שתף קטע נבחר

התנתקתם מספקית האינטרנט? איחור בהחזרת הנתב יעלה לכם ביוקר

עוד מכשול בדרך לפרידה מחברת האינטרנט: אם תאחרו בהחזרת הראוטר, תשלמו קנס של מאות שקלים. חלק מהחברות ישלחו בחינם שליח שיאסוף אותו מכם, אבל חלקן מצפות שזה יהיה על חשבונכם. והקנס? כפול מעלות נתב חדש לגמרי

החזירו את הנתב בדואר רשום, או שלמו קנס: לקוחות בזק בינלאומי שמבקשים להתנתק משירותי החברה חייבים לשלוח את הנתב (מודם ראוטר) חזרה בדואר רשום, בעלות של 18.9 שקל על חשבונם. בנוסף לטרחה, מי שלא עושה זאת תוך 30 יום משלם קנס: החברה גובה 400 שקל דרך כרטיס האשראי של הלקוחות, שפרטיהם מצויים בידה.

 

משרד התקשורת: החברות יחויבו לאסוף ציוד מבית הלקוח ללא תשלום

הצרכנים עדיין מתלוננים הכי הרבה על חברות טלוויזיה, סלולר ואינטרנט

משרד התקשורת עצר את שיווק תשתית האינטרנט במהירות 500 מגה של HOT

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

למועצה לצרכנות הגיעו תלונות רבות בנושא בשנתיים האחרונות, שעיקרן בעקבות אי-קבלת הנחיות להחזרת הראוטר ואי-ציון חלון זמנים להחזרתו. חלק מהמתלוננים טוענים שלא קיבלו סיכום עסקה, ולכן לא היו מודעים לדרישה ולקנס שאורב להם.

 

יש לכם תלונה? כתבו לנו >>

נתב (צילום: שאטרסטוק)
לקוחה סיפרה שהשליח מסר לה את הנתב החדש, אך לא הסכים לקחת את הישן. בחברה אמרו לה לשלוח אותו בדואר רשום על חשבונה(צילום: שאטרסטוק)

תמיר (השם המלא שמור במערכת) סיפר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" שפנה למועצה אחרי שהתנתק מבזק בינלאומי וחויב ב-400 שקל. "הם חייבו אותי חד-צדדית על הראוטר, כשלא זכור לי שביקשו אותו כשהתנתקנו. למה לחייב בלי אזהרה? שלחתי מכתב לפניות הציבור עם העתקים למועצה לצרכנות ולמשרד התקשורת. בחברה אמרו לי שבמסמך ההצטרפות שחתמתי עליו לפני כמה שנים, נכתב שעליי להחזיר את הראוטר בדואר רשום. הודעתי להם שאני לא המחסן שלהם ושכל יום שהם לא באים לקחת את הראוטר, אגבה מהם 15 שקל על אחסון. בסוף הם שלחו שליח על חשבונם וזיכו אותי".

החזרת נתבים חברות תקשורת ()
 

לקוח בשם דודי שילם קנס של 400 שקל על אי-החזרת נתב, ואחרי ששלח את הנתב לחברה ביקש את הסכום בחזרה. לאחר מלחמת התשה עם נציגי החברה, לפנים משורת הדין, קיבל 200 שקל בחזרה. לקוח נוסף מספר ששלח בדואר רגיל את הנתב וחויב ב-400 שקל, בטענה שבזק בינ"ל לא ראו את הנתב במחסן. לקוח בשם אלכס אף קיבל מכתב מעו"ד על אי-החזרת נתב, לפיו עליו לשלם 1,500 שקל, כולל שכר טרחת עו"ד. "בסוף ויתרו לי על 400 שקל, אבל את שכר הטרחה בזק בינ"ל עדיין מבקשת", סיפר. "אם הם החליטו להחזיר לי את הקנס שגבו על הראוטר, הם בעצם מודים שאני צודק, אז למה לא מחזירים את כל הכסף?".

 

גם לקוחות שנשארו בחברה זכו ליחס דומה. לקוחה ששידרגה נתב בבזק בינלאומי, סיפרה שנציגה אמרה לה ששליח יאסוף ממנה את הנתב הישן ויחליפו בחדש. בפועל, השליח מסר לה את הנתב החדש, אך לא הסכים לקחת את הישן. בחברה אמרו לה לשלוח אותו בדואר רשום על חשבונה.

 

עדיף לקנות בחנות

חברות תקשורת אחרות מאפשרות להחזיר ציוד קצה גם ללא עלות. כך לדוגמה ב-HOT ובסלקום ההחזרה היא בנקודות שירות או בהזמנת שליח חינם. בבזק, בפרטנר ובאקספון יש עלות לשליחות, אך ניתן להחזיר חינם בנקודות שירות. HOT נדיבה מבחינת פרק הזמן להחזרת הנתב (ארבעה חודשים), אך הקנס אצלה עלול להיות הגבוה ביותר (אם מדובר בממיר ה-4k שלה, שהוא גם נתב) - 850 שקל.

 

כך או כך, כולן גובות מחיר חודשי קבוע על נתב, באופן שהופך את התשלום עליו לאינסופי כל עוד אתם מנויי החברה (למעט אקספון, שמגבילה את התשלום על נתב מתקדם ל-36 חודשים), וכך הוא מהווה מקור לחליבת כספים עבור החברה.לקוח שמשלם כבר ארבע שנים 19.9 שקל על נתב שילם כבר 955.2 שקל, כפול (לפחות), מעלות נתב. אם אותו לקוח יתנתק ולא ישיב את הנתב, ישלם קנס של 400 או 500 שקל. לקוחות שרוצים להימנע מהתשלומים הללו, יכולים לקנות נתב בעצמם בחנות פרטית.

 

במשרד התקשורת מתכננים מהלך שלפיו החברות יחויבו לספק ללקוחות דרכים להשבת נתב באופן פשוט וללא עלות. המשרד צפוי לפרסם היום שימוע בנושא, והחברות אמורות להגיב לו עד 2 בספטמבר. במשרד מסרו כי "המהלך צפוי להגדיל את השקיפות ולהקטין את חסמי המעבר".

 

מדובר בשינוי גישה מוחלט שכן עד כה מסר המשרד למועצה ולצרכנים מתלוננים שהוא לא מתכוון להתערב בנושא. לידינו הגיעה תגובה ששלח המשרד למועצה לצרכנות במרץ 2019, בעניין תלונת לקוח בזק בינ"ל בשם גיא. בתגובה כתב המשרד: "נושא החזרת ציוד לחברות התקשרות לאחר ניתוק הוא שירות נלווה לשירות תקשורת וככזה, אינו מוסדר בחוק התקשורת או ברישיונות החברות, לכן, נושא זה אינו בפיקוח משרדנו".

 

במועצה טוענים שבמשרד מסרו אז למועצה כי "אין כל מניעה בדין או ברישיון בזק בינלאומי המונע ממנה להציב, כתנאי לשירות את החזרת הציוד באמצעות דואר רשום". עופר מרום, מנכ"ל המועצה, מסר כי "ראוי שהרגולטור יפעל להסדרת הנושא. תלונות הצרכנים מעלות חשש שהחברה מנצלת את העובדה שהם לא מודעים לזכויותיהם או חובותיהם לפי הסכם ההתקשרות המקורי כדי לגבות מחיר מופרז בגין ציוד מיושן ומשומש שהיא לא באמת רוצה לקבל חזרה".

 

מבזק בינלאומי נמסר בתגובה: "החברה מבהירה בחוזה הראשוני מהו אופן החזרת הציוד, ומרגע סיום ההתקשרות מאפשרת פרק זמן של 30 יום להחזרתו באמצעות דואר ישראל. במקרים מסוימים של קושי נקודתי אצל הלקוח מסופק פתרון חלופי. החברה בוחנת בימים אלה אפשרויות של החזרת נתבים דרך עמדות פלאפון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים