שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מתחתנים? לא תדעו מראש כמה זה יעלה לכם

    מאפרים, מעצבי שיער, צלמים וספקים אחרים לא חושפים מחירים באינטרנט וחלקם לא מוכנים אפילו לתת מחיר בטלפון, אלא רק פנים מול פנים. "לפעמים הסיבה היא רק כדי להעלות מחירים ללקוחות נלהבים", אומרים בתחום, אבל יש גם סיבות נוספות. באתרי החתונות בכל זאת מנסים לחשוף את המחירים - בעזרת הכלות

    כמה זה עולה לנו? סהר ליצנסקי, בת 28, מתחתנת בספטמבר. לצד ההתרגשות לקראת הטקס הקרב וליקוט השירים, הקינוחים, הפרחים וההינומה, היא ובן זוגה מתעסקים בימים אלה בחיבור והכפלה של שקלים, כי חתונה בישראל זה אירוע יקר, לרוב כזה שפוקע את גבולות התקציב ושלעולם אי אפשר לנחש מראש כמה בדיוק תשלמו עליו.

     

    >> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

     

    שמלת כלה ב-6,000 שקל: בדרך לחתונה עוצרים בשפרעם

    טראמפ הפתיע זוג בחתונה: "איזה ג'נטלמן"

    כלה דרכנו: התנדבות שכולה שמחה

     

    "רוב הספקים נקבו במחירים שהם גובים רק בפגישה של אחד מול אחד", היא מספרת על תופעה שכל המתחתנים נתקלו בה: נותני שירותים שלא חושפים מחירים באתר שלהם, בעמוד הפייסבוק שלהם ולעיתים אף לא בשיחת טלפון. וכשאנחנו בעיצומה של עונת החתונות, איך אפשר לתכנן חתונה בלי לדעת כמה היא באמת יכולה לעלות לנו?

       (צילום: מתן כץ)
    (צילום: מתן כץ)

    "רק הדי.ג'יי הסכים לומר לי מחיר בטלפון", היא נזכרת. "אבל לפעמים זה משתלם להיפגש עם ספקים כדי להתרשם ולקבל הצעת מחיר, כי למשל, הצלם של החתונה עשה לי הנחה כי ראה שאני סטודנטית. בנוסף, החיבור שלי עם האדם שמולי עזר לי לבחור בו כספק, כך שזו לא היתה רק בחירה לפי התמחור שהוא נותן לי וזה חשוב לא פחות לחתונה. זה לא אומר שכל מי שנפגשתי איתו - גם בחרתי בו. דחיתי שתי מעצבות של שמלות כלה למשל".

     

    התשובה לשאלה האם היא ובן זוגה חרגו מסכום הכסף בו נקבו כשהחלו לתכנן את החתונה, היא כנראה שכן. "יצרנו מסגרת תקציב וידענו שאנחנו לא רוצים לשלם יותר מ-200 שקל למנה, למשל, אבל להגיד שאין עוד הוצאות? יש ואין לנו באמת מושג כמה נשלם בסוף", היא נאנחת.

     

    "אני גרה בצפון ולנסוע למרכז למדידות עולה לי כסף ודלק ויום חופש, ויש הוצאות שלא חשבנו עליהן כמו: כמה משלמים לרב? כיוון שהוא תורם את הסכום במקרה שלנו, כנראה שנשלם לו יותר מהממוצע. כמה זה טיפים למלצרים? שזה משהו שאין לי מושג כמה יעלה לי ובכל זאת אני מאוד רוצה לשלם, כי הייתי בעצמי מלצרית. לצערי אני לא טובה בהתמקחויות ולכן בכלל קשה לי כל התהליך הזה. להגיד שאני נהנית מזה 100%? לא. בעיני זו מטלה. כמו מטלות בלימודים".

      (צילום: shutterstock)
    "גם אם החלטנו שאנחנו לא רוצים לשלם יותר מ-200 שקל למנה, תמיד יש עוד הוצאות לא צפויות"(צילום: shutterstock)
      

    ענבר תשובה, מנהלת תוכן באתר החתונות My Day הנמצא בבעלות של ynet, חושבת שלעיתים קרובות, יחס טוב ומקצוענות הם פרמטרים חשובים ממחיר, גם למתחתנים שהתקציב שלהם מוגבל.

     

    "אני גוף תוכן שמספק השראה ותוכן לבנות. אני פחות נכנסת למחירים", היא מסבירה. "יש לנו מתחם שנקרא Dream Team שכולל ספקים מומלצים. ההמלצות שלנו הן מבחירות מאוד מוקפדות שמבוססות על המלצות הקהילה והספקים נבחרים על סמך הכישורים והיחס שלהם. אנחנו ממליצות על ספק גם אם הוא יקר, בתנאי שהוא נותן שירות טוב.

     

    "הוצאנו משם ספקים שהיו עליהם תלונות. שמעתי על ספקים שמבריזים לכלות ברגע האחרון, שהשפילו כלות, שמבקשים זכויות יוצרים לצילומי החתונה, מאפרת שלא מוכנה לתת איפור ניסיון, צלם שלא מוכן לומר תוך כמה זמן יגיעו התמונות. לכן המחיר פחות חשוב מהיחס".

     

    זו מערכת של שיקולים, אבל המחיר בהחלט חשוב למתחתנים.

    "נכון, לכן אנחנו ממליצים על צלמים בתחילת הדרך שהם מוכשרים בעינינו מפני שלא תמיד יש הבדל בין מי שגובה 15 אלף שקל למי שגובה 5,000 שקל. היחס והתמורה זה מה שחשוב".

     

    מנסים לפצח את החידה

    האם ידיעה מראש כמה נשלם לכל ספק עשויה להקל על מתחתנים? ברור. האם אפשר בכלל לדעת זאת? לא בטוח. באתר "כלות אורבניות", מנסים לפצח את החידה בזכות מנוע חיפוש "חברתי" שנבנה שם באמצעות תשובות של מתחתנים (רובן כלות).

     

    "עד היום מחירי השירותים בשוק החתונות הם הסוד הגדול של הענף, לא כי הספקים נוכלים, אלא כי אלה לא מוצרי מדף, אלא מוצרים בבנייה אישית. כעת מפורסמים מחירי המוצרים והשירותים בשוק, והמפרסם הוא לא הספק כי אם הצרכן", טוענים שם.

    מתוך אתר WedReviews (צילום מסך)
    מתוך אתר WedReviews(צילום מסך)
     

    זו לא הפעם הראשונה שהמחירים נחשפים. מאז תחילת שנות האלפיים צרכנים מפרסמים באינטרנט מחירים ששילמו לספקים שמכמינים את המחירונים שלהם, בפורומים פומביים, בקבוצות פייסבוק גלויות וסגורות ובאתרי חוות דעת על ענף החתונות כמו mit4mit. אבל החיפוש אחר המחירים האלה לא מסודר, ספורדי, מייגע והתשובות הן עדיין בגדר ניחושים מושכלים.

     

    "התשובות עד היום לא תמיד היו עדכניות ופעמים רבות נותנים לך ממוצע מחירים", אומרת טל מאור זינגרמן, מייסדת כלות אורבניות. מאור זינגרמן מכרה אותו ל-WedReviews ונשארה כעורכת התוכן בבלוג.

     

    באמצעות מנוע החיפוש החדש של WedReviews וכלות אורבניות, השתיים מבקשות להשיג מטרה שאפתנית: מחירים גלויים מדוייקים ועדכניים למתחתנים, גם של ספקים שלא מעוניינים לחשוף מחירים בפומבי.

       (צילום מסך)
    (צילום מסך)

       (צילום מסך)
    (צילום מסך)

    איך זה עובד

    המנוע מתבסס על מידע שמזינים לתוכו חברות וחברי "הקבוצה הסודית של כלות אורבניות" בפייסבוק, הם נכנסים לאזור מנוע החיפוש באמצעות מייל וסיסמה. שם הם מתבקשים לענות על שאלון מחירים. והם עונים. למשל, את מחירי מעצבי השיער חשפו כבר 758 כלות, על שאלון עלויות של צלם סטילס ווידיאו ענו 540 כלות. מחירי שמלות כלה נחשפו על-ידי 543 כלות.

       ()
    כמה עולה איפור ושיער למלוות? 100 כלות מסרו תשובות, לעומת 697 כלות שחשפו מחירי איפור כלה. גם קטגוריית אטרקציות ומתנות לאורחים עולה כסף ו-169 כלות מילאו את השאלון על מנת לשתף את המחירים ששילמו עם כלות אחרות.

     

    בשאלון, הכלות מתבקשות לענות על השאלות הבאות: שם הספק, מספר הטלפון שלו, מחיר בשקלים, מה השירות שקיבלתי, מה הסיבה העיקרית שסגרתם עם הספק.

     

    למשל, ניתן לחפש מאפרת לפי שם וניתן לחפש לפי טווח מחירים. בחיפוש כלות ממליצות, לחיצה על "איפור" תוביל לשאלה: "יש לך כבר שם של מישהי בראש?" כתבנו לא. השאלה הבאה שקיבלנו היא: "מה התקציב שלך?" וניתן לבחור בשש אופציות: עד 1,000 שקל, (16% מהכלות) בין אלף ל-1,400 שקל (23% מהכלות), 1,800-1,400 שקל - 33% מהכלות, 2,200-1,800 - 14% מהכלות, 2,600-2,200 - 7% מהכלות ולמעלה מ-2,600 שקל - 7% מהכלות.

     

    בחרנו באופציה הכי שכיחה: 1,800-1,400 שקל ושוב קיבלנו אופציית בחירה: איזור בארץ וסגנון: עדין טבעי, מעושן, זוהר, קים קרדשיאן, הוליווד גלאם. בחרנו עדין וטבעי (למרות שבלב אנחנו קים קרדשיאן), וקיבלנו 26 תוצאות של מאפרות ומאפרים, חלקם עם תמונה ואמצעי קשר (כנראה משלמים על פרסום), ואחרים - שהפירוט לגביהן מצומצם יותר (כנראה לא משלמים על פרסום אבל שמותיהן הוזכרו על ידי הכלות).

     

    לצד כל מאפרת (כמעט) מוזכרות כלות שמוכנות שתתייעצי איתן לגביה. למשל, על אחת המאפרות המליצו 17 כלות. ניתן לראות מה הן אומרות על המאפרת, האם היא עורכת איפור ניסיון ועד כמה היא נחמדה.

       ()
    *נכון לחודש יולי 2019
      

    האם יש ביקורות שליליות

    לפי החברה, 3,000 כלות שהתחתנו בשנה האחרונה כבר מילאו את הסקר. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, יש בישראל 52 אלף חתונות בשנה. כלומר כ- 10% מהכלות בציבור הכללי מילאו את הסקר, בחודשיים שהוא נמצא באוויר. ניתן לענות עליו פעם אחת בלבד.

     

    כיוון שמדובר בשירות בהתאמה אישית, האם המחירים האלה באמת מספקים תמונה אמיתית לגבי תקציב ההוצאות לחתונה? מאור זינגרמן מסבירה ש"מצד אחד,

    יש המון גורמים שמשפיעים על המחיר. מהצד השני, הבעיה שזוג שמתכנן חתונה, מגיע לעולם שאין לו מושג למה לצפות לגביו. אם בתור אישה, כשאת קונה ג'ינס, את יודעת שבחנות כזאת זה יעלה סביב 100 שקל ובחנות אחרת סביב 400 שקל, זה כי קנית כמה ג'ינסים בחיים שלך. לגבי חתונה לרוב אין לי ידע. גם אם תכננתי כבר חתונה, זה היה לפני כמה שנים. גם אם אחותי תכננה חתונה, זה לא רלוונטי לעכשיו. המחירים שאנחנו נותנים הם הכי עדכניים לרגע זה.

     

    "יש לנו את המידע הזה באמצעות פנייה לקהילה שמלווה את האתר. היא מורכבת מכלות שעכשיו מתכננות חתונה והיא קהילה דינאמית שכל הזמן מתחלפת. לכלות האלה יש את המידע הכי עדכני שיש. בכך שהן אלה שממלאות סקר מחירים, הן יכולות לבנות את מנוע החיפוש הזה שנותן טווחי מחירים".

     

    יש כבר אתרים כמו mit4mit שנותנים ממוצעי מחירים.

    "אלו אתרים מכווני חוות דעת ולא מחיר. אצלנו זה טווח. אז נכון שלא אדע בדיוק כמה תעלה השמלה שאעצב אצל מעצבת איקס אבל כן אדע שהמחירים הם בין 5,000 שקל ל-8,000 שקל ולא אופתע פתאום ממחירים של 20-15 אלף שקל. זה גם טוב לספקים כי זה מסנן פניות לא רלוונטיות, יש נזק לספק אם מידע לא עדכני מסתובב עליו באינטרנט, אצלנו הוא מתעדכן כל הזמן".

    טל מאור, עורכת ב-WedReviews: "אז נכון שלא אדע בדיוק כמה תעלה השמלה שאעצב אצל מעצבת איקס, אבל כן אבין את טווח המחירים" (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
    טל מאור, עורכת ב-WedReviews: "אז נכון שלא אדע בדיוק כמה תעלה השמלה שאעצב אצל מעצבת איקס, אבל כן אבין את טווח המחירים"(צילום: Shutterstock)
      

    למה הספקים לא מפרסמים מחירים?

    "לפעמים קשה להם לפרסם את טווח המחירים, כי זה כל כך דינמי, המחיר בחורף לא דומה למחיר בקיץ, חבילת צילום ל-300 איש לא דומה לחבילה ל-600 איש אז איך יפרסם בלי לירות לעצמו ברגל?"

     

    אם ספק יפנה אליכם ויאמר שהמחיר שפורסם לגביו לא נכון?

    "נבדוק את המידע ונראה איך כן אפשר לדייק בצורה יותר טובה. סך הכל, זה שוק חופשי, כל אחד מהספקים יכול לקבוע לעצמו את המחיר שהוא מוצא לנכון והמטרה שלנו היא לגרום לשני הצדדים להיות יותר שבעי רצון אחד מהשני, פחות לבזבז זמן, פחות תגובות לא נעימות ברשתות החברתיות".

     

    נושא המחיר מעניין את הכלות בכלל?

    "נושא המחיר זה האזור הכי מעניין באתר שלנו. הציעו לך נישואים ואין לך מושג כמה זה עולה. את מגיעה למדרחוב של החתונות ומגלה שעל חלק מהחנויות יש מחיר ועל חלק לא. מאפרת רוצה אלף שקל, את לא יודעת אם זה יקר או זול. אנחנו גם קצת מתווכים את המחירים הגבוהים: יש חדשות שלוקחות מעט, יש מבוקשות שלוקחות הרבה, זה לא שזאת שגובה 2,500 שקל היא יקרנית וזאת שגובה 500 שקל היא גרועה".

     

    תביא את הלקוח ונראה מה אני יכול לדחוף לו

    אחד המיזמים הבולטים בתחום הוא mit4mit של עובד יוסף, שלו גם שיתוף פעולה עם אתר תכנון החתונות myday. לדבריו, אחת הסיבות לאי חשיפת מחירים בענף החתונות היא משום ש"יש אנשים מפוקפקים בתחום, שאומרים: 'תביא לי את הלקוח ואראה מה אני יכול לדחוף לו', או כאלה שאומרים שאם הלקוחות שמגיעים אליהם מתלהבים מהם כספקים אז הם מרגישים שהם יכולים להעלות את המחיר, למקסם רווחים. יש כאלה שנוקבים במחירים בכוונה כי המחיר שלהם גבוה וזה מסנן מי שלא מוכן לשלם, אחרת נוצר חוסר נעימות".

     

    המחירים שמציגים הם ממוצע של חוות דעת מהשנה האחרונה, אבל אכן הפוקוס פה הוא על חוות הדעת ולא על המחירים. ב-Mit4mit לעומת זאת, יש כ-150 אלף חוות דעת והספקים לא יכולים לשלוט בהן גם אם שליליות (בתנאי שלא מדובר בהוצאת לשון הרע). האתר מספק גם כלי שנקרא ווד פלנר - מערכת חינמית דרכה הזוג יכול לנהל את כל התחתונה כולל אישור הזמנות.

    "ספקים בתחום רוצים לראות את הזוג כדי להבין מתי הם יכולים להעלות את המחיר ולמקסם רווחים" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    "ספקים בתחום רוצים לראות את הזוג כדי להבין מתי הם יכולים להעלות את המחיר ולמקסם רווחים"(צילום: shutterstock)
     

    "בקורס שיווק אמרו לנו לעולם לא לחשוף מחירים באינטרנט"

    מה אומרים הספקים? למה הם לא חושפים מחירים? מעצבת שיער אמרה לנו שבכל קורסי השיווק אמרו לה לעולם לא לחשוף מחירים באינטרנט. "זה לא נכון שיווקית. הלקוחות אמורים לשוחח איתך, להיפגש איתך, ליצור איתם כימיה ואז יש ערך למחיר. הם מבינים למה גובים אותו".

     

    רותם נחום, מוכרת מתנות לאורחים בחתונות כמו סבונים ובקבוקונים מבושמים. האלמנט המרכזי בהן הוא הריח שהחברה רוקחת בעצמה. גם היא לא מפרסמת מחירים. "אחרי שתדברי איתנו, תקבלי את קטלוג המחירים שלנו שהוא אחיד. זה המחיר שלנו, יש פעם בשנה הנחה שאנחנו עושים ביריד של מתחתנים. המחירים לא משתנים בגלל חוויה אישית שלי שכשהתחתנתי לא אהבתי להתמקח.

     

    "אני מייצרת את הפריטים, כך שהכמות משפיעה על מחיר המוצר של היחידה. זה מאוד משתנה ולמרות זאת יש לנו מחירון ואנחנו נותנים טווחים, אבל פחות אוהבים לפרסם אותו, כי חשוב לנו להציג הדברים, מי אנחנו ומה אנחנו. חשוב שיבינו מי עומד מאחורי זה ומה הערך של העניין. אנחנו מציעים לכלה מתנות בעבודת יד, מתאימים את הדברים לרצונותיה, זה תהליך עבודה יותר טוב".

     

    אבל אני לא אראה מחירון באתר שלכם.

    "לא, למרות שזה לא סוד. בקבוצות ברשת המידע הזה חשוף. אנחנו מעדיפים להציג את הדברים ללקוח ולתת לו את המחירים בעצמנו".

     

    "המידע ברשת שגוי - אנשים לא באמת אומרים כמה שילמו"

    בעלים של גן אירועים אמר לנו שהסיבה שהוא לא חושף מחירים אלא מול הזוגות היא משום שהם משתנים מאוד. "כיוון שבעסקי גני האירועים מוכרים ימים ויום שעובר לא חוזר, המחיר אצלי משתנה לפי הכדאיות בעסקה. למשל, לקוחות משלמים תוספת אדירה על אירוע ביום חמישי לעומת ראשון. יש עלות לחתונה בקיץ לעומת החורף. ויש יתרון למי שמזמין ברגע האחרון, כי האולם רוצה למלא ימים חסרים אז הוא מוכן לרדת במחיר.

     

    "אז ההמלצה שלי לזוגות היא להזמין ברגע האחרון: חפשו מקום לעוד חודש ותחסכו. כמובן שיש בכך סיכון שלא תתחתנו במקום הראשון בו תרצו להתחתן, אלא איפה שיש מקום פנוי".

       (צילום: shutterstock)
    "המחירים משתנים לפי כדאיות העסקה, תמיד יש יתרון למי שמזמין גן אירועים ברגע האחרון"(צילום: shutterstock)
      

    אם כך, אני בעצם לעולם לא יכולה לדעת כמה תעלה החתונה שלי.

    "אנשים לא באמת יודעים כמה עולה כל דבר, כי החברים שלהם לא יגלו להם את האמת. גם המידע באינטרנט לא נכון, כי הרי אנשים לא באמת אומרים כמה הם שילמו על חתונה. כולם חורגים מהתקציב, כי זה יום מתובל בקסם ואווירה אחרת. זה לא יום שבו אתה נלחם איך לחסוך. אתה יותר גמיש".

    "גם רופאים ועורכי דין לא מפרסמים מחירים"

    לניקול דנינו, מאפרת, יש מחיר קבוע לאיפור חתונות, לא משנה אם הוא דרמטי או עדין, בחורף או בקיץ ולמרות זאת - גם היא לא מפרסמת מחירים אונליין. "למחיר הקבוע נוספים אלמנטים נוספים", היא מסבירה.

     

    "מה מקום ההתארגנות? האם היא רוצה ליווי בחתונה או ערכת טאץ' אפ? האם היא מדביקה ריסים או לא? למשל, בנות שואלות אותי 'כמה עולה איפור ערב?' אני עונה: אצלי בעיר: 450 שקל, אבל אם היא רוצה שאבוא אליה והיא גרה רחוק, המחיר עשוי להשתנות תלוי כמה זמן אעביר בפקקים בשביל זה.

    ניקול דנינו, מאפרת ()
    ניקול דנינו, מאפרת: "יש לי מחיר קבוע לאיפור, אבל אני לא מפרסמת אותו כי זה תלוי מה מקום ההתארגנות, האם הכלה מדביקה ריסים או לא, האם היא רוצה ערכת טאץ' אפ. ויש בזה גם עניין שיווקי"
     

    "לכן גם באיפור חתונות, עדיף להתקשר אלי אחרי שמונה בערב כדי שאוכל לקבל את כל המידע ולתת הצעת מחיר. אני נותנת מחירים גם בוואטסאפ או במסרים בפייסבוק אבל זה פינג פונג שיכול לקחת שעות. עדיף להתקשר ולשוחח כמה דקות ולקבל חוזה במייל עם כל מה שסיכמנו. הרי גם נגרים לא מפרסמים מחירים וכך גם עורכי דין ורופאים.

     

    "יש בזה גם עניין שיווקי. בטלפון את מרגישה גם את הווייב של הבן אדם. אני לחתונה של עצמי ויתרתי על מאפר שאהבתי את העבודות שלו, אבל לא אהבתי את אופן השיחה איתו בטלפון".

       (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
     

    מתן כץ, צלם מסביר שגם אצלו הצעת המחיר תלויה בהרבה פרמטרים ונבנית לפי כל זוג וזוג. "כל כתיבה של מחיר מראש, עלולה להטעות כי זה יהיה קצת פחות מדויק או אחראי מבחינתי. יש המון משקל למיקום, שעה, מספר האורחים, הוצאות נלוות כמו נסיעות, בקשות מיוחדות. אני משתדל לתת הצעת מחיר לכל זוג וזוג כשהם מכתיבים את הטון".

     

    אבל אפשר לומר שהמחיר של חתונה קטנה נמוך מהמחיר של חתונה גדולה או שגם זה לא נכון?

    "חתונת יום קלה יותר לצילום בדרך כלל אבל יכולה להיות חתונת יום עם 100 איש, בתנאים קשים מאוד בגלל מיקום ייחודי, לעומת חתונת לילה עם 400 איש ותנאים קלים. זו אחת הסיבות שקשה מאוד לתת מחירון מראש. זה נשמע שזה משהו גנרי שאפשר לעבוד באוטומט אבל זה עולם ומלואו. בנוסף זה מראה לאנשים איך אתה מתייחס למקצוע שלך, אני רוצה שהם יבינו שאני מתייחס לחתונה של כל זוג כייחודית".

     

    ואתה בסדר עם זה שהמחיר שלך בכל זאת יפורסם על ידי כלות? או שזה יטעה לקוחות?

    "הזמן יגיד. יתכן שציון המחירים יגרום לזה שהלקוחות הרלוונטיים יותר יגיעו אלי, או שיגרור שיחות אכזבה כי יגלו שהמחיר הוא לא מה שהיה רשום. אני אאלץ להתמודד עם זה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים