השיטות, הפאשלות וההשראה מ"אבודים": מלך הליהוק של הריאליטי חושף את הסודות
כבר 15 שנה שמורן מרציאנו משדך בין תעשיית הטלוויזיה לכוכבים הגדולים שלה – בדרמות וגם בריאליטי. כעת הוא מספר איך זה קורה מאחורי הקלעים, חושף את סרבני ה-VIP הקבועים ואת נפילות הליהוק שלו – ומודה: "לתוכנית כמו 'הדוגמניות' אין מקום על המסך היום. הזמנים השתנו"
יום שישי, 9 בינואר 2015. האירוע מתחיל בשעות הצהריים: טרוריסט מוסלמי נכנס לאחד מסניפי "היפר כשר" בפריז, מתחיל לירות, לוקח בני ערובה ורוצח ארבעה מהם. כולם יהודים. רק לאחר שעות ארוכות מצליחים כוחות הביטחון הצרפתיים לחסל אותו ולשחרר את בני הערובה שנותרו במקום.
בישראל כמו בצרפת, רבים עוקבים אחר הדרמה החדשותית בשידור חי. אחד מהם הוא מורן מרציאנו,
האיש שאחראי לליהוק של עשרות מתוכניות הטלוויזיה הבולטות בישראל בשנים האחרונות - ותוך כדי הדרמה הוא מגיע לתובנה מקצועית.
"פתאום היו הרבה מאוד צרפתים בכל מקום, בכל ערוץ טלוויזיה. הבנתי שצריך לתת במה לאוכלוסייה הזאת", הוא מספר בריאיון ל-ynet. "שכרתי תחקירנית דוברת צרפתית, ושלחתי אותה לגור בנתניה למשך שבוע – להסתובב בחופים". המטרה שלה הייתה פשוטה: למצוא זוג צרפתים שיככבו בעונה הבאה של "המרוץ למיליון", שעל הליהוק שלה שקד באותה עת.
אז שבוע שלם תחקירנית מסתובבת בנתניה ומחפשת לך זוג ל"מרוץ למיליון", רק כי החלטת שמתאים לך צרפתים?
"כן. התפקיד שלה הוא להסתובב ולהתחיל לדבר עם צרפתים. בהתחלה זה סמול טוק כזה, ורק אחר כך היא שואלת אותם על התוכנית. היא הביאה לנו עשרות זוגות שבחנו, עד שמצאנו את ג'וזי זירה ואלכס עומר. זה היה מטורף. כבר שקלתי לטוס למרסיי ולהביא משם זוג לארץ כדי שישתתפו בתוכנית".
מאחורי הקלעים של הטלוויזיה - כתבות נוספות למנויי +ynet:
- המשבר בחדשות רשת: למה הודח גולן יוכפז?
- כישלון או התחלה החדשה? הסיפור המלא של "2025"
- לוסי איוב כבשה את אירופה. לאן הולכים מכאן?
כפי שאולי כבר הבנתם, כשהפקת ריאליטי יוצאת לדרך העורכים והמלהקים בדרך כלל יודעים מראש את מי הם מחפשים. מי שמלוהק בסופו של דבר לא בהכרח כבש אותם מבין עשרות אלפי מועמדים – רוב הסיכויים שהוא פשוט התאים למידותיו של התפקיד שנתפר עוד קודם לכן.
מרציאנו, שחגג 41 בשבוע שעבר, עובד בתחום כבר 15 שנים. מאחוריו שפע של סדרות מצליחות – מ"עספור", דרך "זגורי אימפריה" ועד "שנות ה-80" – אבל את עיקר תשומת הלב תופסות הפקות הריאליטי שבהן השתתף: "המרוץ למיליון", "הישרדות", "גולסטאר", "היחידה" ועוד.

ההתנסות הראשונה שלו בריאליטי הייתה עם "הדוגמניות", שעלתה בערוץ 10 ז"ל ב-2005. הערוץ עוד היה צעיר – וגם ז'אנר הריאליטי עוד היה טרי יחסית בנוף המקומי. "יצאתי לשטח למצוא דוגמניות, והסתובבתי בכל רחבי הארץ", הוא נזכר. "יום אחד, ב-2004, הגעתי לסוכנות דוגמניות מקומית בבאר שבע. הייתי בשוק: בעלת הסוכנות הרימה לי תצוגת אופנה באמצע המספרה של בתה בעיר העתיקה. איזו סיטואציה הזויה: אני מייצג את ערוץ 10, הפקת טלוויזיה גדולה – ובאמצע העיר העתיקה בבאר שבע עוברות בחורות מהממות שחולמות על הפריים-טיים ומתהלכות בתוך מספרה".
ליהקת מישהי משם?
"אז זהו, שתוך כדי התחילו להתקהל אנשים מחוץ למקום ועוברי אורח עצרו לראות את התצוגה. פתאום גיליתי שהם אלה שמעניינים אותי, ולא הדוגמניות הנחמדות שהולכות על המסלול. הבנתי שהדמות של ההיא מהלק-ג'ל הרבה יותר מסקרנת מהדוגמנית".
התפיסה הזו, שהחלה להתגבש במספרה בבאר שבע לפני 15 שנים, מלווה אותו עד היום – וזה בא לידי ביטוי גם בעונה האחרונה של "הישרדות", בין היתר בליהוק של שמחה גואטה. "לא ליהקתי אותה כי היא שמנה. ראיתי ריאיון שלה ובעקבותיו זימנו אותה לאודישן", הוא מספר. "כשהיא הגיעה לבניין, בדיוק ירדה במעלית דוגמנית יפהפייה שנבחנה לפניה. שמחה מתיישבת מולי ומול העורכת, והדבר הראשון שיוצא לה מהפה זה 'אותה אתם רוצים לקחת?! לפני שבוע עליתי לבמה בשבוע האופנה וכולם מחאו לי כפיים, היא עלתה לבמה – ואף אחד לא התייחס אליה'. בום, שמחה התקבלה. אז ברור שישנה גם התמונה המלאה שכוללת את הייחוס המשפחתי (היא בתו של חבר הכנסת לשעבר יגאל גואטה מש"ס) – אבל זה מה שהגניב אותנו באודישן".

את הפונקציה שהוא ממלא בתהליך הליהוק של תוכניות ריאליטי מרציאנו מכנה "מסננת". כלומר, הוא לא בהכרח זה שמקבל את ההחלטה הסופית – אלא זה שמצמצם את רשימת המועמדים. "אחרי שקיבלתי את המינוי, אני יושב עם העורך הראשי והבמאי – ומתחילים להריץ רעיונות", הוא מסביר. "אבל כן קורים מקרים שליהוקים מגיעים ישר מהשטח, בלי קשר לישיבות האלה. זה לא שישבתי והחלטתי לחפש ניגרית וקונגולזית (טינה ופיי מ'המרוץ למיליון' – ר"ב). אחת התחקירניות שעבדו איתי הכירה את הסוכן שלהן, הוא המליץ וכך נוצר הקשר איתן".
עורך של תוכנית יכול להגיד לך משהו כמו "אני רוצה זוג ערבים"?
"זה היה יותר פופולרי בדור הקודם של הריאליטי – 'בוא נביא דתייה, מתנחל וגיי'. בנו תבניות. כשהתחלתי ללהק את 'הישרדות', לא רציתי ללהק לפי תבניות, ובאותו הזמן שודרה הסדרה 'אבודים'. החלטתי שאני מלהק לפי הסדרה הזאת, והדמויות שיש שם. היה שם המנהיג הטוב, האיש הרע עם הקסם האישי. הרי מי זה דן מנו? זה סוייר מ'אבודים'. לחפש את האישה החזקה שתנהיג – ב'אבודים' קראו לה קייט, ב'הישרדות' נעמה קסרי. לקחתי את הדמויות וניסיתי לחפש אותן במציאות. יותר מזה, שתבין את השריטה שלי – מצאתי מישהו שדומה מבחינה ויזואלית לג'ון לוק. קוראים לו אלכס מץ. מבחינתי הם אותו בן אדם.
"לגבי ערבים ספציפית, אם ייכנס אליי בחור ערבי שקורע אותי מצחוק או מרגש אותי – אני לא אלהק אותו? ברור שכן. אבל קודם אני מחפש פרמטרים אחרים, ורק אז מוצא עדה. בתחילת עונה עולים רעיונות לטייפקאסטים של אנשים, זה נכון. אני לא אגיד שבגלל המחאה נביא זוג אתיופים, אבל מצד שני אם ייכנסו אלי זוג אתיופים וידליקו אותי, ברור שכן. אני מאוד מנסה להיות עם היד על הדופק מבחינת מה שקורה בחוץ, אבל צריך לזכור שאני מלהק היום למשהו שישודר עוד שנה, אז לא תמיד מה שלוהט ברגע זה יהיה רלוונטי שנה מהיום".
או.קיי. נגיד שעכשיו מתחילה הרשמה ל"מרוץ למיליון" – כמה שלבים אני צריך לעבור?
"קודם כל, זכור שאתה אחד מבין עשרות אלפים. 'המרוץ למיליון' זו התוכנית שנרשמים אליה הכי הרבה אנשים - כי זה ריאליטי חיובי כזה. הסינון הראשוני הוא באינטרנט: יש לנו צוות של 10-8 מלהקים שעוברים על כל הנרשמים. יש שם שאלות פשוטות - נגיד מי הדמות שהכי נערצת עליך. אם תכתוב לי בנימין נתניהו יהיו עוד אלפים כמוך, אבל אם תכתוב לי הפנתר הוורוד או הרצל, אתה תבלוט יותר. המלהקים מסננים, ואז מזמינים מאות אנשים לאודישן של עשר דקות או רבע שעה מול המצלמה. את העשרות שעוברים את הסינון הזה אני מזמין אליי, אחרי שצפיתי באודישן, לשעה של שיחת עומק על החיים. נגיד, אם אתה היית בא לאודישן – לא הייתי שואל אותך על ynet בכלל. הייתי שואל אותך ישר על הפועל באר שבע, שאתה אוהד שלה".
אבל איך אתה יודע את הדברים האלה על האנשים?
"בדרך כלל הם מספרים את זה באודישן וממלאים את הפרטים שלהם. אבל מעבר לזה - עושים בדיקות גם ברשתות החברתיות וחופרים על האנשים".
כיום יש מודעות גדולה מאוד לריאליטי ואנשים יכולים להיות מזויפים באודישנים, כי הם יודעים מה אתה מחפש. איך אתה מצליח לאתר את האדם האמיתי, זה שמאחורי הקליפה?
"זה באמת נהיה הרבה יותר קשה, יש המון זיוף. יש המון אנשים שנכנסים לחדר ברבאק כי שמעו אותי מדבר איפשהו, או שלקחו קורס פייק שבו עובדים עליהם ולוקחים להם כסף. כואב הלב על הקורסים האלה, זה לא מקצר תהליכים - זה סתם מפרנס את האנשים שמארגנים את הקורסים האלה. כשליהקנו את העונה האחרונה של 'המרוץ למיליון', נכנס זוג והם מיד אמרו שקודם כל הם רוצים להוריד חולצה. הם מתפשטים ונראים פצצה. אבל המלהק שלי לא ידע אם זה טירוף אמיתי או פייק. נהיה מאוד קשה למצוא אנשים מעניינים, והתופעה הזו של אנשים שבאים עם אובר ביטחון עצמי מקשה על הזיהוי".

אז איך בכל זאת מזהים?
"דרך ריאיון עומק אני מגלה הרבה מאוד. ליהוק זה לא מדע מדויק, זו תחושת בטן חזקה מאוד".
אפשר לומר שאתה המצאת את שיטת הליהוק לריאליטי בישראל?
"בדור הנוכחי - חד-משמעית".
או.קיי, בוא נגיד שצלחתי את שלב האינטרנט, את שלב המלהק שלך וגם את הריאיון איתך. מה קורה עכשיו?
"עכשיו אני צריך לעלות לזכיין ולהציג לו את האנשים. נגיד עכשיו, יודע מאיפה באתי? באתי מהמשרדים של זכיין אחרי ישיבה של יותר משעתיים, שבמהלכן אני מנסה לשכנע אותם לקחת את כל 20 המתמודדים שאני מאמין בהם. לא תמיד אני מצליח. אבל בוא אגלה לך סוד - בכל תוכנית ריאליטי יש דבר שנקרא 'סטנד ביי'. לדוגמה: בכל עונה של הישרדות יש 16 שורדים שארוזים ומוכנים לצאת לצילומים - ועוד אחד שמשוכנע שהוא יוצא ושהחיים שלו עומדים להשתנות. אבל יומיים לפני מודיעים לו שהוא לא נוסע".
רגע, הוא יכול למעשה להודיע למשפחה שלו, לעבודה שלו ולכל הסובבים אותו - ופתאום יומיים לפני מבטלים אותו?
"כן. ההפקה מודיעה לו. זה חוקי, כי הזכיינים מעגנים את זה בחוזה וקובעים נקודת יציאה. תחשוב רגע, מה קורה אם יש לי רק 16 מתמודדים וברגע האחרון אחד מהם חולה או פתאום נעצר? או סתם מבריז? מה אני עושה? זאת הפקת טלוויזיה".
זה לא אכזרי בעיניך?
"אין ספק שזאת עוגמת נפש, אבל קח בחשבון שההפקה לאורך כל הדרך אומרת לך שיש סיכוי קטן שלא תצא בסוף. עוגמת הנפש קיימת בהחלט. אתה יודע כמה כאלה מסתובבים בין תוכניות? היו מתמודדים ב'2025' שלא נכנסו ברגע האחרון ל'הישרדות'. אם אני לא טועה, טילטיל סיפר שהוא היה סטנד-ביי ב'אח הגדול' לפני 'הישרדות'".

על עוגמת הנפש הזו, ועוד רבות ונפוצות בעולם הריאליטי, מרציאנו לא חושש לדבר. "אתה יודע איזה סיוט זה 'המרוץ למיליון'? זאת אינטנסיביות שאין דברים כאלה. אנשים חושבים 'איזה יופי, הולכים לטייל בעולם', אבל זה מאוד-מאוד קשה. וגם 'הישרדות'. ב-VIP הטאלנטים בטוחים שכשהמצלמות כבות מביאים להם קייטרינג. הם שואלים את עוזרת ההפקה, 'מתי מגישים לנו את ההפוך?', אבל אחרי יום הם מבינים שאין שמיכה בלילה, שהם מתים מקור וצריכים לעשות את צרכיהם בים. זה ממש לא פשוט. אנשים מקבלים כאפה גדולה מזה. המון אנשים נפסלים מהתוכניות האלה בגלל זה".
למה?
"הליווי הפסיכולוגי מאוד חשוב בגלל הסיבות שציינתי. אתה לא מבין כמה אנשים נפסלו לי ל'הישרדות' ול'מרוץ למיליון' בגלל פסיכולוגים. יכולתי למלא חמש עונות של תוכניות ריאליטי במתמודדים שנפסלו. ותתפלא לשמוע - בדרך כלל אלה שנופלים הם הכי אסים, הכי חשובים לתוכנית".
איך אתה מסביר את זה?
"יש משהו באנשים שעל הקצה שהכי עושה לך את זה".
את העונה האחרונה של "הישרדות" מרציאנו התקשה ללהק. "יש ריבוי תוכניות של מתמודדי VIP, והאמנים מרשים לעצמם להתלבט בין תוכנית אחת לשנייה. וגם – אנחנו מדינה קטנה, וההיצע לא גדול. הסוכנים קולטים את זה ומבקשים מחירים לא פרופורציונליים".

מרציאנו מספר על כמה מהסרבנים הבולטים, שמדגימים את הקושי הזה בליהוק מתמודדי VIP. "חיים רמון מאוד אוהב את 'הישרדות', וטוען שאם לא הייתה לו הבושה מחשיפה ציבורית בפורמט כזה, הוא היה מנצח אותה - אבל הוא אפילו לא הסכים לבוא לפגישה. בכל עונה אני פונה אליו. גם לימור לבנת לדוגמה - היה הריאליטי 'אף פעם לא מאוחר', ובו עשינו עונה נשית עם ציפי פינס ושרה'לה שרון. בזמנו לימור לבנת הסכימה לפגוש אותי - אישה מהממת, והיא לא הייתה בתפקיד ציבורי אז. היה לי איתה חיבור מדהים, אבל היא לא תבוא לתוכנית כזאת".
למה?
"כי במעמדה היא מרגישה שהיא לא יכולה לשבת על אבוב ולחתור באמצע נהר".
בוא נחזור רגע ל"הישרדות". במבט לאחור, היו לך פאשלות בליהוק של העונה האחרונה?
"תמיד יש טעויות. בכל עונה, של כל תוכנית. בעונה הזאת דרור רפאל לא עמד בציפיות. הוא דיבר על זה בעצמו אז אני מרשה לעצמי. אני הערצתי אותו מ'שי ודרור', הוא איש חד מאוד, והייתי בטוח שהוא יהיה הבן אדם הזה שיושב בטסטימוניאלס (העדויות האישיות מול המצלמה – ר"ב) ונותן ניתוחים קומיים. שייתן לי את הטוויסט החד, המבריק והשנון. הוא בא וקיבל הלם, קפא".
ואיך היה באודישנים איתו?
"היה איתו כיף אדיר באודישנים, אבל בעונה עצמה זה פשוט לא הצליח".
אגב, בעונה הזאת הייתה תחושה של פחות התמקדות בביקיני ובגוף הנשי. פחות החפצה.
"זה נכון. יש עורכת לתוכנית, רהב לסטיגזון, וזה מדבר בעד עצמו - אבל בלי קשר, הזמנים השתנו. היום לא יעשו את מה שעשו פעם. לדוגמה, בעונות הראשונות של 'הישרדות' היה טסט ליהוק בבגד ים. נגיד דן מנו מגיע - הוא צריך להוריד חולצה. מרינה קבישר באה - צריכה למדוד ביקיני. אבל הפסקנו עם זה בגלל רוח התקופה, זה פשוט לא מתאים. מאז שהתוכנית עברה לרשת הפסקנו עם זה".
אז למעשה כשאתה מלהק מתמודדת כמו מרינה קבישר, אתה יודע שהולכים לשים דגש על הגוף שלה במהלך העונה?
"לא, ממש לא. היא לא לוהקה בגלל התחת שלה. הכרתי אותה מראש, ידעתי שהיא רוצה להיות שחקנית, ובנוסף היא סיפרה לי שהיא משחקת טניס. אנשים שמשחקים טניס, יש להם קור רוח ואורך רוח, אז ידעתי שהיא תוכל להחזיק על עמוד ארבע שעות. יכולת מנטלית חשובה פה, לא הכוח הפיזי משחק תפקיד. ברור שאחר כך ראינו את הגוף שלה וזה הסתדר בינגו. אני לא מתייפייף, טלוויזיה זה מוצר ויזואלי וצריך אנשים יפים, אבל לא נפיל אישה מ'הישרדות' בגלל המראה החיצוני שלה. לתוכנית כמו 'הדוגמניות' אין מקום על המסך היום. הזמנים השתנו".
עם ניסיון של יותר מעשור וכשמאחוריו אלפי אודישנים, מי שהיה בעבר סוכן דוגמניות (וגם סוכנה של בר רפאלי) ממשיך עדיין ללהק – אבל לצד זאת החליט לטפח נדבך נוסף בקריירה שלו. בחודשים האחרונים יצא לסיבוב הרצאות חדש, שבו הוא חושף את האודישנים של הכוכבים הגדולים שליהק (ההרצאה הבאה תיערך ב-11 בספטמבר בתל אביב). "אני שומר הכול", הוא מבטיח. "יש לי ספרייה משוגעת".
מה אתה מספר בהרצאה?
"זה תלוי. אם אני מרצה לעובדים של משרד פרסום, אני מדבר איתם על זה שצריך להפסיק ללהק מזרחי לפרסומת לחומוס או בלונדיני עם עיניים כחולות לפרסומת לבנק. לצאת מהקופסה. אם אני מרצה באוניברסיטה אז אני מתמקד איתם בריאליטי, ואם אני מרצה לחברות כוח אדם - אני מסביר איך למצוא כוח אדם איכותי ולשמר אותו. אתה יודע מה זה ללהק שבע עונות של 'המרוץ למיליון' ועדיין להביא דמויות שוות למסך? זה ממש לא פשוט. אני גם מספר סיפורים מאחורי הקלעים ומראה את האודישנים - נגיד את האודישן הראשון של חן אמסלם ל'זגורי'. שם היה סיפור מעניין: במהלך האודישנים השחקניות היו נכנסות, ואני הייתי קורא איתן את הסצנה. ככה עשינו עם איזה 70-60 שחקניות – עד שחן אמסלם נכנסה לחדר, ואז מאור אמר לי, 'מורן, זוז, תן לי לקרוא איתה'. הייתה שם כימיה, והשאר היסטוריה".
ההרצאה הבאה של מורן מרציאנו תיערך במייפל האוס בתל אביב ב-20 בנובמבר.