שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    רגע לפני הבחירות: טופס מהיר לדיווח על בוטים וכלי השקיפות של פייסבוק
    טופס מקוון מיוחד יאפשר למשתמשי הרשתות החברתיות לדווח בצורה מהירה ויעילה על חשבונות החשודים כמזוייפים ועל תעמולת בחירות אנונימית. מחר יושק כלי השקיפות במודעות פוליטיות של פייסבוק - גם בישראל

    פחות מחודש ליום הבחירות לכנסת ה-21, והחשש מפני מעורבות זרה ברשתות החברתיות גורר יוזמות חדשות להתמודדות עם האיום: טופס מקוון חדש יאפשר למשתמשי הרשתות החברתיות לדווח בצורה אנונימית ויעילה על בוטים וחשבונות החשודים כמזוייפים, ויאפשר טיפול מהיר יותר מול הפלטפורמות השונות. מדובר ביוזמה משותפת לאיגוד האינטרנט הישראלי, המכון הישראלי לדמוקרטיה והקליניקה למשפט, טכנולוגיה וסייבר באוניברסיטת חיפה.

     

    בוטים ברשת החברתית (צילום מסך)
    אהובה לוי היא משתמשת מזוייפת. מצאתם עוד?(צילום מסך)

     

    הטופס המקוון מצטרף לעמוד אינטרנט ייעודי ובו הנחיות לזיהוי משתמשים מזוייפים ובוטים, וכן תעמולת בחירות בלתי מזוהה. מדובר ביוזמה שהיא תולדה

    של פנייה רשמית של הארגונים ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית - השופט יוחנן מלצר, שהחליט בעקבות כך לאסור קמפיינים תעמולתיים אנונימיים, כלומר - כאלה שלא ברור מי הגורם המממן אותם. הדיווחים השונים ירוכזו באמצעות הטופס המקוון ויועברו לבחינה של מומחים שיחליטו על המשך הטיפול - הפניית המידע לטיפול המשטרה, לוועדת הבחירות המרכזית או ישירות אל הפלטפורמות (למשל פייסבוק או טוויטר) בדרישה להסרה.

     

    >> כל העדכונים וכל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet  

     

    "הטכנולוגיה היא טובה, אולם תמיד יהיה מי שינצל אותה לרעה", מסבירה ד"ר דלית קן-דרור פלדמן, המנחה המשפטית של הקליניקה למשפט, טכנולוגיה וסייבר באוניברסיטת חיפה. "העלאת מודעות הציבור וערנותו לאפשרות של ניסיונות שונים ובלתי הוגנים להטיית הבחירות, לרבות ניסיונות השפעה על התודעה של אנשים שלא באופן ישיר או מודע, יכולה למזער את הבעייתיות". פרופ׳ קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי, אמרה כי "בשנים האחרונות ראינו במדינות שונות מגמה מתגברת של התערבות פסולה בבחירות - הן חיצונית על ידי מדינות זרות והן פנימית על ידי פוליטיקאים וקמפיינרים. הגורמים הללו משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות על מנת לשנות את התנהגות ותפיסות הבוחרים, לייצר שיח מאורגן ובלתי אותנטי, להשפיע על דעת הקהל בצורה לא הוגנת - ובכך להשפיע על תוצאות הבחירות באמצעים לא הולמים ולא חוקיים. ניסיונות אלו עלולים לפגוע פגיעה אנושה באמון הציבור בדמוקרטיה הישראלית ובסדרי השלטון בישראל. המיזם המשותף הזה הינו חלק מארגז הכלים למניעת הטיית בחירות, שאנו מנסים לקדם לטובת הציבור". יוזמה זו מצטרפת לפרויקט הבוטים הגדול, של האקטיביסטים נעם רום ויובל אדם, שמאתר ומזהה רשתות בוטים ומשתמשים מזוייפים.

     

    לטופס המקוון

     

    נוסף על היוזמה הזו, מחר ייכנס לתוקפו בישראל כלי השקיפות במודעות פוליטיות של פייסבוק. הרשת החברתית הוציאה אתמול הודעה רשמית לנציגי המפלגות בישראל, לאחר שתדרכה מנהלי קמפיינים על השימוש בכלי. ישראל היא המדינה החמישית בעולם שבה נכנס לשימוש כלי השקיפות - שנועד להתמודד עם האיום במעורבות זרה, וכן עם תעמולה אנונימית.

     

    תהליך הזיהוי בקידום מודעות בפייסבוק (צילום מסך)
    תהליך הזיהוי בקידום מודעות בפייסבוק(צילום מסך)

     

    הכלי של פייסבוק כולל תהליך אימות עבור מנהלי עמודי פייסבוק המבקשים לפרסם מודעות פוליטיות - שנועד לוודא את זהות המפרסמים ואת המיקום שלהם בישראל. התהליך נמשך 48-72 שעות, והוא מחייב מהמפרסמים להציג לפייסבוק מסמכים מזהים. בנוסף, עמודים המפרסמים תוכן פוליטי יידרשו להוסיף שורת גילוי נאות עם מידע לגבי הגורם המממן את המודעות. הצעד השלישי הוא ניהול מאגר מידע של מודעות פוליטיות בישראל, שיאפשר הצגה של מודעות רצות ומודעות שהוסרו, ואת הגורמים המממנים אותן. ספריית המודעות תהיה זמינה לציבור למשך שבע שנים. 

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים