שתף קטע נבחר

הפוליטיקאים נזכרו בבעיות הרכבת, ותודה לבחירות הקרבות

במשך כשלושה שבועות שמרו ראש הממשלה ושר התחבורה על ריחוק מהעיצומים ברכבת והפגיעה בעשרות אלפי נוסעים מדי יום. הבחירות הקרבות שכנעו אותם שאפשר ואף כדאי להגיב

כל המסילות מובילות לירושלים: השבתת כל קווי רכבת ישראל במהלך היום (ג') על-ידי בכירי ועד העובדים בחברה הובילה אמנם לשיבושים קשים וצפויים בתנועת הרכבות, אבל עשתה כך מסתבר הרבה יותר. לאחר למעלה משבועיים של עיצומים ואיומים בין ועד העובדים הלוחמני להנהלת הרכבת, חלה התפתחות שמקורה ללא ספק בבחירות המתקרבות במהירות. המצטרפים החדשים לקרב על האזכור בכותרת הדיווח: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה ישראל כץ ומועמד מפלגת כחול לבן ויו״ר ההסתדרות בחופשה, אבי ניסנקורן.

 

הקשיבו להוראה לעצור את הרכבות באמצע הנסיעה בקו החירום:

 

במסגרת הקרב על תנאי העבודה, עצרו היום ב-11:30 עשרות רכבות בעת נסיעתן, לאחר שכך הורה לנהגי הקטר - בתדר החירום השמור למקרי קיצון בלבד - בכיר בוועד העובדים. הסיבה לעצירה פתאומית זו של כל מערך הרכבות הארצי, נעוצה במשא ומתן התקוע בין הוועד להנהלת הרכבת בנוגע לסידור העבודה החדש שניתן לנהגים - לפיו הם נדרשים לנהוג כחצי שעה נוספת במהלך יום העבודה. ההשבתה הפתאומית של כלל הרכבות בארץ, על אף שהייתה רק לחמש דקות, נועדה, כך על פי אנשי הרכבת, לשבש את לוח הזמנים של כל הרכבות בארץ למשך שעות ארוכות.

 

בעוד אלפי נוסעים לא ידעו מתי הרכבת שלהם תנוע שוב ועשרות אלפים נוספים לא ידעו כיצד יגיעו הביתה, החליטו בכירים פוליטיים שעד כה לא התערבו במשבר הנמשך זה כשלושה שבועות, להביע את עמדתם בנוגע לצעד של הוועד. ראשון היה זה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שרק לעיתים נדירות - אם בכלל - מוצא לנכון להתערב בנושאי תחבורה. נתניהו מיד האשים את יו״ר ההסתדרות שנמצא בנבצרות וחבר במפלגת כחול לבן, אבי ניסנקורן, בהשבתה.

 

הקרב על הכותרת

נתניהו, שמותיר לרוב את זירת המשברים בתחומי השר כץ העומד בראש משרד התחבורה זה עשור, שיגר הודעה חריגה בנוגע לשביתה תוך שהוא עוקץ את ניסנקורן. ״את השביתות ברכבת צריך להפסיק מיד. ניסנקורן, שר האוצר של לפיד וגנץ, ישבית את המדינה. הוא יחזיר אותנו אחורה לכלכלת הסתדרות שתפגע באזרחים. אסור לתת לזה לקרות. חייבים להמשיך קדימה עם ממשלת ימין של הליכוד - כלכלה חופשית שפותחת את השוק לתחרות ומורידה מחירים לטובת האזרחים״.

 

בעקבות עיכוב הרכבות- עומסים בתחנת באר שבע צפון (צילום: דניאל פריידלין )
בלגאן ברכבת ישראל(צילום: דניאל פריידלין )

 

ואם זה לא הספיק, מיהר מיד גם שר התחבורה - אף הוא נמנע בדרך כלל מלהביע עמדה בנושאים אלה - להגיב. כץ, שמעטים בלבד שמעו מאז פרוץ המשבר הנוכחי וצפוי לעמוד מחר בפני ביקורת חריפה בדו"ח מבקר המדינה על תפקוד משרדו בכלל והרכבת בפרט, המשיך את הקו של נתניהו ואמר: ״חבל שאנשיו של אבי ניסנקורן בהסתדרות נותנים ידם לעיצומים ולא מונעים את השביתות והפגיעה בנוסעים״. כץ המשיך וגינה את השבתת הרכבת והפגיעה בציבור וטען: ״רכבת ישראל חייבת לעבור תהליך של ארגון מחדש כדי לשפר את השירות לנוסעים, עקב התרחבות פעילות הרכבת, ועל ועד העובדים לשתף פעולה עם תהליך זה ולא לנסות ולמנוע אותו.

 

"שביתות ופגיעה בנוסעים הם דבר בלתי נסבל ולא נשלים עם חזרת תופעות מסוג זה, שנעלמו לאחר ביצוע הרפורמה ברכבת לפני שנים. חבל שיו״ר ועד העובדים גילה אדרעי לא למדה ולא הפנימה את הלקח מהסיבוב הקודם - כאשר נשלחה הביתה לאחר שניסתה למנוע את ארגונה מחדש והתפתחותה של חברת הרכבת". זה המקום להזכיר כי לפני שנים, איים כץ והבטיח כי אם הרכבת לא תשפר את ביצועיה, יסגור אותה לאלתר.

 

ניסנקורן לא נותר חייב לשניים ולאחר שעה הגיב אף הוא להתבטאויות מימין. "נתניהו לחוץ מהחקירות ומחפש אשמים במחדלים שהוא מוביל ובכישלון המחפיר שלו ושל שר התחבורה בטיפול בתחבורה הציבורית בישראל. הוא יכול להאשים את כולם גם באי רכישת קרונות שהביאו לעומסי הענק ברכבת, ובכך שעשור אחרי תחילת העבודות קו הרכבת לירושלים עדיין עוצר באמצע בנתב"ג - אבל שקרים לא יעזרו לו.

 

"בכל כהונתי כיו"ר ההסתדרות לא אפשרתי פגיעה בנוסעים, מנעתי השבתה ברכבת שתשפיע על הנוסעים והכרעתי בצורה ברורה ונחושה לטובת אזרחי ישראל. עמדה זו גם הבעתי בפני ממלא מקום יו"ר האגף לאיגוד מקצועי ארנון בר דוד, אך אני מודע לכך שהתערבות שלי תיתפס כהתערבות פוליטית. את המציאות אי אפשר להמציא - מחר בדו"ח מבקר המדינה נקרא כולנו על ההפקרות במערך התחבורה הציבורית ונדע את מה שכבר ברור לכל אחד - לנתניהו איכפת רק מנתניהו. בבחירות הקרובות זה האזרחים לפני הכל או ביבי לפני הכל".

 

משבר חדש ישן

ההשבתה היום הייתה השנייה השבוע שבה הנוסעים נפגעו מעיצומי עובדי הרכבת. זאת לאחר שבתחילת השבוע הושבתו עד להודעה חדשה קו ראשון לציון - לוד וקו כרמיאל-חיפה. עד להשבתה זו, עיצומי העובדים שכבר נכנסו לתוקפם ביום ראשון שעבר, כללו השבתת גופים בתוך הרכבת שאינם משפיעים באופן ישיר על ציבור הנוסעים, כגון עיצומים בבית הספר הרכבתי, בניין ההנהלה, חטיבת הניוד וכן בעבודה על התשתיות.

 

המשבר הנוכחי בין ועד הרכבת בראשות גילה אדרעי לבין ההנהלה החל לפני שלושה שבועות, אז יצא סידור העבודה החדש של נהגי הרכבת, לקראת פרסום לו"ז הרכבת החדש שצפוי להיכנס לתוקף בחודש אפריל הקרוב. אז, ב-20 בפברואר, חלו לפתע כ-38 נהגי קטר במחלה מסתורית שהובילה לביטול רכבות ועשרות איחורים בלוחות הזמנים של אותו היום. סידור העבודה התפרסם לפני כ-21 ימים, לאחר ניסיונות הידברות בין הנהגים לבין הנהלת הרכבת, לגבי מספר שעות הנהיגה במשמרת.

 

לטענת ועד העובדים, סידור העבודה החדש יצר מצב שבו חלק מצוות הנהגים של רכבת ישראל נותר בביתו ואינו נוהג כלל, בעוד העבודה המרובה נופלת על חלק אחר של הנהגים שצריכים לנהוג הרבה יותר במהלך המשמרת ולצמצם את זמני ההפסקה כמעט לאפס. בוועד ציינו בשבוע האחרון, כי נהגי קטר כבר הביעו חשש מכך שנהיגה תחת לוחות הזמנים החדשים הינה אף מסוכנת לציבור הנוסעים. סידור העבודה שקבעה הנהלת הרכבת באופן חד-צדדי, כך מקורבים לנושא, אינו מאוזן ולא מתחשב בצרכים ובמגבלות האובייקטיביות של חלק מהנהגים, ופוגע בשכר ובזכויות שלהם.

 

בהנהלת הרכבת הוציאו כבר ביום חמישי הודעה לבורסה לקראת ההשבתה. שם ממשיכים לדבוק בכך שהשינויים נועדו להתאים את זמן הנהיגה לרפורמה ברכבת ישראל בשנה הקרובה, במסגרתה פתיחה מלאה של הקו מירושלים לתל אביב וכן הוספת תחנות לצירים קיימים. בשל כך ביקשה הנהלת הרכבת להעלות את זמן הנסיעה של הנהגים משלוש שעות ו-29 דקות לשלוש שעות ו-55 דקות.

 

כזכור, הצדדים אף הגיעו לבית המשפט בשבוע שעבר, שם אושרה התוכנית עם שינויים קלים, בעיקר בכמות הנהגים שיישלחו להדרכות ולא ינהגו. כעת נודע כי רכבת ישראל שוקלת להגיש תלונה אישית במשטרה כנגד ראשי הוועד אשר השביתו באופן פראי את תנועת כל רכבות הנוסעים הבוקר.'

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דניאל פריידלין
בלגאן ברכבת, הפוליטיקאים מנצלים הזדמנות
צילום: דניאל פריידלין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים