שתף קטע נבחר

רק 2-4 קבוצות ייגשו למכרז להקמת קו רכבת חדש בירושלים

שמונה קבוצות ניגשו בשנה שעברה למכרז המקדים, ואולם בדיקת כלכליסט מעלה שמספר הקבוצות שיגישו מחר הצעה מחייבת נחתך בחצי. בנוסף, חלק מהמתמודדים מחזיקים קבלני משנה סינים הפועלים באיראן - דבר שעשוי להשאיר אותם בחוץ, עקב הסנקציות האמריקאיות על טהרן

שמונה קבוצות ניגשו בשנה שעברה למכרז המקדים להקמת קו רכבת עירוני חדש בירושלים, אולם בדיקת כלכליסט מעלה שמחר (ב') מספר הקבוצות שיגישו בפועל הצעה מחייבת נחתך בחצי. הסיבות לפרישה מגוונות ונעות בין תנאי סף לא הגיוניים לכאורה לבין חלוקת סיכונים שמטרידה את מנוחת המתמודדים, אולם כך או כך, משרד האוצר יצטרך לתמרן בין מספר מציעים קטן יחסית עם תקווה נלווית שהסנקציות שממשלת ארצות הברית מטילה על איראן - או על חברות הפועלות באיראן - לא ישפיעו גם על מכרזי התשתיות בישראל.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

הסוף לצפיפות ולבלגן הכרטיסים? מכרז חדש להפעלת הרכבת הקלה בירושלים

זה קו מהיר? מנתב"ג לירושלים בשלוש שעות

יש זוכה במכרז התכנון. קו חיפה-נצרת יופעל ב-2027

 

אז מי צפוי לגשת למכרז הענק? מתוך שמונה קבוצות שניגשו למכרז המקדים (PQ) באמצע 2018, ארבע פרשו, והקבוצות שנשארו במרוץ הן שפיר ו-CAF הספרדית ושיכון ובינוי ואגד עם Meridiam Infrastructure.

 

השתתפותה של הקבוצה הכוללת את Pangea Israel, GEK Terna ו-IDT - מוטלת בספק. זאת, בשל חוסר בהירות בנוגע לבנק המלווה.

הרכבת הקלה בירושלים. רק 3-4 קבוצות ייגשו למכרז להקמת קו הרכבת החדש (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הרכבת הקלה בירושלים. רק 3-4 קבוצות ייגשו למכרז להקמת קו הרכבת החדש(צילום: shutterstock)
 

הקבוצה הרביעית שמתנדנדת היא קבוצת דן, אלסטום ואלקטרה. התגובה הרשמית לשאלת ההגשה נעה בין "כן" לבין "המכרז עדיין בעיצומו", תלוי את מי שואלים שם, אולם בפועל נשלח היום מכתב מטעם דן ואלקטרה - שמוען לא פחות מלראש הממשלה נתניהו, למרות שהוא לא אחראי על המכרז אלא אגף החשב הכללי שבמשרד האוצר - שם נטען שאלסטום הצרפתית עלולה לפרוש תחת התירוץ של "הסכסוך הישראלי פלסטיני". ומה זה קשור למכרז? לא ברור.

 

למעשה, אלסטום היא ספקית הקרונות הנוכחית של הקו הפעיל (הקו האדום), שלא רק עובד מאז 2011 אלא צפוי לעבוד עוד עשור לפחות, זאת תוך מעבר יומי בשכונות שועפט ופסגת זאב. לפיכך, פרישה בדקה ה-90, גם תחת הסבר שהקשר בינו למציאות מותח את גבולות הדימיון, יקזז מבחינת משרד האוצר עוד קבוצה מרשימת הניגשים וישאיר את אגף החשב הכללי עם מספר מועט של משתתפים.

 

ואם זה לא מספיק, הבעיה שעלולה לצוץ בהמשך היא שחלק מהמתמודדים מחזיקים בתוכם קבלני משנה שהן חברות סיניות הפועלות באיראן, ועל רקע הסנקציות שממשלת ארצות הברית מטילה על איראן בכלל והביקורת האמריקאית על חברות סיניות הפועלות בישראל בפרט, עלול להיווצר מצב שגם חלק מהקבוצות שכן יגשו למכרז הסופי עלולות למצוא את עצמן בחוץ מסיבה שכרגע נראית אולי רחוקה, אולם מציאות שכזו עלולה בנסיבות מסויימות להשאיר את החשב הכללי עם זוג מציעים בלבד.

  

אחד מפרויקטי התשתיות הגדולים במדינה

הקמת קו הרכבת החדש בירושלים (הקו הירוק) הוא אחד מפרוייקטי התשתיות הגדולים שנראו בעיר הבירה. מדובר בהקמה של מסילות באורך כ-27 ק"מ מהר הצופים ועד למלחה ולגילה, עם שלוחה לגבעת רם. עלות ההקמה נעה בין 6 ל-8 מיליארד שקל כאשר מועד הפתיחה המשוער הוא אמצע 2025. כמו כן, הפרויקט כולל "השתלטות" של המדינה (BUY BACK) של הקו הנוכחי (הקו האדום), כך שמי שיזכה במכרז להקמת הקו החדש אמור תוך חצי שנה להכנס לנעלי המפעיל הקיים (חברת סיטיפס) ולהפעיל אותו, ובמקביל לקדם את הקו החדש.

 

כפי שפורסם בכלכליסט מפעילת הרכבת הקלה הנוכחית החליטה לפרוש מהמכרז להקמת הקו החדש, מה שאומר שמי שיזכה בו יכנס בנעליה ויפעיל את הקו הנוכחי, וככל שהזוכה יוכרז עוד השנה, כניסתו תסיים למעשה שמונה שנות הפעלה מצד חברת סיטיפס. מי שינהל את המכרז הוא אגף החשב הכללי שבמשרד האוצר בשיתוף משרד התחבורה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
הרכבת הקלה בירושלים
צילום: EPA
מומלצים