שתף קטע נבחר

פערי האיכות שוב נחשפו: אלו מטוסי הכיבוי שחסרים

גם הפעם טייסת "אלעד" לא מספיקה כדי להתמודד מול גל שריפות: לטייסת אין מטוסי בומברדייה גדולים - כמו אלה שהובאו באסון הכרמל ובשריפות ב-2016 - וגם לא מטוסי כיבוי ימיים. מטוסים מקפריסין, איטליה, קרואטיה ויוון יגיעו היום. מטוסי הרקולס יוסבו בעתיד לכיבוי שריפות?

 

 

שריפות הענק שפינוי יישובים ולנזק כבד ברכוש חשפו שוב את הפער העצום באיכות מטוסי הכיבוי של ישראל. למרות הפעלתה של טייסת הכיבוי "אלעד" נראה כי ישראל טרם הפיקה את לקחי אסון הכרמל וגל ההצתות של שנת 2016 - ונאלצה לפנות שוב למדינות השכנות ולבקש סיוע במטוסי כיבוי גדולים יותר. הבוקר (יום ו') עדכן שגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואל ז'ופרה, כי בעקבות בקשת ישראל, ארבעה מטוסי כיבוי מקפריסין ואיטליה נמצאים בדרכם לארץ כדי לסייע בכיבוי גל השריפות. מלבדם, יגיעו היום בצהריים גם מטוסי כיבוי מקרואטיה ויוון.

 

טייסת הכיבוי "אלעד", על שם הנער אלעד ריבן ז"ל שנספה באסון בכרמל, פועלת מאתמול בטיסות אינטנסיביות ברחבי הארץ בכדי לסייע בכיבוי האש שהתפשטה במהירות בחסות השרב הכבד באזור ירושלים, בקעת הירדן ובדרום הארץ סמוך לקריית מלאכי. לטייסת הכיבוי, שבשנת 2017 הועברה לאחריות משטרת ישראל, 14 מטוסי כיבוי מסוג "אייר טרקטור" 802. המטוסים מופעלים באחריות חברת "אלביט מערכות", שגייסה לטובת הטייסת את טייסי חברת הריסוס "כים-ניר". בתחילה רצתה ישראל לרכוש את מטוסי הבובמרדייה הגדולים יותר - אבל אלה היו חסרים במלאי הקנדי.

מטוס כיבוי אש באיזור אלעד  (צילום: דנה קופל  )
מטוס כיבוי אש באיזור אלעד (צילום: דנה קופל )

מטוס כיבוי (צילום: מיכאל זץ )
מטוס כיבוי מעל מודיעין(צילום: מיכאל זץ )

למטוסי ה"אייר טרקטור" קיבולת של כחצי מכמות הנוזל האפשרי במטוסי הבובמרדייה. הם קטנים יותר, וגם זולים יותר. בשתי השריפות הגדולות שידענו בארץ בשנים האחרונות - מטוסי הבובמרדייה הם אלה שהגיעו לסייע. מטוס ה"אייר טרקטור" הוא מטוס חד-מנועי, בעל כושר נשיאה של כ-3,000 ליטר (או כ-800 גלון) חומר מעכב בעירה, שמסוגל לבצע תמרונים בגובה נמוך כדי להשליך את הנוזל המאוחסן במכלי אחסון מובנים על גוף המטוס. למרות התקן שמאפשר את מילוי מכלי המטוס תוך כדי טיסה, ממאגר מים או מהים באמצעות התקן ייעודי, מילוי המכלים נעשה רק לאחר נחיתת המטוס על הקרקע, בבסיס במנחת מגידו.

 

אמש, ברקע החשש הכבד מפני התגברות הלהבות היום עם השרב הצפוי, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי פנה למדינות שכנות בבקשה לקבל סיוע אווירי. גם בגל השריפות בנובמבר 2016 נאלצה ישראל לפנות בבקשת עזרה למדינות שבבעלותן מטוסי כיבוי גדולים יותר, בהן אוקראינה, אזרבייג'ן, איטליה, טורקיה, יוון, צרפת, קרואטיה ורוסיה.

 

אחד המטוסים האיכותיים והבולטים שהגיעו לסייע לישראל, הן באסון הכרמל והן בגל השריפות של 2016, הוא הבומברדייה 415 המיוצר בקנדה. מדובר במטוס ימי ייעודי לכיבוי אש, שנרכש על ידי מדינות בעלות קרבה לים כדוגמת קרואטיה, טורקיה, יוון ואיטליה. המטוס זכה לכינוי "סופר שואב" בגין יכולתו לשאוב כמות עצומה של כ-6,100 ליטרים של מים ממקור מים או ישירות מהים, לערב בהם קצף לכיבוי אש בשעת הצורך ולהטיל אותם ישירות על אש. מטוס נוסף שסייע לישראל לפני שנתיים וגם באסון הכרמל - ויכול היה לסייע רבות גם כעת - הוא מטוס הכיבוי הימי "ברייב 200", שמסוגל לשאת כ-12 טון חומר מעכב בעירה ונמצא בשימוש של מדינות כדוגמת רוסיה ואזרבייג'ן.

מטוס כיבוי יווני, בשריפה ב-2016 ()
מטוס כיבוי יווני, בשריפה ב-2016

מטוס ברייב רוסי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מטוס ברייב רוסי(צילום: shutterstock)

המטוסים היווניים. הוזעקו גם הפעם ()
המטוסים היווניים. הוזעקו גם הפעם

ב-27 ביוני 2018, התכנסה הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת לדיון שעסק בכשירות טייסת הכיבוי של המשטרה, בהתמודדות עם טרור העפיפונים בעוטף עזה. בדיון התברר אז כי מערך הכיבוי נמצא בעיצומו של תהליך בניית כוח, במהלכו נשקלת רכישת מטוסי כיבוי גדולים יותר של חברת בומבריידה. "בימים אלה אנחנו נמצאים לאחר עבודת מטה של כמעט שנה וחצי", אמר ראש אגף מבצעים של מערך הכבאות נסים טויטו. "אנחנו בשלבים האחרונים של בניית מרכיבי בניין הכוח, ובהקשר הספציפי של הטייסת נבחן את ההיקף של הטייסת, היקף המטוסים ותמהיל המערך המוטס, מסוקים, רחפנים, מטוסי כיבוי ובכלל זה גם הבומברדיירים".

 

טויטו מכהן כיום מפקד מחוז ירושלים בכבאות. הבוקר הוא אמר מחוץ לקיבוץ הראל, שכמה מבתיו עלו באש: "מזג האוויר צפוי להיות אף קשה יותר מהיומיים האחרונים וזו ההזדמנות לומר לציבור להמשיך להישמע להוראות. במהלך הלילה ישבנו על תוכניות כיבוי קרקעיות, אוויריות והנדסיות ומיד באור ראשון פעלנו בעוצמה מוגברת כדי להקטין את הסיכון".

 

זאב צוק-רם (וובה), סגן ראש המל"ל, גילה באותו דיון ב-2018 כי המטה לביטחון לאומי היה בקשר עם חיל האוויר בכדי לבחון הסבת יכולות של מטוסי תובלה מסוג "קרנף" ו"שמשון" (הרקולס וסופר-הרקולס) לכיבוי שריפות. "זה תהליך שכבר מתבצע. כחלק מתהליכי בניית מערך הכבאות נבחן שילובם של מסוקי כיבוי לצד המטוסים שמסגלים למלא את מיכלי המים במאגרי מים מבלי צורך לנחות או במסלול נחיתה קרוב", אמר - אך מאז לא חל שינוי.

 

איתמר אייכנר השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דנה קופל
מטוס כיבוי באזור אלעד, אתמול
צילום: דנה קופל
מומלצים