שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    תלמידי השף
    תשכחו ממה שידעתם על בישול: ניחוחות המטבח הפכו להיות גם כלי פדגוגי בבתי הספר. בין היישומים העדכניים ניתן למצוא מדעים במטבח, תבשיל מתמטי ואפילו בישול וטעמים מתקופת התנ"ך

    בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים

     

    הפריחה בתוכניות הבישול והריאליטי מגיעה גם לתוכניות הלימוד בבתי הספר, והופכת להיות כלי פדגוגי חינוכי של מורות ומורים המשלבים מטבח ובישול במקצועות השונים. בבתי ספר רבים בארץ הופך הבישול להיות חלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים בשיעורי מדעים, מתמטיקה, תנ"ך, גיאוגרפיה ועוד.

     

    לצורך קידום התוכנית החדשנית הוקמו מטבחים בבתי הספר, חלקם בכיתות, שצוידו במקרר, פלטות חשמליות, תנור, סירים, מחבתות, תבניות, סכו"ם, צלחות, מסננות, קרשי חיתוך ופריטים נוספים.

     

    מדובר ביוזמות חינוכיות של מורים במסגרת הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות ומשרד החינוך, כדי להעשיר את מערכת החינוך באנשי חינוך יזמים המובילים יוזמות חינוכיות, וכן תוכנית "מורים מובילים" של מכללת לוינסקי.

    תלמידי בית-ספר ניצנים במודיעין והמורה אביבית לוי משלבים אפייה ומתמטיקה (צילום: עפרה גפן)
    תלמידי בית-ספר ניצנים במודיעין והמורה אביבית לוי משלבים אפייה ומתמטיקה(צילום: עפרה גפן)
     

    מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אומר כי השינויים החלים בעולם הגלובלי הופכים את החדשנות והיזמות לאבני יסוד הכרחיים בשדה החינוכי. "לאור נחיצותם, אנו פועלים לעודד מורים ליזום ולחדש", מוסיף אבואב. "לשנות את מערכי הלמידה ואת מסגרת השיעור, כך שיהיו יותר מעניינים ורלוונטיים לחיי התלמיד".

     

    המנהלת הפדגוגית של הקרן לעידוד יזמות חינוכיות, מיקה דפני, אומרת כי מדי שנה מוגשות כ-‭900‬ בקשות מצוותי מורים וגננות עם יוזמות מגוונות בשלל תחומי הדעת, ובהן יוזמות רבות המשלבות בישול במקצועות הלימוד השונים.

     

    "הקרן מאמינה באנשי ונשות החינוך בשדה החינוכי כסוכני השינוי המשמעותיים ביותר", מספרת דפני. "השימוש בבישול הוא כלי חינוכי-טיפולי לחדשנות מהשטח ומהווה כלי ושפה חינוכית".

     

    במסגרת תוכנית ה"שף המתמטי" בבית הספר היסודי "אוהל מאיר" בעפולה, מתקיים פרויקט להוראת מתמטיקה באמצעות בישול ואפייה. הדס לדאני, המורה שמובילה את היוזמה, מציינת כי התלמידים עובדים במטבח ובסיום השיעור אוכלים ממעשה ידיהם. לדבריה, "התלמידים מכירים רכיבים שונים, משווים ביניהם, מחברים, מחסרים, מכפילים ונחשפים לכלי עזר בבישול המסייעים להם בהבנה דרך התנסות".

     

    ב"פקולטה למתמטיקה" בבית הספר היסודי "התומר" בעכו לומדים קורס בישול מתמטי הכולל מושגים מתמטיים תוך כדי בישול ואפייה. "הקורס ייחודי בכך שהוא פורץ גבולות גיל. כיתת הלמידה בקורס הינה דו-גילית, כיתות ב'-ג' ו-ד'-ה', שעתיים רצופות בכל שבוע", מציינות המורות סמדר זנטי ומירי דרי. "במהלך כל שיעור הילדים מקבלים מתכון לאפייה או בישול, הם מתבקשים להכינו ותוך כדי הכנתו באופן שיתופי מנהלים שיח ודיון מתמטי".

     

    אביבית לוי, מורה בבית הספר "ניצנים" במודיעין, יזמה את תוכנית "המטבח הלימודי". מנהלת בית הספר, אורלי כהן אבידן, החליטה להרחיב את התוכנית לכיתות נוספות במספר מקצועות לימוד, והקצתה תקציב להקמת מטבח. התלמידים לומדים מושגים מתמטיים באמצעות אפייה ובישול, אופים פיצה ולומדים שברים, אופים עוגה ולומדים מדידות אורך ורוחב וחלוקה למספר שווה של חלקים.

     

    בשיעורי תנ"ך מכינים מאכלים המותאמים לסיפורי התנ"ך, כמו נזיד עדשים בסיפור מכירת הבכורה של עשו ליעקב. בשיעורי גיאוגרפיה מכינים תבשילים המאפיינים את המדינות שעליהן לומדים ועוד. "במטבח הלימודי התלמיד פעיל, חוקר ומתנסה. יש גירוי ללמידה. ילדים אוהבים ליצור ולגעת, לאפות ולבשל, ולכן יש מוטיבציה ללמידה", מספרת לוי.

     

    ד"ר תמי ראובני, ראש המחלקה להוראה במכללת לוינסקי לחינוך, אומרת כי יוזמת "המטבח הלימודי" ככלי ללמידה רב-חושית חווייתית הינה אחת מ- ‭ 175‬ קהילות הפועלות במסגרת "מהלך השקפה - מורים מובילים", שמובילים מכללת לוינסקי לחינוך ומרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית במרכז הבינתחומי.

     

    גם תוכנית המטבח החינוכי טיפולי בבית ספר היסודי "חורה" שואפת לחנך את התלמידים למחויבות כלפי עצמם וכלפי סביבתם. "בתוך המטבח אנחנו מרשים לתלמידים להשתחרר ולהתאוורר ולהתנהל בחופשיות. הם טועמים, נהנים, מפעילים חושים וכמובן לומדים ומתחברים", מסבירות המורות אימאן אל-הואשלה ופתחייה חסן. "וכל זה דרך עבודה עם מתכונים, בעיקר התרבות הערביתבדואית. מכינים קינוחים ומאכלים מיוחדים כמו זעתר, ביצה, מג'דרה, סלט וגבינות".

     

    תוכנית "מבשלים עתיד" באולפנת "שי" מבטאת רעיון של סביבת לימודים אחרת, שמטרתה העצמה לבנות, לימוד דרך הבישול ושיקוף מצבים. המורה ענבל האס מספרת כי כאשר למדו על תקופת הצנע לעומת שפע ומותרות בישלו התלמידות פתיתים ומצד שני יצרו מיני שוקולד וסוגי קורנפלקס.

     

    הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

     

    בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים