שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    התרופות שמעלות ב-63% את הסיכון לשבר
    חוקרים ישראלים מצאו כי נטילת תרופות שינה מסוג Z-drugs מעלה את הסיכון לנפילות ושברים ב-63% במיוחד בקרב קשישים. "אני ממליץ לרופאים לקחת בחשבון את הסיכון הזה בבחירת טיפול לחולים", אומר פרופ' אילן מתוק מהאוניברסיטה העברית מי שהוביל את המחקר. המלצה זו מצטרפת לשורה של אזהרות בנוגע לתופעות הלוואי של התרופות השכיחות

    המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

    מיליוני אנשים ברחבי העולם סובלים מבעיות שינה המובילות אותם לנטילת גלולות שינה. מחקרים מהעשור האחרון מצביעים על שורה של תופעות לוואי החל מפגיעה בערנות, כאבי ראש, בעיות עיכול, תגובות אלרגיות, בעיות זיכרון, זיהומים, הפרעות נפשיות ועד סרטן.

     

    "תרופות ההרגעה ותרופות המשרות שינה (קצרות טווח) הנרשמות על ידי רופאים מזה שנים רבות כרוכות במספר סיכונים ידועים ומוכרים", אומר פרופ' אילן מתוק מהמכון למדעי התרופה בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים. "ובהם, בין השאר, התמכרות, הפרעות בדפוס השינה, ואף נקשרו בעבר לסיכון מוגבר לנפילות, שברים ופציעות".

     

    במחקר הישראלי, שבוצע ללא מימון מסחרי ו/או חיצוני, נבדק הקשר בין נטילת תרופות שינה מהדור החדש לסיכון לנפילות ושברים.

     

    עוד בנשוא במדור 60 פלוס

    מתקשים לישון? אולי תנועה תעזור

    5 צמחים - שישפרו לכם את השינה

    מחקר: שיגרת שינה קבועה בקרב מבוגרים - תמנע מחלות 

     

    מליונים סובלים מבעיות שינה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מליונים סובלים מבעיות שינה(צילום: shutterstock)

    אפקט משרה שינה: התרופות החדשות

    "במהלך שנות ה-80 וה-90, פותח דור חדש של תרופות למטרות דומות המכונות תרופות Z הנתפסות על ידי רופאים כאלטרנטיבה בטוחה יותר לשימוש מהתרופות המסורתיות".

     

    "בשנים האחרונות גבר השימוש בתרופות-Z , בעוד שהשימוש בתרופות המסורתיות צנח, כאשר מחקרים מצביעים על כך שתרופות Z מביאות לאפקט משרה שינה טבעי יותר, פחות מועדות לסבילות ומשפיעות לזמן קצר יותר ועל כן מועדפות על ידי הרופאים".

     

    "עם זאת, בדומה לטיפול דומה בתרופות המסורתיות, תרופות Z עלולות לטשטש את המטופל, לפגוע בשיווי משקלו ועלולות להעמיד את המטופל בסיכון לנפילות ולשברים. חמורה במיוחד השפעתם על קשישים, אוכלוסייה שרבים ממנה נוטלים תרופות מסוג זה בשל בעיות שינה".

     

    המחקר מצא עלייה משמעותית בסיכון לנפילה ושבר

    במחקר מסוג מטא אנליזה שבוצע בירושלים בהובלת הסטודנטים ניר טרבס וד"ר עמיחי פרלמן ובהנחייתו של פרופ' אילן מתוק נבדק הקשר בין תרופות Z לבין שברים, נפילות ופציעות באמצעות סקירה ספרותית.

     

    החוקרים בדקו כ-14 מחקרים עולמיים שונים שאמדו את הקשר הזה, כשבעשרה מהמחקרים בהם לקחו חלק יותר מ-850 אלף מטופלים נמצא כי ישנו קשר לעלייה של 63% בסיכון לשברים בקרב הנוטלים תרופות Z בהשוואה לקבוצות ביקורת, כשעיקר המידע התבסס על מטופלים בתרופת השינה השכיחה Zolpidem.

     

    "על רקע התפיסה הרווחת הנוגעת לבטיחות תרופות אלה ועל רקע הפופולריות שלהן, הצלחנו להראות את הקשר בין השימוש בתרופות אלה לעלייה בסיכון לשברים ונפילות בעיקר בקרב קשישים", מסכם פרופ' מתוק.

     

    "במאמר שפורסם בעקבות המחקר הודגשה חשיבותם של סיכונים אלה והומלץ לקחת אותם בחשבון בעת בחירת הטיפול בחולים לאחר שיקול של סיכון מול תועלת".

     

    המחקר הישראלי נבחר לאחרונה על ידי האקדמיה האמריקאית לרפואת משפחה (American academy of family physicians) לאחד מ-20 המחקרים החשובים בעולם שבוצעו בשנת 2018 ברפואת משפחה.

     

    6 המלצות לשינה טובה בלי כדורים

    1: בלי אלכוהול, סוכר וקפאין לפני השינה. אנשי המקוצוע ממליצים להמנע משתיית אלכוהול פני השינה למרות אפקט הנמנום שלעיתים יש. וזאת משום שלפי העדויות האלכוהול משבש את מחזורי השינה וגורם לה להיות שטחית.

     

    גם להשפעה של משקאות המכילים קפאין ומזונות עתירים בסוכר יש השפעה שפוגעת במחזור שינה תקין ובריא.

     

    2: שמירה על שיגרה של פעילות גופנית קבועה. אומנם לא מומלץ לבצע פעילות גופנית בסמוך לשעת השינה אבל לפעילות גופנית כשגרה יומית וקבועה יש השפעה מייטיבה על יכולת ההרדמות ואיכות השינה.  

     

    3: המנעו מארוחה כבדה לפני השינה. ארוחת ערב כבדה לפני השינה תמנע הרדמות וזאת בשל פעילות מערכת העיכול.

     

    4: בלי שנ"צ. סובלים מקושי להרדם או משינת לילה לא רציפה נסו להמנע משנת צהריים, אולי זה יעשה את כל ההבדל.

     

    5: בלי מסכים לפני השינה. מחקרים הראו את ההשפעה המזיקה שיש למסכי המחשב והטלפונים הניידים על איכות השינה וזאת על ידי שיבוש הפרשת ההורמונים המסייעים לשינה טובה. ספר טוב עדיף לשינה איכותית יותר.  

     

    6: נסו להרגע. פעילות מרגיעה כמו מדיטציה, יוגה, טאי -צ'י או כל פעילות מפיגת מתחים אחרת יעשו את ההבדל ויעזרו להירדמות קלה ולשינה איכותית. 

      

     

    עוד על תופעות הלוואי הידועות של כדורי השינה

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

    המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון" 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מגדלי הים התיכון
    צילום: shutterstock
    השפעה מהותית על הסיכון לנפילות
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים