שתף קטע נבחר

מי אחראי על השוק הפרוץ של משאבות הבטון?

לא רק על הפיגומים מסוכן: הרוג שני בתוך חודש בתאונת משאבת בטון. מפעילי המשאבות לא צריכים הכשרה או הסמכה, המשאבות לא נבדקות תקופתית - והפיקוח נופל בין הכיסאות של משרדי העבודה והתחבורה

אתרי הבנייה ממשיכים לגבות קורבנות, ונראה שלא מדובר רק בסכנת הפיגומים - כאשר רק מתחילת החודש נהרגו שני פועלים ממשאבות בטון. שלשום נהרג פארס חמודה, בן 44 ואב לשישה ילדים מבועיינה-נוג'ידאת, מפגיעת זרוע מנוף נייד שהתהפכה במהלך יציקת משאבת בטון. התאונה אירעה באתר בנייה של חברת דר נופרים בקריית-מוצקין. הוא הפועל ה-23 שנהרג מתחילת השנה.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

האסון באתר הבנייה: נהרג שנים לאחר מות אשתו מסרטן, הילדים יתומים 

הקטל בענף הבנייה: פועל נהרג מפגיעת זרוע משאית שהתהפכה

הבטחות באוויר: עשרות הרוגים בענף הבנייה מתחילת 2018

מנופאי נפל באתר בנייה - ונהרג; מנהל העבודה נאשם ברשלנות

 

יש מאות תאונות משאבות בטון בשנה, כשחלק לא מבוטל מהן מסתיים עם פצועים קל שאפילו לא מדווחים. עם זאת, כן נגבו מספר חיי אדם בשנים האחרונות כתוצאה מהתהפכות משאבה, אובדן יציבות, קריסת מייצבים ונפילת זרוע חלוקה באתר בנייה.

   (צילום: איחוד והצלה כרמל)
(צילום: איחוד והצלה כרמל)
 

 

אין פיקוח או אכיפה

להבדיל ממנופים, אין בתחום משאבות הבטון כל פיקוח. המשאבות מורכבות על גבי משאיות כבדות, והן כוללות מערכת זרועות עם כושר הנפה של עשרות מטרים, ועדיין כל אדם החפץ בכך יכול להפעיל אותן ללא הכשרה מוקדמת או הסמכה מקצועית.

 

נושא כשלי הבטיחות במשאבות הבטון ידוע לרשויות ולמשרדי הממשלה השונים מזה שנים רבות. תחום המשאבות נופל בין משרד התחבורה - האחראי לכלי הרכב, לבין משרד העבודה - האחראי לבטיחות בבנייה. שני המשרדים מתהדרים בכל הקשור לרגולציה אירופית והיצמדות לתקנים אירופיים, אך בפועל השוק פרוץ וכל דכפין מייבא ציוד לארץ.

 

בניגוד לאירופה, אין בדיקות תקופתיות ואין רישיון מפעיל. אין פיקוח, בדיקה שנתית או הכשרת מפעילים, "הכלי נכנס לישראל, עושה טסט ונשלח לדרכו", מספר ליאור בר, מנכ"ל מ. בר, יבואנית משאבות בטון מגרמניה, ובעבר חבר בוועדת תקינה למשאבות מטעם מכון התקנים.

 

בישראל אין בדיקה שנתית למשאבות בטון, בנפרד מהטסט השנתי למשאית. המשמעות היא שהמשאית יכולה לעבור טסט כשורה, גם אם המשאבה שמוצבת עליה רעועה ומהווה סיכון. באירופה, לצורך השוואה, המשאית עוברת טסט גם על הציוד שעליה.

 

"המחוקק הוא האחראי"

מסיור אקראי באתרים, מתברר שמפעילי משאבות הבטון לא עוברים כל הכשרה, ולו הבסיסית ביותר, לצורך הפעלת הכלי המסוכן. גם מפקחי משרד העבודה לא מספיק ערניים לכך. באירופה, מפעילי המשאבות מקבלים הכשרה שכוללת זיהוי כשלים, ייצוב הכלי, מניעת כניסה למצבי קיצון, עבודה בקרבת כבלי מתח גבוה ועוד. לאחר ההכשרה נבחן המפעיל ומקבל רישיון הפעלה.

 

"כמו באסונות קודמים, יוקמו ועדות בדיקה וחקירה שיתמקדו בבירור נסיבות התהפכות המשאית וקביעת מידת האחריות הפלילית של הנהג, קצין הבטיחות וממונה הבטיחות של אתר הבנייה, אבל לא יתבקשו לקבוע מה היא מידת האחריות של הרגולטור ואף של המחוקק, שאחראיים לכך שמשאבות הבטון מופעלות ללא הכשרה או הסמכה מקצועית - וללא דרישה חוקית לכך", מסכם נחום גלעד, קצין בטיחות בתעבורה מזה 30 שנה, ושנים רבות ראש צוות מערכות רכב במפקדת קצין חימוש ראשי.

 

ממשרד התחבורה נמסר: "אגף הרכב במשרד מעניק אישורי נסיעה בכביש לכלי רכב שעל גביו מותקנות משאבות בטון, זאת בהתאם לתקינה האירופית הקיימת. המשרד לא אחראי ואין לו כל סמכות על בטיחות בעבודה, בעת השימוש במשאבות אלה באתרי העבודה. הסמכות לכך היא של משרד העבודה".

 

ממשרד העבודה נמסר: "תהליך יבוא ופיקוח על תקינת המשאבות מוסדר על ידי משרד התחבורה, שקבע נוהל שמגדיר את סוגי הבדיקות הנדרשות, בהן ריתום, מידות, משקלים, יציבות וכושר תמרון של הרכב המוגמר. באשר להבטחת כשירותו המקצועית של מפעיל הכלי, נעדכן שכחלק מתיקון תקנות הבטיחות בעבודה, הוחלט להגדיר את מפעיל משאבת הבטון כבעל מקצוע חדש שיחויב בקבלת הכשרה והסמכה. עדכון זה צפוי להיות מונח על שולחנה של הכנסת בהקדם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איחוד והצלה כרמל
כלכלה משאבות בטון תאונה תאונת עבודה
צילום: איחוד והצלה כרמל
מומלצים