שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    אובססיה לצניעות היא נורה אדומה
    מי שעוסק באופן מוגזם ואובססיבי בצניעותן של נשים הוא אדם שמוטב לשמור ממנו מרחק. הפרשה הפלילית של הרב שמואל טל היא דוגמה נוספת

     

    הרב שמואל טל (צילום: אלבומי קטיף.נט)
    שמואל טל(צילום: אלבומי קטיף.נט)

    אחת לכמה זמן מתפוצצת במגזר הדתי פרשה שמערבבת רבנים, תלמידים ותלמידות, עבירות מביכות והשתקה שלבסוף מתפוצצת בקול תרועה רמה. הפרשה המשמעותית ביותר, שטילטלה את המגזר הדתי מקצה לקצה היא פרשת מוטי אלון, שפגע מינית בתלמידיו וגם לאחר ששילם את חובו שב והתקבל בקרב חלק ניכר מהציבור, קיבל את הגנתו של הרב דרוקמן, ועל פי החשד שב ופגע. גם עזרא שיינברג, שמרצה היום את עונשו בכלא, עמד במרכז פרשה קשה של עבירות מין בנשים בנות קהילתו שהיו תלויות בו לחלוטין מבחינה נפשית ורוחנית.

     

     

    כעת התפוצצה פרשה נוספת ומסועפת ביישוב יד בנימין, שקלט קהילת מפונים מגוש קטיף ואת רבם, שמואל טל. הוא נחשב לרב גאון וכריזמטי שלאחר טראומת ההתנתקות חדל מלהיות ציוני. הוא הקים קהילה סגורה ומגובשת ביד בנימין שנחשבת לסגפנית מאוד, בעלת כללים נוקשים בייחוד בענייני צניעות, ויש מי שטוענים שיש בה מאפיינים של כת ממש. על פי הרב יישק דבר.

     

    על פי החשד הרב טל ניצל את מעמדו וניהל קשרים לא ראויים עם נשים. בין היתר הוא גרם לאישה להתגרש מבעלה תוך הבטחה שיתחתן איתה לאחר מכן ועל פי רוח הקודש לשניהם ייוולד המשיח. לא פחות ולא יותר.

     

    גם במקרה הזה הפרשה הושתקה במשך שנים וטופלה מאחורי הקלעים על ידי הרב שמואל אליהו, שהפך באחרונה לכתובת לעבירות מסוג זה במגזר. הרב טל המשיך ללמד כאילו דבר לא קרה, ורק כאשר הסיפור דלף לתקשורת יצא נגדו הרב אליהו באופן נחרץ. כמו בפרשות אחרות, גם פה התגלתה מערכת מורכבת של ניצול ויחסי מרות שיצאו מכלל שליטה והפכו להרסניים. מי שניתן לו הכוח להנהיג השתמש באותו הכוח ממש להשחית.

     

    הפרשה האיומה הזו מלמדת אותנו כמה שיעורים חשובים: אור השמש מחטא. תמיד. אין שום ערך בהסתרה והשתקה גם אם הגורמים המטפלים משוכנעים שיצליחו לכבס את הכביסה המלוכלכת בבית. על מנת לבצע בבעיות כאלה טיפול שורש חייב הצדק להיראות ולא רק להיעשות, וצריך לעשות כל שניתן על מנת שהקורבנות ירגישו בטוחים דיים לפנות לרשויות.

     

    הכוח משחית. אלימות מינית לא קשורה למשיכה אלא, ובכן, לאלימות. ניצול נולד תמיד מתוך תאוות כוח. סמכות רבנים ואמונת חכמים היא דבר חשוב ומשמעותי שלא צריך לנתץ, אבל חייבים לייצר סייגים ולזהות נורות אזהרה. רב שמרחיק אדם ממשפחתו או מהוריו מדליק נורה אדומה. רב שדורש שתלמידיו ילכו לטיפולים נפשיים אצל שרלטנים שהוא נתן להם סמכות ולא לאנשים בעלי הכשרה הוא אדם מסוכן. רב שמבקש מאדם לשמור סוד שאין סופו להתגלות הוא דמות בעייתית שחובה לשמור ממנה מרחק.

     

    אובססיה לצניעות היא נורה אדומה. מי שעוסק באופן מוגזם ואובססיבי בצניעותן של נשים הוא אדם שמוטב לשמור ממנו מרחק. מתוך השבר העמוק יכולה לצמוח תקווה אם הקהילות ידעו לחבק את הקורבנות ולתת בהם אמון. אם ילדים וילדות ילמדו קודם כל לסמוך על השכל הישר ויהיה להם אמון בעצמם, ומתוך המקום הזה הם ייכנסו ללמידה ולצמיחה מדמויות משמעותיות וכריזמטיות.

     

    • חן ארצי-סרור היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"

     

    מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים