שתף קטע נבחר

זעקת נהגי האוטובוס: "העסק קורס"

על רקע דו"ח המבקר, נהגי אוטובוס מספרים על משמרות בלי הפסקות, מסלולים ארוכים וצפיפות חריגה. "אנחנו על סף פשיטת רגל", אמר ל-ynet סגן יו"ר ועד נהגים באגד תעבורה. "המדינה משקיעה רק ברכבות, מבחינתה הנוסעים שם עובדי הייטק. עלינו לא מסתכלים, לכן יש כל כך הרבה אלימות"

 

 

"קראתי את הדו"ח, והרגשתי שהמבקר לא רצה להוציא את כל הזבל החוצה", סיפר היום (ה') ל-ynet יוני אריאל, סגן יו"ר ועד הנהגים של אגד תעבורה, ונהג אוטובוס בעצמו. "אנחנו על סף פשיטת רגל. יש מחסור בנהגים, הסידורים צפופים, ואין כמעט הפסקות".

 

לעיון בדו"ח המבקר המלא - לחצו כאן

 

"העסק הזה של האוטובוסים קורס" (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
"העסק הזה של האוטובוסים קורס"(צילום: רועי עידן)

יוני אריאל  ()
יוני אריאל, סגן יו"ר ועד נהגים באגד תעבורה

אריאל טוען כי הצפיפות באוטובוסים גברה בשנתיים האחרונות, מה שהופך את הנסיעות בשעות השיא ליותר ויותר קשות. "אני מסיע כמעט מאה אנשים באוטובוס עירוני בשעות הבוקר. אז אני מאט את המהירות, אתה יודע מה זה לנסוע עם ארבעים נוסעים עומדים? חייבים לתגבר את הקווים לקצר אותם", אמר.

 

לדעתו של אריאל, הסיבות למקרי האלימות הרבים שמתרחשים באוטובוסים קשורות לאתגרים שציין. "מישהו בממשלה שאל למה ברכבת אין כל כך הרבה מקרי אלימות כמו אצלנו? כי כשנוסע מגיע לתחנה באיחור אחרי שעמד בפקקים, ואין לו מקום לשבת, הוא עולה עצבני ומוציא הכול על הנהגים. אם היו יותר אוטובוסים על הכבישים, לא היו כל כך הרבה מקרי אלימות", הוסיף.

 

 

עיקרי דו
עיקרי דו"ח מבקר המדינה על התחבורה הציבורית בישראל

נתיבי תחבורה מיוחדים בגוש דן  ()
נתיבי תחבורה מיוחדים בגוש דן

גידול מצטבר בצפיפות תנועת כלי רכב בישראל 1976-2017 ()
גידול מצטבר בצפיפות תנועת כלי רכב בישראל 1976-2017

צפיפות תנועת כלי רכב לק
צפיפות תנועת כלי רכב לק"מ בכביש במדינות ה- OECD

מידת שביעות הרצון מתדירות הקווים ומהעמידה בלוחות הזמנים ()
מידת שביעות הרצון מתדירות הקווים ומהעמידה בלוחות הזמנים

לאריאל טענות גם כלפי חלוקת המשאבים והתקציבים במשרד התחבורה, שאינה שווה לדבריו. "מבחינת המדינה מי שנוסע ברכבות הוא עובד הייטק, אז שם משקיעים את הכסף. אבל באוטובוסים, לשיטתם, נוסעים פשוטי העם ועליהם הם לא מסתכלים".

 

לטענתו, הממשלה הבאה תהיה חייבת לשנות סדרי עולם באוטובוסים ואם לא הענף יקרוס. "מספיק שיעשו שינוי אחד בסיסי, כמו להחליט שקציני הבטיחות בחברות יהיו מטעם המדינה ולא של החברה עצמה. הרי מה קורה היום שקצין בטיחות מגלה מחדל? הוא מפחד לדווח שלא יפטרו אותו. אני רוצה שהממשלה הבאה תבין שהעסק הזה של האוטובוסים קורס".

 (צילום: אסף זגריזק) (צילום: אסף זגריזק)
(צילום: אסף זגריזק)

"40 נוסעים עומדים". צפיפות באוטובוסים, ארכיון (צילום: צחי רז, סוכנות הידיעות "חדשות 24" ) (צילום: צחי רז, סוכנות הידיעות
"40 נוסעים עומדים". צפיפות באוטובוסים, ארכיון(צילום: צחי רז, סוכנות הידיעות "חדשות 24" )
 

עמאר אבו סמאען, יו"ר ועד אגד תעבורה בסניף מעלה אדומים, ונהג בעצמו, מסכים עם דבריו של אריאל. "יצאתי הבוקר לנסיעה במסלול בירושלים. לפי הכללים היא הייתה אמורה להימשך כ-50 דקות, אבל היו פקקים וסיימתי אותה כעבור שעה וחצי. כך יוצא שאני בעצם כל היום באיחור - והנוסעים כל הזמן כועסים עליי. אנחנו צריכים לנהוג בפקקים, לטפל בכסף של הנוסעים ולעזור להם, וגם להספיק קו ב-50 דקות?".

עמאר אבו סמאען ()
אבו סמאען. "התחושה בקרב הנהגים בכל הארץ קשה, הדבר היחיד שעושים זה להעמיס עלינו עוד עבודה"

אבו סמעאן תיאר מקצוע לחוץ, שממנו נפלטים בכל שנה עשרות נהגים שלא עומדים בלחץ. "התחושה בקרב הנהגים בכל הארץ קשה. אין מספיק נהגים ואוטובוסים, אין זמן לנוח ואין הפסקות, הדבר היחידי שעושים זה להעמיס עלינו עוד עבודה".

 

נבוך, הוא סיפר על ההתאפקות מללכת לשירותים, לפעמים במשך שעות, כדי לעמוד בלוחות הזמנים. על ארוחה מסודרת במהלך המשמרת הוא כבר הפסיק לחלום: "אני אוכל תוך כדי נסיעה לפעמים כשאין ברירה, כשאני עולה על קו ב-06:00 בבוקר ואני רעב, אז אני משתדל שזה יהיה בנסיעה ריקה".

שלומי מזרחי ()
מזרחי. "לא יכול להיות שקובעים קו בלי שבדקו אם זה אפשרי"

שלומי מזרחי, יו"ר ועד עובדי חברת אפיקים בפתח תקווה, מאמין שמי שצריך בעיקר לקרוא ולהפנים את הדו"ח הם הפוליטיקאים ואנשי משרד התחבורה שמאשרים כל קו חדש. "לא יכול להיות שקובעים קו חדש ומגדירים יעד הגעה מבלי שבדקו אם זה אפשרי. הנהג רודף אחר עצמו.

 

"במקום הקווים הארוכים שיש היום, אנחנו והנוסעים צריכים קווים קצרים ויעלים. זה לא יקרה כי המשרד משלם לחברות לפי קילומטרז', ואז האינטרס של כולם הוא להאריך את הקו, כך שהנהג והנוסע עושים סיבובים. זה מבריח את הנוסעים חזרה לרכב הפרטי כי אין פה יעילות. כנהג אני אומר, עדיף לקנות רכב בעשרת אלפים שקל, לקבל החזר נסיעות מהעבודה, לשלם ביטוח קטן ולנסוע".

נתיב תחבורה ציבורית באיילון (צילום: אבי חי)
נתיב תחבורה ציבורית. "זה הכישלון הכי גדול של משרד התחבורה, מחדל שאין הרבה כאלה"(צילום: אבי חי)

לדברי מזרחי, הדבר היחידי שיכול לשנות את המצב הקיים - הוא סלילה מהירה של נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ), שיכולים היו לקצר את זמני הנסיעה ולייעל את הקווים.

 

"במידה רבה, זה הכישלון הכי גדול של משרד התחבורה. זה מחדל שאין נתיבים כאלה ב-2019. יש פה רכבות ללא פסי רכבת? למה משקיעים ברכבות ולא באוטובוסים? אני לא מסיע את הציבור? מה ההבדל?".

 

משרד התחבורה: "מובילים מהפכה חסרת תקדים בתחבורה הציבורית"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "המשרד מוביל בשנים האחרונות מהפכה חסרת תקדים בתחבורה הישראלית בישראל, שכוללת שדרוג דרמטי והכפלה של קווי האוטובוס של התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ. תכנון קווי התחבורה והמסלולים מבוצע במשותף עם אנשי המקצוע של משרד התחבורה, יועצי תחבורה, הרשויות המקומיות והתושבים שבתחומן פועלים הקווים. במסגרת זאת נלקחים בחשבון צרכיהם האופטימליים של התושבים והמסלולים נקבעים בהתאם לכך".

 

בנוגע לנושא העסקת הנהגים טענו במשרד: "המשרד פועל באופן מתמיד לשיפור מעמד נהגי האוטובוס והסדרת תנאי העסקתם, במטרה למשוך כוח אדם איכותי לענף. במסגרת פעילות זאת, פעל המשרד להעלות בהדרגה את שכר הנהגים בתחבורה הציבורית בשנים האחרונות וכן שילב במכרזי התחבורה ציבורית מנגנונים שמתמרצים את החברות לשלם לנהגים שכר גבוה יותר".

 

בעניין המחסור בנתיבי תחבורה ציבורית, הפנו במשרד התחבורה אצבע מאשימה לעבר הרשויות המקומיות: "לצערנו ישנן רשויות מקומיות שמתנגדות לקידום תחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי, שהיוו גורם מעכב בביצוע נת"צים בתחומן ומנעו את הוצאתם לפועל בלוחות הזמנים שנקבעו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צחי רז, סוכנות הידיעות "חדשות 24"
זעקת נהגי האוטובוס
צילום: צחי רז, סוכנות הידיעות "חדשות 24"
מומלצים