שתף קטע נבחר

יוזמה ישראלית ראשונה לעידוד תיירות ירוקה

עולם התיירות והתעופה שצומח בממדי ענק מביא איתו גם המון זיהום של אתרי טבע ונופש. יוזמה של שני גולשים מארה"ב לנקות אוקיינוסים הגיעה לקבוצת תיירות בישראל. זו חברה אל השניים, ותצא בקרוב עם פרויקט לעידוד מודעות לזיהום הים בקרב התיירים מישראל

 

 

חברות תעופה ותיירות שפועלות למען איכות הסביבה הן לא דבר לגמרי חדש. בחירת מטוסים חסכוניים יותר בדלק, למשל, היא בחירה שניתן לראות בשנה האחרונה יותר ויותר מצד חברות התעופה ויצרניות המטוסים כמו בואינג ואיירבוס.

  ()
צמד הגולשים מארה"ב שהתחילו ביוזמה הירוקה

  ()
יזמי 4OCEAN בבאלי, אינדונזיה

עם זאת, יש עוד לא מעט מיילים לעבור כדי להגיע למצב שבו לא נצטרך להשתמש יותר בכרטיסי טיסה מודפסים על דפים, בנרתיקים מפלסטיק שבהם נאכסן את כל מסמכי הנסיעה או בתגיות שאותן כורכים סביב המזוודות לצורך זיהוין.

 

שני גולשים מפלורידה, ארצות הברית יצאו לאחר סיום לימודיהם בקולג' לטיול גלישה בבאלי, אינדונזיה, שהביא אותם ליצור מיזם שעם הזמן הפך לעמותה ללא מטרות רווח.

  ()

  ()
מתנדבים של עמותת OCEAN 4

  ()
פסולת פלסטיק שנמשתה מהים
  

תפקידה של העמותה הנקראת 4OCEAN - "עבור האוקיינוס" בתרגום חופשי - הוא למעשה משולש: מצד אחד לנקות אוקיינוסים מפלסטיק, מצד שני למחזר את הפלסטיק, ליצור ממנו צמידים ולמכור אותם על מנת להעלות מודעות נגד זיהום הסביבה, ובכסף הזה לשלם לדייגים - שכבר פחות מצליחים להרוויח מדיג בדיוק בגלל אותו זיהום - כדי שייצאו לדוג את הפלסטיק בים.

 

כתבות נוספות בנושא זיהום הים:

ניזוקה המערכת שמנקה פלסטיק באוקיינוס השקט

חוקרים: שטחו של אי הפלסטיק גדול פי 80 משטח ישראל

11 ק"מ מתחת לפני הים: שקית פלסטיק בנקודה הכי נמוכה בעולם

 

קצת על מגמת התיירות הירוקה

גידול האוכלוסייה בעולם, ולצידה הגידול בתעשיות שונות, מעמידים את כדור הארץ ושלל היצורים החיים בו מול שינויים בקצב מהיר, שללא הבנה וסיוע אנושי עלולים לגרום נזק בלתי הפיך לסביבה.

 

בין יתר התעשיות, גם תעשיית התיירות גדלה בקצב חסר תקדים. בעשר השנים האחרונות עלה מספר הנוסעים בעולם בכ-40%. לפי יאט"א (ארגון חברות התעופה הבינלאומי), מספר הנוסעים בשנת 2019 צפוי להגיע ל-4.59 מיליארד. תעבורת הנוסעים הגדלה מייצרת זיהום הולך וגדל מפליטת דלק מטוסים, ומאשפה רבה שמצטברת בטבע ובאתרי תיירות ברחבי העולם.

  ()
אוקיינוסים של פלסטיק וזוהמה
 

בשנים האחרונות יותר ויותר חברות תעופה בחרו להוציא מוצרי פלסטיק כמו קשיות, צלחות, סכו"ם, כוסות ומגשים משימוש במטוסיהן, ולהחליפם במוצרים מחומרים מתכלים וידידותיים לסביבה.

 

כך למשל, חברת התעופה ריינאייר מגישה ארוחות עם סכו"ם וכוסות מחומרים מתכלים מקרטון. בנוסף, ארגוני התעופה הבינלאומיים כמו יאט"א וגופים שונים של האו"ם נאבקים בזיהום סביבתי גם באמצעות יצירת רגולציה עדכנית למאבק לאיכות הסביבה.

 

אליהם הצטרפו חברות התעופה סקנדינביה איירליינס, קוואנטס, אייר פראנס, KLM, בריטיש איירווייז, אייר אירופה, וירג'ין אטלנטיק, קטאר איירווייז ורבות אחרות.

 

איפה הצד הישראלי בסיפור?

לראשונה מצטרפת למאבק על שמירת כדור הארץ גם חברת תיירות ישראלית בפרויקט חברתי נרחב. קבוצת דיזנהאוז החליטה לרכוש מעמותת 4OCEAN מאות אלפי צמידים ממוחזרים מפלסטיק. את הצמידים האלו תעניק הקבוצה בחודשים הקרובים למזמיני חופשה הקשורה במוטיב הים, כמו שיט או נופש "בטן-גב".

  ()
צמיד ממוחזר לכל מזמיני חופשה עם מוטיב של ים
 

הצמיד עשוי מחצי קילוגרם פלסטיק ממוחזר שהוצא מהאוקיינוס ועלות הייצור שלו היא כ-20 דולרים לצמיד. עשרות אלפי צמידים נקנו על ידי הקבוצה עבור הפרויקט שעלותו נאמדת בכחצי מיליון שקלים.

 

מטעם דיזנהאוז נמסר ל-ynet כי "יש כיום מעל שמונה מיליון טונות של פלסטיק באוקיינוסים. בכל דקה נזרק לאוקיינוסים פלסטיק בכמות של משאית זבל. חוקרים מעריכים כי עד שנת 2050 יהיו באוקיינוסים יותר חלקיקי פלסטיק מאשר דגים, ושלכל דג שלישי יש חלקיקי פלסטיק בגוף".

 

בשיחה עם עודד חודורוב, סמנכ"ל הקבוצה, נאמר כי הנושא לא מסתיים בחלוקת צמידי המודעות, וכי נעשו בשנה האחרונה צעדים נוספים. כל נרתיקי הנסיעה והתגיות למזוודות הוותיקות, שחולקו מתחילת פעילות החברה ב-1926, הוחלפו לאחר 93 שנים בחומרים ממוחזרים, ובתוך כך גם כל המעטפות עשויות נייר ממוחזר.

 

"זה מתחיל במעשה קטן אבל זה מצטבר"

"אנחנו החברה היחידה והראשונה בארץ שעושה את זה, ככל הנראה גם הראשונה בעולם, שרכשה את צמידי הפלסטיק הממוחזר ומחלקת אותם לתיירים", הסביר חודורוב, ונימק זאת בשיחה שערך עם שני היזמים מפלורידה, שאליהם פנה לפני כמה חודשים בבקשה לרכוש את הכמות המדוברת.

 

"הם התלהבו מהרעיון שבאה חברת תיירות ומרימה את הכפפה, כי עד עכשיו הם מכרו את הצמידים לאנשים פרטיים או לחנויות קטנות. בהתחלה הם קצת נבהלו ולא הבינו מה רצינו מהם. הסברתי שהם הכלי שלי להעלות את המודעות בקרב אלפי לקוחות ישראלים, והם כמובן שמחו ואמרו שזה מעולם לא קרה בעבר".

  ()
צמיד המודעות לעולם נקי יותר

על תגובת הלקוחות ענה חודורוב כי "המחירים לא השתנו לטובה או לרעה והתחרות כיום גדולה מאוד, אז אני חושב שלקוחות מרגישים שיש להם כאן ערך מוסף מעבר לרכישת חופשה. יותר מזה – הם תרמו פה בעצם. זה אומנם מתחיל במעשה קטן אבל זה מצטבר".

 

לשאלה אם בעתיד נפסיק לראות שימוש בפלסטיק בעולם התיירות והתעופה ענה חודורוב: "אנחנו כבר רואים שיותר ויותר חברות תעופה מפחיתות את השימוש במוצרי פלסטיק ועוברות לחומרים ממוחזרים.

 

"אני מקווה שהתהליך יושלם כמה שיותר מהר, ושעוד חברות תיירות יצטרפו למגמה זו. לגבי כרטיסי הטיסה, אני מעריך שבשנים הקרובות ניפטר מכרטיסי נייר בכלל", מסכם סמנכ"ל דיזנהאוז, וקורא לעוד גופי תיירות: "הצטרפו ותהיו יותר אחראים לכדור הארץ ולסביבה שלכם".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יוזמה חדשה: לנקות אוקיינוסים ולהעלות מודעות בקרב תיירים
מומלצים