שתף קטע נבחר

כל מה שצריך לדעת על צמיגי מטוסים

לאחר נחיתת החירום בנתב"ג בשל קרע בצמיג, פנינו לקברניט אלון ויסמן שיספר על העומס המופעל על הגלגלים וכיצד הם תוכננו לעמוד בו

 

 

כולנו מכירים את העשן הנלווה לצמיגי מטוס כאשר הם נושקים לקרקע בנחיתה. בדרך כלל המראה הזה מלבב, אבל מה עומד מאחורי אותו צמיג שאמור לספוג את העומס העצום של אותה מפלצת ברזל כאשר היא נוחתת?

 

עם צמיג קרוע: הסתיימה בשלום נחיתת החירום בנתב"ג

 

צמיג של מטוס אמור לשמור על חוזקו בתנאים קיצוניים מאוד לפרק זמן קצר. הוא אמור לשאת את משקל המטוס, גם בנחיתה כבדה, במהירות סיבוב גבוהה מאוד, בתנאים של חום קיצוני, וקור מקפיא של 60- מעלות ופחות, בגשם שוטף וברוחות צד עזות.

 

תחילה עלינו להבין את המשמעויות של כשל של צמיג. התגובה הראשונית כאשר אנו רואים מטוס עם מספר גלגלים בכן הנסע שלו, היא: "לא נורא, יש לו עוד צמיגים, הוא יסתדר עם הצמיגים הנותרים גם אם אחד כשל", אבל ישנם מספר דברים שעלינו לקחת בחשבון.

נחיתת מטוס נחיתה (צילום: shutterstock)
עשן לבן יוצא מצמיגי מטוס במהלך נחיתה(צילום: shutterstock)
 

כאשר צמיג כושל חלקיו עלולים להיפרד ולהתנתק ממנו. מהירות סיבוב גלגל של מטוס היא עצומה, וכאשר חלק של צמיג מתקלף ממנו, אותו חלק עלול לעוף בעוצמה אדירה, ולפגוע ברכיבים הסמוכים בכן הנסע, כמו צינורות הידראוליקה (המערכת המעבירה נוזל הידראולי המשמש לבלימת המטוס ולהזזת משטחי ההיגוי שלו), ו/או חוטי חשמל של מערכות סמוכות, או אף לפגוע בכנף ולעשות בה חור או נזק אחר.

 

לכן הנזק הגדול ביותר קיים כאשר מהירות הסיבוב של הגלגל היא מהירה יותר, כלומר בסוף ריצת ההמראה בדרך כלל. כמו כן, לאחר התפרקות הצמיג, ייתכן שהעיוות שנוצר עלול לשבש את קיפול כן הנסע ו/או הורדתו ולמנוע את קיפולו או הורדתו.

הצמיג הפגום של המטוס ()
הצמיג הפגום של המטוס, אתמול בנתב"ג
 

היום, בשדות תעופה רבים ישנה מערכת המזהה עצמים זרים על גבי המסלול, וכך ניתן די במהירות לשייך התפרקות של צמיג למטוס מסוים שהמריא, ולהודיע לטייסים על מציאת שיירי הצמיג.

 

לאחר שאותם טייסים קיבלו את הדיווח על התפרקות הצמיג עליהם להחליט מה הדבר הנכון לעשות – להמשיך ליעד, או לחזור לנחיתה בשדה. ישנם כמה שיקולים לכאן ולכאן, חלקם נובעים מכך שמשקל המטוס לאחר ההמראה גבוה בשל כמות הדלק הגדולה בכנפיים (לא לכל המטוסים יש מערכת לריקון דלק בחירום).

 

צריך לזכור גם שכאשר צמיג אחד ניזוק, העומס על הצמיג השכן עולה באופן משמעותי ויש חשש שהוא לא יעמוד בו. זאת הסיבה ששדה התעופה נערך במתכונת חירום במקרה זה כפי שקרה אתמול בנתב"ג.

 

שני הגורמים העיקריים באורך חיי צמיג הם מספר הנחיתות שהוא ביצע, ולחץ האוויר שבו. לצמיג המטוס מבנה מיוחד. המשטח החיצוני העליון Tread כולל חריצים לניקוז מים, בחלק בפנימי ישנן כמה שכבות של בד מיוחד שעוזר לשמור על חוזק הצמיג. אותו בד מלופף סביב חוט תיל שנמצא בבסיס הצמיג.

צמיג גלגל מטוס (צילום: shutterstock)
טכנאי בודק צמיג, אילוסטרציה(צילום: shutterstock)
 

אחד הדברים המיוחדים בצמיג הוא השסתום התרמי. אם הטמפרטורה עולה, וכך גם הלחץ, ישנו שסתום תרמי מיוחד הפורק את לחץ החנקן (ממלאים חנקן בצמיג, לא אוויר, למניעת הצטברות לחות), כדי להגן על הצמיג מפיצוץ בלתי מבוקר.

 

ולסיום, נחזור לעשן האופייני היוצא מצמיגי המטוס בעת הנחיתה. אם פעם עמדתם ליד מסלול נחיתה, ייתכן והרחתם את ריח הגומי השרוף שנוצר בנחיתת המטוס.

 

כאשר המטוס מגיע לנחיתה, גלגליו אינם מסתובבים. עם הנגיעה בקרקע, על הצמיג להאיץ מיד למהירות אדירה. עד שהצמיג מגיע למהירות זו, הוא נמצא במצב החלקה, ולכן ישנו חיכוך בינו לבין הקרקע, מה שיוצר חום רב מאוד, וזהו העשן הלבן שאנו רואים עם נחיתת המטוס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הצמיגים והעשן
צילום: shutterstock
מומלצים