שתף קטע נבחר

הבית של הישראלים בפסטיבל המוזיקה באוסטין

מעט אמנים ישראלים מצליחים לעלות על הבמה בפסטיבל המוזיקה החשוב SXSW, כמו הקולקטיב OSOG שהופיעו השנה. הראפר האמריקני-ישראלי, קושה דילז, יצר את נשף Oy Vey שנותן להם במה, "בגלל התפיסה השלילית, אין מי שיעזור ללהקות ישראליות"

זה קורה מדי שנה באוסטין טקסס, במהלך פסטיבל המוזיקה של כנס סאות' ביי סאות'ווסט (SXSW). פלאיירים ופוסטרים עם מגן דוד מופצים במרכז הכנסים וברחובות הסמוכים, מבשרים על נשף הרוק Oy Vey - אחד משלל אירועים המתקיימים בעיר. היוזמה יוצאת הדופן הזאת היא פרי מוחו, יצירתו ומרצו של הראפר האמריקני-ישראלי רמי אבן-אש, המוכר יותר בכינויו Kosha Dillz. הוא מתגורר ויוצר בלוס אנג'לס, אך מקפיד לשמר את המורשת היהודית והישראלית שלו ועושה זאת בגדול באירוע באוסטין. השנה התארחו בנשף לא פחות מארבעה הרכבים ישראלים צעירים - JonZ, There, Ori ו-Bones Garage - שהופיעו לצד הרכבים אמריקנים שהזמין אבן-אש.

 

"ב-2008 עשיתי אלבום עם סי רייז וולז שנקרא Freestyle vs Written וחלק משיתופי הפעולה שהתלוו לו הלכו לברית היהודית השחורה ולעמותה ישראלית למלחמה בטרור. זו הייתה הדרך החדשה שלנו לעורר שערורייה", מספר אבן-אש, "אני בא מבאטל ראפ אז חשבתי שזה יהיה אדיר לשתף פעולה עם ראפר אפריקני-אמריקני פופולרי שהבין ממש את כל העניין היהודי הזה של לחפש אנשים שלא אוהבים יהודים. להפתעתי, לא טעיתי, וזכינו להמון כיסוי תקשורתי בעקבות שירים כמו Ariel Sharon ו-I Love Jews. החדשות הרעות היו שהם לא ממש התעניינו בשירים עצמם. זה היה ניסיון לבדוק עד כמה לאנשים בארצות הברית יש דעות לגבי יהודים, וקיבלתי תמיכה רבה מקהילת ההיפ-הופ השחורה".

 

עוד מפסטיבל SXSW:

הסרטים המומלצים של סאות' ביי סאות'ווסט, לו רק תזכו לצפות בהם

מרחבא אוסטין: הלהקה הפלסטינית שלא מאמינה ב-BDS

עם מצלמה ותינוקת: הסרט הסורי שצולם בלב המלחמה

 

לאחר שגילה שלקהל יש עניין בשיתופי הפעולה שלו, אך לא קיבל הצעות להופעות רציניות, הוא לקח את העניינים לידיים - עם מיקרופון. "מכיוון שלא הצלחתי לקבוע הופעות ונתקלתי בחוסר תקשורת, החלטתי לייסד את האירוע שלי Oy Vey שהוא גם שם הלייבל וחברת הבוקינג שלי. החל מ-2012 קבעתי הופעות של גאנגסטה ראפ, ראפ מחתרתי, מוזיקה אלקטרונית משבדיה, אר נ' בי, אינדי רוק", הוא מספר ומוסיף כי דעת הקהל האמריקנית מונעת מהרבה סוכנים להזמין להקות ישראליות להופיע בארצות הברית. עם זאת, יש לציין שההרכבים הישראלים שהופיעו בנשף, הינם אמנים רשמיים של SXSW שהגיעו עד לאוסטין כדי להציג את מרכולתם במסגרות אחרות. קושה דילז פשוט פנה אליהם וכינס אותם על במה אחת.

 

"אין מישהו שעוזר ללהקות ישראליות בגלל התפיסה המבוססת על מהדורות החדשות הטלוויזיה", הוא מסביר, "כשאנשים חושבים על ישראל יש להם קונוטציות שליליות בגלל שזה תמיד קשור לממשלה, לפצצות ולעזה. אני רציתי לתת להם במה כדי שסוכנים ונציגי לייבלים יוכלו לצפות בהם באווירה ביתית תומכת. מדינות רבות - גרמניה, ברזיל, הולנד - נהנות מתמיכה ממשלתית, אבל השנה לישראל אין נציגות תרבותית באוסטין. מכיוון שאני מכיר באופן אישי את מי שאחראי על שיבוץ ההופעות הבינלאומיות בפסטיבל, החלטתי להתערב וככל יכולתי לבנות בית למוזיקאים הישראלים".

 

 

קושי דילז בפסטיבל SXSW ()
קושה דילז: "בית למוזיקאים הישראלים"

 

בין המוזיקאים שהופיעו בנשף הייתה סיון לוי. היא מוכרת בזירה הציבורית בעיקר כשחקנית זוכת פרס אופיר (על הופעתה החושפנית בסרט "שש פעמים" ב-2013), אולם המוזיקה היא הבסיס שלה. יחד עם הפסנתרנית יעל אנוש היא יצאה לחפש הצלחה בלוס אנג'לס תחת ההרכב There. השתיים נפגשו בשנה שעברה במהלך העבודה על פסקול לתערוכה במוזיאון תל אביב, ומאז הפך שיתוף הפעולה לפורה ומעמיק בנופי האלקטרוניקה הרכה.

 

 

 

את להקת Bones Garage מתל אביב ייסד עדן אטד (גיטרה ושירה), שצירף את הסולנית אריאל פדהצור לחבריי גריי הקיימים יניב בין (גיטרה), יוני דויטש (באס), דור הררי (תופים ושירה) ורז קופרמן (קלידים) שלא הגיע לאוסטין, במסגרת חדשה בה יצרו שילובים מלודיים של פוסט-רוק וסרף-רוק. בתיאור הרשמי של מארגני SXSW הם זוכים לתשבוחות על תעוזתם. "אל תתנו לגילם הצעיר להטעות אתכם, Bones Garage לא מפחדים לעסוק בנושאים כבדים הנוגעים לסוגיות של צדק חברתי, קשיי האדם המודרני ורגשות אנושיים בסיסיים. דרמטי, רגשי ונוקב - זה הפסקול האידאלי למסיבה פוסט-אפוקליפטית". אחרי האלבום ראשון Massacre/Dance, האלבום הבא של הלהקה, Oi Ma Yea, ייצא ב-29 במרס.

 

 

ההרכב JonZ הם ג'ניה ואסילנקו ויואב אור המכנים את עצמם "צמד אופטימי ואינטימי". יצירתם המוזיקלית היא לדבריהם פרי של התבודדות בחיק הטבע. "מונעים מהתשוקה שלהם לשלב בין אמנות, התשוקה להתנסות בתרבויות שונות וספיגה של צלילים שונים, JonZ כותבים שירי פולק רבי עוצמה אך עדינים עטופים בשמיכה אלקטרונית", כך בתיאור הפסטיבל. אחרי שהקליטו אי. פי, הצמד השלים את עבודתו על אלבום ראשון בשם Solid Wind שיצא לאחרונה.

 

המוזיקאי הישראלי אורי אלבוכר, שמציג את עצמו בזירה הבינלאומי כ-Ori, עובד בעיקר בברלין ויוצר מוזיקה אלקטרונית. "מושפע מאר נ' בי, פופ, אמביאנט וסול, אורי חולק את המוזיקה שלו עם קול רך, קולות מתומרנים, לופים ומקצבים - בונה מבנים מלודיים, קצביים ורפטטיביים שמושכים את המאזין לתוך המוזיקה בעודם מגבשים מצבי רוח הנעים בין אינטימיות למעמקים רחוקים", כתבו עליו מארגני SXSW.

 

הרכב ישראלי נוסף שהפגין נוכחות באוסטין הוא OSOG, אולם הופעתו של הקולקטיב התל אביבי (עידן אפשטיין, אביטל תמיר, דוד בנימיני, אסף פרלמוטר, ארז שמידע, גיא פליישר, עומר אשנו, אופיר ונטורה וקייטלין דניאלסון) התקיימה במסגרת אחרת.

 

איך אתה אוצר את האירוע שלך?

"בדרך כלל אני משלב בין הופעות ראפ, לחברים שלי ולהקות מעניינות. השנה שיבצתי את Gangsta Boo ששיתף אותי פעולה באלבום שלי, ביחד עם Phony PPL מברוקלין וניסיתי לערבב את הלהקות הישראליות עם הרכב אמריקני כמו Fragile Rock. זה מה שהופך את האירוע ל-Oy Vey. הרגשתי שאין סוכן שהציע לי הופעה טובה ב-SXSW אז החלטתי ליזום כזו שגרמה לכולם לפנות אליי ועכשיו אני יכול לשלב בין מוזיקאים גדולים שזקוקים לסיוע לבין הופעות מגניבות מישראל. בשנה הבאה אזמין גם הרכבים מאפריקה".

 

אבל נראה שאתה נותן לישראלים עדיפות.

"אני לוקח כל הרכב או ראפר מישראל ואשלב אותם בליינאפ אם הם יהיו מעוניינים, ואחרי שביקרתי באירועי חשיפה בארץ, הייתי אומר שלישראל יש הרכבים יותר טובים מרוב המקומות בעולם. בארצות הברית, תומכים של הקהילה היהודית ושל ישראל יגיעו לאירוע ולו רק בגלל הדרך שבה הוא ממותג בדרך יהודית-אמריקנית. ללהקות כמו JonZ, There, Bones Garage ו-Ori יש כבר מה שצריך כדי להצליח בארצות הברית. אנחנו פשוט זקוקים לחברים טובים יותר כדי שישמרו עלינו הרחק מהבית, ופה אני נכנס לתמונה. וכן, אני מייחל לאותו יחס כשאשוב הביתה לישראל. אני מתכוון לעבור לשם במאי הקרוב".

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים