שתף קטע נבחר

מתנה לחג: מוצרי המזון לפסח נתקעו בנמל אשדוד

בשבועות האחרונים נרשמו עיכובים חריגים בשחרור משלוחי מזון מתחנות משרד הבריאות בנמל, לצד החמרה בדרישות הכשרות של הרבנות הראשית. יו"ר לשכת המסחר: "מצב בלתי נסבל שמייקר את המחיר לצרכן"

מוצרי המזון לחג הפסח תקועים בנמלים. ל"כלכליסט" נודע כי בשבועות האחרונים נרשמים עיכובים חריגים בשחרור משלוחי מזון מיובא מתחנות ההסגר של משרד הבריאות, הממוקמות בנמל אשדוד.

 

חשיפה: כך ייראה נמל אשדוד החדש

ההמלצה לשר האוצר הבא: "לבטל את הפטור ממע"מ באילת"

זינוק של 80% בייצוא השבבים מישראל לסין ב-2018; אינטל בראש הספקים

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

  

לטענת היבואנים, העיכובים מגיעים על רקע דרישות חדשות ביחס למזון רגיש, מחמירות מאלו המקובלות במדינות המפותחות בעולם. עוד הם טוענים כי העיכובים מסבים להם נזקים הבאים לידי ביטוי באי עמידה במועדי אספקה לקמעונאים, עלויות אחסנה גבוהות בנמלים וחיי מדף קצרים למוצרים.

נמל אשדוד (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
נמל אשדוד(צילום: אבי רוקח)
 

 

במכתב ששיגרה אתמול לשכת המסחר לסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, והגיע לידי "כלכליסט" טען אוריאל לין, יו"ר הלשכה, כי על העיכובים ישלמו הצרכנים בקניות לחג.

 

"מזה כשנה וחצי שיבואני המזון נתקלים בטיפול איטי ולקוי, של שירות המזון הארצי שבמשרד הבריאות הגורם לעיכובים משמעותיים ביותר בהליכי יבוא המזון", כתב. "בתקופה האחרונה הפך המצב לחמור ביותר עד בלתי נסבל, במיוחד ערב חג הפסח שלפתחנו".

 

לין מציין במכתבו כי היבואנים מדווחים כי היום מטופלים תיקים שהוגשו לפני כעשרה ימים. בנוסף, יש עיכובים במתן אישור יבוא למוצרי מזון רגיש וזאת, לטענתו, בשל שורת דרישות שאינן תואמות את המקובל בעולם ואין להן הצדקה אמיתית.

 

"העיכובים ודרך ההתנהלות בשחרור המזון גורמת לנזקים ומייקרים את מוצרי המזון", כתב לין ולא חסך בביקורת על התנהלות משרד הבריאות: "נורמות הניהול והטיפול הן מתחת למה שמותר לצפות משירות המדינה ובמיוחד שירות שבלעדיו לא ניתן לבצע את פעולות היבוא הנחוצות".

 

יבואנים: אנחנו על סף קריסה

לטענת אחד היבואנים, בשנתיים האחרונות נרשם זינוק חד בהוצאות היבואנים על בדיקות שמשרד הבריאות מחייב לבצע. "כל מוצר מגיע אחרי הבדיקות שעבר על ידי מעבדות בחו"ל, אבל לאחרונה זה כבר לא מספיק ואנחנו נדרשים לבצע בדיקות נוספות בארץ. עד לפני שנתיים שילמנו על בדיקות כ-20 אלף שקל בשנה, היום אנחנו מדברים על הוצאה של כ-300 אלף שקל בשנה. יבואנים קטנים על סף קריסה, בגלל דרישות בלתי סבירות". בלשכת המסחר מאשרים כי ההוצאות על בדיקות מגיעות לעשרות ואף מאות אלפי שקלים ליבואן, בהתאם לגודל החברה.

  

עוד נטען, כי מעבר לזינוק בהוצאה הכספית, התנהלות המשרד מאלצת את היבואנים לשלם לנמל עבור פרק זמן ארוך של אחסנה ובה בעת, המוצרים מאבדים פרק זמן לא מבוטל מחיי המדף שלהם.

 

בתוך כך, טוענים היבואנים כי העיכובים נגרמים גם בקבלת אישורי כשרות למוצרי מזון מיובאים. זאת על רקע מדיניות חדשה ומחמירה לעניין דרישות חדשות בהגשת בקשות לתעודות כשרות וחוסר מענה מצד הרבנות בכל הקשור לסטטוס הטיפול בבקשות.

  

לטענת חיים עוז, סמנכ"ל חטיבות באיגוד לשכות המסחר, כ-600 בקשות הקשורות לפסח פתוחות כיום. לכך יש להוסיף 1,500 בקשות לכשרות בייבוא מזון רגיל ללא קשר לפסח. לשכת המסחר קיימה לפני כשבועיים מפגש עם הנהלת הרבנות הראשית כדי להציג את הבעיות הללו, אך לטענתה, עדיין אין פתרון.

  

לין חתם את פנייתו לליצמן בדרישה להתערבותו: "מאחר והגענו לנקודת זמן קריטית, אבקש את מעורבותך הדחופה בפתרון המצב הקשה השורר כיום ובכלל זה מתן הוראות ברורות לגורמי המשרד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים