלאים".

     

    חקלאי ומנהל בית אריזה אמר ל"ממון": "כל הנוהל פגום. בקול הקורא שפרסם המשרד, לא כתוב מה התנאים הנדרשים, פרקי זמן, סוגי המגדלים וכיצד תארוז רשת השיווק את התוצרת. איך משרד ממשלתי רוצה לחלק עשרות מיליוני שקלים לגוף מסחרי בלי שהכללים יודעים מראש? הרשתות יצטרכו להקים מערכות אריזה ובמשרד יודעים שרק רשת אחת או שתיים יכולות לעשות את זה. ועוד שאלה: מתי החקלאים קיבלו עשרות מיליוני שקלים לפתח משהו?".

    פירות ירקות אריזות פלסטיק (צילום: מירב קריסטל)
    קלקר ופלסטיק בסופר(צילום: מירב קריסטל)

    פירות ירקות אריזות פלסטיק (צילום: מירב קריסטל)
    אם הפלסטיק יהיה מתכלה ויוצבו פחים ברחבי הארץ - האם זה הופך את התוכנית לסבירה יותר?(צילום: מירב קריסטל)

     

    משרד החקלאות: "גם היום צרכנים קונים ירקות ופירות בתוך שקיות פלסטיק"

    ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "'קול קורא' קורא לציבור להעיר הערות ולהציע הצעות לפני שהמשרד יוצא למכרז או לקול קורא. על כן, משרד החקלאות מברך את השיח הציבורי שנוצר סביב הנושא, ושמח לשמוע את שלל הצעות הייעול וההערות. כמובן, שכל ההערות וההצעות ייבחנו לגופן.

     

    "הקול הקורא שפורסם להערות הציבור, נוסח ותואם במלואו, טרם פרסומו, עם המשרד להגנת הסביבה (במשרד לאיכות הסביבה שוב מכחישים שהנוהל במתכונתו תואם עמם. המשרד הסכים לנוהל הזה לגבי פירות וירקות "מכוערים", כך נמסר. מ.ק) על כן, לא ברור לנו ה'פליק פלאק לאחור' שביצע המשרד להגנת הסביבה, וחמור מכך, שבחר לבצע "שינוי עמדה" בתקשורת, במקום הדיאלוג שהתקיים קודם לכן.

     

    "משרד החקלאות מדגיש שגם היום צרכנים קונים ירקות ופירות בתוך שקיות פלסטיק (שמוחרגות מחוק השקיות). האריזות המוצעות בקול קורא יחליפו את שקיות הפלסטיק שצרכנים רבים היום משתמשים בהן בנדיבות. לדוגמא, כל מי שקונה ברשתות השיווק עגבניות בתפזורת, שם אותם בתוך שקית ניילון. למעשה, כל מה שהקול קורא עושה הוא למכור עגבניות ארוזות- כך ששקית ארוזה מחליפה שקית רגילה ואין תוספת של שקיות.

     

    "הקול קורא נועד, לחסוך בפחת הגדול שנותר אחרי 'המישוש' של הירקות או הפירות ובכך להגדיל את אורך החיים שלהם ולמנוע אובדן מזון. כל מי שקונה פירות או ירקות במדינות המפותחות באירופה או בארצות הברית קונה אותן כשהן ארוזות ובכך אנו מצטרפים למדינות המפותחות שמטרתן למנוע אובדן מזון".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    צילום: מירב קריסטל
    פירות וירקות באריזות פלסטיק
    צילום: מירב קריסטל
    מומלצים