שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    ספרים, רבותיי: איך לקרוא בלי להרוס את העיניים

    כולם מסכימים על יתרונות הקריאה ותרומתה להתפתחות שלנו, אבל מה קורה לעיניים תוך כדי? אופטומטריסטית מסבירה מה חשוב לעשות כדי להמשיך ליהנות מקריאה ולשמור על הראייה

    שבוע הספר מזכיר לכולנו את הקסם וההנאה שבקריאת ספרים. מחקרים רבים מצביעים על קשר הדוק בין קריאה ממושכת לבין התפתחות קוצר הראייה. תולעי הספרים יספרו לכם על כל ספר חדש שרכשו בעיניים נוצצות, מבעד לעדשות המשקפיים.

     

    קריאה בתנאים לא נכונים עלולה לפגוע בחוש הראייה ואף לעלות את המספר במשקפיים.

     

    כדי לשמור על ראייה טובה, מומלץ לקרוא בתנאי תאורה אופטימליים. תאורה "טובה", משמעותה אספקת אור ברמה כזאת שתאפשר לראות בבירור חומר כתוב (מסמכים מודפסים, כתובים ביד או מוצגים על גבי צג המחשב) ותמנע מאמץ יתר של העיניים בגלל תאורה גרועה או סנוור.

     

    תאורה לקויה משפיעה על מערכת הראייה, גורמת למאמץ מוגבר של העיניים, לגירוי, עיניים יבשות וצורבות, ראייה מטושטשת וכאבי ראש. כמו כן, היא תורמת לתופעות של צוואר נוקשה ולכאבים באזור הכתפיים, אשר נגרמים כתוצאה מאימוץ תנוחות גרועות או מגושמות בניסיון לקרוא בתנאים של תאורה חלשה מדי.

     

    תנאי תאורה אופטימליים. קריאה בריאה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    תנאי תאורה אופטימליים. קריאה בריאה(צילום: shutterstock)

     

    מה היא תאורה אופטימלית?

    תאורה הדומה ככל האפשר לתאורה טבעית, לא נורות ניאון או נורות מסנוורות. כמובן, הנכון והנעים ביותר הוא לקרוא באור יום טבעי, על ספסל בפארק, אך מכיוון שרובנו קוראים בבית, התאורה המומלצת ביותר היא מנורת הלוגן הנותנת אור הדומה לאור יום, גם נורת פלורסנט מעניקה אור חזק ולא בוהק.

     

    מומלץ למקם את המנורה מאחורי הקורא או מעליו על מנת שלא ליצור סנוור מחד ולא ליצור צל על חומר הקריאה מאידך. יש למקם אור בדיוק לנקודה שזקוקים לו - לכן עדיפות למנורות מתכווננות. התאורה צריכה להיות ממוקמת כך שלא ייווצר מצב בו אור מוחזר מהדף חזרה לעיניים.

     

    מומלץ לעשות הפסקות בקריאה למשך מספר דקות, כל 30-45 דקות של קריאה רצופה. הסיבה לכך היא שמיקוד העיניים על פריטים בזווית מבט ובמרחק זהים לאורך זמן, עלול לגרום למאמץ יתר של העיניים.

     

    במהלך ההפסקה עצמו את העיניים וכסו אותן בכפות הידיים על מנת להרגיען. לאחר פקיחתן, מקדו את מבטכם באובייקט מרוחק על מנת ל"שחרר" ולהרפות את שרירי העיניים. מתיחה כזו של שרירי העיניים לעתים קרובות עשויה למנוע עייפות מצטברת.

     

    ישנה נטייה "לשכוח" למצמץ במהלך הקריאה, דבר הגורם להתייבשות העיניים וכתוצאה מכך לטשטוש ראייה, צריבה בעיניים, עייפות ועוד. מצמצו יותר, באופן מודע, והגיעו לקצב שבו אנו ממצמצים כאשר איננו קוראים (12-15 מצמוצים בדקה).

    גם לזווית הקריאה יש חשיבות

    לצורך קריאה מהירה וקלה, יש להעמיד את הטקסט בזווית של 30 מעלות מהעיניים שלכם. לא מומלץ לקרוא חומר המונח ישר מול העיניים, כפי שהוא על השולחן, ולכן קיימים מכשירים שאפשר "להלביש" עליהם את הטקסט.

     

    קריאה על משטח שטוח מכאיבה לרשתית, גורמת לעייפות עיניים, ולאחר כשעתיים מובילה לעתים קרובות לייבוש העין וגירוייה. כמו כן, מומלץ גם לכוון את הזווית של מסך המחשב לזווית זאת.

     

    ודאו שהראייה לקרוב תקינה. אם אתם מתעייפים אחרי עשר דקות, האותיות קופצות או אתם מרגישים צורך להרחיק את הטקסט, כנראה שיש בעיה עם הראייה גם אם אתם כבר מרכיבים משקפי קריאה, הקפידו להיבדק אצל אופטומטריסט לפחות פעם בשנה.

     

    הכותבת היא אופטומטריסטית בכירה ברשת אופטיקנה

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    קריאת ספרים. עניין של תאורה
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים