שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    חווים עצבות או דיכאון? 15 דקות הליכה ביום ירימו אתכם
    סובלים מעצבות? חוויתם אובדן לאחרונה? נמצאים בעיצומו של משבר נפשי? כדאי מאוד שתרימו את עצמכם מהספה. מחקר חדש מגלה: רבע שעה של פעילות גופנית יומית תפחית באופן משמעותי את הדיכאון

    15 דקות ג'וגינג, הליכה מהירה או שחייה ביום מפחיתים באופן משמעותי את סכנת הדיכאון. כך עולה ממחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי JAMA Psychiatry.

     

    המחקר, שכלל מאות אלפי בני־אדם, קבע באופן חד משמעי שפעילות גופנית עשויה לסייע במניעת דיכאון. מדובר בממצאים שנחשבים דרמטיים עבור כל מי שמעוניין לשמור על בריאות הנפש שלו, או לחזק אותה.

      

    קיראו עוד:

    מחקר ענק מסכם: אלה נוגדי הדיכאון הכי יעילים

    איך להבדיל בין דיכאון לדכדוך חורף ו-10 עצות להתמודדות

     

    מחקרים רבים בעבר בחנו את הקשר בין פעילות גופנית למצב הרוח ולרווחה פסיכולוגית. רובם הגיעו למסקנה כי אנשים פעילים פיזית נוטים להיות יותר מאושרים ופחות חרדים ודיכאוניים בהשוואה למי שעושים ספורט רק לעיתים רחוקות. אבל כל המחקרים הקודמים לא הצליחו להוכיח שהספורט עצמו גורם לירידה בסיכון לסבול מדיכאון.

     

    המחקר הנוכחי, שנערך בבית חולים במסצ'וסטס והקיף כ־600 אלף בני־אדם, הצליח להוכיח סיבתיות ולכן ממצאיו נחשבים למדויקים ואמינים יותר מכל המחקרים קודמים. דיוויד אגוס, מעורכי המחקר, ציין כי זוהי הפעם הראשונה בה מוכח קשר ישיר בין פעילות גופנית קבועה למניעה והפחתה של דיכאון.

      

     

    הליכה (צילום: shutterstock)
    רבע שעה ביום. הליכה מפחיתה דיכאון(צילום: shutterstock)

     

    כל פעילות פיזית מפחיתה הסיכון לחלות

    החוקרים העריכו את הפרופיל הגנטי, ההיסטוריה הרפואית ורמת הפעילות הגופנית של כל אחד מהנבדקים. הם מצאו כי פעילות פיזית, ללא קשר להיסטוריה הרפואית או לפרופיל הגנטי, יכולה להפחית את הסיכוי לדיכאון. "לא צריך לבלות שעות בחדר כושר או להגיע למצב שבו נוטפים מזיעה או קשה לנשום", מסבירים החוקרים, "מספיק להעלות קצת את קצב פעימות הלב, כדי להפחית באופן משמעותי את הסיכון". עורכי המחקר מקווים כי תוצאות המחקר פורץ הדרך ישפיעו על הדרך בה רופאים מטפלים בדיכאון.

      

    יעלה כהן, מנכ"לית משותפת במרכז אלה להתמודדות נפשית עם אובדן, מסבירה: "בעת פעילות גופנית מופרשים הורמונים במוח — ביניהם אנדורפין, שגורם לשיכוך כאבים, שיפור מצב הרוח ומפחית מתח וחרדה. הקושי המשמעותי הוא כיצד להצליח להוציא את האוכלוסייה הזו לאימון מדי יום".

      

    לדבריה, הדבר האחרון שאדם בדיכאון יבחר לעשות זה להתעמל באופן קבוע. "בתקופות קשות של דיכאון, אבל, אובדן או משבר - אנחנו חלשים יותר, המערכת החיסונית רגישה והלחץ משפיע עלינו. במצב כזה, קשה במיוחד להירתם לבצע פעילות ספורטיבית באופן עקבי. למרות זאת, חשוב להתאוורר, לצאת להליכה באור השמש, להגיע למכון הכושר או להתאמן בבית - כדי להשיב את האיזון לחיים".

      

    דיכאון מוגדר כהפרעה פסיכיאטרית המשתייכת לקבוצת הפרעות המכונות "הפרעות במצב הרוח". מדובר בתופעה נפשית נפוצה, המתבטאת באחד או יותר מהתסמינים הבאים: מצב רוח ירוד במשך שבועיים או יותר, אובדן הנאה ועניין, תחושות אשמה ללא קשר למציאות, דימוי עצמי נמוך, הפרעות בשינה ובתיאבון, תחושה של ירידת אנרגיה כללית וירידה בריכוז. ההערכה היא שכ־800 אלף בני־אדם בישראל סובלים מהתופעה. על פי המכון הלאומי לבריאות הנפש בארצות הברית, בשנת 2016 סבלו 16.2 מיליון אמריקאים מדיכאון.

     

    כך הדיכאון מקצר את החיים:

     

    צילום: חגי דקל

    צילום: חגי דקל

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים