שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    8K של סמסונג: העולם עדיין לא מוכן לזה
    הטלוויזיה החדשה של הענקית הקוריאנית נראית מדהים, אבל יש בעיה (חוץ מהעובדה שהיא עולה 18 אלף שקל): למצוא תכנים ב-8K זה משימה כמעט בלתי אפשרית. כאן נכנס לתמונה מנגנון לשיפור תכנים שצולמו ב-4K, אבל האם הוא מצדיק רכישה של מכשיר שמקדים את זמנו? בדקנו

    נתחיל בשורה התחתונה: אתם כנראה לא עומדים לקנות את טלוויזיית QLED Q900R של סמסונג . לא בגלל שהיא לא טובה, אלא בגלל המחיר: 18 אלף שקל, לא כולל הובלה. אבל באותה נשימה צריך להגיד שהטלוויזיה הזו היא כנראה המדהימה ביותר שתראו השנה: הצבעים העזים, הניגודיות, הבוהק. והחדות, וואו החדות: כל חלקיק אבק, כל מחוש של חרק, כל אבן בראש פסגה, הושט היד וגע בם.

     

    ה-8K של סמסונג (צילום: טל שחף)
    למישהו יש 18 אלף שקל פנויים?(צילום: טל שחף)

     

    בטלוויזיות של דורות קודמים הנחו אותנו לשבת במרחק מסויים, בהתאם לגודל המסך, שכן אם מתקרבים התמונה מתחילה להיטשטש. מאז שנכנסה טכנולוגיית ה-4K כללי המשחק השתנו: המסכים הולכים וגדלים ואנחנו הולכים ומתקרבים וגם רואים יותר פרטים. טכנולוגיית ה-8K של סמסונג מקדמת אותנו עוד צעד לעבר מצב שבו הטלוויזיה נראית יפה יותר מהמקור: אפשר להתבונן במסך ממרחק של סנטימטרים בודדים, כאילו היה מסך הסמארטפון שלנו, ולראות יותר ויותר פרטים ככל שמתקרבים.

     

    יותר מ-33 מיליון פיקסלים 

    קצת טריוויה: מסך HD (או 1080p) מכיל כשני מיליון פיקסלים. מסך 4K מכיל פי ארבעה מזה - כשמונה מיליון פיקסלים. בטכנולוגיית 8K מוצגים על המסך יותר מ-33 מיליון פיקסלים (4320 שורות של 7680 פיקסלים), שזה המון פיקסלים. זה מה שמקנה את החדות לתמונה.

     

    חדות לבד אינה מספיקה וסמסונג מצטרפת למגמת הפיקסלים המשופרים ("better pixels") עם טכנולוגיית (HDR (High Dynamic Range, שמעשירה את עומק הצבע (נפח צבע 100%), בוהק הלבן וכהות השחור. טכנולוגיית ה-QLED של סמסונג מאפשרת שליטה ב-16 אזורי תאורה בעוצמות שונות של בוהק וגם מציגה זווית צפייה רחבה במיוחד.

     

    ה-8K של סמסונג (צילום: טל שחף)
    הלב של המכשיר(צילום: טל שחף)

     

    לב המכשיר הוא מעבד Quantum 8K, מעבד מבוסס בינה מלאכותית (AI) שתפקידו לשדרג (Upscale) את איכות התמונה והקול. מדובר בטכנולוגיית וידיאו, שמזהה עצמים ומשפרת את המראה שלהם בהתבסס על מאגר תמונות עצום. סמסונג אומרת שבזכות השדרוג הזה עומדים לרשותנו תכנים רבים שיוצגו באיכות 8K גם כשהמקור נחות יותר.

     

    ממשק ההפעלה של הטלוויזיה הוא Tizen, המוכר כבר מדגמים קודמים, ונלווה אליה השלט המתכתי המעוצב, שגם אותו כבר פגשנו בעבר. כמו בטלוויזיות פרימיום קודמות של סמסונג, גם כאן ממוקמים המעבדים והממשקים של הטלוויזיה בקופסה חיצונית (One Connect), שמחוברת למסך בכבל אופטי דק, מה שמאפשר לו להיות דק וצמוד לקיר. בסך הכל מדובר במוצר מלוטש ואסתטי.

     

    ראש בראש: 8K מול 4K 

    כמה שאלות הטרידו אותנו, כשפרקנו את מסך ה-65 אינץ' מתוך קופסת הקרטון הענקית. שאלה ראשונה: האם בכלל ניתן להרגיש בשיפור בתצוגת ה-8K לעומת ה-4K שקדמה לה? התשובה במילה אחת: כן.

     

    ובהרחבה: השווינו את מסך ה-8K של ה-Q900R למסך ה-4K של טלוויזיית 43 אינץ' (RU7100) של סמסונג, זה לצד זה, מסכים דומים, סרטונים דומים. ככל הידוע לנו, פעם ראשונה שהשוואה כזו נעשית. התוצאה אינה מותירה ספקות: הווידיאו ב-8K נראה טוב יותר, והפרטים הזעירים נראים חדים וברורים יותר. מסך ה-8K גם נראה בהיר ודינמי יותר בזכות תכונות האפסקייל וה-HDR העודפות שלו.

     

    ה-8K של סמסונג (צילום: טל שחף)
    נראה חד?(צילום: טל שחף)

     

    ה-8K של סמסונג (צילום: טל שחף)
    כשמתקרבים מתגלים עוד פרטים(צילום: טל שחף)

     

    השאלה השנייה עסקה בדיוק בזה: האם סמסונג צודקת, וטכנולוגיית האפסקייל גורמת לווידאו ב-4K להיראות טוב יותר על מסך ה-8K? התשובה, שוב: כן. טכנולוגיית האפסקייל עושה עבודה מצוינת עם ה-4K והוא נראה חד ובהיר יותר על מסך ה-8K. יחד עם זה, כשמדובר בווידיאו נחות יותר, למשל מערוצי טלוויזיה או מסרטונים שצולמו ב-1080p בסמארטפון, האפסקייל לא מצליח באותה מידה והתוצאה אפילו מאכזבת לעיתים.

     

    וכאן אנחנו מגיעים לשאלה העיקרית שמטרידה את המרחב הגיקי: האם יש טעם לרכוש טלוויזיה 8K בעידן שבו עדיין אין שידורים, סרטים או סטרימינג

    ב-8K? אולי אני מסתכן בלאכזב כמה מקוראינו הנאמנים, אבל כאן התשובה הקצרה היא – לא, אין טעם. למעשה, הדיון הזה אפילו קצת משעמם, שכן הוא חוזר ודש בשאלה שנשאלה כל כך הרבה פעמים בעבר: האם היה טעם לקנות טלוויזיה Full HD בתקופה שבה כל התכנים שודרו ב-HD Ready? האם היה טעם לרכוש נגן בלו-ריי כשבחנויות היו בעיקר תקליטורי DVD? יומו של ה-8K בוא יבוא, ושכל אחד יחליט מתי הוא קופץ על העגלה ודי כבר.

     

    איפה מוצאים תכנים ב-8K? 

    ובכל זאת, לצורך הסקירה ניסינו לאתר תכני 8K ולא ממש הצלחנו. סמסונג ציידה את הטלוויזיה באפליקציות נטפליקס, פריים-וידיאו של אמזון ולאחרונה הוסיפה אפל TV. בטלוויזיה שבדקנו הותקנה גם אפליקציית פרטנר TV וניסינו גם את הערוצים שמציעה yes. באף אחד מכל אלה לא היו כמובן תוכניות ב-8K, והאפסקייל לא שיפר את החוויה משמעותית. נטפליקס מציעה חיבור באיכות 4K בתשלום נוסף וב-yes יש מבחר לא גדול של תוכניות וסרטים ב-4K, שנראים מצויין, אבל אלה הרי נראים טוב מאוד גם בטלוויזיית 4K פשוטה.

     

    ה-8K של סמסונג (צילום: טל שחף)
    8K מול 4K. שמים לב להבדל?(צילום: טל שחף)

     

    אם יש לכם סמארטפון של סמסונג הוא יתחבר בקלות לטלוויזיה בחיבור Smart Things והאייפון יוכל להתחבר עם חיבור AirPlay2, אבל בכל מקרה איכות התמונה רחוקה מ-8K. בלית ברירה הטלנו את יהבנו על יוטיוב, שמציע תכני וידאו ב-8K. אבל אבוי, כל הסרטונים מוזרמים בפועל ב-4K או פחות מזה. אם לסכם, המבחר דל. אומרים לנו שהיפנים כבר נהנים מערוץ 8K ברשת NHK, שגם מתכוונת לשדר את המשחקים האולימפיים של טוקיו 2020 ב-8K.

     

    סמסונג היא הראשונה שמוציאה טכנולוגיית 8K לשוק. גם LG וסוני הציגו טלוויזיות כאלה אבל הן בינתיים מתמהמהות בהשקתן. האם סמסונג מקדימה את זמנה? התשובה מצויה בתחום האסטרטגי: סמסונג רוצה להוביל את השוק ולעצב אותו לפי צרכיה ולשם כך היא לוקחת סיכון וגם משקיעה מאמצים אדירים.

     

    ה-8K של סמסונג (צילום: טל שחף)
    הפריטים הזעירים חדים וברורים(צילום: טל שחף)

     

    ראשית, היא צריכה לצלוח מכשולים טכנולוגיים לא פשוטים. כך למשל, נדרש חיבור HDMI 2.1 כדי להריץ וידאו 8K בקצב הגבוה מ-24 פריימים לשנייה, ומרבית היצרניות טרם אימצו אותו. לצורך צפייה בסטרימינג נדרש רוחב פס גדול במיוחד, כזה שרק רשתות דור 5 יוכלו להציע, והן כידוע רק בתחילת דרכן.

     

    לא רק זאת, אף זאת: טכנולוגיית הקידוד הנוכחית לא מספיקה כדי להציג וידיאו בקצב מהיר. לא במקרה סרטי ההדגמה של 8K מציגים בעיקר קטעים בהילוך איטי. בתעשייה מדברים על פורמט HEVC, שיפתור את הבעיה, אבל התקן שלו עדיין בפיתוח. הכל מתקדם לאיטו.

     

    ה-8K של סמסונג (צילום: טל שחף)
    מכשולים טכנולוגיים לא פשוטים(צילום: טל שחף)

     

    נראה שסמסונג מבקשת להניע את השוק בכוחות עצמה. לצורך העניין היא אפילו הפכה למפיקת תכנים ב-8K: לפני כשבוע היא הפיקה צילום בשש מצלמות 8K של משחק הכדורגל בין מנצ'סטר יונייטד ואינטר מילאנו במסגרת גביע האלופות. החברה מתכננת להרחיב את ספריית תכני ה-8K שלה והיא מנסה לשדל אולפנים וערוצים להצטרף.

     

    בסופו של דבר זה יקרה, המאסה הקריטית תיווצר, וכולנו נעבור לצפייה בתכנים מרהיבים, שיגמדו את המציאות הנשקפת מהחלון. על הדרך, טלוויזיית QLED Q900R היא צעד קטן לאדם, אבל צעד ענק לטכנולוגיה.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: טל שחף
    8K של סמסונג: העולם עדיין לא מוכן לזה
    צילום: טל שחף
    מומלצים