שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מנהג משמין: 2 אזני המן = ארוחת צהריים מלאה

    באוזני המן יש הרבה קלוריות אבל אפשר להכין בבית כדי שיהיו קצת יותר בריאות. האם עדיף מילוי פרג או תמרים? ומאיזה מילוי עדיף להימנע אם אתם מעדיפים להמעיט בסוכר?

    יש מי שמחכים בכיליון עיניים למשלוחי המנות גדושי הממתקים ואזני ההמן, ויש מי (שכמוני) חושבים ש"קצת חבל על הקלוריות". האם יש ערך תזונתי כלשהו לאוזני ההמן? איך אפשר ליהנות בחג וגם לשמור על המשקל?

     

    חשבתי וניסיתי למצוא משהו טוב על אזני המן, והתשובה הראשונה שעלתה לראשי היא - פחות מזיקה מסופגניה. אבל אין ספק, שכמו בכל עוגייה, גם באוזן ההמן אפשר למצוא לא מעט יתרונות תזונתיים, במיוחד אם מכינים בבית.

     

    איך זה קורה? רוב החומרים המזיקים נמצאים בבצק. אם נדאג להכין בצק דק ככל האפשר ונשדרג אותו לקמח מלא או קמח שקדים, מעט סוכר, וחמאה במקום מרגרינה - נוכל לדאוג למילוי עם ערך בריאותי וקיבלנו אוזן המן בריאה.

     

    אוזני המן (צילום: shutterstock)
    אוזני המן(צילום: shutterstock)

    לגבי אוזני ההמן הקנויות יש קצת פחות דברים טובים להגיד. רשימת הרכיבים כוללת קמח לבן, מרגרינה, חומרים משמרים ועוד עשרה תוספים E, סוכר לבן ולא מעט קלוריות - 450 קלוריות במאה גרם.

     

    אוזן המן ממוצעת שוקלת 40 גרם, כלומר היא מכילה כ-200 קלוריות, כמו שני כריכים מארבע פרוסות לחם קל (או שתי פיתות קטנות) עם גבינה או ריבה. כן, כן, אוזן המן אחת כמו שני כריכים.

     

    ומי מסתפק באחת? ארוחת ביניים של נס קפה עם שתי אוזני המן מכילה יותר קלוריות מארוחת צהריים מלאה של דג בתנור, תפוח אדמה אפוי, ירקות אנטיפסטי וגם סלט או מרק.

     

    אוזני המן קטנות, כמו שאפשר למצוא בחלק מן המאפיות, שוקלות 15 גרם, כלומר כ-70 קלוריות, וזו בהחלט מתאימה כארוחת ביניים גם בזמן דיאטה, אפילו שתיים כאלו.

     

    איזה מילוי הכי בריא?

    במקום הראשון - פרג!

    איזה כיף שדווקא אוזן ההמן הקלאסית והוותיקה היא העדיפה מבחינה בריאותית. זרעי הפרג מכילים אמנם 525 קלוריות במאה גרם, אבל מאחר שלא כולו מתעכל בגוף (בעיקר אם הוא לא נטחן היטב) אז כמובן גם כמות הקלוריות שיש בו פוחתת בהתאם.

     

    הפרג מצטיין בכמות סידן גבוהה יותר מכל המזונות, אפילו יותר מבגבינה צהובה. הפרג מכיל גם כמות עצומה של אבץ שדרוש למערכת החיסון, כמות עצומה של אשלגן שדרוש ללב ולויסות לחץ הדם, ואפילו גיליתי שיש בפרג אומגה 3.בפרג יש 18% חלבון, 20% סיבים תזונתיים שחשובים למערכת העיכול ו-40% שומנים איכותיים וטובים.

     

    אוזני המן (צילום: shutterstock)
    פרג - הישן והטוב (יחסית)(צילום: shutterstock)

    במקום השני - מילוי חלבה

    ברוב המקרים החלבה מכילה יותר מ-50% טחינה על כל יתרונותיה: הרבה ברזל, סידן, שומנים איכותיים וחלבונים. כשמכינים אוזני המן בבית יש עדיפות לחלבה ללא סוכר. יש בה תחליפי סוכר טבעיים על בסיס כוהליים שאינם מקפיצים את רמות האינסולין בדם, כך שהם מתאימים אם יש נטייה לסוכרת, ואינם מזיקים לבריאות.

     

    במקום השלישי - תמרים

    גם בתמרים יש מינרלים רבים - אשלגן, סידן וברזל, אך בכמות נמוכה מזו שבפרג. כמות הקלוריות במילוי זה תלויה בסוג התמרים בו השתמשו, והיא עולה מ-134 קלוריות במאה גרם של תמרים חיים ל-269 קלוריות למאה גרם תמרים מיובשים.

    מילוי תמרים באוזן המן (צילום: יח"צ) (צילום: יח
    מילוי תמרים באוזן המן(צילום: יח"צ)

    החיסרון של מילוי תמרים באוזני ההמן הוא שבדרך כלל משתמשים למילוי בממרח תמרים או ריבת תמרים, ואלה מכילים, ברוב המקרים גם חומר משמר.

     

    בהזדמנות זו אפשר להזכיר, שתמרים הם הפרי ה"משמין" ביותר מבין כל הפירות. הסיבה לכך היא אחוז המים הנמוך, גם בתמרים הלחים הטריים. בנוסף כדאי לדעת, שהאינדקס הגליקמי של התמרים הוא הגבוה ביותר מכל הפירות, גבוה יותר אפילו משל הסוכר הלבן עצמו.

     

    במקום הרביעי - אגוזים

    האגוזים למיניהם מכילים 60%-50% שומן איכותי, מינרלים רבים וגם אומגה 3, התורמת לעליה ברמות הכולסטרול הטוב.

     

    הכי פחות כדאי - מילוי ריבה או ממרח שוקולד

    מילוי ריבה באוזני המן קנויות עשוי בעיקר מסוכר לבן ועלול להכיל צבעי מאכל מזיקים. גם ממרחי השוקולד הקנויים אינם מצטיינים ביתרונות של השוקולד המריר. הם עשויים משמנים לא איכותיים, הרבה סוכר לבן ומעט קקאו. מבחינת הערך הקלורי, אין הבדל גדול בין כל סוגי הממרחים.

     

    ולסיום רעיון: בהתאם לסקר שעשיתי בתכנית הרדיו שלי, 53% מן האנשים היו מעדיפים לקבל במשלוח המנות שלהם משהו שאינו קשור לאוכל, אלא הפתעה קטנה אחרת.

     

    28% נוספים מעדיפים לקבל פירות יבשים ועוגיות בריאות, ואך מעט מאיתנו שמחים לקבל ערימת ממתקים, וופלים ואוזני המן קנויות, שיזיקו לבריאותנו.

     

    אולי באמת כדאי לשקול להכניס למשלוח המנות מתוקים עם ערך בריאותי גבוה, ובכמות קטנה יותר, ולהשאיר מקום להפתעה אחרת שתשמח את לב המקבל.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים