שתף קטע נבחר

הבטחות באוויר: עשרות הרוגים בענף הבנייה מתחילת 2018

לפני חצי שנה הכריזה הממשלה על פעולות לקידום הבטיחות בענף הבנייה, אך רוב ההבטחות לא קוימו - ומספר ההרוגים בעלייה: הבוקר נהרגו 4 פועלים בקריסת מנוף ביבנה ומתחילת 2016 קיפחו את חייהם 144 פועלים. היכן 60 מפקחי הבנייה ועשרות עוזרי הבטיחות שהובטחו; וכמה קנסות הוטלו על קבלנים בגלל ליקויים?

סוף סוף הרשויות מפגינות יד קשה כלפי בעלי תפקידים המעורבים בתאונת עבודה קטלנית: שישה בכירים עוכבו לחקירה באזהרה בסוף השבוע לאחר שעובד נהרג באתר של חברת אשטרום. שלושה מהנחקרים נשלחו למעצר בית. זאת כשברקע אסון נוסף באתר בנייה ביבנה הבוקר (א'), שגבה את חייהם של ארבעה פועלים.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

שני אסונות ביום: שני פועלים נפלו מגובה ונהרגו

מת הגבר שנפצע מנפילת גוף תאורה בהכנות לאירוויזיון

פיראס נהרג בקריסת הפיגומים: "תמיד הזהיר את העובדים האחרים"

 

ביום חמישי האחרון אירעו שתי תאונות קטלניות באתרי בנייה: בבני ברק נהרג עובד ממולדובה באתר של אשטרום שנפל אל פיר מקומה שלישית. בפתח תקווה נהרג עובד סיני שפירק פיגום באתר מגדלי חוגי one ונפל מגובה חמש קומות. לשני האתרים הוצאו צווי בטיחות לסגירה ל-48 שעות, למרות הבטחות משרד העבודה שאתרים ייסגרו למשך חודש. לפי נתוני ארגון קו לעובד, זוהי תאונת העבודה הקטלנית הרביעית משנת 2017 באתרים של אשטרום. מהחברה העדיפו שלא להגיב.

קריסה מנוף אתר בנייה יבנה (צילום: מד
קריסה מנוף באתר בנייה ביבנה(צילום: מד"א)

פועל נפל אתר בנייה בניין בני ברק (צילום: תיעוד מבצעי מד
שתי תאונות העבודה שאירעו ביום חמישי האחרון(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
 

המספרים מדאיגים: מתחילת 2018 נהרגו 54 עובדים באתרי בנייה. 16 עובדים נהרגו מתחילת 2019 ו-62 עובדים נפצעו באורח בינוני וקשה. 31% מההרוגים בענף הם עובדים זרים (למרות שחלקם בכלל העובדים הוא 9%).

 

מספר ההרוגים בענף הבנייה נמצא בעלייה למרות שלפני כחצי שנה נחתם בין ההסתדרות לממשלה הסכם לקידום הבטיחות בענף. ההסכם, שנחתם לאחר שההסתדרות איימה בשביתה כללית על רקע התאונות הקטלניות, כלל הבטחות רבות, אולם הבטחות לחוד וביצוע לחוד.

    ()
 

כך, לדוגמה, הסכים משרד האוצר לתוספת של 60 תקנים למינהל הבטיחות במשרד העבודה לצורך הגברת הפיקוח והאכיפה בענף הבנייה, אולם עד כה אוישו רק 19 תקנים, ו-10 מפקחי בטיחות נמצאים בהליכי גיוס. יתר 30 התקנים שהובטחו נתקעו בסבך הביורוקרטיה ונמצאים בתהליכי עיבוד מול נציבות שירות המדינה.

 

תוספת התקנים הייתה אמורה להגביר באופן משמעותי את רמת הפיקוח הירודה באתרי בנייה. כיום יש 13 אלף אתרי בנייה, וכפי שצוין בדוח מבקר המדינה בדוח מ-2016, ממוצע תדירות ביקורי הפיקוח לכל אתר בנייה הוא ביקור אחד כל שנתיים וחצי עד שלוש שנים.

 

בנוסף להגברת הפיקוח, תוספת התקנים הייתה אמורה גם לשפר את אופן הפעלת מנגנון הקנסות, כלי הרתעה שהופקד בידי מינהל הבטיחות בינואר 2018, אולם נכשל בשל מיעוט כוח אדם. הקנסות על עבירות בטיחות מגוחכים - מ-6,000 עד 35,200 שקל - אבל גם אותם לא ממהרים להטיל. לפי קו לעובד, מתחילת השנה לא פורסם באתר מינהל הבטיחות אפילו קנס אחד שהוטל על הקבלנים בגלל ליקויי בטיחות. למעשה, הקנס האחרון הוטל באוגוסט 2018.

 

מאז 2018, יחידת החקירות במינהל הבטיחות לא מנהלת חקירות כלל, ועוסקת בתיקים ישנים בשל מיעוט החוקרים במינהל.

    ()
  

רשם הקבלנים במשרד השיכון שלל את רישיונותיהם של שני קבלנים בלבד בשל עבירות בטיחות, והצעת החוק שעסקה בהרחבת סמכויותיו מוקפאת מאז פיזור הכנסת. רק לאחרונה החל רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון להשתמש בסמכותו והזמין חברות קבלניות לישיבות שימוע. הצעת חוק ממשלתית שנועדה להסדיר את הנושא ולהרחיב את סמכויותיו של הרשם מוקפאת מאז דצמבר 2018 בשל פיזור הכנסת.

 

ל"ממון" נודע כי משרד העבודה דיווח בימים אלו לרשם הקבלנים על חמש חברות בנייה בגלל הפרות צווי בטיחות וליקויים בטיחותיים שונים. "חלקן קיבלו עיצומים וממשיכות לזלזל בהוראות הבטיחות", נמסר ממשרד העבודה.

 

יחידת פלס שהוקמה על ידי המשטרה לפני חמישה חודשים לצורך חקירת תאונות עבודה, חקרה עד כה רק תאונה אחת שבה נהרג פועל סיני באתר ברמלה לאחר שנפלו עליו יתדות ברזל.  

 

מה ניתן לעשות כדי לבלום את העלייה במספר ההרוגים?

• סגירת אתרים מסוכנים ל-30 ימים לפחות. כיום צווי הסגירה מחזיקים ימים ספורים בלבד, עד שהקבלן מודיע על תיקון ליקויים.

 

• חיוב להתקין רשתות למניעת נפילה. יותר מ-60% מתאונות העבודה מתרחשות בגלל נפילה מגובה. אימוץ התקן האירופי לפיגומים יסייע במניעת חלק ניכר מתאונות אלו, אולם התקנות קבעו החלה הדרגתית שתארך 3 שנים.

 

• הכשרות עובדים בתחום הבטיחות מימון המעסיקים. הנושא נכלל בהסכמות שהושגו בנובמבר 2018 עם ההסתדרות, אך לא היתה התקדמות מאז.

אתרי בנייה סגורים לעבודה (צילום: משרד העבודה )
אתרי בנייה סגורים לעבודה בגלל תאונות עבודה(צילום: משרד העבודה )
   

• הרשויות המקומיות צריכות לקבל על עצמן אחריות. גידור אתרי בנייה וחובת דיווח על עבודות בנייה למינהל הבטיחות נמצאים במסגרת האחריות של הרשויות המקומיות, אך כיום הן לא נושאות באחריות זו.

 

• זירוז החלת התקן האירופי לפיגומים באמצעות סבסוד. ההחלה ההדרגתית (לאורך שלוש שנים) של התקן האירופי לפיגומים נבעה מלחץ שהפעילו קבלני הפיגומים על חברי כנסת בגלל העלויות הגבוהות. אם משרד האוצר יסייע בסבסוד יהיה אפשר לקצר את תקופת ההחלה ההדרגתית.

 

• קביעת מחיר מינימום למרכיב הבטיחות במכרזים ציבוריים. קבלנים הניגשים למכרזים ציבוריים מתחרים ביניהם על המחיר הנמוך ביותר על מנת לזכות במכרז. תחרות מחירים זו כוללת תחרות על עלויות הבטיחות באתרי העבודה. תמחור מרכיב הבטיחות באותם מכרזים והחרגתו מתחרות המחיר הנמוך תקדם משמעותית את תנאי הבטיחות בפרויקטים הציבוריים.

 

• הרחבת האחריות בתחום הבטיחות גם על היזמים. עיקר האחריות לתנאי הבטיחות באתרי הבנייה נופל על מנהל העבודה באתר. הרחבת מעגל האחראים לדרגים הגבוהים תתרום להגברת הבטיחות באתרי הבנייה.

 

הוקם מטה בטיחות חדש

מהתאחדות בוני הארץ נמסר כי הוחלט להקים מטה בטיחות חדש בראשותו של איל בן ראובן. צוותי מומחים יישלחו לכל אתר בנייה שבו אירעה תאונה על מנת להפיק לקחים וליידע קבלנים להסקת מסקנות להבא.

 

משרד העבודה: "מאז תחילת השנה נסגרו כ-300 אתרי בנייה בצווי בטיחות ללא הגבלת זמן עד לתיקון הליקויים, לעומת 240 בכל 2018. החוק המחייב את נוכחותו של עוזר בטיחות בכל אתר ייכנס לתוקף ב-29 במאי השנה".

 

משטרת ישראל: "מפלג פלס מבצע בקרות באתרי בנייה שונים, ומתקיימים מבצעי פיקוח ואכיפה במהלכם הוצאו 10 צווים מהם תשעה צווי בטיחות המורים על הפסקת עבודה באתרים עד לתיקון ליקויים חמורים. עוכבו לחקירה מספר מנופאים בחשד לשימוש ברישיונות מזויפים. נגד מפעיל עגורן שנתפס עובד ללא רישיון הוגש כתב אישום".


פורסם לראשונה 19/05/2019 07:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איחוד הצלה
הקטל בענף הבנייה
צילום: איחוד הצלה
מומלצים