שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    תקנות רכיבה חדשות? "יש כאוס מוחלט"

    משרד התחבורה דאג לתקנות חדשות ומחמירות לרוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, אך המדינה לא הכינה עצמה לאכיפה ראויה. גורמי אכיפה מודים: "אנחנו בבעיה"

    קסדה, תיאוריה וכאוס: התקנות החדשות לרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים יהפכו למציאות בחצות, ואיתן צפוי להגיע כאוס על הכבישים והמדרכות. ״מה שהיה אמור להסדיר את החוקים במעט, עלול ליצור עוד יותר בלגאן״, חוששים גורמי האכיפה.

     

     

    תזכורת לרוכבי כלים חשמליים: מה-1 ביולי (רק) עם רישיון ומחזיר אור

     

    למעשה, שתי תקנות מרכזיות - רק לרוכבים כלים חשמליים, אופניים "רגילים" אינם מושפעים - יופעלו ברגע שמחוגי השעון יצביעו על חצות הלילה (בין ראשון לשני). הראשונה שבהן ברורה ומתירה רכיבה על כלים חשמליים רק לבני 16 ומעלה שעברו בהצלחה מבחן תיאוריה לרכב, או מבחן תיאוריה ייעודי. האחרת קובעת כי כל הרוכבים - ללא קשר לגילם - חייבים לחבוש קסדה ובה מחזיר אור.

     

    רוכבים על קורקינט בתל אביב (צילום: מוטי קמחי)
    (צילום: מוטי קמחי)
     

    במשרד התחבורה טוענים אמנם כי החוקים החדשים ברורים לכל, אך בדיקת ynet העלתה כי בשטח שוררת תחושת כאוס, ונראה כי רק מעטים מהרוכבים אכן ימלאו אחר הוראות. כך למשל, ספק אם תראו ממחר רוכבים החובשים קסדות עם מחזירי אור, כאלה שלא נמצאות בידם עד עתה. במקביל יש להניח כי רק מעטים מהרוכבים בני ה-16 ומעלה יחזיקו ממחר בהיתר כלשהו. עד כדי כך שאפילו אנשי אגף התנועה במשטרה מאמינים כי ייקח זמן לרוכבים להתאים עצמם לדרישות החדשות.

     

    ומה בנוגע לאכיפה עצמה? פקחים באחת מערי השרון הודו היום (א'): "אנחנו בבעיה. אסור לנו לאכוף על הכביש אלא רק על המדרכה. אלא ששם אסור לנו לתת קנס על אי חבישת קסדה, אלא רק על נסיעה שלא בשביל האופניים״.

     

    גורם אכיפה ברשות פקחים גדולה במרכז הארץ טען כי הפקחים האמורים לאכוף את החוק מהלילה, כלל לא מבינים מה עומד לקרות. ״יש כאוס מוחלט בכל הקשור לחוקים האלו. לא נוכל לתת דו"חות על הכביש ועניין הקסדות אינו מספיק ברור. לפקחי עיריות כמעט ואין סמכויות בחוק שכן אנחנו אחראים רק על המדרכה ומעברי החצייה, לא יותר. מי יאכוף את השאר?".

     

    ממשרד התחבורה נמסר כי "הרוב המכריע של רוכבי האופניים החשמליים עבר את מבחן התיאוריה במסגרת החינוך התעבורתי או לימודי הנהיגה, או שמחזיק ברישיון נהיגה לרכב מנועי. מאחר והכנסת התפזרה טרם זמנה, ועדת הכלכלה של הכנסת טרם הספיקה לדון בגובה הקנסות על רכיבה ללא היתר באופניים החשמליים. הסנקציה על מי שנתפס רוכב ללא היתר היא העמדה לדין״.

     

    יש להזכיר כי החוקים החדשים אינם מבטאים את כלל ההסדרה שביקש שר התחבורה היוצא, ישראל כץ, להעביר בנושא. תקנות שאף הועברו על-ידו בממשלה בסוף השנה שעברה, לרבות קנסות כבדים לנערים מתחת לגיל 16 שירכבו על אופניים וקורקינטים חשמליים. בפועל, ועדת הכלכלה שדנה בחוקים בינואר השנה החליטה לדחות את רובם למועד לא ידוע.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: EPA
    מי יאכוף? ממש לא ברור
    צילום: EPA
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים